זעקת האבות הגרושים: למה אתם הורסים את מבנה המשפחה?

זעקת האבות הגרושים: למה אתם הורסים את מבנה המשפחה?

דווקא המפלגה ששמה את ערך המשפחה במקום ראשון, בוחרת לעודד את המשך הפגיעה בהורות כמדיניות חקיקתית. יאיר קנאי מבקש מהבית היהודי לבטל את חוק חזקת הגיל הרך

למה אתם הורסים את מבנה המשפחה?

בימים אלה הממשלה והכנסת גועשות סביב הצעת חוק חדשה-ישנה, שמתגלגלת כבר כמה שנים בין ועדות והצבעות: הצעת חוק הורים וילדיהם, שבמסגרתה תבוטל חזקת הגיל הרך.

עם עליית שיעור הגירושים בציבור הדתי לאומי והחרדי, סוגיה זו אמורה לעמוד בפתחנו. לצד השאלות בדבר מעמדם של הגרושים והגרושות בקהילה הדתית, לצד ההתייחסות לנושא סרבנות הגט משני הצדדים, גם שאלת הסדרי ההורות הנאותים לאחר הגירושים צריכה לקבל משקל ולעלות לדיון רציני גם בתוך החברה.

ההלכה היהודית קבעה כמה כללי אצבע באשר להסדרי ההורות לאחר גירושין: הבת אצל אמה לעולם, הבן אצל אמו עד גיל שש ולאחר מכן עובר לאביו. התובנה הזו מבוססת על הנחות בדבר טובתו של הילד וזכותו להורה המתאים לו, ועל תפיסה לא רכושנית שלו. לא מדובר בחזקות קבועות, אלא בעקרונות לפי תפיסתם של חז"ל, כפי שהראה הרב פרופ' אליאב שוחטמן במאמר עוד מלפני ארבעים שנה. יפים דבריו של הרדב"ז לעניין: "כללא דמילתא (=כללו של דבר), הכל תלוי בראות בית דין, באיזה מקום יש תקנה לולד יותר."

צהלת הח"כיות עם נפילת חוק חזקת הגיל הרך

(צילום: ערוץ הכנסת)

החוק שהומצא במאה ה-19

חזקת הגיל הרך נוצרה במאה ה-19 בבריטניה. נשים, שהיו אז נטולות זכויות אזרחיות, איבדו את הזכות לגישה לילדיהן עם הגירושין. הילדים נתפסו כרכוש האב, שיכול היה להעבירם למקום אשר יחפוץ, כולל בית יתומים. קרוליין נורטון, אישה שסבלה מאלימות ומסרבנות גירושין, ביקשה לשנות את החוק ולפעול למען טובת הילד.

על אף חששות מליבוי סכסוכי גירושין ומפגיעה במעמדו של האב במשפחה – היא הצליחה: המחוקק הכיר בעדיפותה של האם לילדים בגילאים הרכים של הילד.

בתקופת חז"ל ועד לפני כמה עשרות שנים, המודל של אחריות הורית משותפת על הילדים לאחר הגירושין כמעט ולא עלה על הדעת. גם בדברי הרדב"ז, המבהיר כי הדגש הוא טובת הילד לפי שיקול בית דין, התפיסה היא היררכית: ישנו בית אחד שבו הילד יגור, והורה משני.

כיום הדפוסים החברתיים משתנים. יותר ויותר גברים מעורבים בגידול ילדיהם, יותר ויותר נשים יוצאות לעבוד ומפתחות את הקריירה. ההבנה כי גידול וטיפול יכולים להיות משותפים, וכי הילדים מתברכים ממעורבותם של שני ההורים, הולכת ומחלחלת. אין מדובר בהכרח בתופעה שנובעת מרצון לשוויון ולזהות בין המגדרים; הנקודה החשובה והמשמעותית היא ההבנה שטובתו של הילד ורווחתו הנפשית היא מעורבות של שני הוריו.

החוק יעזור גם לנשים

חוק הורים וילדיהם, הכולל את ביטול חזקת הגיל הרך, איננו מבקש לפתוח לדיון את הסוגיה באיזה בית יגורו ילדי הגירושין. נקודת המוצא שלו היא שלשני ההורים הגדרה הורית שווה ומחויבות שוות ערך לילדיהם, מתוך הבנה שזו טובתם. בניגוד לחזקת הגיל הרך, שמחד מאפשרת לאם הפרודה, בדיוק בשלב האמוציונלי של הגירושים והפרדה, לסרב להורותו של האב, ומאידך מאפשרת לאב הפרוד לראות את תפקידו כמפרנס מבחוץ ולהתחיל את חייו מחדש ללא ילדים, בא החוק וקובע: הילדים זקוקים לשני הוריהם.

אין בחוק אפשרות לעודד סחטנות תמורת הגט, מכיוון שהתחרות על הילדים מבוטלת מראש, והשותפות בהורות נקבעת כנקודת מוצא מחייבת. אין בחוק פגיעה באף אישה גרושה, להפך. יש בחוק הכרה בערך ההורות, בחשיבות התמיכה המשפחתית לילדי הגירושין ובשמירת היציבות בעולמם של הילדים שעברו טרגדיה.

ההורות המשותפת, ככל שתקודם, תאפשר לאותן נשים, שכיום מתקשות יותר להיכנס לזוגיות בפרק ב', למצוא ביותר קלות את המיועד להן ולהגביר את פוטנציאל השתכרותן.

למרבה הצער, על אף שההבנה כי מדובר ברווחתם של ילדי הגירושין ושאין מדובר בכלי שיאפשר סחיטה, חלחלה להבנתם של קובעי מדיניות רבים, במפלגת הבית היהודי שוררות אי הסכמות בנוגע לחוק. חברי הכנסת מוטי יוגב ושולי מועלם מתנגדים אליו מסיבות שונות: ח"כ יוגב חושש מהפרדת ילדים מאמם, דבר שאיננו רלוונטי כלל בחוק המוצע, וח"כ מועלם חוששת מסחטנות בזמן הגירושין, דבר שגם הוא איננו רלוונטי.

דווקא המפלגה ששמה את ערך המשפחה במקום ראשון, בוחרת לעודד את המשך הפגיעה בהורות כמדיניות חקיקתית.

==

יאיר קנאי, איש חינוך בן 44 מירושלים. אב גרוש (ונשוי מחדש) ל-4 ילדים במשמורת משותפת ועוד שני ילדים מפרק ב'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
החוק התורני הישן נכון גם להיום
| 20-06-2016 19:23
בת אצל אמא ובן עד גיל שש לפחות אצל אמו .וכל משפחה לגופה.מזונות מתחלקים לפי השתכרות וכל משפחה לגופה.
2
בנט הוא משת"פ של ארגוני השמאל להתעללות באבטת
אבגדור | 21-06-2016 0:16
3
פגיעה אנושה בזכויות הנשים והילדים
| 21-06-2016 10:35
כולם מבינים שנושא הילדים משמש בידי הגברים כלי מיקוח לקבלת הגט ( "אם לא תוותרי לי על חלקך בדירה לא אתן לך גט") והמזונות, אבל מתעלמים כי זה נוח לגברים ול"מתקדמים". ובכלל השיטה המודרנית שילד ישן כל לילה בבית אחר הרסנית לילדים קטנים.
4
הכאב זה הגירושין הרבים והמיותרים
יאיר | 28-06-2016 21:42
בקלי קלות היד על ההדק