רב עיר בישראל לא נבחר באמת על ידי הציבור, והרבה פעמים הציבור אינו מקבל רבני עיר שמתאימים לו. אבל רב העיר יכול לשרת כל ימי חייו לאחר שהוא מקבל את תפקידו, ואין שום אפשרות מעשית לציבור להחליף אותו. מסמר בלי ראש.
רב עיר הוא עובד מדינה, וכמו שופט הוא אמור להביע ניטרליות ויחס שווה לכל אחד ואחד, ואסור לו להתעסק בפוליטיקה. אבל בפועל רבני הערים אינם מרגישים שום חובה להיות ניטרליים: רבני עיר רבים מקימים לעצמם מפלגה פוליטית עירונית, ובלי שמץ של בושה מושיבים את הנציגים האישיים שלהם במועצת העיר. וכן ברמה האישית: אם זוג בא לפני רב העיר להתחתן, הרב יכול להחליט על דעתו האישית אם לחתן אותם בלי בעיות, או לשלוח אותם לבית דין לבירורים (ומאותו רגע אין לו שום אחריות נוספת כלפיהם). אם מדובר על גֵרים, הרב יכול להחליט על דעת עצמו שלא לחתן אותם בכלל, כי הוא לא סומך על בתי הדין הממלכתיים לגיור. החלטה אישית על דעת עצמו, והציבור לא יכול לעשות שום דבר. כי הוא מסמר בלי ראש.
כך גם לגבי כתיבת מכתבים. בציבור יש דעות שונות כיצד להתמודד במציאות של יהודים וערבים שגרים ביחד במקומות שהיו פעם שכונות יהודיות. בעייה חברתית וציונית קשה שאין לזלזל בה כלל, והמחלוקת יכולה להיות חריפה. בתור עובד מדינה היה ראוי לרב העיר לא להתערב לטובת צד מסויים במחלוקת זו, שהרי הוא הרב של כל העיר, אבל ממה יש לו לפחד? הוא הרי לא תלוי כלל בציבור ואין לו אחריות כלפי אף אחד. ומי שלא מורגל לשאת באחריות כלפי בני אדם, לא יבין גם כן מה זאת אחריות כלפי הקב"ה.
בשנים האחרונות הצטרפו לרבני הערים, הלא-נבחרים והלא-פטירים, גם ראשיהם של עשרות גרעינים תורניים. גם הם מסמרים בלי ראש. לציבור המקומי איו זכות לבחור את ראש הגרעין התורני, והציבור גם אינו יכול לפטר אותו. אין לרב הגרעין אחריות אמתית כלפי אף אחד במקום, אלא רק כלפי מי שמתקצב אותו. והם מצדם מעניקים לו את התקציב יחד עם חופש מוחלט לפעול לפי דרכו. ברוב הגרעינים אין אפילו זכות לתושב המקומי להצטרף לגרעין בתור חבר מלא, ולכן גם אין לו זכות הצבעה על דרכו של הגרעין ועל הנהגתו. וכך הפכו ראשי הגרעינים התורניים להיות הרבנים הלאומיים הבלתי-נבחרים במקומות רבים שאליהם הגיעו, לצידם של רבני הערים החרדים ברובם. וכך גם הם יכולים לחתום בלי לחשוש על מכתבים חריפים בענייני יהודים וערבים.
את הגרעינים שווקו לנו במשך השנים בתור מוקדים חברתיים וקהילתיים של הציונות הדתית. אבל מרכזי קהילה וחברה חייבים להכיל מעצם טבעם אנשים רבים בעלי דעות פוליטיות שונות. בגרעין התורני בירוחם לדוגמה, היו חברים שפעלו בו-בזמן בשביל מפלגות שונות בבחירות האחרונות, כפי שדווח אלישיב רייכנר לפני שבועיים בעיתון מקור ראשון. וכך כתב: "אנחנו לא קהילה חרדית שבוחרת את המועמד שטוב לה גם אם היא לא משוכנעת שהוא טוב לירוחם. אצלנו סדר העדיפויות הוא שונה. קודם כול בוחרים את מי שלדעתנו הוא הכי טוב לירוחם, ורק אז פועלים לכך שהוא גם ישתף פועלה עם יוזמות ומוסדות המזוהים עם קהילתנו, לטובת ירוחם כולה. אבל מעבר לכך, חברי הגרעינים בירוחם התפצלו בהצבעתם בבחירות האחרונות, והיו פעילים דומיננטיים בשני מחנות פוליטיים שונים…"
לעומת זאת בגרעינים רבים אחרים, כל הגרעין מיועד בכוונה מראש להיות גדוד מגוייס בשירותו של כיוון פוליטי אחד, הן בבחירות המקומיות והן בבחירות הארציות. מה שהכי קשה זה לא הכיוון הפוליטי המסויים, אלא הוויתור מראש על כל רצון אמיתי לגרעין שיהיה בית שיודע להכיל אוכלוסייה מגוונת בתוכו.
מי שאחראי על המצב הזה הם הארגונים ונבחרי הציבור שהעניקו זכות לכל גרעין תורני לקבל תמיכה אוטומטית, בלי להתחייב מראש מטרות ודרכי פעולה סבירים. "כל גרעין פועל לפי דרכו" הם אומרים, והתוצאה שעשרות מהם חותמים ביחד על מכתב חריף ושנוי במחלוקת. אבל חובה אלמנטרית בפרויקט כזה היא החובה להתרחק מפעילות פוליטית בתור גרעין! וכך כתוב ב"תקנון ציבורי לגרעינים התורניים" (הצעת נאמני תורה ועבודה):
"הגרעין התורני ישתף פעולה עם גורמים פוליטיים שונים כדי לפעול לטובת הכלל. הגרעין יכיל בתוכו אנשים בעלי דעות פוליטיות שונות, ולא יזדהה עם אף גורם פוליטי באופן גלוי או סמוי."
הנקודה הזו נוספה להצעת התקנון ביום ראשון השבוע, כמעט מיד לפני שפרצה המהומה האחרונה, וקודם ששמענו עליו שום דבר. זה רק מוכיח עד כמה דחוף שנבחרי הציבור שלנו יאמצו את התקנון הציבורי לגרעינים התורניים כתנאי לתמיכתם.
לסיום הדבר הכי חשוב: רצוי ביותר שתלמידי חכמים יתנו התייחסות רצינית ואחראית לנושאים שעומדים על הפרק, ויביעו את דעתם הערכית והתורנית. אבל רק כאשר הם מדברים בעד עצמם ולוקחים אחריות אישית על דבריהם, או כשהם מדברים בתור רבני קהילותיהם שבחרו בהם באופן ישיר על פי חוזה לזמן קצוב, והקהילה העניקה לרב את הסמכות לדבר על נושאים כאלה בתור רבם.
אבל לרב עיר הדבר אסור בגלל מעמדו הממלכתי, כי חובתו להיות הרב של כל העיר. לגבי ראש גרעין תורני, שגם הוא לא נבחר ע"י הציבור, הוא צריך להחליט: האם הגרעין נבנה כדי להיות בית בשביל כל העיר כולה, או האם הוא נבנה להיות בית בשביל "אנשים שחושבים כמונו"? אם האחרון הוא הנכון, אז האם הגרעין ראוי לתמיכה ציבורית רחבה?
הרב ד"ר אבי קדיש הוא חבר בנאמני תורה ועבודה
מה דעתך בנושא?
13 תגובות
0 דיונים
מפדלניק
למה נאמני תורה ועבודה שממנה הכותב, נותנת פלורליזים לחרדלניקים?! אני זוכר את הימים שנאמני תורה ועבודה ,כמסמר בלי ראש, לא נתנו לגיטמציה אפילו לבני עקיבא (כן, בתקופה שאחרי אמנון שפירא)
16:25 11.01.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אריאל
מזל שזה לפחות עולה לתודעה הציבורית. המצב קטסטרופה, ערבים לוקחים את הבנות היהודיות ע"י כסף ומכוניות ובנוסף עכשיו יש להם דריסת כף רגל. מקרה שקרה כאן היה אדם שרצה למכור...
מזל שזה לפחות עולה לתודעה הציבורית. המצב קטסטרופה, ערבים לוקחים את הבנות היהודיות ע"י כסף ומכוניות ובנוסף עכשיו יש להם דריסת כף רגל. מקרה שקרה כאן היה אדם שרצה למכור את הדירה שלו ב-900000 ש"ח. ערבי בא והציע לו 1200000 ובנוסף שיפנה מתי שהוא רוצה רק שיעביר את זה על שמו בטאבו. הם שולטים בתיכון בעיר, מלא ערבים מהישובים והבנות היהודיות אוהבות אותם והולכות איתם. אז לכל החכמולוגים למיניהים שיושבים בישובים שאין בהם ערבים או בערים במרכז שאין בהם ערבים (עדיין) ומטיפים לרבנים שבאמת איכפת להם מעם ישראל שישאר יהודי, אז עדיף שאותם אנשים יקפלו את הזנב ויכנסו למאורה שלהם ביישוב שלהם או במרכז הארץ... הרי שמה יותר "בטוח" מפני הערבים. עד שיום אחד גם אליך הרמת גני או התל אביבי יבוא שכן ערבי, ונראה אז איך אתה תאכל את זה!
המשך 20:29 05.01.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מישהו מת"א
כותב הרב קדיש: "חברי הגרעינים בירוחם התפצלו בהצבעתם בבחירות האחרונות, והיו פעילים דומיננטיים בשני מחנות פוליטיים שונים…" הלא כתב רייכנר בעבר שכדאי לאנשי הגרעינים להיות מעורבים פוליטית כדי שיגבירו את...
כותב הרב קדיש: "חברי הגרעינים בירוחם התפצלו בהצבעתם בבחירות האחרונות, והיו פעילים דומיננטיים בשני מחנות פוליטיים שונים…" הלא כתב רייכנר בעבר שכדאי לאנשי הגרעינים להיות מעורבים פוליטית כדי שיגבירו את השפעתם. לכן, הרב קדיש כנראה מבין שאנשי הגרעינים תומכים במחנות שונים לא בשל אידאולוגיה, אלא כדי שבכל מקרה תהיה להם השפעה בקרב המחנה המנצח. הכל לשם שמיים כמובן...
המשך 20:29 03.01.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מישהו מהמרכז
הרב קדיש דיבר על התייחסות רצינית של תלמידי חכמים. פה עיקר הטעות שלו. חלק לא קטן מאנשי הגרעינים אינם ת"ח למרות שמשימים עצמם כאלה. הידע ההילכתי שלהם אינו רחב כמו...
הרב קדיש דיבר על התייחסות רצינית של תלמידי חכמים. פה עיקר הטעות שלו. חלק לא קטן מאנשי הגרעינים אינם ת"ח למרות שמשימים עצמם כאלה. הידע ההילכתי שלהם אינו רחב כמו זה של צהחרדים, הכתפיים שלהם צרות מידי מכדי להיות ת"ח. אז מה עושים? מחמירים בכל עניין, קל יותר לומר "לא", "אסור" מאשר להקל. כך הם נראים
המשך 20:08 03.01.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מישהו מהמרכז
נראה שקשה לך לקבל שיש אחרים עם דיעות שונות משלך. מה קרה? דרכו לך על יבלת? פגעו בנקודה רגישה? אז מה אם הוא מנאמני תורה ועבודה, אז אסור לו להביע...
נראה שקשה לך לקבל שיש אחרים עם דיעות שונות משלך. מה קרה? דרכו לך על יבלת? פגעו בנקודה רגישה? אז מה אם הוא מנאמני תורה ועבודה, אז אסור לו להביע דיעה? רק דעות "מטעם" כמו שיש אצל הגרעינים התורניים?
המשך 19:59 03.01.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שאול
"לרב אסור להתערב כי הוא עובד המגזר הציבורי", "לרב אסור לפתוח ת'פה כי הוא צריך להיות ממלכתי"... לא נמאס לכם מלדקלם את המנטרות השחוקות והמטופשות האלה? אנחנו יודעים לאן דרדרו...
"לרב אסור להתערב כי הוא עובד המגזר הציבורי", "לרב אסור לפתוח ת'פה כי הוא צריך להיות ממלכתי"... לא נמאס לכם מלדקלם את המנטרות השחוקות והמטופשות האלה? אנחנו יודעים לאן דרדרו את העם אנשי התורה והעבודה הממושמיעם.
המשך 10:52 02.01.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
23:01 30.12.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כואב הראש
18:52 30.12.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
למספר 1
איש הדרום אתה צודק. אכן "כאילו הוא גר אצלנו", כי כותב המאמר הוא בעצמו תושב עיר פיתוח שהוקם בה גרעין תורני.
09:05 30.12.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איש ימין
08:36 30.12.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר