החל מהשבוע מציגה אוניברסיטת חיפה, את התערוכה "בתי כנסת וקהילות בישראל" המתעדת בתי כנסת ומתפללים ברחבי ישראל.

התערוכה מלווה את הכנס השלישי לחקר הרוחניות העכשווית שיתקיים ביום שלישי הבא (15.3) באוניברסיטה. התערוכה היא חלק מפרויקט "אנשים ישראל – המדריך לחברה הישראלית" אותו מפעילים פרופ' עוז אלמוג מהחוג ללימודי ישראל וד"ר תמר אלמוג מהחוג ללמידה הוראה והדרכה.

בישראל יש למעלה מ-15 אלף בתי כנסת, כשבתערוכה הנוכחית ביקשו פרופ' וד"ר אלמוג לתעד בכל תמונה ייחודיות יוצאת דופן. ייחודיות זו יכולה להיות קשורה למבנה הארכיטקטוני, לציבור המתפללים או לרגע אישי של מתפלל בודד.

"מטבע הדברים, הרשימה אינה ממצה את כל בתי הכנסת הייחודיים בארץ (המושג "ייחודיות" הוא לכשעצמו מעט סובייקטיבי), אולם יש בה כדי לתת פנורמה מעניינת, הן על עולם בתי הכנסת במדינת ישראל והן על עולמן של הקהילות הדתיות והמסורתיות בתוכה."

"כל בית כנסת ברשימה עומד בזכות עצמו ותיעודו הפרטני הוא סיבה מספקת למחקר סוציו-היסטורי, אולם דווקא המקבץ הוא שחושף תהליכי עומק כלל-חברתיים. מדובר במעין מסע אתנוגרפי לקהילות-תפילה מגוונות, שבו נחשפות ומודגמות גם תופעות חברתיות מרתקות", מציינים החוקרים.

בית הכנסת בקרון הרכבת (אלי קובין)

כתוצאה מהמחקר, עלו מספר תובנות על תפקידו החברתי של בתי הכנסת:

א. בית הכנסת הוא הרבה יותר ממקום תפילה ותפקודיו רבים ומגוונים, גלויים וסמויים – בין השאר בתחום העזרה הסוציאלית והסעד הנפשי, החומרי והמשפחתי.

ב. בית הכנסת הוא למעשה מרכז קהילתי חשוב, המהווה עוגן של זהות וחלון ראווה של השתייכות – לשכונה, ליישוב, לעדה, לקהילה ולעם ישראל. לכן הוא גם מטופח בהשקעה משותפת בלתי פוסקת, כמעין "מקדש-מעט" (ארמון קטן) מקומי. במקרים רבים הוא מהווה לקהילה מה שהסלון בדירת המגורים מהווה למשפחה.

ג. לעתים בית הכנסת הוא השריד האחרון לקהילות אתניות שנמצאות בתהליך של היעלמות. ההתכנסות היומית לתפילה, דרשה ולימוד היא גם מעין תזכורת יומית לרקע ההיסטורי ולמכנה המשותף העדתי.

ד. בית הכנסת יוצר מסגרת חברתית לאנשים זקנים שאין לה אח ורע בחברה החילונית. הוא גם מאפשר מפגש דורות מפרה ומכובד, הראוי למחקר בפני עצמו.

ה. בית הכנסת הוא בעיקרו (בעיקר בימי השבוע) עולם גברי סגור ובהיותו כזה הוא מאפשר לגברים להיפתח לעצמם ולזולתם.

בית הכנסת האקולוגי בקיבוץ נוה איתן (פרופ' עוז אלמוג)

ו. בית הכנסת הוא גם מרכז לימוד (בית מדרש) בעל מאפיינים מענייניים וייחודיים. הוא מאפשר בין השאר גם לאנשים בעלי מוגבלויות למידה והשכלה מצומצמת ליהנות מתהליך לימודי. בכך הוא מצליח במקומות שבהם מוסדות לימוד חילוניים לא אחת נכשלים.

בית הכנסת בפתח חנות בשוק הפשפשים (אלי קובין)

תובנות נוספות רבות וכמובן, תמונות רבות נוספות, ניתן למצוא, כאמור, באתר: "אנשים ישראל – המדריך לחברה הישראלית".