אחד השינויים המרכזיים המתחוללים בשנים האחרונות בחינוך הדתי הוא העלייה במספרם של תלמודי התורה הציוניים – מסגרות ייחודיות לחינוך יסודי לבנים, המאופיינות בתגבור משמעותי של שעות הקודש במערכת השעות (על חשבון לימודי החול) וברמה גבוהה של הפרדה בין בנים לבנות. מסגרות אלו, שהחלו לפעול בסוף שנות השבעים, ביוזמה של הורים דתיים-לאומיים שלא הסתפקו במה שמציעה מערכת החמ"ד וביקשו להקים עבור בניהם מוסד חינוכי בו התורה ולימודה יעמדו במרכז תפיסת העולם וסדר היום, נמצאות בעשור האחרון בתהליך של צמיחה, התרחבות, התמסדות והתגוונות.
לכאורה, הדבר מבטא תהליך דתי של הורים החפצים בחיזוק תורני בהתאם לתפיסת עולמם המגדירה צורה שונה של לימוד מקצועות קודש, תפקיד אחר ללימודי החול ועוד. אלא שבדיקת נתוני הרמה החברתית כלכלית של בתי הספר השונים בחינוך הדתי מצביעה על בעיה חמורה שהציבור הדתי חייב להיות מודע לה:
בחינוך הממלכתי דתי המעורב מגדרית ישנם כ- 24% תלמידים הבאים מרקע חברתי כלכלי נמוך. בחינוך הנפרד מדובר על כ- 14%. ואולם, בתלמודי התורה שבתוך החינוך הממלכתי דתי, מדובר על 7% ובאלו שנמצאים מחוץ לחמ"ד מדובר על 6% אחוזים בלבד!
במילים אחרות, מבחינת רמת האינטגרציה, הנתונים מראים כי הסיכוי שבמפגש אקראי בתלמוד תורה ציוני, ייפגש תלמיד מרקע בינוני או גבוה- עם תלמיד מרקע נמוך, הוא נמוך במיוחד ועומד על 1/7-1/10 בלבד. מדובר באחוזים נמוכים ביותר המעידים על הדרה ברורה ומובהקת של אוכלוסיות חלשות. הדבר נעשה בדרכים ישירות ועקיפות כמו תשלומי הורים, ראיונות, ימי אוריינטציה מדירים, תקנונים מוקצנים ועוד. כמו כן, ברבים ממוסדות אלו לא יינתן מראש מענה ייעוצי ופסיכולוגי לתלמידים מתקשים, דבר שימנע מראש הגעה של אוכלוסיות מסויימות למקום.
במילים אחרות, אכן יש קבוצה של הורים שמעוניינת בלימוד תורה בסגנון מיוחד, אלא שלחלק משמעותי מהנרשמים לתלמודי התורה זה גם נוח מסיבות חברתיות. כלומר, בגלל האפשרות למצוא כיתה ללא "עמך ישראל".השאלה כמובן היא כיצד פותרים את הבעיה: כיצד מושיבים את כלל ילדי הישוב באותו מוסד ומאידך מספקים מענה גם להורים שחפצים בלימוד בסגנון 'תלמוד תורה'. התשובה, נמצאת במקום מאוד פשוט, והיא כבר מיושמת במספר מקומות: תיגבור אחה"צ.
במהלך בוקר הלימודים – לומדים יחד כל התלמידים מכל הרקעים החברתיים-כלכליים, עם סיום הלימודים- נשארים הילדים שהוריהם חפצים בכך לצהרון. בצהרון, על פי בחירת ההורים ותוספת תשלום, הם יוכלו לבחור בין חוגי תלמוד תורה לחוגי אמנות, ספורט וכדומה.ע"י כך, גם נותנים מענה תורני למי שמעוניין בכך וגם משאירים את כלל הילדים במסגרת המשותפת העיקרית של יום הלימודים הרגיל.
מי שיעקוב אחר התפתחותם של תלמודי תורה יגלה שחלק גדול מהם לא צמח מתוך ממ"ד מעורב, אלא דווקא מממ"ד שכבר הופרד מגדרית והפך ל'תורני'. לעיתים, אותם הורים שהפרידו את בית הספר, הם אלה שכעת יוצאים ממנו. בחירתם של ההורים לצאת ולהקים תלמוד תורה חדש, מעידה לא רק תפיסה דתית אלא גם על היבדלות חברתית. אילולא היו חפצים בלימוד תורה מסוג מסוים, יכלו היו להוסיף אותו אחה"צ ללא שום בעיה.
אם באים אליכם הורים ומבקשים מסגרת חדשה בתואנה דמוקרטית המבקשת לתת ביטוי תורני לכל זרם, הציעו להם לממש זאת אחה"צ. אם יאותו- סימן שכנים דבריהם. אם יסרבו ויתעקשו על הקמת תלמוד תורה חדש- סימן הוא שיש כאן מרכיב מרכזי של היבדלות חברתית ולהורים שכאלה יש להתייחס בהתאם.
=======
הכותב הוא מנכ"ל תנועת 'נאמני תורה ועבודה'
מה דעתך בנושא?
15 תגובות
0 דיונים
כ
אתה ובצלם זה אותו דבר מבחינתי בוגד
20:15 14.01.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תלמודי התורה קמו לא רק כמענה לחוסר בשעות הקודש, אלא בעיקר כרצון למורים בעלי יחס אחר לחלוטין לתורה ולאיך שבית ספר וסביבה חינוכית צריכה להראות.
17:10 13.01.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עדי
יוצר מהפכה בסדרי עדיפיות שם בראש את לימודי הקודש ולא מסנן אותם לאחהצ. מי שמעוניין בזה שיצטרף, מי שלא שילך לממד.
14:03 13.01.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שי
הלאה הרצון להעניק חינוך דתי איכותי, הידד השוויון המדומה (קרי, תת-רמה אחידה לכולם).
10:12 13.01.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חרדלניק
ומתכנית לימודים מלא כפירה !!!! ואירה חילונית
10:07 13.01.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מלכי
מי שחושב שתורה זה נושא לאחה"צ, לא מבין את ערכה של תורה, לא מבין את ההורים שכל כך חפצים שבנם יגדל בתורה. לכן מה נשאר ? לחשוד אותם בכוונות לא...
מי שחושב שתורה זה נושא לאחה"צ, לא מבין את ערכה של תורה, לא מבין את ההורים שכל כך חפצים שבנם יגדל בתורה. לכן מה נשאר ? לחשוד אותם בכוונות לא כשרות (כמו אדם אגואיסט שחושד בכל מי שעושה חסד - שיש לא כוונה נסתרת לא כשרה). כמה חבל שמידי תקופה הכותב מוציא מאמר הנלחם בהיתגדלות בתורה!
המשך 08:32 13.01.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ואם יגידו 'לא' התנהגו אליהם בהתאם. חילוק גדול יש בין דתי ליברל ולחרדל, לזה מגיע כבוד והתנשאות אצילית ולזה מגיע 'התייחסות בהתאם'. ביטוי נחמד שטומן בחובו ככ הרבה כעס תסכול...
ואם יגידו 'לא' התנהגו אליהם בהתאם. חילוק גדול יש בין דתי ליברל ולחרדל, לזה מגיע כבוד והתנשאות אצילית ולזה מגיע 'התייחסות בהתאם'. ביטוי נחמד שטומן בחובו ככ הרבה כעס תסכול ואולי אף שנאה?
המשך 07:54 13.01.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי פשוט
תלמודי התורה יקרים ולכן שכבות נמוכות לא באות. מה שצריך לעשות זה לתת לתלמודי התורה תקציבים מלאים כמו הממדים תוך שמיקה על עצמאות חינוכית וניהולית, וץבתנאח שהם יתחייבו לקבל כל...
תלמודי התורה יקרים ולכן שכבות נמוכות לא באות. מה שצריך לעשות זה לתת לתלמודי התורה תקציבים מלאים כמו הממדים תוך שמיקה על עצמאות חינוכית וניהולית, וץבתנאח שהם יתחייבו לקבל כל ילד שרוצה ללמוד תורה. בתלמוד תורה של ישיבת רמת גן זה עובד אפילו בתוך המערכת הקיימת. מי שהכשיל את זה וממשיך להכשיל זה הממדים שרוצים לנהל את כולם לפי החליל שלהם. את האמת על מה שהיה בעשורים האחרונים תוכלו לקרוא במאמריו המפורטים של הרב אליעזר מלמד: http://revivim.yhb.org.il/2009/10/15/הדרך-לתיקון-הממד/ http://revivim.yhb.org.il/2009/11/12/תפילת-הכלל-קודמת-לתפילת-היחיד/ http://revivim.yhb.org.il/2009/11/19/חינוך-תורני-חינם/
המשך 23:29 12.01.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מגיב
הנה קישור למחקר: http://toravoda.org.il/%D7%AA%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%93%D7%99-%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94-%D7%A6%D7%99%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A-%D7%94%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%93%D7%99-%D7%94%D7%AA%D7%A4/
22:41 12.01.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דורון
בתלמוד תורה?
22:30 12.01.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר