הולדתו של "יום הזכרון לשואה ולגבורה" הייתה בחטא.
כבר בשנת 46' קבעה הרבנות הראשית לישראל את יום עשרה בטבת כ'יום הקדיש הכללי' לזכר נרצחי השואה. הרבנות קבעה גם, כי מי אשר אינו יודע מתי חל יום הרצחם של קרוביו ייחד לו את היום הזה לאמירת קדיש.
אלא שלאחר קום המדינה, קמו שתי ח"כיות מהזרם של 'השומר הצעיר' וקבעו כי יש לייחד יום ל'יום השואה ומרד הגטאות' מתוך התפיסה ה'צבר'ית שיש להתנער מדמות היהודי ההולך כצאן לטבח ולהעצים את ההתקוממות והמרד.
את יום הזיכרון הן רצו לקבוע כזכר ל-19 באפריל 1943, יום פרוץ מרד גטו ורשה. אלא שיום זה חל בערב פסח, ומפני שימי זכרון מציינים בתאריך עברי, נקבע יום הזכרון לתאריך בו חל ה-19 באפריל בשנת 1955 – כ"ז בניסן. ומאז בכל שנה מציינים את יום השואה ביום הזה.
מלבד ההתעלמות מקביעת הרבנות הראשית, שקבעה מספר שנים לפניה את יום עשרה בטבת, כיום הזכרון לשואה, חודש ניסן הוא חודש האסור על פי ההלכה בהספדים. יש איסור לקיים אירועי אבל בחודש ניסן. אותן ח"כיות, אינני יודע אם עשו זאת במזיד או בשוגג, קבעו תאריך שאינו מתאים מבחינה יהודית. וכאשר עושים שגיאה שכזו, היא מתעצמת כפליים.
מרד גטו ורשה פרץ ביום בו החליטו הגרמנים לחסלו. הם קבעו את ה-19 באפריל כיום תחילת המבצע, מפני שלמחרת חל יום הולדתו של היטלר ימח שמו. הגרמנים רצו להעניק לו ליום הולדתו כמתנה את ורשה נקייה מיהודים (יודן-ריין). יוצא אם כן, שעם ישראל מציין בכל שנה, גם אם לא במודע, כיום הזכרון לשואה דווקא את יום הולדתו של היטלר.
המדינה הוקמה 'הודות' לנאצים?!
בנאומים אותם ישאו ראשי המדינה במהלך יום השואה ב'יד ושם' ובטקסים אחרים ברחבי הארץ, יודגש כי מדינת ישראל קמה כדי שלא לאפשר שואה שנייה. לפי משפט זה, כל הצדקת קיומה של מדינת ישראל הוא כדי למנוע רצח יהודים.
משפט זה מקבל גם יישום מעשי, כאשר כל נציג מדינה זרה המגיע לארץ, מוזמן לבקר ב'יד ושם'. מדינת ישראל אומרת לעולם, תראה מה עשית לנו לפני 70 שנה, לכן מגיע לנו מדינה. אלא שאם נתעמק בטיעון זה, נגלה, כי אם כל קיומה של מדינת ישראל נובע רק בגלל השואה, ברגע שלא תהיה שואה, אין הצדקה לקיומה של מדינת ישראל.
רק "הודות" לשואה יש לנו מדינה. אם כן לא הרצל הקים את המדינה, אלא מי שהקים את המנגנון לרצח יהודים. את יום השואה אנו לא רק מציינים ביום הולדתו, אלא גם בעקיפין מודים, שרק בזכותו יש הצדקה למדינת ישראל.
כל אחד הוא נאצי פוטנציאלי?!
צביונו של 'יום הזכרון לשואה ולגבורה', השתנה במהלך השנים. אם בראשית ימי המדינה צוין, כאמור, כ'יום השואה ומרד הגטאות', שבו תפס מקום מרכזי המרד וההתקוממות, במהלך השנים, הועם זכרון המרד וניתן מקום רב יותר לרציחות ולהשמדה. יום השואה לווה בתיאורים מזעזעים, לפרטי פרטים של כל שלב ברצח. באיזה כמות גז השתמשו כדי להשמיד כמה יהודים ועוד מחקרים שירדו לפרטי פרטים של מנגנון ההשמדה.
בשנים האחרונות, השתנה שוב צביונו של 'יום השואה' לאיך זה לא יקרה לנו. איך כל אדם הוא נאצי פוטנציאלי, ואיך נמנע מלעשות בעצמנו מה שעשו לנו. מדריכים ב'יד ושם' מאשימים את המבקרים שם, שחלקם דור שני ושלישי לניצולי שואה, שהם נאצים בפוטנציה. איזו עזות או אטימות צריך בשביל להגיד משפט שכזה?! איך בן אדם במדינת ישראל מסוגל לחשוב שיהודי מסוגל להגיע לרמות אכזריות שמתקרבות למה שעשו הגרמנים?!
יום זכרון שהחל בחטא ושהקו החינוכי המנחה אותו לקוי, הוא בעייתי מאוד. את השואה יש להרחיק מחודש ניסן. את הנרצחים צריך לזכור ולהתאבל בתשעה באב או בצום עשרה בטבת.
את זכרו של עמלק, שונא ישראל מזכירים בכל שנה בפורים ובשבת זכור, הם אלו שהרגו אותנו במצרים, שהחריבו את הבית ראשון ושטבחו בנו בבית שני ובמרד בר כוכבא, שמחקו עיירות שלמות בימי מסעי הצלב, שהעלו אותנו על מוקד בימי האינקויזיציה, ששפכו את דמנו בפוגרומים ושניסו להשמידנו באושוויץ.
את כולם אזכור ולא אשכח.

מה דעתך בנושא?
37 תגובות
0 דיונים
גולן
כבר לפני שתים עשרה שנים הפיצו אנשי ה"ציונות הדתית" (מי הם ? בנט, שקד, סמוטריץ, סילמן , השונאים איש את רעהו ?) שקרים ורעל. למה ? למה מספר לנו אריה יואלי...
כבר לפני שתים עשרה שנים הפיצו אנשי ה"ציונות הדתית" (מי הם ? בנט, שקד, סמוטריץ, סילמן , השונאים איש את רעהו ?) שקרים ורעל. למה ? למה מספר לנו אריה יואלי על "שתי חברות כנסת מהזרם של השומר הצעיר" שכפו על המדינה יום זיכרון, בעוד התאריך נקבע על ידי ועדה בראשות רב אורתודוכסי ? הכתבה מציגה רשעות ושקר במיטבם ובדרך זו צועדת מפלגת הציונות הדתית גם כיום.
המשך 09:46 06.05.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נחום
קשקשן ודמגוג קטן, אף אחד לא חגג את יום ההולדת של היטלר, זה שהגרמנים קבעו את התאריך ליום מסויים לא מוריד כי הוא זה מהחשיבות של נסיון המרד שכשל. אתה יכול להעיר...
קשקשן ודמגוג קטן, אף אחד לא חגג את יום ההולדת של היטלר, זה שהגרמנים קבעו את התאריך ליום מסויים לא מוריד כי הוא זה מהחשיבות של נסיון המרד שכשל. אתה יכול להעיר שהו עוד מרידות והזיכרון בתחילת ימי המדינה נקבע על פי השתייכות פוליטית - כל זה נכון וידוע (דרך אגב - צה"ל נקרא צבא הגנה לישראל בעיקר כדי להגיד שהוא ההמשך של ההגנה ולא של הלח"י - גם זה נכון ) אבל אנחנו נמצאים בתשע"ח 70 שנה אחרי קום המדינה והרבה דברים בתנאים של היום היו עושים אחרת (תנסה לחשוב מה אתה הייתה עושה להקים היום מדינה .... לא בטוח שהיית בין הנשארים בארץ....) אם אתה עיתונאי ומחפש סקופים - תמשיל לשחוט פרות .... אבל מה יצא לך מזה חוץ מאוסף שטויות .....
המשך 23:29 10.04.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אוראור
אבל אולי זה סמלי ולאוו דווקא אירוני: יום לידתו של היטלר היה יום עצוב לאנושות - בעיקר כי שנים אחרי לידתו הוא רצח יהודים בדם קר - אז אולי זה...
