פרשת השבוע פותחת בפסוק "כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ וּנְתָנוֹ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּיָדֶךָ וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ: וְרָאִיתָ בַּשִּׁבְיָה אֵשֶׁת יְפַת תֹּאַר וְחָשַׁקְתָּ בָהּ וְלָקַחְתָּ לְךָ לְאִשָּׁה" [דברים כא' י' יא']. חז"ל מסבירים שטעם המצווה הוא "דיברה תורה כנגד יצר הרע", וממשילים זאת לאכילת בשר: " מוטב שיאכלו ישראל בשר תמותות שחוטות ואל יאכלו בשר תמותות נבילות".
גדולי רבותינו הראשונים הבינו מדברי חז"ל שבעצם היתר אכילת בשר הוא רק בדיעבד, כנגד יצר הרע. רבי יוסף אלבו זצ"ל מבאר שמדובר בהיתר אשר השימוש בו בזוי, "שלא דיברה תורה אלא כנגד יצר הרע, כמו שהתירה להם יפת תואר ועל זה הדרך" (ספר העיקרים, מאמר ג פרק טו).
במילים אחרות, אין כל אידיאל או ערך חיובי באכילה בזויה ותאוותנית זו. כל הדיבורים המצדיקים אכילת בשר, כמו "העלאת ניצוצות", "העלאת החי למדבר", "קידוש החיים", "כך סדר העולם" וכדו', אינן נכונות כלל ועיקר לפי השקפת גדולי ישראל אלו, ולא פלא אין להם זכר בכתביהם. לעיתים אנו מוצאים רבנים המדברים על כך ש"ישנו ערך באכילת בשר". זו דעה לגיטימית כמובן, אך יש לדעת כי היא הפוכה לחלוטין ממשנתו של מורה דורנו מרן הראי"ה קוק זצ"ל, ולא יתכן שרבנים שלמדו בישיבתו ומבקשים לילך בדרכו, יתעלמו ויעלימו את שיטתו.
עשרות פעמים בכתביו התייחס הראי"ה לסוגיה המוסרית של אכילת בשר, ואף לא פעם אחת הוא מזכיר את המושגים הללו של "העלאת ניצוצות" וכדו', ולא במקרה. אף הוא סבר שאכילת בשר הינה בגדר תאווה ויצר הרע בלבד, פגם ועוול מוסרי, וככל שיהודי יינזר ממנה – תוך הקפדה שלא יזיק הדבר לבריאותו הגופנית – הריהו משובח.
כך למשל כתב הראי"ה: "להורות שיש באכילת בשר קצת עוול, אלא שלא בא האדם למדה זו שנוכל לאסור אותם עליו, דוגמת "לא דברה תורה אלא כנגד יצר הרע" (עין איה ברכות פרק שישי סה). "אכילת הבשר היא מרוחקת קצת אצל התורה, ולא דברה בה תורה אלא כנגד יצר הרע שהרי הכתוב מאריך: "כי תאוה נפשך לאכול בשר", דוקא כשתתאוה נפשך" (עין איה שבת פרק ראשון יט).
ואמנם במקרים נדירים ויוצאי דופן, בהם הרופא מצווה על האדם לאכול מעט בשר לבריאותו – מצווה עליו לשמוע בקול הרופא, מדין "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם". וכפי שהראי"ה עצמו נהג לאכול עוף פעם בשבוע, עם הצער הרב שהסב לו הדבר. אולם רובא דאינשי אינם זקוקים כלל לאכילת בשר ועוף, במיוחד אם הם ניזונים מחלב וביצים ומקפידים על תזונה מאוזנת ובריאה.
אכן הסתייגות מאכילת בשר מפתיעה את היהודי המצוי. הטיעון השגור בפי אוכל הבשר הוא "התורה התירה!". אמנם העיר הראי"ה שהתורה לא "התירה" לאכול בשר, אלא "התירה בקושי" לאכול בשר. ומשמעות ההבדל היא עצומה: לא מדובר בהיתר גורף, אלא בהיתר שקיומו בזוי ושפל, היתר שהוא מענה ליצר הרע. ואנו הלא יודעים את יחסה של התורה לתאוות הגוף, שהשכיחה שבהן היא תאוות האכילה. מי שעוקר את היחס השלילי של היהדות כלפי התאוות, עקר חלק גדול מן התורה ואת רוב ספרי המוסר.
האם היום חייל יהודי היה חושב לקיים לעצמו את היתר התורה של "אשת יפת תואר" – לחטוף אשה משדה הקרב מבית אביה? האם מישהו מגדולי הדור היה חושב להשתמש בהיתר התורה לקחת עבד?
ובכלל, עצם השימוש בטענה "התורה התירה" אינו מתאים לירא שמים. יהודי המבקש לעבוד את ה' עליו לדרוש את האמת ואת רצון ה', ולא לנצל היתרים דחוקים שנועדו לספק את תאוות היצר.
החוטף אישה משדה הקרב עליו להמתין חודש ימים ואסורה היא לו מיד כאשר יחטפנה, ויאפשר לה לבכות את אביה ואמה מהם נאלצה להיפרד וייתכן אף שהומתו בידי העומד להיות בעלה, וכן עליה לגלח את שערות ראשה ולגדל את ציפורניה. כל זאת כדי להמאיס אותה על החוטף.
אולי הגיע הזמן שגם הבשר שאנו חוטפים במלחמתנו מול בעלי החיים (דימוי עליו חוזר הראי"ה מספר פעמים) יגיע אלינו עם תנאים מחמירים, כמו אשת יפת תואר. ראוי היה שהבשר לא יגיע אלינו יפה ומושך ומעורר תאווה, אלא אדרבה – יגיע עם "ציפורניים ושערות", קרי: עם כל הגועל המוטבע בבשר: הדם, זעקות הכאב, הסירחון והלכלוך ברפתות, בלולים ובמשחטות. הגועל הזה כבר יוציא לנו את החשק לאכול את הבשר.
הטבע האנושי כיום סולד משחיטה, ומתעב את האכזריות שחווים בעלי החיים בתעשיה. אלא שאנחנו לא מקשרים בין השניצל לבין בעל החיים שקדם לו. תקציבי עתק מממנים תעשיית פרסום השוטפת לנו את המוח (בהצלחה) שהבשר והחלב מקורם בעגלים שמחים הרועים באחו אינסופי, ושהתרנגולות מפזזות חופשיות בגינה ומלקטות זרעונים. הנחת היסוד של התעשיה כיום היא שלוּ נדע את האמת עליה, לא נצרוך יותר בשר, חלב וביצים, ולכן צריכים להסתיר מאתנו את האמת. אבל דרכה של תורה, כפי שאנו למדים מפרשת השבוע, היא דוקא לשבור את היצר הרע באמצעות ניוול הבשר, ולא השבחתו. התורה מבקשת לחנך את האדם להבין שבחטיפת האשה יש גועל מוסרי, משום שבתוך ה"אשת יפת תואר" מסתתרת נפש כאובה ומסכנה, והיתר לקיחתה מתאים לאיש כה נמוך שלמרות כל הניוול – עליו מצווה התורה – עדיין חושק ומתאווה לבשרה.
ככל שתגדל המודעות של הציבור לסבל הרב של בעלי החיים בתעשיה, לזוועה המוסרית של השחיטה המדממת (כפי שניתן לראות באתר 'קירות שקופים'), כך נזכה בעזרת ד' להתגבר על היצר הרע שרק בשבילו אנחנו אוכלים בשר, ורק למענו נשחטות מאות אלפי פרות בכל יום בארץ, נגרסים ונחנקים 15 אלף אפרוחים מדי יום, ומתים שמונה עשרה מליון עופות מדי שנה (בגלל סבל ומחלות בלולים – עוד לפני השחיטה). האם מישהו חושב שתאווה יצרית ובזויה מצדיקה את כל הסבל והמוות הזה?
מה דעתך בנושא?
36 תגובות
1 דיונים
גדי
הרצון האלוקי היה שהאדם יהיה טיבעוני רק אחרי שהאדם השחית את דרכו והיתברר "שיצר לב האדם רע מנעוריו" אלוקים היתפשר והתיר אכילת בעלי חיים "מוראכים וחיתכם היה על כל חיית...
הרצון האלוקי היה שהאדם יהיה טיבעוני רק אחרי שהאדם השחית את דרכו והיתברר "שיצר לב האדם רע מנעוריו" אלוקים היתפשר והתיר אכילת בעלי חיים "מוראכים וחיתכם היה על כל חיית הארץ.." אלוקים מתיר לאדם לישפוך דם בעלי חיים אך אוסר שפיכת דם אדם "ואך את דימכם לנפשותים אדרוש".על החטא של האדם לפני המבול אפשר לילמוד מהשינוי שנעשה אחרי המבול. מהתיקון אפשר לילמוד מה היה הקילקול אלוקים מתיר אכילת בעלי חיים מכאן שבזה חטאו לפני המבול .אלוקים גם אוסר הרג בני אדם מכאן שכניראה שגם בזה חטאו ,כלומר שההשחתה של האדם היתה רציחת בעלי חיים וגם בני אדם ביגלל תאווה לבשר(טעים). אדם שמסוגל להרוג חיה כמו גמל או פרה למשל מסוגל גם להרוג אדם הנטיה הטיבעית של האדם היא לא לעשות הבחנה כזאת(מה גם "שאין הבדל בין צער האדם לצער הבהמה") לכן זה הגיוני להניח שלפני המבול אנשים אכלו גם בשר אדם ואולי גם הקריבו קורבנות אדם.אחרי המבול אלוקים מתיר לאדם לאכול את כל בעלי החיים אך אוסר הרג אדם .המטרה של השינוי לפי דעתי היא שהאדם יוציא את כל הרוע שבוא על בעלי חיים וכך לפחות לא יהרגו אחד את השני בתור התחלה(צעד קטן לאדם) וכך ליצור שינוי הדרגתי במוסר האנושי במשך הדורות.אם אלוקים לא היה מיתפשר ומתיר לאדם בעלי חיים ,היה קורה שוב מה שקרה לפני המבול ואז אלוקים שוב היה נאלץ להביא מבול על העולם.
המשך 20:07 17.09.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
סיגוף ככל הסיגופים
ולמה רק לעצור בסיגוף הזה אפשר לעשות גילגולי שלג כל יום, אפשר להקטין את ההנאה בלהיות עם האשה למינימום שבמינימום עד לשאיפה לאפס כרבי אליעזר ועוד הרבה מעבר להנהגות גור(שאגב...
ולמה רק לעצור בסיגוף הזה אפשר לעשות גילגולי שלג כל יום, אפשר להקטין את ההנאה בלהיות עם האשה למינימום שבמינימום עד לשאיפה לאפס כרבי אליעזר ועוד הרבה מעבר להנהגות גור(שאגב הם,הנהגות גור, אסורות על מי שאינו חסיד גור). ועוד הרבה סיגופים. אפשר לא לצאת לנופש/טיול לעולם. אפשר להסתגף מעוגות ומיני מאפה סיגוף שאגב יכול להביא לביטול תאוות הרבה יותר מאי אכילת בשר. אפשר להסתגף מאבטיח בקיץ כמו שהבן איש חי נהג וכו' וכו'. ויש עוד מרחב גדול של קדש עצמך במותר לך(ששם אפשר למצוא גם דברים שמתאימים כמעט לכל האנשים). בכל מקרה אי אכילת בשר מתאימה רק למעטים. ועל סמך עובדה זאת חזל לא אסרו אכילת בשר אחרי חורבן בית המקדש בדיוק כשם שלא קבעו צום רצוף של יומיים ט' ו-י' באב כי המשותף בין שני הסיגופים האלה שהוא מתאים רק למעטים ולא לכולם ולכן אי אפשר לעשות מהם תקנות דרבנן לכלל הציבור כהלכה. וחוץ מזה אכילת בשר על פי השולחן ערוך בשבת היא מצווה. ושולחן ערוך הוא הספר שכל קהילות ישראל קיבלו עליהם להלכה(אצל האשכנזים עם התאמות של הרמא שלא חולק על מצוות אכילת בשר בשבת) ולא שום ספר אחר אפילו מאוחר יותר אפילו של אותו מחבר. ואין מה לעשות בשר זה מזין יותר מכל מאכל אחר ועם תחושות של הגוף אי אפשר להתווכח. וכן גיוון במזון גם מאוד חשוב לתזונה תקינה ובריאה- גיוון הכולל גם בשר בכמויות די מתונות וכמובן לא מוגזמות. דבר אחד נכון הוא שאין להרבות באכילת בשר ויש לאוכלו בכמויות מתונות. אפשר לחשוב על היחס של 4:32 כמו היחס בין השיניים הבשריות שניתנו לנו בפה,"הניבים",לבין שאר השיניים. בשר כמו כל מזון אחר ברגע שהוא מוגזם הוא מזיק. אין שום סוג מזון בעולם שהגזמה בו היא בריאה ובשר הוא לא יוצא דופן בנקודה הזאת משאר המזונות אפילו נקודת האיזון הבריאה באכילת בשר היא נמוכה יחסית. ובמישור העקרוני העולם הבא הוא העולם העיקרי והוא התכלית ויש נשמות שהשלימו את תיקונן בעולם הזה למעט משהו מסוים שהתיקון לו יכול להתבצע רק ע"י שתיעשה בהם מצוות שחיטה וכיסוי הדם וברכה על אכילתו וחלק מנשמת אותו אדם-החלק הלא מתוקן- נשלחת בגילגול בעל חי כשר שניתן לשחיטה ורק קיום מצוות השחיטה וברכה על אכילתו מאפשרת לאותה נשמה להגיע לתיקון המושלם ולהגיע אל המנוחה והנחלה וחיי נצח.
המשך 07:58 22.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ננ
הכי קל להלחם נגד אלו שאוכלים בשר ולא נגד התעשיה... יש עוד הרבה מה להתקדם בעוללם המוסרי של בני אדם עד שיגיעו למדרגה של אי אכילת בשר...
10:15 01.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איריס בג'רנו
בעולם אידיאלי שבו בעלי החיים לא עוברים סבל בלתי יתואר, כל יום וכל שעה, נוכל לנהל שיחה פילוסופית של "אכילת בעלי חיים - כן או לא". בתעשייה כפי שהיא נראית ומתפקדת...
בעולם אידיאלי שבו בעלי החיים לא עוברים סבל בלתי יתואר, כל יום וכל שעה, נוכל לנהל שיחה פילוסופית של "אכילת בעלי חיים - כן או לא". בתעשייה כפי שהיא נראית ומתפקדת היום, אין משמעות לשיחה הזאת, בעלי החיים עוברים סבל בלתי יתואר, כך שגם אם הבשר הותר לאדם- בטוח לא זאת הייתה כוונת השם, להיפך, זהו חילול השם וזילות בחיים ובנשמות טהורות ותמימות!
המשך 11:10 31.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחד
גידלת פעם שתיל, ראית את החיים שבו, איך הוא מלבלב? ואז לקצור אותו? זה לא רצח של חיים? הרב קוק לא הזדעזע כשהרב לוין קטף עלה ביפו? מי שחושב שאין חיים בצומח, ויש...
גידלת פעם שתיל, ראית את החיים שבו, איך הוא מלבלב? ואז לקצור אותו? זה לא רצח של חיים? הרב קוק לא הזדעזע כשהרב לוין קטף עלה ביפו? מי שחושב שאין חיים בצומח, ויש בחי בלבד, לא התחיל להבין כלום בסיפור הזה.
המשך 15:59 30.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
יש איזה טרנד שקיים כבר הרבה שנים בישיבות כמו הר עציון, עתניאל, פתח תקוה ועוד. הטרנד בא להראות לעולם כמ ה שאנחנו יפים ומודרניים ניתנים לשינוי... מובילי הטרנד רק שכחו את...
יש איזה טרנד שקיים כבר הרבה שנים בישיבות כמו הר עציון, עתניאל, פתח תקוה ועוד. הטרנד בא להראות לעולם כמ ה שאנחנו יפים ומודרניים ניתנים לשינוי... מובילי הטרנד רק שכחו את שני העיקרים לרמב"ם - "שהתורה נתונה מן השמים ושלא תשתנה בשום זמן ח"ו". וההשלכות על עוה"ב של אלו ידועות. בסדר אפשר להבין את הרצון להתגמש... אבל אם רוב עיסוקכם הוא לבראות כמה שהתורה משתנה, אז כדאי שתבדקו את עצמכם
המשך 12:24 30.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חמור קטן
לאמיתו של עניין,אסור לכותב לאכול בשר, וגם לכל שאר הצמחונים שמגיבים כאן. בימות המשיח עמי הארצות מודעים למעלתם ולכן חסים על הבהמה המסכנה שלא תאכל ע"י אדם במדרגה נמוכה ויצרית...
לאמיתו של עניין,אסור לכותב לאכול בשר, וגם לכל שאר הצמחונים שמגיבים כאן. בימות המשיח עמי הארצות מודעים למעלתם ולכן חסים על הבהמה המסכנה שלא תאכל ע"י אדם במדרגה נמוכה ויצרית שישפיל את מדרגתה. כל שאר הכותבים -אנא למדכו בנייכם ובנותיכם היטב שלא יגדלו להיות עמי ארצות. שנזכה לאכילה לשם שמיים. שבת שלום
המשך 14:48 28.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
טבעונית כהלכה
מספיק לקרוא את דברי הרמב"ם והרב קוק כדי להבין
19:05 27.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר
תגובתך ה"טוקבקיסטית" מבטאת את הבעיה המרכזית ב"שיטת הצימחונות המוקדמת": אתה אמנם מביע דאגה אמיתית לבע"ח (ואשריך) אך בדרך מוכן לרמוס בהבל פיך מבני מינך (ולאחל להם "כל טוב" בעולם...
תגובתך ה"טוקבקיסטית" מבטאת את הבעיה המרכזית ב"שיטת הצימחונות המוקדמת": אתה אמנם מביע דאגה אמיתית לבע"ח (ואשריך) אך בדרך מוכן לרמוס בהבל פיך מבני מינך (ולאחל להם "כל טוב" בעולם הבא...) דרכנו בקודש הינה - לאט לאט, בלי לדלג שלבים, ובלי לקפוץ מדרגות. נתקן עצמנו תחילה, ורק אח"כ נמשיך אל הסביבה, ולתיקון העולמות כולם. אגב, לשיטת הראי"ה - לא נעצור רק באי - אכילת בע"ח, אלא שלאחר תיקון האדם את עצמו ואת כל האנושות כולה עימו - תפעל בו שאיפת ההטבה הבלתי גבולית שבו, לפנות לתיקון בע"ח, ללמדם דעה ודיבור, (כמובן במקביל להטבת המוסר בהם - "וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ".) אך אלו הן "הלכתאי לרחיקאי..."
המשך 15:45 27.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יפה
ששימוש ברעל עכברים הוא נבזי לא פחות..האם יעלה על דעתו של אי מי לרצוח אנשים מפני שהוא נגעל מהם??? וכן קוטלי חרקים דומים ממש לתאי גזים!!! לחנוק יצורים חיים במוות...
ששימוש ברעל עכברים הוא נבזי לא פחות..האם יעלה על דעתו של אי מי לרצוח אנשים מפני שהוא נגעל מהם??? וכן קוטלי חרקים דומים ממש לתאי גזים!!! לחנוק יצורים חיים במוות נוראי כזה, הוא נורא ואיום, רק מפני שהוא נגעל....{או יתושים לחשמל אותם למוות..}הכל מגיע מזה שהאדם הוא אנוכי וחושב רק על עצמו......
המשך 07:55 27.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר