שר החוץ האיראני: "ארה"ב מדינה סוררת של פושעים" - סרוגים

שר החוץ האיראני: "ארה"ב מדינה סוררת של פושעים"

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף תקף בחריפות את התנהלותה של ארה"ב, שכונתה "מדינה סוררת של פושעים בינלאומיים". בדבריו הציג רשימה של דרישות כתנאים לשיפור היחסים עם ארה"ב, ביניהם ביטול הפרישה מהסכם הגרעין

author-image
שר החוץ האיראני: "ארה"ב מדינה סוררת של פושעים"
  שוב תוקף את ארה"ב. שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף (צילום: שאטרסטוק)

איראן שוב תוקפת: שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף הביע ביקורת נרחבת על מדיניות החוץ של ארה"ב בחודשים האחרונים, זאת במאמר דעה שפורסם באתר הרשמי של משרד החוץ בטהרן.

"פרישתה של ארה"ב מסדרה של הסכמים בינלאומיים, לצד התעלמותה מתנאי הסכמים אחרים שעליהם היא חתומה, הם דוגמאות למהלכים הרסניים שהממשל האמריקני מבצע לאחרונה" טען זריף. "המדיניות הזאת מסכנת את היציבות של הקהילה הבינלאומית, והפכה את ארה"ב למדינה סוררת של פושעים בינלאומיים".

זריף הוסיף ותקף את ההחלטה של ארה"ב לפרוש מהסכם הגרעין האיראני וכן את ההחלטה אמש לפרוש ממועצת זכויות האדם של האו"ם. "כיצד ייתכן שהממשל האמריקני מצפה שיראו את ארה"ב כשותפה אמינה למו"מ עולמי, כשבמקביל היא פורשת באופן חד צדדי מהסכם שנוצר לאחר שעות ארוכות של דיונים עם בכירי הממשל?" טען. "[מזכיר המדינה האמריקני] מייק פומפאו שכח שארה"ב היא זו שצריכה להוכיח את אמינות ההבטחות שלה, ולא איראן. אנחנו קיימנו את כל תנאי ההסכם ועמדנו בהבטחותינו, והם לא עשו זאת".

הדרישות מארה"ב: ביטול הפרישה מהסכם הגרעין

בהמשך דבריו שר החוץ האיראני הציג רשימה של דרישות כתנאים לשיפור היחסים עם ארה"ב. לטענתו, "במידה וארה"ב תעמוד בתנאים הללו, הבידוד העולמי שלה יעלם, וארה"ב תוצג בכל העולם- כולל באיראן- כמדינה שפועלת לקידום השלום, הביטחון, והיציבות בכל העולם".

רשימת הדרישות של זריף כוללת 15 תנאים, ביניהם ביטול הפרישה מהסכם הגרעין, הפסקת השימוש באלימות ואיום במלחמה, וביטול הסנקציות הכלכליות שהוטלו על איראן. כמו כן, זריף דרש מארה"ב להפסיק להתנגד לפירוקה של ישראל מנשק גרעיני, וכן לחדול מסיפוק תחמושת לסעודיה- אותה כינה "הפולשים לתימן".

התנאים של זריף הובאו כתגובה לרשימת דרישות דומה שוושינגטון הציגה לאיראן בחודש שעבר. "איראן תצטרך להתיישר עם הנורמות הבינלאומיות" טען מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו. "עליהם לעצור את תוכנית הגרעין, להפסיק את העשרת האורניום, לספק מידע לסבא"א, לשחרר את האזרחים האמריקנים, לא לתמוך בארגוני טרור, להסיג את כוחותיה מסוריה, ולחדול מאיומים על בעלות בריתנו כמו ישראל וסעודיה".

פומפאו הוסיף כי ארה"ב תפעיל "לחץ חסר תקדים" על איראן עד שתסכים לדרישות האמריקניות. "חומרת הסנקציות על איראן תמשיך לגדול אם היא לא תשנה את מסלולה" הבהיר. "הסנקציות יהיו הקשות ביותר שהוטלו בהיסטוריה, והן יובילו את איראן לקבל החלטה- או שהם יהיו מבודדים, או שהם יפסיקו את פעילות הטרור".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו