מה קורה למחירי הדירות? - סרוגים
כלכלה ונדל"ן, נדל"ן, תוכן שיווקי

מה קורה למחירי הדירות?

סקירה קצרה של מצב הנדל"ן תעזור לכם לדעת האם לקנות דירה למגורים או השקעה. מתלבטים לגבי האפשרויות? הנה כל הפרטים

מה קורה למחירי הדירות?
  צילום: רשיון חופשי pexels

לפי מדד מחירי הדיור של הרבעון האחרון של 2017, ישנה ירידה של 1.2% במחירי הדירות. עוד עולה מהנתונים שב-2017 כולה עלו מחירי הדירות בשיעור של 2% בלבד לעומת 2016, באופן שמייצג את הרמה הנמוכה ביותר של עליות מאז 2009. כמו כן, בנובמבר ודצמבר של 2017 רשם המדד ירידה של 0.7% במחירי הדירות לעומת אוקטובר-נובמבר – וזו הירידה הגבוהה ביותר מאז אוגוסט 2014.

אך האמת היא שהנתונים לעיל פחות חד משמעיים מכפי שאולי רוצים לחשוב במשרד האוצר. קודם כל, אפשר להבין מהם שיש כמה דרכים שונות להסיק מסקנות. חלק מהאנשים יצביעו על הירידה היחסית בתור משהו חיובי, בעוד אחרים יבליטו את העובדה שמחירי הדירות בכל זאת עולים, אלא שהעלייה עצמה פחות קריטית ומובהקת מאשר בעבר.

כמו כן, יש פערים של עשרות אחוזים בין מחירי הדירות במקומות שונים ברחבי הארץ. באזורי הביקוש של חיפה, ירושלים ותל אביב נמשכת עליית מחירים שלא צפויה להסתיים בקרוב, בעוד בפריפריה ירידת המחירים מושפעת מהיצע גדול של דירות בתכנית מחיר למשתכן. אם כבר הזכרנו את מחיר למשתכן, יש להביא בחשבון את ההמתנה של המשקיעים לתום ההגרלות ואת העובדה שלא ממש ברור לאן השוק הולך.

מה כדאי לנו לעשות?

השאלה איך כדאי להתנהג לאור הנתונים האחרונים של מחירי הדירות תלויה כמו תמיד בפוזיציה. אם יש לכם מספיק הון עצמי כדי לגייס הלוואת משכנתא בתנאים מועדפים ולקנות דירה ראשונה, סביר להניח שזה הצעד הנכון עבורכם. מנגד, אם אין לכם את סכום הכסף הנדרש כדי לקבל אישור עקרוני מהבנק, או אם לחילופין לא ממש ברור לכם כיצד ייראה המצב הכלכלי בשנים הקרובות, אולי עדיף לחכות קצת עם הגשמת החלום.

במקביל, גם משקיעים שחושבים על נכס נדל"ן צריכים לבדוק את הנושא לעומק ולא להתפתות לקבלת החלטות אמוציונאלית. מצד אחד, נכס מן הסוג הזה מייצג השקעה בטוחה וגם לאחר נטילת הלוואות של מאות אלפי שקלים הוא עדיין נשאר אטרקטיבי בהשוואה לאפיקים אחרים. מנגד, יש סכומים שאותם עדיף לפזר כדי לצמצם את הסיכון ובחלק מהמקרים כדאי לשבת על הגדר עד שהתמונה תתבהר.

מה קורה בדוחות של הבנק?

ברקע של הדברים לעיל צריך לזכור שנכון להיום יש כ-1.2 מיליון עסקאות משכנתא, מתוך כ-2.2 מיליון משקי בית בישראל. סך ריביות המשכנתאות לשנה הוא 10 מיליארד שקל והבנקים תלויים בהן יותר מכל דבר אחר.

זה אומר שאף בנק לא ייקח סיכון וגם במשרד האוצר לא ששים לטלטל את הספינה. כתוצאה מכך, העלייה במחירי הדירות אולי נבלמה, אבל סביר להניח שהיא לא תיעצר לגמרי.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
בילבולי שכל
יוס | 03-06-2018 17:36
מי שחכם לא קונה כשהבועה התחילה להתפוצץ והמחירים בתחילתה של ירידה רצינית
2
המחייה בישראל
דנה | 04-06-2018 6:32
חייבים לעשות משו עם המחירים של הדירות ! זה מטורף כבר אי אפשר לחיות פה ... ולהעלות את שכר המינימום!
3
וואלה?
nav | 07-06-2018 9:28
לא ברור מי הכותב, זה כבר מוריד מהרמה של הכתבה.. לקנות דירה למגורים או השקעה כאילו שאין עוד אופציה, זה כמובן שיווק והעיוותים הבאים מתבקשים.. לפי מדד מחירי הדיור של הרבעון האחרון של 2017 יש נתונים עדכניים יותר על ירידות גדולות יותר אבל אין צורך לציין את זה.. והשקר הבא באזורי הביקוש של חיפה, ירושלים ותל אביב נמשכת עליית מחירים שלא צפויה להסתיים בקרוב בכל המקומות היו ירידות בשנה האחרונה וכידוע הנבואה נתנה לשוטים (או למפרסמים) מנגד, אם אין לכם את סכום הכסף הנדרש כדי לקבל אישור עקרוני מהבנק, הם אומרים שלמי שיש מספיק הון עצמי כדאי לקנות, זה גם מה שאני הייתי אומר אם היה לי מלאי גדול של דירות לא מכור.. מצד אחד, נכס מן הסוג הזה מייצג השקעה בטוחה וגם לאחר נטילת הלוואות של מאות אלפי שקלים הוא עדיין נשאר אטרקטיבי בהשוואה לאפיקים אחרים נו באמת, זלזול באינטיליגנציה של הקורא וכל מילה מיותרת.. זה אומר שאף בנק לא ייקח סיכון וגם במשרד האוצר לא ששים לטלטל את הספינה בטח שלא ששים גם ארהב/אירלנד/יפן הם לא ששו ועדיין היו ירידות מחירים (יותר 50%)