משפט הנשיא קצב עבר תהפוכות גדולות, הנשיא עצמו יזם את החקירה בטענה שהוא נתון לסחיטה. בסוף החקירה התהפכה והגיעה לכלל הרשעה שלו באונס. דבר זה לעצמו, מעורר מחשבה. האם האדם יצא מדעתו והביא על עצמו את חוט התליה?
ההרשעה בנויה על עדויות המתלוננות בלבד. ההחלטה להעדיף את גרסת המתלוננות על פני גרסת קצב מסורה להתרשמות השופטים. על פי ההלכה אין אפשרות להגיע להחלטה חותכת כאשר הכלים העומדים בפני השופט הם גרסה מול גרסה. לפי דיני תורה אפילו האדם עצמו לא מוסמך להרשיע עצמו "אין אדם משים עצמו רשע".
יש משמעות להתרשמות השופט רק כאשר מדובר על הרשעה בהאשמות קלות יותר כגון הטרדה מינית וניצול מרות שלא במקומה. לעומת זאת הרשעה באונס משמעותה פגיעה גדולה בנילון לכן היא צריכה ביסוס חזק על ידי מקור חיצוני ולא על ידי המתלוננות.
התורה רואה בחומרה רבה את העברה של אונס ומשווה אותה לשפיכות דמים. כאשר אדם הורשע באונס יש לענוש אותו בחומרה יתרה ועונשו צריך להיות שווה לרוצח! דווקא בגלל חומרת העברה נדרשת רמת בירור גבוהה.
משפט קצב היה צריך להסתיים בהרשעה על הטרדה מינית, כך היה ניתן מקום להתרשמות השופטים מריבוי התלונות והבסיס הנסיבתי המעלה חשד. כעין זה מובא בתלמוד ענישה רק על בסיס שמועה שלא פוסקת, מלקים אדם על "לא טובה השמועה" (מסכת קידושין) כוונת הדברים על אף שאין ביסוס רחב למעשה עברה די בכך שיש שם רינונים בלתי פוסקים כדי להעניש אותו.
הרעיון הוא, להרוויח הרתעה כלפי עבריינים. כאשר מסתמכים על "לא טובה השמועה" מנגד כלפי העברה של אונס, שיש בה קלון נוראי השווה לרצח, הקפדנו על זכות הנילון להחזיקו כזכאי עד שלא הוכח מעבר לכל ספק שהוא אנס.
בשולי הדברים ישנם הנותנים גושפנקה הלכתית לכל פסקי שופטי מדינת ישראל בטענה שההלכה העניקה להם סמכות של מלך.
לדעתי, הדבר נכון רק ביחס לעונשים שמטילה המדינה על עבריינים, הם מעוגנים בדיני מלכות "ללא מוראה של מלכות איש את רעהו חיים בלעו". אולם, דיני הראיות לא בטלו ובמקום שישנו חשש לשקר ועיוות דין לא יעזור דין מלכות.
לכן מלך רשאי להרוג על פי עד אחד אבל אינו רשאי להרוג על פי עדות התובע. המגמה צריכה להיות הפוכה להשפיע על מערכת המשפט לקבל את ההיגיון ההלכתי בדיני הראיות.
הרב אריאל בראלי הוא דין בבית הדין לענייני ממונות בשדרות
מה דעתך בנושא?
29 תגובות
0 דיונים
נעמה
ובערת הרע מקרבך. מענין שאותם רבנים שכותבים שדיבור של נשים וגברים הוא מעשה חמור, לעולם לא יתנו לאשה להרצות במוסדותיהם, ויתיחסו לצחוק של נשים וגברים כ"הרג ובל יעבור" כמעט, שולחים מכתב...
ובערת הרע מקרבך. מענין שאותם רבנים שכותבים שדיבור של נשים וגברים הוא מעשה חמור, לעולם לא יתנו לאשה להרצות במוסדותיהם, ויתיחסו לצחוק של נשים וגברים כ"הרג ובל יעבור" כמעט, שולחים מכתב תמיכה למי שעל פי דין תורה (לשיטתם) אי אפשר להרשיעו באונס...
המשך 16:51 02.03.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ניב
אין להם לא יד ולא רגל ביראה ובעוה"ב. אם שבתם לפה וראיתם דברי כדי שתחזרו בכם. תלמדו קצת [הרבה] הלכות, כגם מפי רב קיבל מרב וכו' וגם מקריאה בספרים לצורך...
אין להם לא יד ולא רגל ביראה ובעוה"ב. אם שבתם לפה וראיתם דברי כדי שתחזרו בכם. תלמדו קצת [הרבה] הלכות, כגם מפי רב קיבל מרב וכו' וגם מקריאה בספרים לצורך חזרה בינתיים תנעלו את הפה והמקלדת. ואני הייתי ממליץ לכם לבקש סליחה מכבוד הרב, כי אתם לא באמת רוצים לעשות את זה כך, יש דרך ארץ וצורה להתבטא גם אם הרב טעה אחרי הכל מדור ד' בגיהנם לא כ"כ נעים ואחרי הכל, מה יעשו עם החלק שלכם בג"ע ...?
המשך 00:20 02.03.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
השופטים מצאו שקרים רבים בדבריו של קצב - איך אתה מעז לומר שלתורה אין מה להגיד בהקשר שכזה? בוש בבורותך,
21:56 01.03.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלום
הרבנים משוללי דעה הללו אינם רבנים אולי רועי צאן וגם זה בחסד הם עוסקים בלטהר שרץ על עף טומאתם האישית
22:13 28.02.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמי
20:03 28.02.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרב בר-אלי
הר"ן בדרשותיו כתב שדיני התורה מבוססים על השלמה של דין המלך.דין המלך מעניש לפי צורך השעהובבודאי שהיום אי אפשר להסתפק בקנס כספי שיוטל על אנסים. הרב הרצוג כתב על כך...
הר"ן בדרשותיו כתב שדיני התורה מבוססים על השלמה של דין המלך.דין המלך מעניש לפי צורך השעהובבודאי שהיום אי אפשר להסתפק בקנס כספי שיוטל על אנסים. הרב הרצוג כתב על כך שהיום המשפט הפלילי תקף גם לפי דין תורה. הטענה היא שאי אפשר לעזוב לגמרי את דין התורה ולכן בנוגע לדיני הראיות יש לחלק בין דברים שחז"ל חששו לשקר למשל נוגע בעדות שאותו המלך לא יכול להכשיר לבין עד אחד שנפסל בגלל שאינו מדייק ואותו המלך יכול להכשיר. כמו כן תלוי באיזו עברה מדובר ככל שהיא חמורה יותר נדרוש רמת וודאות גדולה יותר.כאשר הדיון על שמועה רעה רמת הראיות הנדרשת תהיה פחותה ממעשה אונס. כך טען הגר"ע יוסף לגבי עד מדינה במשפטו של דרעי וכך פסק בשו"ת משנה הלכות (חלק י"ד סימן ק"א) בייחס לתלונה בבית משפט בארה"ב. אין כאן אמירה שקצב זכאי יש כאן אמירה כללית שעלינו לדחוף שהמערכת המשפטית תהיה זהירה כלפי כל אדם המואשם באשמה חמורה ולא תסמך על מקורות שחז"ל פקפקו בנאמנותם. תקנת השעה תהיה על ידי הפעלת דין המלך לאומדנות והערכות מחוץ למעגל המתלוננות.
המשך 15:41 28.02.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
14:40 28.02.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי
אין במאמר שלפנינו הסכמה לקריאה של הרב אבינר - זכאי, יש כאן חוסר יכולת להכריע ויצא מצד הספק. אגב מי שלא יודע בחורה נדה נחשבת גם לערווה לעניין מי שאונס...
אין במאמר שלפנינו הסכמה לקריאה של הרב אבינר - זכאי, יש כאן חוסר יכולת להכריע ויצא מצד הספק. אגב מי שלא יודע בחורה נדה נחשבת גם לערווה לעניין מי שאונס אותה ועליו גם נאמר רוצח,
המשך 14:32 28.02.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בר רב
11:43 28.02.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אברהם
11:03 28.02.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר