האם יש אדם שלא שמע על התופעה: "פייסבוק"? – אני לא חושב שקיים כזה אדם, ואם כן, אז כנראה הוא גר באי בודד. כמו האינטרנט וגוגל ועוד תופעות גדולות אחרות, גם הפייסבוק הפך להיות לאחד הדברים הכי "IN" שקיימים.

לא תוכלו להתעלם מהדבר הזה, שנמצא בכל מקום, שסוחב כל אדם. גם אם רוב העולם יודע מה זה, ניתן סקירה קצרה, על מקורה של התופעה, איך נוצרה, ולמה היא משמשת.

מהו ה"פייסבוק"?

הפייסבוק אינו חידוש גדול כל כך אלא חלק מתופעה גדולה יותר של "רשתות חברתית". רשתות חברתית הוקמו במטרה לספק מקום של קהילות אנשים בעלי תחומים מסויימים. המיוחד בפייסבוק הוא שהוא תפס בצורה שלא תיאמן ובקצב מדהים בניגוד לרוב מהרשתות החברתיות.

הפייסבוק מאפשר שיתוף של קבצים: תמונות, מידע, תמונות וקבצי וידאו בין אנשים המכירים זה את זה ובין קבוצות בעלות מכנה משותף. הרעיון עובד על "חברות": אתה חבר של מי שאתה רוצה, ובאיזו קבוצה שאתה רוצה, ברגע שאתה נעשה "חבר" אתה יכול לקבל נתונים ממישהו אחר וכן הלאה.

את הפייסבוק הקים אדם שקוראים לו "מארק צוקרברג" (כן, עוד יהודי) עוד כשהיה סטודנט באוניברסיטה. כיום, הוא נחשב למליארדר הצעיר ביותר בעולם.

כאשר הפייסבוק התחיל לתפוס תאוצה, הוא הפך להיות מצע לסלבריטאים, פוליטיקאים, שחקנים וכל אדם שרוצה להתפרסם ולשווק עצמו. כל אדם הרוצה לשווק את העסק שלו, או את השירות שהוא נותן, פותח קבוצה שבה הוא מדווח על עדכונים חדשים, מבצעים, תחרויות ועוד.

כמה נתונים על תופעת הפייסבוק – "הידעת"?

"פייסבוק" הגיע למקום השביעי בפופלריות ברשת האינטרנט עם 350 מיליון משתמשים רשומים, בכל יום נוצרים כ- 250,000 חשבונות חדשים, בחודש נצפים כ-65 מליארד דפים, ונעשים כ- 500 מליון חיפושים, מדי יום מועלים לפייסבוק כ- 14 מליון תמונות חדשות ובסה"כ יש בו כ-2 מליארד תמונות.

לפני כשלוש שנים מייקרוספט רכשה 1.6% ממניות חברת "פייסבוק" בסכום של 246 מליון דולרים (מה שיכול לשקף ערך כולל של 15 מליארד דולרים).

בארה"ב ישנם יותר אנשים שמתמשים בפייסבוק מאשר בגוגל, בישראל הפייסבוק הוא במקום השלישי בפופלריות (אחרי המקום הראשון: "גוגל" וצמוד למקום השני: "וואלה") עם 2 ורבע מליון גולשים בשבוע.

פייסבוק מדורג כגורם להתמכרות מדרגה 5 ע"פ ארגון הבריאות ההולנדי. [האינטרנט מדורג בדרגה 3].

מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק (ויקיפדיה)

מה ניתן לעשות בפייסבוק? – יתרונות:

פייסבוק מאפשר שמירה על קשר עם חברים, קרובי משפחה, אנשים שלא פוגשים לעיתים קרובות.

ניתן לשתף את החברים ב- אירועים, תמונות, סרטונים, מידע, קישורים, ימי הולדת, אירועים פוליטיים, מפגשים ועוד.

ניתן ליצור מעגלים חברתיים בעלי מכנה משותף: "כל מי שלמד בבית ספר הזה והזה", "כל מי שסיים במחזור הזה", "כל מי שמעריץ את האיש ציבור הזה והזה", "כל מי שאוהב ביסלי".

מאפשר לגופים, ארגונים ואנשים פרטיים לפרסם עצמם ללא כסף (ניתן גם לרכוש מקום פרסום), לפרסם את השירותים שהם נותנים, לגייס אנשים לעבודה.

מאפשר יצירת קשר עם אנשים שהיה קשה ליצור איתם קשר בחיי היום יום בגלל שאין להם זמן, או שאי אפשר להשיג אותם וכו'.

ניתן לשחק במשחקי פלאש מכל מיני סוגים כמו: משחק ניהול חווה ("farmville"), משחקי קלפים, משחקי טריוויה ועוד. ניתן לצבור נקודות ולעבור שלבים, ולהשוות את ההתקדמות ביחס לחברים.

 זהירות, יש גם חסרונות

הפייסבוק הפך להיות מקום לביצוע פשעים שונים: הפושע יכול לגנוב זהות של אדם אחר. וכך גונב הזהות עלול לתקשר עם אנשים שהם מכירים את האדם שהוא גנב לו את הזהות. הוא יכול לארגן פגישות עם אותו אדם, לעשות לו מעשי נוכלות ואפילו יכול הדבר להגיע לגניבות ורציחות.

היו מקרים של פריצות לבתים של משתמשים, שנעשו בעקבות כך שהפורצים ראו בפייסבוק מתי הבעלים בחו"ל או לא נמצא בבית. ישנם אפליקציות בפייסבוק שאחרי שמתקינים אותם הן משמשות לשליחות דואר זבל לאנשים שונים. גם תופעות של גזענות ואנטישמיות, כמו הקמת קבוצות נגד מיעוט מסוים ("יום הבעיטה בג'ינג'י", יש דבר כזה).

לפי מחקר שפורסם בעיתון ה"טלגרף" פייסבוק גורם לפירור התא המשפחתי. תוצאות המבדק העלו כי הפייסבוק מעלה את מספר בקשות הגירושין ברחבי העולם.

הפייסבוק גורם לביטול זמן עצום: הכמות האסטרונומית של האנשים, התמונות, הפירסומים, המשחקים גורמת למבקרים באתר להישאר "מעט" יותר זמן ממה שהם תכננו. הניסיון מראה שרוב השימוש בפייסבוק אינו בעל ערך אמיתי.

רוב שימושו של הפייסבוק הוא לשיחות קטנות וחסרות משמעות (כאן ראוי לציין שישנה הגבלה של אלף תווים לכל פרסום בקיר של משתמש, כך שלא ניתן לפרסם מאמרים וכו').

אז להתחבר או לא?

החסרונות של הפייסבוק רבים, וייתכן שעולים על יתרונותיו ומאפילים עליהם. האם כדאי להשתמש בפייסבוק? זה נתון לשיקולכם, כמו כל דבר, וכמו באינטרנט כולו ישנם יתרונות וישנם חסרונות. 
מה שברור הוא שאם אתם משתמשים בו עליכם לשים לב לאזהרות הבאות:

עליכם להיזהר שלא לחשוף מידע רב מדי אודותיכם. דבר זה נעשה בשני מישורים: במישור מסירת המידע ובמישור ה"פרופיל האישי". המישור הראשון – מישור מסירת המידע הוא כלפי האנשים שיש להם גישה למידע שאתם מפיצים, אומרים או מפרסמים – עליכם תמיד לחשוב שכל אדם יכול להיות מתחזה – רמאי, ולא באמת החבר שלכם.

לעתים יש נטייה לסמוך יותר מדי על אנשים (ואפילו אם הוא היה חבר שלך בגן, מי אמר שהוא עדיין אמין?) במישור השני – מישור ה"פרופיל האישי" עליכם למהר ולבדוק בפרופיל האישי שלכם ובהגדרות הפייסבוק אלו פרטים משותפים אצלכם וניתנים לצפייה.

לפייסבוק יש נטייה (וכנראה זה הדבר הנורא ביותר שהוא יכול לגרום) לגזול זמן, אם נכנסים למשהו קטן, הדבר הזה יכול להפוך לסיור בין כל ה"קירות" של החברים ושל החברים של החברים שלכם וכו'. אתם עלולים למצוא את עצמכם מאבדים שעות רבות.

ההמלצה היא לבדוק היטב כמה זמן אתם "מבלים" בפייסבוק ולשים לעצמכם גבולות. קבעו זמן מסויים ומטרה מסויימת אליה אתם רוצים להגיע כאשר אתם מבצעים כניסה לעולם הפייסבוק. בדקו עצמכם, שאתם לא חורגים מהגבולות שקבעתם לעצמכם.

להורים ולאנשים שאחראיים על חבריהם: שימו לב מי הם החברים של ילדכם, כמה זמן הם נמצאים בפייסבוק, איפה הפייסבוק נמצא בחייהם, האם הם מבלים מספיק עם חברים אמיתיים ועם קשרי חברות אמיתיים?

==

המאמר בהשראת שיחה עם יוני לביא.

כנסו לאתר התמיכה והמחשוב של מיקי מחשבים