אבל אולי זה סמלי ולאוו דווקא אירוני: יום לידתו של היטלר היה יום עצוב לאנושות - בעיקר כי שנים אחרי לידתו הוא רצח יהודים בדם קר - אז אולי זה דווקא סימבולי שיום השואה חל בדיוק ביום הולדתו - תאריך עצוב אחד שחל בתאריך עצוב אחר - מעניין שרק אני חשבתי על זה.. ברצינות.
המשך 21:13 04.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אני
סביב קביעת התאריך שייוחד ליום הזיכרון התנהל דיון שעיקרו איזה יום יוכל לסמל את תקופת השואה. כאשר התנהל הוויכוח סביב השאלה הזו, הגישה לגבי זיכרון השואה הייתה להלל את האתוס...
סביב קביעת התאריך שייוחד ליום הזיכרון התנהל דיון שעיקרו איזה יום יוכל לסמל את תקופת השואה. כאשר התנהל הוויכוח סביב השאלה הזו, הגישה לגבי זיכרון השואה הייתה להלל את האתוס של היהודי הלוחם, את אלו שנאבקו בנאצים. רק בעשורים מאוחרים יותר התגבשה גישה שכללה בזיכרון השואה גם גיבורים מסוג אחר - אלו שעמדו בזוועות המלחמה וקידשו את החיים, ילדים שהבריחו מזון וכדומה. בשל כך, רצו לייחד את יום השנה לפרוץ מרד גטו ורשה כיום הזיכרון לשואה ולגבורה. מרד גטו ורשה החל עקב ניסיונו של יורגן שטרופ לרצוח את כל תושבי הגטו במועד זה, ולהגיש "הישג" זה לפיהרר ליום הולדתו, החל בתאריך 20 באפריל. מכיוון שכך יש סמיכות זמנים בין יום השואה ויום הולדתו של היטלר, ולכן אחת לכמה שנים השניים אכן מצטלבים. אולם המרד בוורשה פרץ ב-19 באפריל 1943, י"ד בניסן ערב חג הפסח ה'תש"ג, וערב חג הפסח איננו תאריך מתאים ליום זיכרון לאומי. לבסוף הוחלט בשנת 1951 לקבוע את כ"ז בניסן כיום הזיכרון לשואה, שישה ימים לאחר תום חג הפסח ושבוע לפני יום הזיכרון לחללי צה"ל. [1] סמליותו הדתית של התאריך באה לידי ביטוי בכך שהוא חל בימי ספירת העומר שהם ימי אבל לעם ישראל. סמליותו הלאומית באה לידי ביטוי בכך שהוא חל שמונה ימים לפני יום העצמאות ובכך מדגיש את המעבר של הלאום היהודי "משואה לתקומה".
המשך 13:59 08.04.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גולן
סביב קביעת התאריך שייוחד ליום הזיכרון התנהל דיון שעיקרו איזה יום יוכל לסמל את תקופת השואה. כאשר התנהל הוויכוח סביב השאלה הזו, הגישה לגבי זיכרון השואה הייתה להלל את האתוס...
סביב קביעת התאריך שייוחד ליום הזיכרון התנהל דיון שעיקרו איזה יום יוכל לסמל את תקופת השואה. כאשר התנהל הוויכוח סביב השאלה הזו, הגישה לגבי זיכרון השואה הייתה להלל את האתוס של היהודי הלוחם, את אלו שנאבקו בנאצים. רק בעשורים מאוחרים יותר התגבשה גישה שכללה בזיכרון השואה גם גיבורים מסוג אחר - אלו שעמדו בזוועות המלחמה וקידשו את החיים, ילדים שהבריחו מזון וכדומה. בשל כך, רצו לייחד את יום השנה לפרוץ מרד גטו ורשה כיום הזיכרון לשואה ולגבורה. אולם המרד בוורשה פרץ ב-19 באפריל 1943, י"ד בניסן ערב חג הפסח ה'תש"ג, וערב חג הפסח איננו תאריך מתאים ליום זיכרון לאומי. לבסוף הוחלט בשנת 1951 לקבוע את כ"ז בניסן - תאריך שהוא שישה ימים לאחר תום חג הפסח ושבוע לפני יום הזיכרון לחללי צה"ל.
המשך 02:44 08.04.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מרב
בראש הוועדה שקבעה את "חוק הזיכרון לשואה ולגבורה" עמד לא אחר מאשר מרדכי נורוק - איש המזרחי. אמנם גם הוא לא היה כ"כ שבע רצון מההחלטה לשנות מקביעת הרבנות הראשית, אך משנתקבלה ההחלטה...
בראש הוועדה שקבעה את "חוק הזיכרון לשואה ולגבורה" עמד לא אחר מאשר מרדכי נורוק - איש המזרחי. אמנם גם הוא לא היה כ"כ שבע רצון מההחלטה לשנות מקביעת הרבנות הראשית, אך משנתקבלה ההחלטה היה הוא זה שהציג אותה לכנסת ואלו מילותיו: "אנו צריכים לבחור בתאריך מובהק המתאים גם לזמן רוב השחיטות של יהדות אירופה ולמרד הגטאות שהתקיים בחודש ניסן... נורוק ציין כי ייחודו של המועד שנבחר, כ"ז בניסן, הוא בכך שהוא מסמל מחד גיסא את המרד ומאידך גיסא את החורבן, שכן הוא חל "בימי הספירה, שבהם הושמדו על ידי אבות אבותיהם של הנאצים, אנשי מסעי הצלב, קהילות קדושות רבות". אז אם אתה לא מתחבר ליום שבו כל העם מציין את יום השואה (וגם הרבנים הראשיים משתתפים בטקס זה), אתה מוזמן להתחבר לחיבור עם מסעי הצלב.
המשך 22:12 07.04.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שי
האמת שהחרדים מנסים להסביר כבר שנים ולא מקבלים את טענותייהם בשם "הממלכתיות" שהורסת אותנו כבר שנים....
10:01 22.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בלפור רומנוב
אתה אומר: "יום השואה נקבע בזמנו במסגרת ההחלטה לקדש את עניין המרד בגרמנים." "הוא נקבע ליום פריצת המרד בגיטו ורשה." 19 אפריל תש"ג.לא היה בכז ניסן תש"ג אלא ביד ניסן ערב פסח...
אתה אומר: "יום השואה נקבע בזמנו במסגרת ההחלטה לקדש את עניין המרד בגרמנים." "הוא נקבע ליום פריצת המרד בגיטו ורשה." 19 אפריל תש"ג.לא היה בכז ניסן תש"ג אלא ביד ניסן ערב פסח תש"ג. אין חולק שהמרד החל ב19 אפריל. אבל חוצפה כזו לקבוע את יום השואה לערב פסח אפילו זקני מפאי לא העזו לעשות.
המשך 00:11 22.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבנר
יום השואה נקבע בזמנו במסגרת ההחלטה לקדש את עניין המרד בגרמנים. הוא נקבע ליום פריצת המרד בגיטו ורשה. האירוניה בדבר התבררה לאחר פרסומו של ספרו של פרופ' ארנס על כך שאת עיקר...
יום השואה נקבע בזמנו במסגרת ההחלטה לקדש את עניין המרד בגרמנים. הוא נקבע ליום פריצת המרד בגיטו ורשה. האירוניה בדבר התבררה לאחר פרסומו של ספרו של פרופ' ארנס על כך שאת עיקר הלחומה במרד ביצעו דווקא הרביזיוניסטים ולא אנשי השמאל.
המשך 15:46 20.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שאלה
לא הבנתי את מה שהרב אמר אז וגם את מה שכתבת במאמר.אם כבר יש אבלות בימים אלה בעקבות מות תלמידי רבי עקיבא ,מה הבעיה "להלביש" על הזמן הזה עוד יום...
לא הבנתי את מה שהרב אמר אז וגם את מה שכתבת במאמר.אם כבר יש אבלות בימים אלה בעקבות מות תלמידי רבי עקיבא ,מה הבעיה "להלביש" על הזמן הזה עוד יום זיכרון ואבלות? ובכלל עם כל הכבוד למה בכלל להתאבל בימים אלה אם הם ימים שמחים.
המשך 18:35 19.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר