נשיא ישיבת הר המור, הרב צבי ישראל טאו, מקשר בין פיגועי הדקירה בגל הטרור האחרון לבין התגברות העולים להר הבית.

בשיעורו השבועי בספר 'עין איה' הזכיר הרב טאו את עניין המקדש ודיבר באריכות על העולים להר הבית. "נתינת הכבוד לבית המקדש צריכה להיות בליבנו בכל עת ובכל מצב, גם כשהוא חרב, וכל ישראל צריכים לנהוג זהירות מופלגת ביחס אליו. לצערנו ישנה התרופפות בזמן האחרון בנושא הזה, היא אומנם מנת חלקם של יחידים וכלל ישראל עדיין נוהג בצורה הנכונה, אבל ראוי לחזור על זה."

על האיסור שהכריז הרב קוק לעלות להר הבית אמר הרב טאו: "שלא תחשבו, גם בזמן הרב (הרב אברהם יצחק הכהן קוק ג"ק) עסקו במדידות של מקום המקדש ורצו לחלק איפה מותר ואיפה אסור, לרב זה לא שינה, בכל מועד הוא היה מפרסם אזהרה שלא להיכנס למקום המקדש. אפילו מלהכניס את האצבעות בין החרכים של אבני הכותל הוא ורבנו (הרב צבי יהודה קוק ג"ק) היו נזהרים.

הדבר הזה נפרץ עכשיו לצערנו. הדבר הזה הוא נורא וצריך להרגיש את נוראתו. באתי לעורר על הדבר הזה. רבינו היה אומר שלא לסמוך על כל המדידות שעושים. ר' זלמן קורן הוא מאלו שעסקו במלאכה הזו ברמה היותר גבוהה וגם הוא לא נכנס, גם הוא לא סמך על המדידות של עצמו.", אומר הרב טאו בשיעור.

על דרישת בית המקדש והעלייה להר הבית אומר הרב טאו: "בית המקדש זה לא מקום פרטי של מישהו, של איזה רב פרטי שהוא מרא דאתרא באיזה מקום, זה עניין של כלל ישראל, בית המקדש זה מקום שכל כלל ישראל יכנסו אליו ביחד. הנבואה תתחדש ונלך בהסכמה של כל הרבנים וכל הפלגים ונעלה לשם כאיש אחד. אין דומה מקום המקדש לשאר ארץ ישראל שאנחנו מצווים במצוות עשה ליישב אותה. שגגה יצאה מלפני השליט להקל בזה."

ריבונות בהר הבית

מול הטענות כי יש לעלות להר הבית כדי להראות נוכחות ישראלית וריבונות בהר, אומר הרב טאו: "אומרים בשם אישיות ביטחונית רמת דרג שאם לא יבקרו שם זה יימסר לגויים ולכן צריך נוכחות. ביחס למצוות יישוב הארץ זו באמת סברא נכונה. אבל יש כאן חוסר הבחנה בין המקום הזה לשאר המקומות. זה שאחרים מסתובבים שם זה שועלים, אבל כשאנחנו נכנסים שם אנחנו פוגמים בקדושת המקום. על זה בא החורבן, המקום הזה איננו כמו שאר המקומות. אסור לנו להתבלבל ולשכוח את ההבחנה בין מקום המקדש לבין שאר ארץ ישראל. המקום הזה יוצא מידינו כיוון שיש יחידים שנוהגים אחרת מכלל ישראל ולא נזהרים ונשמרים מלבוא שם. בכל הדורות ידענו להגביל את עצמנו שלא לעבור את הרחבה של הכותל."

וכאן מקשר הרב טאו בין מצעד הגאווה בירושלים לבין העולים להר הבית ולפיגועים בגל הטרור האחרון: "כשרוצים שתהיה כתובה על משכב זכור, כשזה קורה בירושלים והיא הופכת לבמה לנאצות הכי גדולות כנגד משפחה ונורמליות, זה פועל שיטושטש ההבדל בין קדושת הר הבית לקדושת שאר המקומות.

זה דבר נורא, צריך לגדור את הפרצה הזו בכל עוז כדי שארץ ישראל לא תיפגע. מה שיתן לנו זכות במקום הזה זה השמירה עליו, רק כך נהיה שייכים למקור. ואם על זה לא נשמור אז אנחנו שמים אותו בערך של שאר ארץ ישראל. אי הכניסה היא שמחברת אותנו אל המקום. מה שיציל את המקום הזה זה לא נוכחות, זה סברות של הבל שלא שייכות לעניין. זה שיש עניין שגויים לא ילכו שם זה לא איסור שלנו, זה לא שייך להלכה ולדינים שלנו, אנחנו לא דורכים שם! אם את כבוד המקום הזה אנחנו גורעים אז כבודנו נגרע.

זה שיכולה לבוא פרחחית עם סכין מהמטבח ולדקור חייל יהודי, שעומד עם מדים של צבאנו שמייצגים את עמנו, זה אומר שכבודנו נגרע. זה בגלל יחס לא נכון למקום המקדש. אנחנו פוגעים בכבוד שלנו ומביאים לזה שמנסים לשחוט אותנו כמו ששוחטים תרנגולת בסכין, בצורה שפלה מאוד."

הפתרון של הרב טאו לגל הטרור הוא דווקא הקמת בתי הכנסת החרבים ברובע היהודי: "אנחנו צריכים עוד יתר שמירה ויתר זהירות, זה מה שיוסיף כבוד ומורא כלפי צה"ל. כשזה נגרע אנחנו מותקפים על ידי סכיני מטבח בצורה משפילה. צריך תיקון כולל. צריך לבנות את בית הכנסת תפארת ישראל שברובע היהודי, שהיה בית הכנסת הכי יפה בכל העולם והוחרב במלחמת השחרור בסיוע של האנגלים. את הכול כבר בנינו בירושלים, את הקארדו שנבנה על ידי שונאי ישראל, אבל בית כנסת תפארת ישראל עומד בחורבנו. כשפוגעים בקדושת המקום אנחנו מסכנים את כל קיומנו כאן. זה מתוך כוונות טובות אבל זו שגגה גדולה מאוד"

להשתחרר מהאייפונים

בתשובה לשאלה שלל הרב טאו את האמירה שהיום אנחנו במלחמה השיב הרב. "המצב היום הוא לא מלחמה. אי אפשר לקחת אשת יפת תואר מהכפר הערבי פה למטה. צריך לחזור לכבודנו, לא להסתחרר ממה שקורה. אנחנו צריכים להתרומם, לא להשתפל בפני התרבות המערבית, אנחנו צריכים לשוב לכבודנו, לערכינו. יש מלחמת תרבות בתוכנו, אנחנו צריכים להכריע אל מול הסחף של החלק האספסופי, להגביר את המשקל והערך של החיים שלנו. אנחנו קודם כל צריכים להשתחרר מהאייפונים שלנו, מתוך זה נהפוך להיות מכריעים בחברה ונוכל להכריע את רוח התקופה והזמן."

ועל כניסתם של הערבים למקום המקדש השיב: "הם שועלים, אנחנו לא שועלים ולכן אנחנו לא הולכים שם." עם זאת התיר לחיילים ולשוטרים להסתובב בשטח ההר משום פיקוח נפש: "יושבים שם מחבלים והם זורקים משם אבנים ודברים ולכן חיילים צריכים להיות שם. עצם ההשוואה הזו שאנחנו כמו השועלים האלה, אם הם שם אז גם אנחנו צריכים להיות שם, זה הכול תמונה מעוותת, שיקולים חיצוניים".

בהמשך הביא הרב טאו עדויות מתלמידי הרב שלמה זלמן אויערבך שפעל נגד העלייה להר הבית "הנכד של ר' שלמה זלמן מספר שהוא פעם אחת הלך עם סבו בשערי חסד וראו שם את אחד מהפעילים הבולטים עבור יישוב הארץ, שסבא הכיר. סבא עצר אותו, שאל לשלומו ואז שאל האם הוא מאלה שעסוקים בעלייה להר הבית. אותו פעיל אמר: חס ושלום, אני לא מאלה. סבא אמר לו: אני מאוד מרוצה מתשובתך. דע לך שאם היית אומר לי שאתה כן עולה להר הבית לא הייתי מדבר איתך יותר. "

ואת החלק שנוגע להר הבית סיים ביחס לדברי הרב צבי יהודה בעניין ההר: "צריך ללמוד ולהבין את קדושת המקום. צריך לעסוק בכל המקורות שעוסקים בזה, בהבחנה בין קדושת המקום הזה לשאר המקומות, בגודל העניין שלו. אסור להאמין לכל המאמרים האלו שמספרים שהרצי"ה אמר שכן אפשר וכן כדאי. אסור להאמין. כל מי שאומר אחרת אולי נפגע ממה שאמרנו על הרוח ששורה על ההמון, מרוחו של האספסוף שעושה מצעד גאווה בתוך ירושלים".

לאחר הפרסום בסרוגים ביקשו מקורביו של הרב להבהיר: "כבר תקופה ארוכה, של שנה וחצי לערך, שהרב צבי טאו כמעט מידי שיעור עומד על סוגיית הר הבית. הרב חוזר ומבאר את חומרת הפגיעה בקודש והסכנה הלאומית העצומה בזלזול בפסיקת רוב גדולי ישראל שפסקו לא לעלות להר. הרב מציין שהארועים האחרונים תפקידם לעורר אותנו לעמוד על מהותינו האמיתית  ועל היחס הנכון להר הבית ולמקום המקדש.

העיסוק הרדוד שבא להוציא משפט אחד מתוך שיעור אחד מתוך תורה שלימה בניסיון לצייר כאילו הרב נותן הסבר או לגיטימציה לאותם מחבלים שפלים אינם ראויים להתייחסות."