בהצעותיו של משה פייגלין לשינוי שיטת החינוך (שיטת הוואצ'רים – כל הורה יקבל תקציב חודשי ויוכל לחנך את ילדיו לפי בחירתו) יש דבר מרענן מאוד ותמיד שווה לשמוע ולהחכים. יחד עם זאת, לא ניתן להשוות בין שירותי דת שבהם הוא מציע באומץ להעביר את יכולת הבחירה לציבור – לבין תחום החינוך אותו הוא מציע להפריט עוד יותר ולהעביר לשיטות השוברים.
יש להבין כי כבר כיום יש למעשה חופש גדול ביותר למנהלים ולמחנכים. בפועל, לאחר שנכנסתי לכיתה אותה חינכתי, יכולתי ללמד מה שאני רוצה וכך גם עשיתי. אני לימדתי תלמוד לפי שיטת רבדים ואילו המחנך המקביל אלי לימד בשיטה הליטאית ה"קלאסית". החופש הזה איננו קיים בשירותי הדת שם יש מונופול לדעות מסוימות בהלכה, ולכן ההשוואה אינה במקומה.
כנ"ל ביחס לתוכניות חינוכיות, תחומי החינוך החברתי וכו': הגבלות התכנים מגיעות בעיקר לקראת הבגרויות ועד אז כל בית ספר מוצא לו את הייחודיות שלו ואיתה מגיעה התחרות. כמו כן, במרבית המקומות בארץ, בסופו של דבר, יש להורים יכולות בחירה בין כמה מוסדות ויש תחרות גדולה בין מוסדות, ודאי בחינוך הדתי.
תהליך ההפרטה שפייגלין מציע יביא לנו מערכת חינוך פופוליסטית וחסרת אחריות חברתית.
יחצ"נים ישווקו מורים דוגמנים
כן. במערכת החינוך יש כשלים מבניים הקשורים לטבעה של כל חברה ואלו מחייבים פיקוח. פיקוח שיוודא שבתי ספר מטפלים נכון באוכלוסיות חלשות, בלקויי למידה ובכל מי שמוסד פרטי היה רוצה להסיר ממנו. גם אם יינתן שובר יקר מאוד עבור קבלת תלמידים טעוני טיפוח, עדיין זה לא אומר שבית הספר שנמצא בתחרות עסקית ירצה לקבלם. במקום שיהיו לנו מנהלי בתי ספר שהם אנשי חינוך, נקבל מנכ"לים שמודדים כמה שווה, בשקלים, לקבל ילד ממוצא אתיופי. למעשה כבר היום זה נעשה ושיטת השוברים תחריף עוד יותר את הבעיה מבלי שיש יכולת למישהו לאזן את כוחות השוק האכזריים.
במקום שיהיו לנו מנהלי בתי ספר מקצוענים שיודעים לזהות הוראה נכונה ולטפח מוסד חינוכי שעושה עבודה אמיתית ארוכת טווח, נקבל יחצנ"ים שמשווקים מורים דוגמנים, כי העיקר תלוי בשאלת הרישום לשנה הבאה וכל השאר פחות חשוב. למה שמנהל יחזיק מורה ותיקה ומנוסה שאותה התלמידים לומדים להעריך רק אחרי 20 שנה, אם הוא יכול לממן בחצי משכרה, מורה מגניב בן 24 שיודע לעשות "לייק" לתלמידים שלו בפייסבוק ולגרוף מילות הערצה מהורים שלא מבינים בחינוך?
ולא, אינני אומר שהכל מושלם. יש חובה לתקן את ההסכמים הכובלים שיצרו ארגוני המורים ויש לאפשר למנהל את הכוח להחליט מי יהיו המורים שלו. ויש עוד הרבה דברים שצריכים לתקן, גם בדרכי הפיקוח שלעיתים יותר מבזבז זמן ממועיל. -ועדיין, אסור לשפוך את התינוק עם המים.
הפרטה היא דבר נכון ואני מזמין את פייגלין לשלב כוחות בשינוי שירותי הדת. אך זה לא נכון בכל תחום ולא בכל רמה. תיזהרו!
==
שמואל שטח הוא מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה.
מה דעתך בנושא?
7 תגובות
0 דיונים
עמית
שכחתם לציין זאת לצד "נאמני תורה ועבודה". מתי תפרסמו מאמרים של שאר העמותות הנתמכות מכסף אירופאי? נשות הכותל, מחסום ווטש, קולך, בצלם.
11:00 03.06.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורן
טיעונים כל כך הזויים
10:35 03.06.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רם
סליחה אחי אבל ממש שטחי מה שאמרת. עיקר הרווח יהיה עוד מקומות עבודה למורים כי יהיו פחות ילדים לכל מורה. המורה יתן יחס אישי לכל תלמיד מה שלא קורה היום גם...
סליחה אחי אבל ממש שטחי מה שאמרת. עיקר הרווח יהיה עוד מקומות עבודה למורים כי יהיו פחות ילדים לכל מורה. המורה יתן יחס אישי לכל תלמיד מה שלא קורה היום גם למורה הטוב ביותר בסוף רוצים גם ערכים, תעודות וציונים ולחשןב שהעם יבחר במורים דוגמנים כדבריך זה ממש זלזול בו
המשך 22:13 02.06.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר
"הורים שלא מבינים בחינוך" למה יש הורים שלא מבינים בחינוך? בגלל התפיסה שלך ושל שכמותך שאומרת להורים: אתם לא מבינים בחינוך, המדינה כן מבינה אז אני אהיה אחראית על חינוך ילדכם....
"הורים שלא מבינים בחינוך" למה יש הורים שלא מבינים בחינוך? בגלל התפיסה שלך ושל שכמותך שאומרת להורים: אתם לא מבינים בחינוך, המדינה כן מבינה אז אני אהיה אחראית על חינוך ילדכם. וכשהמדינה פועלת כך אז באמת גדל דור של הורים שלא מבין דבר בחינוך כי מבחינתו האחריות לחינוך הילדים היא על המדינה ולא עליו. אז כנראה שעם ההפרטה נראה תופעות כאלו אבל תוך חצי דור עד דור זה יעבור.. הורים ישובו למקום הנכון והמקורי כאחראים ומחנכים לילדיהם. ואולי יש איזה דרך להפריט בהדרגה כדי שהשינוי התודעתי יספיק לחלחל בקרב ציבור ההורים.
המשך 20:49 02.06.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שה תמים
איזה חוסר אמון ביכולת האזרח להכריע את חייו, אולי גם נכריח את כולם ללמוד באותו מוסד אקדמי(הנה תחום מופרט למחצה והנה, אנשים עדיין לומדים באוניברסיטה נורמלית גם אם היא עם...
איזה חוסר אמון ביכולת האזרח להכריע את חייו, אולי גם נכריח את כולם ללמוד באותו מוסד אקדמי(הנה תחום מופרט למחצה והנה, אנשים עדיין לומדים באוניברסיטה נורמלית גם אם היא עם מרצים זקנים ולא מושכים כי הם יודעים ללמד). זה חושך מחשבתי שמתאים לרודנות,לא לדמוקרטיה. אני יודע שאתם נאמנים לתורה כמו שמי שאוכל בשוק נאמן להעיד, ונאמנותכם לעבודה היא אולי לעבודה זרה, אבל לפחות שהדמוקרטיה וזכויות הפרט עדיין יעניינו אתכם. מה אנחנו, שילטון אייתולות?!
המשך 20:15 02.06.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אי"פ
אה, אז רק מר שטח יודע בדיוק מה הילדים שלי צריכים ללמוד נכון? ההורים הרי אהבלים שלא מסוגלים לקחת אחריות על החינוך של ילדיהם...זה מה שנקרא פאשיזם
18:12 02.06.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ברוך מרזל
17:14 02.06.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמית
שכחתם לציין זאת לצד "נאמני תורה ועבודה". מתי תפרסמו מאמרים של שאר העמותות הנתמכות מכסף אירופאי? נשות הכותל, מחסום ווטש, קולך, בצלם.
11:00 03.06.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורן
טיעונים כל כך הזויים
10:35 03.06.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רם
סליחה אחי אבל ממש שטחי מה שאמרת. עיקר הרווח יהיה עוד מקומות עבודה למורים כי יהיו פחות ילדים לכל מורה. המורה יתן יחס אישי לכל תלמיד מה שלא קורה היום גם...
סליחה אחי אבל ממש שטחי מה שאמרת. עיקר הרווח יהיה עוד מקומות עבודה למורים כי יהיו פחות ילדים לכל מורה. המורה יתן יחס אישי לכל תלמיד מה שלא קורה היום גם למורה הטוב ביותר בסוף רוצים גם ערכים, תעודות וציונים ולחשןב שהעם יבחר במורים דוגמנים כדבריך זה ממש זלזול בו
המשך 22:13 02.06.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר