הצמצום ההולך ומתמשך של לימודי ה"חול" במערכת החינוך הממלכתית דתית היא בגידה מדעת במטרות שלשמן נוסדה מערכת חינוך מפוארת זו.
ההסברים החוזרים של הנהלת החמ"ד כאילו אין צמצום כזה והחינוך הממלכתי דתי ממשיך לשמור על מסגרת ה"ליבה" הם עצמם הראייה. מה שמכונה לימודי ליבה הוא עלה תאנה שנתפר כדי לכסות את ערוות הבורות בחינוך החרדי הלא-ציוני.
אימוץ המושג "ליבה" על ידי מערכת החמ"ד מחזק את המגמה הכללית של מערכת זו שהופכת יותר ויותר לחרדית, וחמור מכך – ללא-ציונית.
מערכת החמ"ד צמחה מתוך אידיאולוגיה ועשייה חינוכית רבת משמעות שסיסמתה הייתה "תורה עם דרך ארץ". אידיאולוגיה זו הכתה שורש עמוק בבתי הספר הדתיים שלפני קום המדינה והחזיקה מעמד עד שנות השבעים של המאה הקודמת. ממנה יצאה הנהגה אינטלקטואלית של אנשי תורה, רוח, מדע ועשייה בכל התחומים. בוגרי המערכת היו מעורים בחייה של מדינת ישראל ולא היו "מגזר".
הרעיון המרכזי היה שמשכיל ירא שמים צריך לדעת כל מה שיודע משכיל חילוני, ובנוסף לכך לקבוע עתים לתורה ולהיות בקיא בתנ"ך ובתורה-שבעל-פה, זאת יחד עם הקפדה על אורח חיים נאמן לשולחן-ערוך. לכן היו אז רבנים יראי שמים גדולים שידעו לצטט בעל פה מתוך פאוסט לגיתה.
תרבות יהודית וכללית
מאחורי גישה חינוכית זו, שהיום אין סיבה לשנותה, אדרבה, הצורך בה גדל והולך, עומדים עקרונות דתיים, חינוכיים וחברתיים חשובים:
בתחום האישי: רק שילוב של לימודים כלליים עם תלמוד תורה מתוך אינטגרציה מלאה יכול להביא להבנה מעמיקה של תורת ישראל לדורותיה. יש צורך בידע נרחב, לא מינימאלי, בספרות, בהיסטוריה, בפילוסופיה ובמדע כדי לרדת אל המעמקים האינסופיים של הטקסטים התורניים.
דמויות מופת שכך נהגו קיימות בין תלמידי חכמים יהודיים לאורך כל ההיסטוריה, אבל כאן די אם נזכיר את הרמב"ם בימי הביניים ואת הרב י"ד סולובייצ'יק במאה ה-20, שדבריו בתחומי אמונה, הלכה ואף בלימוד דף גמרא פשוט רוויים בידע עצום של מה שמכונה "תרבות כללית".
חתירה לשלמות אינטלקטואלית ורגשית של המתחנך תושג רק בדרך הזו. הבנה מלאה של סיפורי התנ"ך והבעיות שהם מעלים תושג רק מתוך ההבנה של ספרות ושירה בכלל, יחד עם פרשנותם והתייחסותם של חז"ל, אבל לא רק איתה. צריך לדעת מהו טרגי כדי להבין את דברי משה רבנו בספר דברים.
צריך רקע בפילוסופיה כדי להתמודד עם קוהלת ואיוב, לא די לדעת לחזור על דברי הרמב"ם ב"שמונה פרקים" על הידיעה ועל הבחירה. כדי לחוות התמודדות אמיתית של אמונה ממול מציאות צריך לבחון אם התלמיד שקיבל חינוך "אמוני" יודע להתמודד השאלות שמעלה איוון קרמזוב של דוסטוייבסקי.
היסודות האינטלקטואליים החשובים ביותר שהאדם נזקק להם הם שניים:
יכולת לחשיבה ביקורתית ויכולת להבין את הזולת. שני אלו אינם אפשריים בחינוך במתקרא בימינו "אמוני". בוגרי מערכת החינוך הדתי יודעים, במקרה הטוב, לחזור על דברי רבותיהם. הם אינם יודעים אפילו לצטט כהלכה כיוון של אינם לומדים את הטקסט אלא שומעים שיעורים (מעט מאד קוראים בעצמם) על הטקסט. והטקסט – אם לא ייגשו אליו בכלי חשיבה מודרניים, אין בו כדי ללמד ביקורת ואין בו כדי ללמד התמודדות עם דעות שכנגד.
ועדיין לא דיברנו על עצם הרחבת עולם הידע ועל משמעותה של הסקרנות בפיתוחה של אישיות.
שיח עם החברה החילונית
בתחום החברתי: אנשי "תורה עם דרך ארץ" לא רצו להיות "מגזר". הם רצו לדבר באותה שפה של כלל תושבי המדינה, ויותר מזה: הם רצו להיות אליטה משכילה ומאמינה כאחד. אליטה, גם אם היא מיעוט, היא נותנת את הטון גם בחברה דמוקרטית. היא קובעת את הטעם התרבותי ואת צביונה של הפרהסיה.
לשם כך הכרחי רקע לשוני ותרבותי משותף. רקע זה צריך להיות המצע שעליו נבנה עולם התורה של אליטה זו, ממש כפי שמוסכם על דעת רוב חכמי ישראל ש"דרך ארץ קדמה לתורה" ושמצוות שבין אדם לחברו קודמות לאלו שבין אדם למקום.
הפולמוס, או נכון יותר, מחול השדים, סביב מעצרו של הרב ליאור לימד יותר מכל דבר אחד: ה"מגזר" כבר אינו מדבר בשפה של הישראלים. אילו הייתה נשמרת המדיניות של "תורה עם דרך ארץ" עד ימינו, היינו יכולים לדבר בשפה אחת, גם אם הדברים לא היו אחדים (אחידים).
העדר שפה כזאת מוביל למלחמת אחים ולהנהלת החמ"ד תהיה אחריות לא קטנה כאשר זה יקרה. נוסף, כמובן, לאחריות לגידולם של בורים גם מתורה וגם מדרך ארץ.
==
ד"ר אביעזר וייס הוא חבר בתנועת נאמני תורה ועבודה ועמד עד לאחרונה בראש המכללה האקדמית לחינוך "גבעת וושינגטון".
מה דעתך בנושא?
9 תגובות
0 דיונים
גד
אם נדמה לו שעד שנות ה70 הציבור לא היה מגזר והצמיח מנהיגים הוא פשוט לא מחובר למציאות. לא זכור לי שום ראש ממשלה נשיא או מישהו שהנהיג ברמה הלאומית. אם...
אם נדמה לו שעד שנות ה70 הציבור לא היה מגזר והצמיח מנהיגים הוא פשוט לא מחובר למציאות. לא זכור לי שום ראש ממשלה נשיא או מישהו שהנהיג ברמה הלאומית. אם הכותב מוכן לתת לנו שם אחד כזה?. הציבור הדתי לאומי היה נספח של מפא'י - ממש מעמד מכובד. המציאות העגומה היא שמאז מותו של הרב שמואל מוהליבר לא קם מנהיג דתי שהוביל דברים ברמה הכלל ישראלית. היו כאלו שבהחלט פעלו גדולות ונצורות בכדי להוסיף קצת יהדות לתנועה הציניות והיו כאלו שפיתחו את הציונות הדתית אבל לא מעבר לזה.
המשך 21:14 31.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יישר כוח לכותב
13:59 31.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שישקו
המאמר הזה הינו עדות חותכת לניתוק המנטלי שחווים אנשי הניאורפורמה והשייכות שלהם ללפני 100 150 שנה. את מי מעניין היום תרבות חילונית? מישהו יכול להגדיר תרבות חילונית? (כוכב נולד או מאסטר...
המאמר הזה הינו עדות חותכת לניתוק המנטלי שחווים אנשי הניאורפורמה והשייכות שלהם ללפני 100 150 שנה. את מי מעניין היום תרבות חילונית? מישהו יכול להגדיר תרבות חילונית? (כוכב נולד או מאסטר שף, תובנות של יאיר לפיד או ורדה זקונט?) החוויה של היהודי המאמין היום שונה בתכלית אפילו מהמאמרים של הרב סלוביצ'ק זה פשוט לא רלוונטי לאף אחד. היום אנשים מעוניינים בחוויה אישית, בסדנאות, בחוויה רגשית בהעצמת האישיות בהקשבה ובהבנה ולא בפאוסט ולא באפלטון (ע"ע ברסלב, עיסוק בקבלה, קברי צדיקים קאוצינ'ג ועוד)
המשך 14:20 30.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בוגר צייטלין
הטענות הללו היו יכולות להיות מאוד משכנעות לו הכותב היה מוסיף שרק לאחרונה ראה את האור ומכה על חטאיו שלו במקום לנכות "על חטא" על החזות של האחרים. ד"ר וייס הרי...
הטענות הללו היו יכולות להיות מאוד משכנעות לו הכותב היה מוסיף שרק לאחרונה ראה את האור ומכה על חטאיו שלו במקום לנכות "על חטא" על החזות של האחרים. ד"ר וייס הרי היה מנהל "צייטלין" וקודם לכן לימד בו עשרות שנים. האם הוא נאה דורש ונאה מקיים? ובכן, לאור מה שנעשה ב"צייטלין" - רחוק מכך. מדובר היה בתיכון אליטיסטי, מסתגר, שתחת הנהגתו בז לכל מי שלא חושב כמותו, שניהל תחרות חרד"לית עם הישיבות התיכוניות, שהתנשא והסתגר והפעיל מערכת של אפליה עדתית, עניין שכבר נחשף כמה פעמים בעבר. גילה פינקלשטיין לפחות ניסתה להתמודד עם הבעיה. אבי וייס אפילו לא מיצמץ. אני כותב את הכל בעדינות מתוך מיגבלות האתר, אבל ד"ר וייס הוא אולי האחרון שיכול להטיף מוסר למערכת החינוך הדתית - הוא חלק ממנה, על כל מגרעותיה שהוא עצמו מנה כאן, ועל מגרעות אחרות חמורות עוד יותר שהוא דילג מעליהן.
המשך 08:10 30.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חי
07:32 30.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גד
אם נדמה לו שעד שנות ה70 הציבור לא היה מגזר והצמיח מנהיגים הוא פשוט לא מחובר למציאות. לא זכור לי שום ראש ממשלה נשיא או מישהו שהנהיג ברמה הלאומית. אם...
אם נדמה לו שעד שנות ה70 הציבור לא היה מגזר והצמיח מנהיגים הוא פשוט לא מחובר למציאות. לא זכור לי שום ראש ממשלה נשיא או מישהו שהנהיג ברמה הלאומית. אם הכותב מוכן לתת לנו שם אחד כזה?. הציבור הדתי לאומי היה נספח של מפא'י - ממש מעמד מכובד. המציאות העגומה היא שמאז מותו של הרב שמואל מוהליבר לא קם מנהיג דתי שהוביל דברים ברמה הכלל ישראלית. היו כאלו שבהחלט פעלו גדולות ונצורות בכדי להוסיף קצת יהדות לתנועה הציניות והיו כאלו שפיתחו את הציונות הדתית אבל לא מעבר לזה.
המשך 21:14 31.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יישר כוח לכותב
13:59 31.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שישקו
המאמר הזה הינו עדות חותכת לניתוק המנטלי שחווים אנשי הניאורפורמה והשייכות שלהם ללפני 100 150 שנה. את מי מעניין היום תרבות חילונית? מישהו יכול להגדיר תרבות חילונית? (כוכב נולד או מאסטר...
המאמר הזה הינו עדות חותכת לניתוק המנטלי שחווים אנשי הניאורפורמה והשייכות שלהם ללפני 100 150 שנה. את מי מעניין היום תרבות חילונית? מישהו יכול להגדיר תרבות חילונית? (כוכב נולד או מאסטר שף, תובנות של יאיר לפיד או ורדה זקונט?) החוויה של היהודי המאמין היום שונה בתכלית אפילו מהמאמרים של הרב סלוביצ'ק זה פשוט לא רלוונטי לאף אחד. היום אנשים מעוניינים בחוויה אישית, בסדנאות, בחוויה רגשית בהעצמת האישיות בהקשבה ובהבנה ולא בפאוסט ולא באפלטון (ע"ע ברסלב, עיסוק בקבלה, קברי צדיקים קאוצינ'ג ועוד)
המשך 14:20 30.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בוגר צייטלין
הטענות הללו היו יכולות להיות מאוד משכנעות לו הכותב היה מוסיף שרק לאחרונה ראה את האור ומכה על חטאיו שלו במקום לנכות "על חטא" על החזות של האחרים. ד"ר וייס הרי...
הטענות הללו היו יכולות להיות מאוד משכנעות לו הכותב היה מוסיף שרק לאחרונה ראה את האור ומכה על חטאיו שלו במקום לנכות "על חטא" על החזות של האחרים. ד"ר וייס הרי היה מנהל "צייטלין" וקודם לכן לימד בו עשרות שנים. האם הוא נאה דורש ונאה מקיים? ובכן, לאור מה שנעשה ב"צייטלין" - רחוק מכך. מדובר היה בתיכון אליטיסטי, מסתגר, שתחת הנהגתו בז לכל מי שלא חושב כמותו, שניהל תחרות חרד"לית עם הישיבות התיכוניות, שהתנשא והסתגר והפעיל מערכת של אפליה עדתית, עניין שכבר נחשף כמה פעמים בעבר. גילה פינקלשטיין לפחות ניסתה להתמודד עם הבעיה. אבי וייס אפילו לא מיצמץ. אני כותב את הכל בעדינות מתוך מיגבלות האתר, אבל ד"ר וייס הוא אולי האחרון שיכול להטיף מוסר למערכת החינוך הדתית - הוא חלק ממנה, על כל מגרעותיה שהוא עצמו מנה כאן, ועל מגרעות אחרות חמורות עוד יותר שהוא דילג מעליהן.
המשך 08:10 30.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חי
07:32 30.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר