פרשת דומא: השב"כ מגיב להחלטת בית המשפט - סרוגים

פרשת דומא: השב"כ מגיב להחלטת בית המשפט

"השב"כ עומד מאחורי ממצאי החקירה כפי שהוצגו לפרקליטות ועל בסיסם גובש כתב האישום", נמסר היום מהארגון, לאחר שהחליט בית המשפט כי הודאות שנלקחו מהעצורים בעינויים- לא תקפות

author-image
פרשת דומא: השב"כ מגיב להחלטת בית המשפט
  מחאת פעילי ימין בכניסה למשפט. היום (צילום: Roy Alima/Flash90)

בשב"כ עומדים מאחורי הממצאים סביב פרשת דומא ויוצאים כנגד החלטת בית המשפט המחוזי בלוד על פסילת חלק מההודאות במשפט: "בחקירתם התקבלו ראיות אודות מעורבותם בתכנון וביצוע המעשה, בהם גם הודאה ושיחזור. בהתאם לכך, הוגש כנגדם כתב אישום", נכתב בהודעה שהוציא הארגון.

"שירות הביטחון הכללי עומד מאחורי ממצאי החקירה כפי שהוצגו בפני הפרקליטות ואשר על בסיסם גובש כתב האישום". עם זאת הוסיפו, כי "קביעות בית המשפט מחזקות את הערכת האיום שנשקפה מהתשתית והצורך המיידי לסכל את פעילותה".

לדבריהם, המשך פעילות תשתית 'המרד' היה יכול להביא לפגיעה בנפש והיא הייתה יעד ראוי לסיכול".

ההודאות שלא נלקחו בעינויים – אושרו

הבוקר, נערך משפט מקדים (זוטא) למשפט החשודים ברצח בדומא, במהלכו קבעה ראש ההרכב בתיק דומא השופטת לורך  כי ההודאות שנלקחו מהעצורים בעינויים– החשוד ברצח עמירם בן אוליאל, וא' קטין החשוד בקשירת קשר לרצח – לא יהיו תקפות.

עם זאת החלטת השופטת כי הודאות שהתקבלו באווירת עינויים או בחקירות בין העינויים שלא כללו אמצעים פיזיים של ממש – יהיו תקפות.

משמעות ההחלטה היא כי שחזורים והודאות של החשוד המרכזי עמירם בן אוליאל שהתקבלו לאחר העינויים, בחקירות נפרדות יהיו תקפות. השופטת אישרה גם את ההודאה של א' הקטין החשוד המשני בפרשה, אך לא ברצח עצמו, אלא בעבירות קטנות יותר.

בכך למעשה מאשרת השופטת ראיות מרכזיות בתיק, ומאפשרת קיום משפט בו חשודים השניים ברצח בני משפחת דוואבשה ובקשירת קשר לרצח.

החוקרים פעלו לפענוח פיגועים שבוצעו על ידי הנערים

התייחסות הפרקליטות: "ביהמ"ש קיבל היום בהחלטתו בעניין דומא את רובן הגדול של טענות המדינה. ביהמ"ש קבע כי "מטרות החקירה היו בעלות אופי סיכולי", וכי "לצורך סיכולן של תכניות עתידיות נדרשו החוקרים לפעול לפענוח פיגועים שבוצעו על ידי חברי התשתית בעבר, כשפיגוע דומא הוא הבולט ביותר".

זאת, על מנת לסכל את המשך פעילותם של חברי תשתית הטרור, "המרד", שהנאשמים היו חלק ממנה. לאורך כל הדרך טענה המדינה כי השימוש באמצעים מיוחדים בחקירה זו נבע מהצורך המיידי והחיוני לסכל את המשך פעילות הטרור של הנאשמים, וכאמור ביהמ"ש קיבל את עמדת התביעה כי החקירה נועדה למטרה סיכולית זו. כן קבע ביהמ"ש כי "מניעת המפגש בין הנאשם לעורך דינו, נעשתה כדין ומתוך שיקולים סיכוליים כנים".

קביעה זו דוחה מכל וכל את טענות הנאשמים, לפיהן האמצעים שהופעלו בחקירה זו לא נועדו למטרה של סיכול פיגועים עתידיים. בנוסף, ביהמ"ש לא קבע כי אמצעי החקירה שהופעלו היו בגדר עינויים, ולא הכריע בשאלה זו.

בנוסף, ביהמ"ש קבע שההודאות שמסר הנאשם הבגיר, המואשם ברצח בני משפחת דוואבשה, אותן ביקשה המדינה לקבל כראיה נגדו, אכן יוכלו לשמש נגדו במהלך המשפט. זאת, למעט הודאה אחת שלא התקבלה מחמת הספק. לגבי הנאשם הקטין, המואשם בקשירת קשר לביצוע הרצח, קבע ביהמ"ש שחלק מההודאות שנמסרו על ידו יוכלו לשמש נגדו במהלך המשפט. בכך דחה בית המשפט את עמדת הנאשמים אשר ביקשו לפסול באופן גורף את כלל ההודעות שנמסרו.

באשר לקביעת ביהמ"ש כי הוא אינו מקבל את ההודאות שנגבו במהלך החקירות בהן הופעלו אמצעים מיוחדים (חקירת צורך), נבקש להדגיש כי המאשימה ממילא לא ביקשה להסתמך על הודאות אלה, והודיעה זאת לביהמ"ש כבר בפתיחת המשפט".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
מחבלים מענים. מה הבעייה? ומה הטענה?
חלם | 19-06-2018 20:09
מחבלים שפלים זה מוסרי לענות. תשאלו אפילו את דוב ליאור.
2
בושה למדינה ולשבכ
י | 19-06-2018 20:28
ישוחררו הנערים
3
ושמא. רוצח מסוכן הינהו ?
מה שנכון נכון | 19-06-2018 23:49
איננו מעונינים ברוצחים חופשי חופשי. צריך לברר..
4
מילים של נפתלי בנט מכתבה ב-23/12/2015
דב | 20-06-2018 8:26
להזכירכם, מילים של נפתלי בנט מכתבה ב-23/12/2015: באשר לעינוי העצורים בחקירתם ציין בנט כי זו הדרך למניעת דומא 2. לדבריו לא תלו אנשים במהלך החקירה ולא היה ניסיון התאבדות של אחד העצורים. ''החקירות לא סימפטיות כי הם שותקים... אתם מעדיפים להאמין לאיתמר בן גביר או לאיילת שקד? מה קורה לנו?''.