החרדים ניצחו וקיבלו: מתווה הגיוס המלא נחשף - סרוגים

החרדים ניצחו וקיבלו: מתווה הגיוס המלא נחשף

בלי סנקציות פליליות ואישיות אבל עם סנקציות כלכליות משמעותיות; אי- עמידה ביעדי הגיוס וקידום הטבות ותגמולים למי שכן יחליט לשרת בצה"ל: מתווה הגיוס נחשף. במפלגות החרדיות ידונו עם הרבנים

author-image
החרדים ניצחו וקיבלו: מתווה הגיוס המלא נחשף
  (צילום: דנה שרגא, משרד הביטחון)

ב20:30 זה קרה: הוועדה המשותפת למשרד הביטחון ולצה"ל, לבחינת גיוס בני הציבור החרדי חשפה הערב (שני) את דו"ח ההמלצות שיביאו להסדרת גיוס החרדים לצה"ל. אלו שלושת העיקריים: כל בחור שרוצה יוכל לשבת וללמוד, בלי סנקציות פליליות ובלי סנקציות אישיות.

הוועדה נפגשה במהלך השבועות האחרונים עם גורמי צבא, גורמים ממשלתיים, רבנים ואנשי ציבור נוספים. כשהמלצותיה התקבלו פה אחד ואושרו על ידי הרמטכ"ל ועל-ידי שר הביטחון. על בסיסן גובש תזכיר חוק שמפורסם בשעה זו להערות הציבור, לקראת הבאתו לאישור הממשלה והכנסת, במטרה להשלים את הליך החקיקה עד לתום מושב הקיץ הנוכחי.

                               אלו שבעת עקרונות הגיוס: 

עיקרון הגיוס לכל הוא ערך עליון והינו חיוני לשמירה על צה"ל כצבא עם ממלכתי

לצה"ל צורך במתגייסים בני הציבור החרדי ויכולת לקליטתם בצורה מיטבית לצה"ל, באופן התורם להמשך העסקתם בעתיד במשק

הוועדה הגדירה יעדי גיוס חדשים, שיביאו לעלייה שנתית הדרגתית במספר המשרתים-יקבעו בחקיקה סנקציות כלכליות משמעותיות לישיבות שלא יעמדו ביעדי הגיוס

אי עמידה ב-85% מיעדי הגיוס, במשך 3 שנים ברציפות, תביא לביטול התיקון לחוק

 –יינתנו הטבות ותגמולים לכלל המשרתים על מנת לצמצמם את אי השוויון

 –הוועדה ממליצה לקדם הרחבה של סנקציות מנהליות כנגד עריקים ומשתמטים

 –צה"ל והשירות הלאומי יוסיפו מסלולי שירות מותאמים לציבור החרדי שיקדמו השתלבות בתעסוקה

לפי הסעיפים, הומלץ על קביעת יעדי גיוס חדשים לצה"ל ולשירות הלאומי, העלאה שנתית הדרגתית במספר המשרתים, סנקציות כלכליות משמעותיות על אי- עמידה ביעדי הגיוס וקידום הטבות ותגמולים למי שכן יחליט לשרת המשרתים.

להורדת המסמך המלא>המלצות מערכת הביטחון לגיוס חרדים

הועדה שמונתה על-ידי שר הביטחון, אביגדור ליברמן, כונסה במטרה  לגבש הסדר ישים ורלוונטי, שיעלה בקנה אחד עם צרכי צה"ל כצבא עם ממלכתי ושוויוני, יעמוד בפסיקת בית המשפט העליון לאחר שביטל את חוק הגיוס הקודם שחוקקה הכנסת, ובתקווה שיזכה להסכמה הרחבה הנדרשת מכל סיעות הקואליציה, לשם חקיקה מחדש.

גם ראש הממשלה נתניהו התייחס לדו"ח מערכת הביטחון בנושא חוק הגיוס, ואמר ביום ראשון האחרון בפתח ישיבת שרי הליכוד, כי "ינסה להגיע להסכמה רחבה בקואליציה ולהביא את החוק למרות שהזמן צר מאוד".

הרבנים יכריעו בחוק הגיוס

במקביל, בהודעה משותפת לש״ס ויהדות התורה, מסרו הח"כים כי עם קבלת תזכיר חוק הגיוס יביאו אותו הנציגים החרדיים לשולחנם של הרבנים, "אשר הם לבדם יכריעו בנושא ויורו את הדרך בה נלך", הדגישו.

בהסברי הוועדה נכתב, כי היקף המתגייסים בני הציבור החרדי לצה"ל הוכפל פי 10 בעשור האחרון. על כן, "יש להמשיך במאמצים ולהגדיל באופן הדרגתי את כמות המשרתים בצה"ל ובשירות הלאומי". כשהמהלך יתכתב עם תהליכים המתרחשים במגזר החרדי וההצעה היא בניית תוכנית רב שנתית המאפשרת להם להעמיק ולהבשיל ובמקביל להתגייס במספרים הולכים וגדלים".

הפגנות החרדים הקיצונים נגד הגיוס

נזכיר, כי משבר חוק הגיוס שאיים על שלמות הקואליציה עם תום מושב חורף, הסתיים עם הסכמה אליה הגיעו ראש הממשלה וראשי הסיעות החרדיות לגבש חוק עד לתום מושב הקיץ הנוכחי, זאת בהתאם ללוח הזמנים שהציב בג"ץ. וכן להמתין למסקנות וועדת משרד הביטחון , שנדרשה לגבש מתווה לפתרון משבר הגיוס במטרה למנוע מורכבות קואליציונית נוספת.

בראש הועדה עמד היועץ המשפטי למערכת הביטחון, עו"ד איתי אופיר וחברים בה: רח"ט תומכ"א, תא"ל ערן שני, הפצ"ר, תא"ל שרון אפק, הרבצ"ר, תא"ל הרב אייל קרים וראש האגף הביטחוני חברתי במשרד הביטחון, מר משה צין.

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו