לראשונה בתולדות הר חברון: ביקור רשמי של נשיא מכהן

לראשונה בתולדות הר חברון: ביקור רשמי של נשיא מכהן

נשיא המדינה סייר היום בהר חברון, שם ביקר ב'סוסיא הקדומה' ובחווה סולארית: "חשוב מאוד לבוא ולבקר במקום הזה, מקום שבו אנו רואים את העבר כשהוא משולב בציפיות מלאות תקווה לעתיד יותר טוב

author-image
הסטוריה בדרום הר חברון
  (צילום: מארק ניימן/ לע"מ)

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, קיים היום (שני) ביקור מקיף באזור הר חברון. במסגרת הסיור, ביקר הנשיא בחווה סולארית שהוקמה באזור וסייר באתר המורשת הלאומי – "סוסיא הקדומה". את הנשיא ליוו בביקורו ראש המועצה האזורית הר חברון יוחאי דמרי, בכירי המועצה ומנכ"ל בית הנשיא הראל טובי.

בפתח הביקור סקר ראש המועצה יוחאי דמרי, את האתגרים עימם מתמודדת המועצה ואת הבעיות השונות הדורשות סיוע ומענה. דמרי ציין שהמועצה נמצאת בשנים האחרונות בתנופת צמיחה וגדלה בקצב של 7% בשנה, יותר מפי שלוש מהממוצע הארצי (1.9%).

עוד ציין שלמועצה צורך בהשלמה של מבנה רב תכליתי, אולם ספורט אזורי בישוב עתניאל ע"ש דפנה מאיר ז"ל, הטעון אישור של משרד האוצר וסיוע מיוחד ממשרד השיכון לשיקום תשתיות ישנות והשלמת בניית מבני ציבור ושטחים ציבוריים קיימים.

(צילום: מארק ניימן/ לע"מ)

כמו כן הציג ראש המועצה מספר פרויקטים משותפים ליהודים וערבים תושבי האזור עליהם עמלים במועצה בהם הקמה של חדר מיון קדמי, ובהמשך מרכז רפואי פרטי אזורי, היות והיום תושבי האזור נאלצים לקבל את השירותים הרפואיים בירושלים או בבאר שבע.

"במרכז רפואי כזה יוכלו גם הפלסטינים תושבי האזור לקבל את השירותים הרפואיים שהיום הם מקבלים בבתי חולים פרטיים ברחבי הארץ. המטרה שלנו להביא מסכסוך לשגשוג, לכן אנחנו לוקחים אחריות ומתחילים מלמטה, מהעם. עבודה משותפת, אפשרויות לצמיחה משותפת, הם שיביאו הצלחה לכולנו", אמר ראש המועצה.

עוד הרחיב דמרי באשר לתוכנית להקמת תחנות מעבר לפינוי אשפה משותפת באתר סילוק פסולת והקמה של תחנת כיבוי אש אזורית. הנשיא שהקשיב לדברים אמר שיעשה כל שביכולתו בכדי לאפשר את ההתקדמות ולהתיר את סבך הבירוקרטיה שמעכב את התהליך והסיוע לצרכים השונים של תושבי המועצה.

לאחר מכן ביקר הנשיא בחווה סולארית אזורית שעתידה לתרום לאספקת החשמל באופן מהותי. הקמת החווה היא פרי יוזמתו של הרב מיכאל (מיכי) מרק ז"ל, שהיה מנהל החברה לפיתוח הר חברון, יחד עם חברת אנרג׳יקס. הרב מרק ז"ל נרצח בפיגוע ירי בדרום הר חברון בערב שבת לפני שנתיים בדרכו לחגיגת יום הולדת משפחתית. בפיגוע נפצעו גם רעייתו ושניים מילדיו תושבי עותניאל.

(צילום: מארק ניימן/ לע"מ)

בהמשך ביקר הנשיא בסוסיא הקדומה שם פגש את אחיה כהן-תבור, ארכיאולוג החופר באתר. אחיה הציג לנשיא ממצאים שנחשפו באתר, בהם מטבעות מימי המרד הגדול, עם כתובת בעברית עתיקה בהן מופיעה הדרישה לעצמאות. עוד נמצאו כלי זכוכית וחרס וכלי בית שונים המספרים את סיפור חיי היומיום של תושבי סוסיא הקדומה. הנשיא ביקר בבית הכנסת שבאתר בו השתמרה רצפת פסיפס מרשימה, מעוטרת בצורות גיאומטריות וציורי חיות וכמובן מנורת שבעת הקנים. בנקודת התצפית ממנה ניתן לראות את האתר כולו אמר הנשיא: "במקום הזה ההיסטוריה הופכת מוחשית כל כך".

ריבלין עצמו סיפר כי "אני זוכר בשנות ה-70- כאשר נחשפה סוסיא- את ההתרגשות שאחזה בכל מדינת ישראל, בעיקר בקרב מנהיגיה. תולדותיה של ארץ ישראל חשובות לכל היושבים בארץ הזאת, וחשוב עוד יותר לבטא את זה כאן".

(צילום: מארק ניימן/ לע"מ)

אני שמח שהתאפשר לי להגיע לביקור באזור הזה ועל כך שהוא משלב את ההיסטוריה והעתיד שלנו. בלי היסטוריה אין שום יכולת לחשוב על פני העתיד והמפגש הזה חשוב במיוחד בנקודת מפגש בין קהילות היושבות בארץ ישראל, אלה עם אלה. חשוב מאוד לבוא ולבקר במקום הזה, מקום שבו אנו רואים את העבר כשהוא משולב בציפיות מלאות תקווה לעתיד יותר טוב, לעתיד שבו אנחנו נוכל לשתף פעולה."

מדברי ראש המועצה האזורית הר חברון יוחאי דמרי: ״אנו שמחים לארח את נשיא המדינה, הנשיא הראשון שמגיע לביקור בהר חברון בשבעים שנות קיומה של המדינה. אנחנו שמחים לחשוף בפני הנשיא חבל ארץ הנמצא בצפונו של הנגב, אזור צעיר, מתפתח, הנמצא בתנופת צמיחה. בהר חברון מתגוררים כיום כ-10,000 תושבים ואנו שואפים כי עד שנת 2025 נכפיל את מספר התושבים".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו