רב חרדי אמר שמתוך מאה נשים חרדיות, יש רק בודדות שמתלבשות על פי ההלכה. ואצלנו?
לצערנו הרבה פחות. כמובן, זה לא אומר שחלילה כל הבגדים אינם צנועים, אלא שיש אצל כל אחת בגד או שנים שהם בניגוד להלכה.
ולא הולכים אחרי הרוב?
לא. כמו שלא הולכים אחרי רוב השבת, או לא אוכלים סלט ירקות שהרוב כשר. אלא כל אשר דיבר ד', נעשה ונשמע. הכל חייב להיות צנוע.
ומה הוא בגד צנוע?
א. שמכסה הכל. ב. שאינו צמוד. ג. שאינו מושך עין בצורתו או בצבעו.
אבל מה גורם לאשה יראת שמים, כולל רבניות, ללבוש בגדים לא צנועים?
שתי סיבות, כמו שכתוב בספר גדר העולם של החפץ חיים על צניעות: עצלות להתלבש כדין ופיתוי היצר שמסית אותה ליפות עצמה
בפני הרואים.
התכוונתי: מה גורם לאשה לרצות להתיפות בפני הרואים?
המהר"ל מסביר בנתיב הצניעות, שהצניעות היא תוצאת הענווה. אשה ענווה, שאינה רוצה שיתרשמו ממנה ,היא ממילא צנועה.
אבל נשים רבות להבושות לא צנוע, טוענות שאין זה בשביל הרואים, אלא שכך הן מרגישות טוב בינן לבין עצמן.
עליהן לעשות חשבון נפש אמת, האם גם כשהן קמות בבוקר הן מיד מתלבשות כך, או רק כשהן יוצאות החוצה. אדרבה חכמים אמרו שאשה צריכה להיות יפה בבית עבור בעלה, ומכוסה כאשר יוצאת החוצה. אשרי האשה הצנועה, ד' יברך אותה.
ואם היא רווקה ולכן מחפשת חתן?
הבלים. האם באמת היא רוצה חתן שיבחר בה בגלל גופה או בגלל נשמתה?! זה הכלל, כל אשה ובת, צריכה לעשות חשבון נפש מה היא מרוויחה מבגדים לא צנועים ומה היא מפסידה.
וגבר לא צריך להיות צנוע?!
ודאי צריך. עיין קיצור שולחן ערוך פרק ג: גם כשהוא לבד, וגם בלילה, כי הקדוש ברוך הוא מלא כל הארץ כבודו. אבל אצל אשה זה יותר חמור.
למה?
כי היא חוטאת ומחטיאה את הרבים. זו גם עבירה בין אדם לד' וגם בין אדם לחבירו. כיצד תבקש סליחה מכל האנשים שהחטיאה?! אולי מאות אלפים!
אבל גם אם היא לבושה ממש צנוע, יש גברים שבכל זאת יסתכלו עליה?
נכון. אבל אז אין זו אחריותה. אך אם אינה צנועה ,זו אחריותה. כבר אי אפשר ללכת ברחוב, אין מקום איפה לשים את העיניים. גם כשיוצאים בשבת מבית-הכנסת, אין איפה לשים את העיניים לנוכח תצוגת האופנה. כידוע, הגר"א כתב באגרתו לאשתו, שעדיף לאשה לא לבוא כלל לבית-הכנסת. אין לאשה חיוב לבוא לבית-הכנסת, אך יש חיוב חמור להיות צנועה.
יותר טוב שאשה תבוא לבית-כנסת בבגד לא צנוע, או שלא תבוא בכלל?
ודאי שלא תבוא בכלל!
מצב הצניעות מידרדר?
כן לצערנו. כמובן לא אצל כולן. יש נשים מאוד צנועות. ד' יברך אותן, ובכלל הן אינן פחות חכמות, פחות פועלות, פחות עושות. אך סך הכל, זו קטוסטרופה. רואים בתמונות ישנות איך פעם נשים דתיות היו לבושות! איך חילוניות כופרות היו לבושות! איך גויות היו לבושות! בגדים רחבים! שקטים!
אז האם יש תועלת לפרסם מאמר כזה? הרבה נשים לא תתייחסנה, אפילו תכעסנה?
אם כך ,ראיון זה לא נכתב עבורן. אף אחד לא מכריח אותן לקוראו. זה לא בשביל נשים שרוצות תשומת לב על יופין, אלא עבור נשים שיראת שמים נוגעת בלבבן.
מה המינימום שיש לכסות?
למה מינימום, למה לא מקסימום, וכי אנו אוכלים מינימום, קונים ריהוט מינימום, מרוויחים כסף מינימום? אז למה עבודת ד' צריכה להיות מינימום?! אגב, יש נשים רבות שהן באמת מקפידות בכל התחומים על קלה כחמורה, אפילו כל מיני חומרות של כשרות המזון, ורק תחום אחד פרוץ, הצניעות, שכידוע הגאון מווילנא כותב שעבור אשה זו המצוה הכי חשובה.
הן לא מבינות זאת?
יש ללמד עליהן זכות שהן חיות בדמיונות. אגב, זה לא רק בעיה בביגוד, זה גם האיפור המופרז, הבושם המופרז, ההידחפות בשיחה בין גברים. אכן צריך תשובה גדולה. צריך ללמוד משרה אמנו ומכל אמותינו.
יש נשים שהצניעות מכבידה עליהן?
אולי. אז צריך עוז וגבורה. התורה לא ניתנה לאנשים עם אידיאולוגיה של כניעה ליצר. איזהו גיבור? הכובש את יצרו. יתר על כן, באמת מצוות התורה הן מתוקות ונעימות ואהובות וערבות. שרוול ארוך נותר אושר. שמלה ארוכה נותנת אושר. צבעים שקטים נותנים אושר, צוואר מכוסה נותן אושר.
ופאה נכרית?
ת: זו מחלוקת. המקלה יש לה על מה לסמוך והמחמירה תבוא עליה ברכה. אבל גם הפוסקים המתירים, לא העלו על דעתם את הפאות של היום, עם גוונים ותלתלים, עם גלישה והפרזה. את הפאות של היום, אף פוסק לא יתיר.
ראיתי עלון עבור נערות וילדות, "בנות מלכים" ,כולו על צניעות, זה לא גיל צעיר מידי?
אדרבה, כאשר החינוך הטהור מתחיל מגיל צעיר, הוא מוטבע עמוק בנפש.
ובסיכום?
לא גאווה למשוך תשומת לב ליופיה, אלא ענווה וצניעות, אושא לנשמה של דבקות בד'.
מה דעתך בנושא?
20 תגובות
0 דיונים
אחותי היקרה, אמרו חז”ל אין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מן העין, לכן כל אשה שמכסה את ראשה ולא מפנה אליה מבטים ומושכת אליה תשומת לב מאנשים ברחוב, זוכה להיות...
אחותי היקרה, אמרו חז”ל אין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מן העין, לכן כל אשה שמכסה את ראשה ולא מפנה אליה מבטים ומושכת אליה תשומת לב מאנשים ברחוב, זוכה להיות מבורכת, אשה שמוכנה ח”ו לסכן את העולם הבא שלה רק כדי להיראות יפה כלפי חוץ לא רק שמפסידה את הברכה אלא שאינה יודעת מה היא מפסידה וכבר שמענו עדויות של נשים שמתו מוות קליני וסיפרו דברים מחרידים על הפאות אבל אין מביאין ראייה מן המתים. קשה לפסוק באופן גורף או לאסור מכל וכל את הפיאות שמלפני 100 שנה, משום שאשתו של החזון איש הלכה עם פאה של קש, אמא של החזון איש הלכה עם פאה של קש, אשתו של הרב בריסק הלכה עם פאה של קש, כמעט כל הנשים של ראשי הישיבות הספרדים הולכים עם פיאות של קש, גם הרב משאש (הרב הספרדי של ירושלים) וכן אשתו של הרב בן ציון אבא שאול הלכה עם פאה, לכן צריך לדעת את ההלכה ולפנות בעדינות ולא בצורה של שנאת חינם בה נוהגים אך ורק בורים ועמי ארצות שאינם בקיאים בהלכה. הנה ביאור ההלכה ממש בקיצור: הפאות שכמה פוסקים הותרו אז, לפני 50 – 100 שנה, הן פיאות קצרות ומכובדות ולא פיאות חלקות או מסולסלות ומעוצבות שמושכות תשומת לב, כבר אמרו חז”ל: “שיער באשה ערווה” משמע שכשהשיער נראה לעין הוא מושך תשומת לב כמו דבר שבערווה שמושך תשומת לב, כמו דברים שבפריצות שמושכים תשומת לב, אעפ”כ יש רבנים בעדות ומגזרים מסויימים (מדרנים) שמתירים בדיעבד לחבוש פאה, אבל אך ורק פאה המותרת בהלכה, פיאת קש קצרה ולא פיאת “קסטם” מודרנית ארוכה ומושכת עין, ולא פאה של עבודה זרה! הרי אלה הלכות פשוטות, בשולחן-ערוך אורח-חיים סימן ב, ובקיצור שולחן-ערוך סימן ג, שאפילו כש"איש" בחדר לבד, ואפילו בחושך, צריך להיות צנוע, כי הקדוש -ברוך-הוא "מלֹא כל הארץ כבודו" (ישעיהו ו ג), וכתוב "והצנע לכת עם אלֹקיך" (מיכה ו ח) כל שכן שנשים חייבות להיות צנועות. דבר נוסף שחשוב לבדוק ולא כדאי לקחת סיכון בו, רוב הפיאות מגיעות מהודו ומהמזרח הרחוק שם הם עובדים את הבודהה ממש ע”ז ומקריבים לו את השיער שלהם, והפיאות של השיער הטבעי כמעט כולן מורכבות מאותו שיער שמוקרב לעבודה זרה, גם מי שהתיר ללבוש פיאה נכרית לא התיר ללבוש פיאה של “קסטם” מודרנית ארוכה ויפה, לדעתי אשה שהולכת עם פאה יפה שאסורה בהלכה ברחוב מושכת עיניים של גברים אחרים מכל הכיוונים, נכון שגבר מחוייב לשמור על העיניים שלו, אבל בדיוק באותה מידה שאסור לאשה ללכת בחוסר צניעות כי זה גורם לאנשים להפנות מבט ולהיכשל בה, (ולהכשל בז”ל ח”ו עון החמור ביותר) כך אין מן הראוי שאשה תלך כמו היפייפיה הנרדמת בחוצות העיר ותכשיל את בני ישראל ביופייה. יופייה של האשה צריך להיות שמור אך ורק לבעלה, לכן אשה שהולכת שלא בצניעות עשויה ליתן על כך את הדין ויש לה גדר של “מכשילת הרבים” ואמרו חז”ל: “כל המכשיל את הרבים אין מספיקין בידו לעשות תשובה”, לפני שאת מחליטה אם ללכת עם פאה או לא, תחשבי פעמיים לפני שתחליטי ללבוש פיאה. בגלל שרוב הנשים הלובשות פאה מכשילות בחורי חמד ואברכים בעבירות חמורות ביותר. כתוב בשו”ת באר שבע (סי´יח) והשדה-חמד ועוד הרבה פוסקים, יסוד כיסוי הראש הוא ההופעה הצנועה, ולכן אם חובשים פאה נוכרית אין בזה שום תוספת צניעות ביחס לשערות הראש המקוריות, ולכן לדעתם מדאורייתא אסור לכסות את הראש בפאה נוכרית. יש לי שאלה לכל הנשים היקרות, ששמות פאה לא צנועה ומושכת.. (פאות לא כמו של סבתות) מה אתן חושבות לעצמכן? שהירקן לא מזיל ריר עליכן? שהנהג באוטובוס לא נכשל בהרהורים? שהשכן לא...? אתם מתלבשות בצורה מכשילה ביותר, וגם אם היא צנועה, הפאה שלכם הורסת הכל, כל יום ויום אני רואה אברכים טהורים שלמדו בישיבות קדושות חנונים למדי, והאישה נראית דוגמנית מהשורה הראשונה, ממש כזונות, בבקשה תעשי את זה בבית לא בחוץ יקירה שלי. כבר לא קשור לרבנים או להיתרים, לא לעדות וחוגים, זה קשור למראה שלך, אוי כמה אברכים נכשלים בך שאת עולה לאוטובוס בבוקר עם הפאה הארוכה והמתקתקת שלך, כל הלימוד שלהם כל היום נהרס, כמה בחורי ישיבות יוצאים במיוחד בערבי שבת לראות אותך מטיילת ברחוב עם הבגדים הנוצצים ועם הפאה של שבת המטריפה שלך (יש עדות למי שרוצה מקור) שהיא באמת מטריפה את הראש שלו.. הם לא מחפשים לצאת לקניון לראות חילוניות פרוצות, את מעניינת יותר, את נוצצת יותר, כן את..את.. בגללך יש זרע לבטלה, לא בגלל שחקניות פרוצות, בגללך!!!
המשך 01:48 21.02.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישראלי
אני מוחה בתוקף על התגובות הלא ראויות כלפי הרב אבינר
06:56 01.11.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שולמית
אכן, דברי אמת! וכדי למחות על הזלזול ברב: באיזו זכות מרים דרורי כותבת?: "באיזו זכות הרב אבינר"..... מי את????? הבנתך קלוקלת ביחס לרבנים ובהבנת דברי התורה.
06:21 24.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ירמיהו הנביא
ראשית, זה מראה רמת הביקורת העצמית שלך. בנוסף, מעניין אם ירמיהו הנביא היה מוכיח אותך כפי שהוכיח את דורו האם היית מוקיע אותו כפי שהוקיעו אותו בני דורו. ה א מ ת,...
ראשית, זה מראה רמת הביקורת העצמית שלך. בנוסף, מעניין אם ירמיהו הנביא היה מוכיח אותך כפי שהוכיח את דורו האם היית מוקיע אותו כפי שהוקיעו אותו בני דורו. ה א מ ת, לא תמיד נעימה, והיא עדיין אמת, כי היא האמת ולא כי נעים לך לשמוע,
המשך 20:29 21.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לשמור על המחשבות ולא רק על העיניים. נשים צריכות להיות יפות. וידוע שגבר לא נשוי מחפש אישה יפה יותר ממה שהוא מחפש צדיקה. ואני אומרת את זה בתור שדכנית של אברכים, יראי...
לשמור על המחשבות ולא רק על העיניים. נשים צריכות להיות יפות. וידוע שגבר לא נשוי מחפש אישה יפה יותר ממה שהוא מחפש צדיקה. ואני אומרת את זה בתור שדכנית של אברכים, יראי שמיים. הכי צדיקים. גם תלמידים של הרב אבינר, ששואלים אותי איך היא נראית לפני ששואלים איך היא מתנהגת.
המשך 21:29 16.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרב אבינר הופך את עצמו מיום ליום לבלתי רלבנטי. מי יכול להקשיב לדמיונות הללו? מי יכול ליישם אותם? הוא נתקע איפשהו על ציר הזמן והולך אחורה. בסופו של דבר...
הרב אבינר הופך את עצמו מיום ליום לבלתי רלבנטי. מי יכול להקשיב לדמיונות הללו? מי יכול ליישם אותם? הוא נתקע איפשהו על ציר הזמן והולך אחורה. בסופו של דבר יש קומץ אנשים שנוהה אחריו. את הרוב הוא איבד מזמן. והאמת - טוב שכך
המשך 08:36 13.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ליבנה
בס״ד אני חושב דווקא ההיפך: הרב מאוד מבין עד כמה זה קשה,הרי גם לו יש בנות. הוא מכיר את העולם הזה. ודווקא מתוך כך הוא מרגיש את הצורך לחזק את הנושא...
בס״ד אני חושב דווקא ההיפך: הרב מאוד מבין עד כמה זה קשה,הרי גם לו יש בנות. הוא מכיר את העולם הזה. ודווקא מתוך כך הוא מרגיש את הצורך לחזק את הנושא הזה, דווקא כי הוא יודע כמה זה קשה. האם זה לא מחזק לשמוע מרב גדול שאכן זה קשה ויש להתחזק? יכול להיות שאדם יגיד- אני מבין את הקושי ולכן בואו נוותר, בואו נקל. אבל הרב אבינר אומר פה משהו יותר גדול- אני מבין את הקושי, ולכן בואו נתחזק. הוא מאמין בכוחה הגדול של האישה.
המשך 23:59 12.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מוטי
דברים חזקים שכל אשה צריכה לקרוא ולהפנים. בזכות נשים צדקניות נגאלו ממצרים
22:17 10.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אוהד
צריך ללמד זכות על הנשים הצדקניות. אנחנו הגברים לא נותנים להם מספיק תשומת לב, ולכן הם מרגישות דחף עצוווםםם לספק לעצמן את היחס הזה מהגברים. אם אנחנו הגברים נדע את תפקידנו גם...
צריך ללמד זכות על הנשים הצדקניות. אנחנו הגברים לא נותנים להם מספיק תשומת לב, ולכן הם מרגישות דחף עצוווםםם לספק לעצמן את היחס הזה מהגברים. אם אנחנו הגברים נדע את תפקידנו גם הנשים ידעו!! אך מה לעשות שהגברים של היום שמים את עצמם במרכז, אני ואני ואני...... תקראו בגן האמונה ותבינו! הדבר שהכי חשוב לאישה הוא כבודה. ואם אנחנו לא נותנים להן להרגיש כך, בכוח הן ישיגו את זה!!
המשך 10:26 10.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דודו
לא חלים על ציבור. מדוע הרב לא אומר את דבריו בצורה עקרונית יש נשים ככה ויש נשים ככה ומציין שציבור כזה הוא ככה ואחר הוא ככה. האם זה...
לא חלים על ציבור. מדוע הרב לא אומר את דבריו בצורה עקרונית יש נשים ככה ויש נשים ככה ומציין שציבור כזה הוא ככה ואחר הוא ככה. האם זה שונה מאליהו הנביא שאמר אמת?
המשך 20:54 08.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר