שאלת הר הבית היא שאלה נכבדה. איני רב ואיני מתיימר לבוא בטיענוים הלכתיים נגד אי אלו רבנים. אני יודע בגדול את נקודות המחלוקת, לכן אומר את דבריי.
כולם מסכימים שמבחינה הלכתית נטו אין שום איסור לעלות למקומות המותרים. אלא שלמעשה נחלקו: אלו אומרים שאפשר או אף שיש לעלות, ואלו אומרים שאין לעלות.
טיעוניהם של האוסרים הם שניים: האחד, הלכתי: הגבולות לא ברורים ויש חשש שבקלות העולה יגיע למקום שבו יתחייב כרת. השני, רוחני; והוא שהר הבית נעלה מהרמה שלנו כיום, ועלינו להמתין בסבלנות להתעלותה של האומה ולהשראת השכינה עד שנזכה לעלות להר ולמקדש בב"א.
על אותם אלה האוסרים מתעוררות שלוש קושיות. האחת, הלכתית; האוסרים מתעלמים באופן גורף ומביש מדעתו של הגאון העצום הרב שלמה גורן זצ"ל. הרב גורן כתב מחקר מקיף על כל ענייני הר הבית (שיצא לאור כספר בשם "הר הבית", בהוצאת ידיעות ספרים), פיקד על קבוצה של חיילים מחיל ההנדסה לביצוע מדידות מדויקות בהר הבית, ואף נטה לחומרה, וערך מפות מדויקות של המקומות האסורים והמותרים. כך שלמעשה, החשש ההלכתי של האוסרים נמוג. אין עוד ספק, אין עוד חשש, הכל ברור. לכן אני שואל את האוסרים: מה עם הרב גורן?
הקושיה השנייה גם נוגעת לנקודה שהאוסרים נוטים להתעלם ממנה באופן גורף, והיא שאלת הריבונות. לכל היותר, האוסרים מואילים בטובם לומר ש"שאלת הריבונות היא שאלה אחרת", או ש"אכן צריך להחיל שם ריבונות ישראלית", אבל הם אינם יורדים לעומק העניין. כי הם יודעים דבר אחד: למעשה, קשה מאוד להחיל ריבונות ללא אוכלוסיה. אם לא תהיה נוכחות יהודית בהר הבית אז במה תתבטא הריבונות? ערבים ימשיכו לשחק שם שש-בש וכדורגל ולעשות מנגל, ויהודים יישארו למטה. אלא שדגל ישראל ישראל יתנוסס על הרחבה. הזאת ריבונות?
אלא יאמרו האוסרים: גם לערבים אסור לעלות. ואשיב להם שברור להם כמו שברור לי שמדינת ישראל לא תאסור עליית מוסלמים להר הבית בגלל שעל פי ההלכה אסור להם לעלות. אם כן, ערבים ימשיכו לשחק שם שש-בש וכדורגל ולעשות מנגל, ויהודים יישארו למטה. היחיד שבאמת דאג לריבונות מתוך אותה הבנה שריבונות מחילים על ידי אוכלוסיה, הלא הוא, שוב, הרב גורן. הרב גורן רצה ליצור מצב שתהיה נוכחות יהודית תמידית בהר הבית, בגבולות המותרים, על ידי בניית בית כנסת וישיבה במקום. לבסוף, נדחקה הישיבה על רחבת הכותל המערבי, סמל הגלות, והריבונות על הר הבית עברה לידי ירדן. איזו מדינה תסכים לריבונות זרה בלב בירתה… הרב אבינר אמור להבין את הבעיה הזאת שכן הוא יודע היטב שלולא הנוכחות היהודית ברובע המוסלמי, שם קבועה ישיבתו, למעשה לא היה כל כך ביטוי לריבונות הישראלית ברובע המוסלמי… לכן, אני שואל את האוסרים: מה עם הריבונות?
השלישית: הסוגיה היא סוגיה הלכתית. לא מצאנו מעולם שענייני שברוח יתערבו בצורה כה מעמיקה ומכריעה בסוגיה הלכתית. אמנם אפשר למצוא שיקולים כאלה, אבל בדרך כלל שיקולים כאלה אינם סותרים לגמרי את ההלכה, ומקסימום מציעים לנו חומרה. אבל במקרה הזה, שההלכה מתירה, לבוא ולאמר שהדבר אסור בתכלית האיסור מפאת סוגיה רוחנית נטו, נראה קשה מאוד ומופרך.
מה עוד, שאותם שיקולים רוחניים ניתנים לדיון, ומי יגלה לנו שהדברים ישתנו? אולי אותו רצון אדיר של אלפי ישראל לעלות להר מגלה כי הגיע הזמן? אולי התבערה מסביב לנושא בינינו לבין הערבים מגלה שעלינו לעלות? אולי העובדה שהנושא הזה עולה לכותרות כל שני וחמישי לא רק בארץ אלא גם בחו"ל מעידה שעלינו לעשות משהו בנושא? אולי המוכנות של הערבים למות למען אל-אקצא צריכה לעורר בנו תשוקה לחיות למען הר הבית?
לסיכום: אוסרים יקרים (בראשם הרב אבינר), התייחסו בבקשה לנקודות הבאות:1. הרב גורן 2. הריבונות3. הסוגיה הרוחנית
מה דעתך בנושא?
23 תגובות
0 דיונים
מיקי
ולכן שב ואל תעשה עדיף מאשר להכניס עצמך למחלוקת הפוסקים מר חדד היקר.
15:11 21.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א.ו
מחילה מהכותב שתבע את כבודו של הרב גורן על חיבורו (הגדול והחשוב ללא ספק!) בענייני העליה להר הבית, וכיצד יתכן שלא "שמים" על פסיקתו.... אבל מה עם כל גדולי הדורות(!) שאמרו...
מחילה מהכותב שתבע את כבודו של הרב גורן על חיבורו (הגדול והחשוב ללא ספק!) בענייני העליה להר הבית, וכיצד יתכן שלא "שמים" על פסיקתו.... אבל מה עם כל גדולי הדורות(!) שאמרו שאין לעלות, את כבוד תורתם אפשר למחות בקלות ולומר: יאללה הגיע הזמן לעלות?!"..... הדיון ההלכתי צריך להתבצע בבית המדרש, כמו גם הרוחני... ולא לעשות תחרות באינטרנט לאיזה רב מקשיבים יותר... כנלענ"ד.
המשך 10:07 20.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נתי
ר' גורן מול גדולי ישראל???? הצחקתני. צוות המודדים של ר' גורן לא היה מקובל על אף אחד. אין היום טהרה דאורייתא והסיכון הוא כרת כידוע. ומה אתה מתקשקש בנושא שאין לך הבנה בו,...
ר' גורן מול גדולי ישראל???? הצחקתני. צוות המודדים של ר' גורן לא היה מקובל על אף אחד. אין היום טהרה דאורייתא והסיכון הוא כרת כידוע. ומה אתה מתקשקש בנושא שאין לך הבנה בו, תשאיר לגדולי הדור אם לפסוק כמו ר' גורן או כמו כל גדולי עולם שאסרו
המשך 23:22 19.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אומרת הגמרא בסנהדרין צ' א': ו"אלו שאין להם חלק לעולם הבא... ואפיקורס". ולקמן בדף צט ב':"אפיקורס זה המבזה תלמידי חכמים". מי שמך יואל חדד לדון בכאלה נושאים שגדולי ישראל פחדו...
אומרת הגמרא בסנהדרין צ' א': ו"אלו שאין להם חלק לעולם הבא... ואפיקורס". ולקמן בדף צט ב':"אפיקורס זה המבזה תלמידי חכמים". מי שמך יואל חדד לדון בכאלה נושאים שגדולי ישראל פחדו לעסוק בהם ולהכניס את ראשך בין הרים. האם אתה חכם יותר מהרב אלישיב, שלמד שלושים שנה בדבקות עצומה בחדר אחד? האם אתה יודע יותר מהרב עובדיה שידע את כל התורה? האם עולם המחשבה שלך רחב יותר מעולמו המחשבתי של רבנו הרצי"ה? ומי הרשה לך לבזות את הגאון הרב שלמה אבינר שהוא אחד מגדולי הדור? עד כאן לגבי החוצפה שלך לבזות את גדולי ישראל ולבטלם כנגד דעת היחיד של הרב גורן שהרשה לעלות רק לשטחים מצומצמים? עד כאן לגבי חוצפתך הגדולה לבזות גדולי עולם. לגופו של עניין: כבר כתב בשו"ת יביע אומר חלק ה' חיו"ד כ"ו שתשובת הרדב"ז כלל אינה מובנת וכבר הערימו עליה תלי תילים של קושיות. ועוד, גם אם נדע את הגבולות המותרים, אם נעלה זה יגרום לפרצה גדולה מאוד כמו שאנו רואים עכשיו שנשים עולות להר הבית, נגד דעתם של שני גדולי הדור שעליהם אתה נשען, ושחילונים עולים בלי טהרה שזה וודאי אסור לדעת כולם. מי יקח את האחריות למעשיהם? אתה? אתה שואל מה עם הרב גורן, ואני שואל אותך מה עם כל גדולי ישראל שאסרו? אתה כמובן יותר גדול מהם, נכון? ובכלל יש לנו כלל הלכה כבתראי. גדולי ישראל רבים וחכמים ממך וממני הקטנים. דיון הלכתי רציני כזה הפך לשוק כזה שכל אחד יכול להוציא מאמר ובפחות מדף פוליו לפתור ולהקל בבעיה הלכתית סבוכה? בלי לדבר על ביזוי כבוד תלמידי חכמים.
המשך 00:07 19.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליעזר
הייתי שמח לראות מסמך הלכתי מטעם מועצת הרבנות הראשית, וכמדומני מעולם לא הייתה ישיבה מסודרת מטעם הרבנות הראשית ועל אין ממש משמעות לפיסיקה של הרבנים הראשיים עצמ, חשובים ככל שיהיו.
23:12 18.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי
בתקופה הפרסית טרום הולדת המשוגע של המוסלמים הוחל בבניית המקום כך גם ממקורות איסלאמים כיפת הסלע נבנתה על בנייה קיימת של יהודים כנראה שהדבר הוא המשכו של הבנייה המתוארת...
בתקופה הפרסית טרום הולדת המשוגע של המוסלמים הוחל בבניית המקום כך גם ממקורות איסלאמים כיפת הסלע נבנתה על בנייה קיימת של יהודים כנראה שהדבר הוא המשכו של הבנייה המתוארת גם במלבים בסוף דניאל שלא זכינו שתסתיים
המשך 16:59 18.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פסח פראנקי
לכל אוכלי עוגיות פפוצ'ידו בפסח : לשיטת הרב אליהו זצ"ל כאילו אוכל חמץ גמור וחייב כרת. אך לשיטת הרגר"ע יוסף זצ"ל כשר למהדרין. הסומכים להקל ע"פ שיטת האחרון ולא חוששים...
לכל אוכלי עוגיות פפוצ'ידו בפסח : לשיטת הרב אליהו זצ"ל כאילו אוכל חמץ גמור וחייב כרת. אך לשיטת הרגר"ע יוסף זצ"ל כשר למהדרין. הסומכים להקל ע"פ שיטת האחרון ולא חוששים לשיטת המחמירים, לטובת מעיהם, האם לא יקילו גם בעניין חשש כרת לטובת כלל האומה...?
המשך 16:25 18.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוס
הרב קוק אסר
15:33 18.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
אפשר כיום להעזר למדידה google earth הרדב"ז וכל הראשונים שכותבים בעניין, כתבו שאין כל ספק קל כי הסלע בכיפת הסלע היא אבן השתייה, כמו כן ההיסטוריה של המקום ידועה בבירור, (האגדה...
אפשר כיום להעזר למדידה google earth הרדב"ז וכל הראשונים שכותבים בעניין, כתבו שאין כל ספק קל כי הסלע בכיפת הסלע היא אבן השתייה, כמו כן ההיסטוריה של המקום ידועה בבירור, (האגדה המופרכת שהמקום היה מכוסה באשפה עד לפני כ-500 שנה שבא הסולטן סולימאן ופינה את האשפה צוטטה כאגדה מסופקת בספרו של מדפיס באיטליה שלא היה בארץ מימיו, מבנה כיפת הסלע לבדו בנוי 1400 שנה, כך שהסולטן סולימאן לא יכל לגלות זאת 900 שנה אח"כ, מקורה כנראה באגדה מוסלמית שהנוצרים זרקו לשם אשפה וזה נועד להשפיל את היהודים שהלכו במקביל להתפלל ולנשק את המקום, הגרסה המעודכנת יותר בהתאם לפוליטיקה שגם היהודים עצמם מאסו במקום זה ונהגו לזרוק לשם אשפה, אבל אין באגדה זו לא שהמקום היה מוסתר, כמו כן החליף עומאר הכובש המוסלמי כבש את ירושלים, הובל על ידי הארכיבישוף לאבן השתייה) על סלע אבן השתייה בצד המערבי ישנה חציבה של קיר בזוית הבנייה של בית המקדש (כמבואר בירושלמי עירובין פ"ה ה"א) ובאורך המדויק של קודש הקודשים 20 אמה 10.5 מטר, מתואם לאורך האמה על פי שערי הר הבית שהיו 20 על 10 אמות שנמדדו ונמצאו 5.25 על 10.5 מ"ר מתאים לאורך האמה של 52.5 ס"מ, כך גם היא האמה המצרית העתיקה, קצות החציבה נמצאות קרוב ופנימי לצדדי מערב/דרום/צפון של הכיפה המוזהבת בהתאמה משם יש למדוד את מחנה שכינה, וכן לדעת המהרי"ט שסבר שהאיזור שאסור מדרבנן לטמא מת (עזרת הנשים והחיל) גם בזמן שאין מקדש אסור לטמא מת להיכנס לשם, לכן זה יוצא מהקצה המזרחי של החציבה לכיוון מזרח- 159.6מטר ולכיוון מערב- כמעט 20 מטר, ו מקצה החציבה הדרומי והצפוני בהתאמה 35.5 מטר, כאמור קצות החציבה נמצאות פנימיות לצדדי מערב/דרום/צפון של הכיפה המוזהבת (לא הקירות) ולכן ניתן לקחת מרחקים אלו מהכיפה,
המשך 15:23 18.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמואל
שכולם פתאום מנופפים בה? חוץ מזה תיקון טעות חמורה: דכתו של הרב אליהו מחמת חומרת אי ידיעת הגבולות הייתה להקים בית כנסת בצד הדרומי די קרוב לשער שממנו עולים כיום להר....
שכולם פתאום מנופפים בה? חוץ מזה תיקון טעות חמורה: דכתו של הרב אליהו מחמת חומרת אי ידיעת הגבולות הייתה להקים בית כנסת בצד הדרומי די קרוב לשער שממנו עולים כיום להר. ומחמת אי היענות השילטונות, פרקטית , לשיטת הרב אליהו אי אפשר לעלות. נא לעיין בדברים שהוא בעצמו(לא שכתוב ולא סיכום של שיעור) בתחומין. נראה לי בעשיריה השניה. דבר נוסף ךדעתי הרב"ם והרדב"ז וכל גדולי הראשונים הרבה יותר חשובים מהרב קוק וממילא אין ספק שאם הרב"ם עלה להר הבית מותר בלי שום פיקפוק!! ולשאלה למה זה עוזר? הרמב"ם עצמו עלה. וכל מי ששואל מה זה עוזר והולך לקברי צדיקים הרי הוא צבוע!!! מה עוזר ללכת להתפלל בכותל? פסוק מפורש "והתפללו אליך דרך העיר אשר בחרת בה..."
המשך 15:13 18.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר