לפני כשמונה שנים נפטרה אמי מורתי ונקברה בבית הקברות סגולה שבפתח תקווה.
כאשר אחיינית שלי ביקשה להספיד אותה בבית ההספדים, אנשי החברה קדישא מנעו זאת ממנה, ומכיוון שלא רצינו להיכנס למחלוקת בשעת ההלוויה, היא ספדה לבסוף ליד הקבר. יש שתולים במנהג את האיסור על נשים להספיד, שכן מעולם נשים לא נהגו נשים בכך, אך האם זה נכון?
במשנה נאמר שנשים היו מקוננות בשעת הלוויה, ובימי שמחה היו מענות ומטפחות, דהיינו, היו אומרות דברי קינה, ונשים אחרות היו עונות אחריהן (מסכת מועד קטן, ג, ח –ט). לא שמענו מעולם שחששו לבעיית צניעות בשעת הקינה, על אף שוודאי שלא רק נשים נכחו בלוויות. ובכלל, האם כשנמצאים בשעת צער ובכי אנו חוששים לבעיות של צניעות, או לקולה של האישה?! והרי גם ברגעי שמחה, לפי רוב שיטות הראשונים, אישה יכולה להוציא איש במקרא מגילה, ולא חששו לצניעות או קול באשה.
בקהילתי, במושב משואות יצחק, זו אינה שאלה: ברור הדבר שנשים סופדות. וכי בת הקשורה בקשר עז לאמה או לאביה לא תספיד?! נכדה המעוניינת להיפרד מסבא או סבתא שלה לא תוכל להספיד?! זאת ועוד, האם יהיה נכון שתפקידו של הרב הוא להספיד, ללא כל תלות ברמת ההכרות עם הנפטרת, או שמא יהיה נכון יותר שחברה קרובה תספיד?
אכן התפרסם לאחרונה פסק שאשה לא תספיד מטעמי צניעות. מי שמעוניין להדיר את רגליהן של נשים ממסע ההלוויה יכול להסתמך על ה'זוהר', (המובא ב'בית יוסף', יורה דעה, שנט), שיש למנוע מנשים מלהיכנס לבית הקברות אחר המיטה. הלכה זו הובאה גם ב'שולחן ערוך' (יו"ד, שנט, ב), וניתנו לה כמה פרשנויות. אף על פי כן, אנחנו אוחזים בפרשנויות המקלות, ומאפשרים לנשים להיכנס לבית הקברות בהלוויה או לאחר השבעה והשלושים.
המקלים ראו לנגד עיניהם את הצורך הגדול בכך, ולא היו מעוניינים למנוע מנשים את הכניסה לבית הקברות ברגעים כה מורכבים, על אף שבדורות הראשונים זה לא היה מקובל ('ילקוט יוסף', דינים לאשה ולבת, פרק א). מאליה עולה השאלה: האם דווקא בהספד על ידי נשים, שפשוט להתירו מבחינה הלכתית, ראוי לכופף את ההלכה לכיוון ההפוך, ולאסור?!
זאת ועוד, כבודם של המתים מהווה ערך שלמענו אנו נוקטים בגישה מתירה, אפילו שיש מניעה הלכתית כבדה ומשמעותית יותר. לדוגמה, במועדים שחל בהם איסור הספד לא מונעים מבני המשפחה להספיד, שכן הקושי הוא גדול, אלא נוהגים לקצר או לחילופין להמיר את ההספד בדברי פרידה. הצורך בפרידה מהנפטרים ובבכי עליהם הוא צורך אנושי, והפסיקה אינה מתעלמת ממנו, אלא דווקא מתחשבת בו. זאת היא הסיבה שכבר מימים ימימה נשים קוננו ובכו בפני הקהל כולו. אם יש מקום להגמיש כללים מוצקים, על מנת לאפשר למשפחה הרחבה להביע את כאבה, גם בהספד על ידי נשים, שלא נאסר מעולם, יש מקום לכך.
באופן כללי, אל לנו לדון בסוגיות הקשורות להשתתפות פעילה של נשים באירועים כמקשה אחת. אינה דומה אמירת הספד בבית הקברות, כל שכן בזמן שהיא מתבצעת באמצעות רמקולים, הנחיית חופה על ידי אישה, או העברת שיעור על ידי אישה, לאמירת ברכה משבע הברכות על ידי נשים. ישנם חילוקים בין המקרים, ויש להציב לנגד עינינו את העיקרון התלמודי שאימץ בעל 'תרומת הדשן' ('פסקים וכתבים', קלב) – 'לעשות נחת רוח לנשים', כערך הלכתי שיש להתחשב בו. פגיעה בכלל המובהק הזה יוצרת גם היא בעיה הלכתית, אשר לעתים עלולה להיות חמורה יותר, ולכן יש לבחון בכל מקרה ומקרה את השיקולים ההלכתיים, מתוך רצון 'לעשות נחת רוח לנשים'.
=======
הרב מאיר נהוראי הוא רב הקיבוץ משואות יצחק ויו"ר ארגון רבני ורבניות 'בית הלל'
מה דעתך בנושא?
28 תגובות
3 דיונים
ברק
שלום וברכה. למרות שאני לא מסכים עם הרב בהבנתו את הסוגיה ההלכתית. חשוב מאוד למחות על כבוד התורה מותר לרב אבינר ולרב נהוראי לחלוק אחד על השני ובטח בצורה זה נעשה[בצורה מכבדת...
