סרבנות גט: מה באמת מטריד את בתי הדין? - סרוגים

סרבנות גט: מה באמת מטריד את בתי הדין?

לא עבריינות הבעל ואי קיומו את פסק הדיינים מטרידה אותם, לא כבוד בית הדין הוא המונח על הכף, אלא מצוקתה של האישה

סרבנות גט: מה באמת מטריד את בתי הדין?
  (אילוסטרציה: שאטרסטוק)

סוגיית נשים עגונות היא סוגיה עגומה ומעיקה. עצם המילה 'עגונה' מעוררת תחושת רחמים והזדהות עם האשה הכלואה בכבלים בלתי נראים. בעבר היו מקרים רבים של היעלמות הבעל, לעתים מתוך אונס, מוות בלתי ידוע ועוד. כיום ברוב המקרים מדובר בנשים מסורבות גט, שבהם האישה הופכת לכלואה בכבלי עגינותה – כלואה בידיו של מי שהפך לה מאוהב לסוהר שמונע ממנה חירות, ומסוגל למנוע ממנה חיי משפחה עד יומה האחרון.

חובה לציין שיש גם מקרים הפוכים, ולא תמיד הצדק נמצא בצד אחד, אלא שאשה אינה יכולה באמת לעגן את בעלה, ובעל יכול לעגן את אשתו. ואם גם לא אחת הבעל הוא הסובל, הרי לגבי הנשים שבית הדין קבע שהן מסורבות גט, אין ספק שמדובר באומללות שראוי לסייע להן בכל דרך.

וכאן מתגלה תופעה מעניינת, הנוגעת לבתי הדין הרבניים. הרשות המוסמכת להגדיר עגינות, הלוא היא הרבנות הראשית לישראל, העומדת בראש מערכת בתי הדין הרבניים. בית הדין הרבני מתפקד חוקית כערכאה שיפוטית, במקביל לבית משפט אזרחי. הוא נהנה גם מסמכויות ויכולת מסוימת להעניש, ובעיקר לנקוט אמצעי כפיה ומניעה על פי הנדרש. וכדאי לערוך השוואה קלה בין תפקיד הרבנות והמצופה ממנה ובין מקבילתה האזרחית. בתי המשפט בישראל אמונים על מגוון רחב של סוגיות (חברתיות, פליליות, אזרחיות ועוד). תפקידו של בית המשפט הוא לפסוק ולחלוט את הראוי להתבצע על פי חוק ודין, ומעתה אם לא יבצע האזרח את המוטל עליו, ישנה מערכת שתפקידה הוא לאכוף את החוק, וגם להביא שוב את הסרבן בפני בית המשפט, שאף יחמיר בדינו כמבזה את בית המשפט.

אך האם בית משפט בישראל רודף מיוזמתו אחרי נאשמים כדי לוודא שהם מקיימים את פסק הדין? אין זה מתפקידו של השופט, וגם אם ירצה לעשות זאת, אין בידו כלים ישירים לגרום לפלוני לקיים את המוטל עליו בתיק פרטי הנוגע לנפגע עבירה אלמוני. בית הדין הרבני לעומת זאת, מנהל תיק פעיל בכל מקרה של עגינות שנפסקה בבית הדין.

יש ברבנות הראשית 'אגף עגונות', העוקב אחרי הבעלים הסרבנים, מפעיל אמצעים רבים ומגוונים ככל שהחוק מאפשר, לא נח ולא שוקט עד שמצליח להביא חירות לעוד עגונה אחת. לכאורה, מה עניינו של בית הדין בכך? הוא את שלו פסק, ואת המעקב תנהלנה הפרקליטות והמשטרה כגופים האמונים על אכיפת פסקי דין?! ממתי ערכאה שיפוטית מחויבת ומוטרדת מאי קיום פסק הדין שלה, עד שעליה לפעול ולהפעיל, בארץ ומחוצה לה, כל אמצעי כשר כדי לאכוף את החלטתה?

האם קיים אגף עבריינים בבית המשפט העליון המתאמץ לבצע פסקי דין בעבריינים? האם מישהו מצפה ממערכת המשפט לסייע בעצמו ומיוזמתו לשכן ששכנו לא ביצע את צו ההריסה שנפסק? ואפילו אם מדובר בסיכון חיים, האם תפקיד השופטים הוא להפשיל שרוולים ולהביא את העניין לידי פתרון?

ארגונים שונים של נפגעי עבירה, מצפים מבתי המשפט להחמיר בענישה. אך לא לצאת לרחוב ולטבול את ידיהם בבוץ כדי להביא לפתרון הבעיה. מבית הדין הרבני מצפים, והוא אף עומד בציפיות על פי כללי ההלכה, ולא פחות ממה שהחוק מאפשר לו.

בתי הדין הרבניים פועלים לכאורה כזרוע שיפוטית, אך למען האמת הם פועלים כסמכות רבנית מסורתית, כפי שהיה מדורי דורות בעם ישראל לאורך הגלות הארוכה, גם במקומות ובזמנים שלא היו ערכאות שיפוטיות יהודיות אוטונומיות. רב בישראל שנזקק לחפש פתרון לעגונה, לא ישן בלילות ולא שקט בימים, עד שמצא לה מזור – הלכתי או פרקטי.

מעניין לראות כדוגמא אחת מני רבות מספור, את תיאורו של הרב יוסף משאש זצ"ל כיצד פעל בתחום זה, בשבתו על כס הרבנות בתלמסאן שבאלג'יר: "ואם אנן נחמיץ הדבר אף יום אחד, ימאן הבעל שלא לגרש, ותישאר האישה גלמודה והדור פרוץ, ואדרבה פעמים הרבה השתדלנו השתדלות גדולה עם רצי כסף לבעל מאת האישה לפטרה בגט כריתות".

לא עבריינות הבעל ואי קיומו את פסק הדיינים מטרידה אותם, לא כבוד בית הדין הוא המונח על הכף, אלא מצוקתה של האישה. אותה מוטיבציה שהניעה למשל את הרב עובדיה יוסף זצ"ל, לשבת לילה שלם כדי למצוא צד היתר הלכתי לעגונה שבעלה נעדר, ומשלא מצא ישב ומירר בבכי על מצוקתה של האומללה, היא המוטיבציה שמניעה דיינים ורבנים, ועוזריהם ועושי מלאכת הקודש, להגיע אל הבעל המצוי אי שם ולעשות כל הניתן כדי לחלץ ממנו גט שיתיר את האשה לנפשה.

לא כערכאה שיפוטית הם מתפקדים, לא כזרוע ביצועית של החוק, אלא כלב פועם החש את הכאב של נשות ישראל הסובלות ממר גורלן. החוק מספק להם חלק מן הכלים, אך הלב האנושי-התורני הוא המניע אותם לעוד פעולה מוצלחת.

=======

הרב יצחק מאיר יעבץ הוא רב קהילה ברמת בית שמש ומלמד בישיבת ההסדר החרדית בגן יבנה. בוגר תכנית הרבנים של בית המדרש 'ממזרח שמש'- כל ישראל חברים.' משתתף בפרויקט מונטיפיורי.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
18 תגובות - 12 דיונים מיין לפי
1
מה עם מצוקת האבות
חוקא | 26-06-2018 13:39
האבות הגרושים שבתי הדין לא חסים עליהם אך ורק בגלל שהם זכרים מדוע משיתים עליהם מזונות למרות שהאישה עובדת ומרוויחה מדוע שם שהפסק דין להשית על הבעל רעוע מלכתחילה מדוע דם בתי הדין לא מגלים רגישות והתשובה לזה פשוטה הפחד מ אירגוני נשים שלוחצות עליהם ובתי הדין מפחדים שיסגרו להם את הברז חד וחלק
כן יירבו "ממזרים" בישראל!
ממזר | 03-09-2019 12:13
אל תחכנה לגט בכלל-אלא המשכנה בחייכן עם בני זוג חדשים-וגם תלדנה ילדים! כן יירבו ממזרים בישראל!!!
2
מי היא העגונה? בתי דין הפכו למכונה להדפסת גט
דרור | 26-06-2018 14:43
הכותב ו ובתי דין ( רובם) שכחו דבר ''קטן'' : לפי דין תורה ( ממשה רבינו ועד להקמת המדינה לפחות ) אין לאישה זכות לתבוע ולקבל גט, אלא במקים חריגים ונדירים. לא כל אישה של מקבלת כט היא ''עגונה'' . כפיית בעלים לת גט באמצעים אלימים ללא הצדקה הלכתית פוסלת את הגט והאישה נשארת אשת איש לכל דבר.
אין דבר כזה "גט מעושה"!
ממזר | 20-05-2021 16:22
כן ירבו ממזרים בישראל!
גט
ניסים | 27-06-2018 8:14
אמת ויציב זו הכוונה לא בכל מצב אמורים לכפות גט ,אולי במקרים קיצוניים שהבעל הוא אלים או נרקומן ולא מוכן לשנות את דרכו ,אז באמת אולי זו הדרך אבל אדם שלא עשה דבר ,זה ממש עוול
3
הנשים מעגנות יותר
ג'סי | 26-06-2018 17:29
יותר ממחחצית התיקים שמעוכבים זה עי נשים, רק שאין להם משרד יחסי ציבור . נשים לא מסכימות לקבל גט עד שהן סוחטות כל מה שאפשר
4
לא עבריינות הבעל ואי קיומו את פסק הדיינים .
Av | 26-06-2018 21:54
לא כבוד בית הדין הוא המונח על הכף, אלא מצוקתם של ארגוני הנשים והקרן החדשה לישראל, הרס במסווה של מעמד האשה, כך צריכה להיות הכותרת. ...
5
שינוי כללי הפסיקה משנים עברו.
Av | 26-06-2018 22:49
בשנים האחרונות נכנסו דיינים רבים וחדשים מזרמים שונים שגרמו לרעידת אדמה והתדרדרות חמורה אצל רוב דייני בתי דין הרבני. כללי הפסיקה השתנו לגמרי !!! דיינים רבים, כדוגמת הדיין ש. דיכובסקי ואחרים, שבעבר לא התייחסו כלל לפסקיהם היות והם היו ' נושאי הדגל ' של שינוי חוקי התורה והתאמתם לספקי בתי המשפט והבגץ , והנה היום כלל הדיינים הולכים לאורם איסורים שדיינים ותיקים בשנים עברו הקפידו ונזהרו לעמוד בהם, נהפכו היום להיתר גמור !!! כמו הנושא החמור של ביטול ההסכמים. שהדיינים בעבר פסלו את הגט במידה והאישה ביטלה את הסכמי הגירושין מדין גט מוטעה.( פסקי דין אלו הובאו בחוברות ' הדין והדיין' בגליונות 3,7,12,14, ועוד,. ואילו היום הדיינים החדשים עוזרים לאשה לבטל הסכמים ואין פוצה פה !!! פעמים אותם דיינים עצמם שחתמו על הסכם הגירושין , מבטלים ומשנים אותו לאחר ערעור האשה. אבד תל אביב הדיין הגאון רשא פלדמן זל אמר שאם יכנס לתוקף החוק שבגץ ובתי המשפט יכולים להפקיע ולבטל פסקי דין והסכמי גירושין בענייני רכוש ומשמרות הילדים, אין מקום יותר לכהן כדיין ברבנות, ודבר זה יגרום לשאלות חמורות עת כשרות הגיטין . והנה משנכנס חוק זה לתוקף, האם קם דיין אחד ועזב את מוסד הרבנות??? להיפך, הדיינים שינו את דעתם . הדיין בבית הדין הגדול א. איגרא ( בכנס שנתי לעורכי דין באילת ) לא התבייש להכריז ברבים שהרבנות שינתה את התפיסה ההלכתית ממה שהנהיג הרב הגאון יוסף שלום אלישיב זצל בעבר-- להתנגד בכל תוקף לכפייה בגט. הדיין מאשים את החרדים , כלומר הרב אלישיב זצל ב סרבנות הגיטין שהיתה בעבר וזה לשונו כל בעיית סרבנות הגט נובעת מהציבור החרדי. באם היה ניתן להפעיל את שיטת הטלטולים של השבכ היינו פוטרים את בעיית סרבנות הגט. השם ירחם!!!
כן יירבו "ממזרים" בישראל!
ממזר | 03-09-2019 12:15
פרימיטיבי!
6
יפה מאוד
יאיר | 26-06-2018 22:57
וזה לא יפריע לפנימיסטיות להמשיך ולקטר ולהפעיל לחץ לא ראוי על הדיינים.
7
יעבץ, חלק מזה שנעשית מסרחניק הוא הליקוק הזה?
פעטש-געבער | 27-06-2018 12:07
מה אתה מקשקש? גם בבתי הדין ה'רבניים' לא הדיינים עצמם רודפים אחר הגברים שאימללו. הם יושבים מדושנים על משכורות הרבבות שלהם, המוצמדות לאלו של השופטני בבתי המשפט. יש מחלקה מיוחדת בניהול הקוקוריקו אליהו מימון, ואף שכרם של אלו אינו מקופח, אם כי אינם מגיעים לסכומים שחולבים ה'דיינים'. והנה היום פורסם פסקו של הרב משה שטרנבוך שנידה את שלוש ואדרי בעלי ה'היתר' לג'וליה גז, וחתמו עליו עוד תשעה רבנים מפורסמים, ביניהם אביגדור נבנצל ונפתלי נוסבוים. היא אשת איש ואם תינשא בניה ממזרים, אף שמסופקני אם יימצא טיפש שיישאנה.
למה להשמיץ?
ממ | 28-06-2018 15:45
איני מכירה אותך, אך כשאדם מגיב רק בהשמצות ולכלוכים, אין להתיחס לדבריו ברצינות, ואולי רק ברחמנות. חבל לך!
י"נ רובין, אי פעם כתבת תגובה בלי כינויי גנאי?
אאא | 27-06-2018 18:15
כבר אי אפשר להתייחס ברצינות
8
יפה! אם לתמצת את המסקנה, כתוב כאן ש
שמעון | 27-06-2018 18:12
יפה! אם לתמצת את המסקנה, כתוב כאן שיש אצל בתי הדין הרבניים דבר ייחודי שלא קיים אצל אף ערכאה שיפוטית אחרת, שלא רק שהם פוסקים מה לעשות אלא הם גם מוודאים שזה יתבצע (בניגוד לשאר הערכות שמטילות את זה על הרשות המבצעת), דבר שלא מובן מאליו כחובה שלהם
9
לשים פס על הרבנים
ממזר | 11-11-2018 20:20
אינני מבין מדוע נשים מסורבית גט לא שמות פס על הרבנים ולא ממשיכות בחייהן ויולדות ילדים עם מי שהן רוצות! ממזרים זה מישג דתי מפגר ודימיוני לחלוטין! חייבים להרבות ממזרים בישראל!!!
10
מספיק עם השטויות הפריממטיביות
ממזר | 11-11-2018 20:23
אין דבר כזה ממזרים וגם לא עגונות! החילוניות צריכות לשים פס על הרבנים ולהמשיך החייהן ען בנמ זוג חדשים! כן ירבו ממזרים בישראל!
11
לא צריכות לחכות לגט
ממזר | 04-12-2018 15:13
מסורבות הגט והעגונות החילוניות צריכות להתעלם מבתי הדין הרבניים-וללדת ילדים עם בני זוג חגשים! ממזר זהו מושג דתי פרימיטיבי ודימיוני והן לא צריכות להתייחס אליו כלל! לחילונים לא צריכה להיות שום בעיה להקים משפחות עם ממזרים! רק הצפת המדינה בממזרים תפתור את הבעיה! כן יירבו ממזזרים בישראל!!!
12
כן יירבו " ממזרים" בישראל!
ממזר | 17-02-2020 22:19
עגינות זאת בעיה של חרדיות ודתיות בלבד! החילוניות לא צריכות להתייחס בכלל לגט ולמושג הדתי הפרימיטיבי ממזר! כן יירבו ממזרים בישראל!