שלום וברכה. למרות שאני לא מסכים עם הרב בהבנתו את הסוגיה ההלכתית. חשוב מאוד למחות על כבוד התורה מותר לרב אבינר ולרב נהוראי לחלוק אחד על השני ובטח בצורה זה נעשה[בצורה מכבדת ובהבאת מקורות] אולם אין לנו שום רשות לזלזל באף רב[כמובן חוץ מרבנים רפורמים] בטח ובטח בתשעת הימים ימים שיש להרבות בכבוד התורה שהרי רק בגלל שלא ברכו בתורה תחילה נחרב הבית ולכן תנו כבוד לתורה ולחכמיה.
המשך 22:48 29.07.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גל
10:10 18.07.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ההמום
היום הקיבוצניקים מורידים את הרבנים שמחפשים היתרים וקולות כל היום וכל הלילה בכדי לרצות אותם על זה הרב צבי יהודה זצ"ל היה אומר עם לרמב"ם ולא רמב"ם לעם.
19:11 11.07.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יניב
גם אתה הצלחת להתבלבל? מאמרך מראה, שאתה אוחז בכל הקולות האפשריות, ומתעלם מפסיקה מפורשת. חבל שכתבת מאמר
00:09 17.05.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלחנן
ושברי סברות להגיד דבר שהיא לא סוברת כמותו. התאכזבתי.
07:44 09.03.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מלקרוא את התגובות, הפכתם לגרועים מהחרדים, ושונאי נשים גדולים מהמוסלמים. בושה.
04:05 08.03.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון נווה עמל הרצליה
ודעו לכם שלהספד יש גם תכלית של סנגוריה בבית דין של מעלה. כך שההספדים מציידים כביכול את הנשמה במעטפת של מגננה. ולעתים ההספדים של הנשים הופכים העיקר לעניין זה. וחבל...
ודעו לכם שלהספד יש גם תכלית של סנגוריה בבית דין של מעלה. כך שההספדים מציידים כביכול את הנשמה במעטפת של מגננה. ולעתים ההספדים של הנשים הופכים העיקר לעניין זה. וחבל מאד לחסום אותן. שהרי בכך מקפחים ממש את הנשמה
המשך 22:10 02.03.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ירון
אצלנו נשים קוננו, אך חבל מאוד שכבוד הרב לא בירר עד הסוף את המנהג באופן פרקטי ומסתמך על התלמוד וההלכה, ללא ידע ביישום ההלכה..... אצלנו בעדת יוצאי יהדות תימן...
אצלנו נשים קוננו, אך חבל מאוד שכבוד הרב לא בירר עד הסוף את המנהג באופן פרקטי ומסתמך על התלמוד וההלכה, ללא ידע ביישום ההלכה..... אצלנו בעדת יוצאי יהדות תימן נשים המשיכו כל הדורות לענות לטפח ולקונן, אך וראה זה פלא ..זה לא היה בנוכחות ובחברת הגבריים כלל וכלל.....הנשים היו מתאספות לעצמן בחדר.. ושם הייתה אישה שזה היה כישרונה ותפקידה והיא קוננה וכולן עונות ובוכות אחריה....גם נשים שלא היו אדוקות קיימו ושמרו על קיום מנהג זה ודווקא בנפרד ושלא בנוכחות גברים ...זה נשמר עד היום במקום שיש קהילות גדולות של יוצאי תימן..בראש העין לדוגמא..חבל שהרצון לפתיחות מעוות הלכות יסודיות של צניעות שנשמרו אלפי שנים, נושא ההפרדה המגדרית צריך עוד הרבה חיזוק גם מול נשים אסרטביות ודעתניות.
המשך 19:52 02.03.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לילי
שמעתי שנשות הכותל מוחות על... שבעשרת בני המן שתלו על העץ אין אפילו אשה אחת...
19:44 02.03.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מרסלו קצור
כל הפולמוס אם לתת להספיד או לא לתת להספיד אפשר לתקוף אותו מכמה זוויות אבל יש דבר אחד שחייבים לקחת בחשבון כולנו מבית הלל עד החרדל הכי חרגל שיש. ההלכה...
כל הפולמוס אם לתת להספיד או לא לתת להספיד אפשר לתקוף אותו מכמה זוויות אבל יש דבר אחד שחייבים לקחת בחשבון כולנו מבית הלל עד החרדל הכי חרגל שיש. ההלכה וגדולי הדור ראו את העתיד ולא ראו את הפופוליזים של עכשיו, מתי שפסקו שלא לתת לנשים להספיד גם אז היו נשים שידעו לדבר, שהיה להם צורך לדבר ושהיו יכולות להספיד אבל זה פוגע במרקם של חברה שיש לה בסיס איתן, צנוע ואפילו במצבים קשים לפני מטת המת גם לא ניתן לבלבול לתפוס אותנו. הייתי לפני שבוע בלוויה אשר המנוחה לא הותיר בנים אלא רק בנות ואז מקובל בעיר הזאת שנשים גם אומרות קדיש. איך זה היה ? חילול כבוד המת יותר ממש שרצו לכבד אותו. רבותיי מי שפסק את כל ההלכה לא היו אנשים פשוטים היו גדולי ומאורי האנושות למה לכרסם ולהתחיל לפלפל האם זה כן צנוע או לא צנוע. הכי צנוע זה לקבל ביראה פסקי הלכה מקיר לקיר ועם זה גם נכבד את המתים ואת החיים
המשך 16:42 02.03.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר