מדהים להיווכח כיצד עשרים שנה לאחר הירצחו ממשיך הרב כהנא לגעת בעצבים העדינים של לא מעט אנשים. על כך יכולה להעיד תגובתו ההיסטרית של מזכ"ל בני עקיבא לשעבר, יוחנן בן יעקב לכתבה שפרסמתי על הרב כהנא ב'עולם קטן' לפני שבועיים.
כידוע, להיות סובלניים וקשובים לאוחזים בדעותיי היא משימה קלה. המבחן האמיתי הוא כיצד אני מתייחס למי שמרגיז ומפריע.
פרופסור שטרנהל, למשל, ממשיך להיות פרופסור גם לאחר שכמה מהתבטאויותיו הרתיחו את דמי. את ההישגים שהשיג אין ליטול ממנו. יתכן גם, וזאת איני יודע, שהאיש עצמו מונע מכוונות טובות. תקיפת אדם באופן אישי על רקע דעותיו היא מעשה עוול.
במאמרו, חוטא בן יעקב בדיוק בנקודה זו כאשר מבקש הוא ליטול מהרב מאיר כהנא את התואר 'רב': "אותו האיש שזכה לתואר רב ולשיר הלל מעל דפי 'עולם קטן', הלא הוא מאיר כהנא" כותב בן יעקב. מיותר לציין כמה היה מתרגז בן יעקב, ובצדק, לו היה מישהו מכנה את הרב שרלו 'יובל' או 'האיש' רק בשל מחלוקת, חריפה ככל שתהיה, על דעותיו.
אנו, בציבור הדתי לאומי ובכלל, נדרשים לשמור על כבוד הדדי, להימנע מכינויים מזלזלים כגון 'רפי פרץ' 'שלמה אבינר' או 'בני לאו', ולכבד את האנשים הראויים לתואר רב. נכווינו מספיק בתקופת העקירה מגוש קטיף, כמו גם בפרשיות נוכחיות, מהתנדבותם הנלהבת של אחדים ליטול מכל מי ששונה מהם את הכבוד הבסיסי המגיע לו.
הרב כהנא היה תלמיד חכם, קיבל הסמכה לרבנות לאחר שלמד חמש עשרה שנה בישיבת מיר שבארה"ב, וודאי לא זקוק להכשר מבן יעקב. מצמרר לראות כיצד באחת ניטלת מהרב כהנא כל זכות לכבוד רק בשל דעותיו. היום הרב כהנא הוא 'האיש' ומחר זה כל רב אחר.
ישנם מנהיגים המונעים משנאה וריקבון, נגדם יש להפנות חיצים באופן אישי. מנהיגים אלו הם מי שאורח חייהם והתנהלותם האישית נגועה בשחיתות, בהרס ובגאווה.
אחד האנשים הרחוקים ביותר מגאווה ושחיתות היה הרב כהנא זצ"ל. משיחות שערכתי עם לא מעט אנשים אשר הכירו אותו אישית, מצטיירת תמונה של אדם המונע מכאב אמיתי, מאהבה לעם, ומחרדה לגורלו. אדם שהיה שקט וטוב לב, וזעקותיו מעל במות ציבוריות היו לא אופייניות לאישיותו, בבחינת קרבן של 'במקום שאין אנשים היה איש', אם אין מי שירים קולו יעשה זאת הוא.
האם אותו כאב, אותה תחושת שליחות, גרמו לרב כהנא לנהוג בתקיפות שאינה במקום? הביאו אותו או את תלמידיו למקומות הרסניים? יתכן, ובהחלט ניתן לדון על כך. אך לבוא ולצייר אותו כשפל וקטן?! האם ניתן להתעלם ממעשי החסד הרבים שעשה? מטוב ליבו? מאורח חייו שהיה צנוע ועדין? מניין העוז ליטול מהרב כהנא את המגיע לו? מניין העוז לנסות למחוק דפים של אור ממסכת חייו של הרב?
איפה נשמע כדבר הזה, עשרים שנה אחרי הירצחו של אדם, להתרעם על פרסום כתבה העוסקת במעשים טובים שעשה, בתורה שלמד? אין זאת אלא תסמין של פחד, של מי שזקוק בכל כמה דקות לוודא כי הנרצח לא קם לתחייה חלילה, שהכל בסדר.
צא והלחם בדרכו של הרב כהנא, בתפיסותיו, אך למה באופן אישי? האם מדובר באיש שהיה רע? האם מדובר באדם שאכל להנאתו ערבים לארוחת בוקר? הלא חיציו הופנו כנגד אותם הנלחמים במדינת ישראל, כנגד אותם המלאים בגאווה לאומית ואשר חפצים לנשלנו מאדמתנו.
דומה כי ההתנגדות לדרכו של הרב כהנא התירה את האסור ופרצה כל גדר. שוב איננו מחויבים בכבוד האדם, שוב אין זכות ביטוי, ושוב הויכוח שהיה יכול להיות נוקב, ענייני ומכובד גולש להשתוללות של ממש, לטירוף קיצוני דווקא מצד אלה המתהדרים בתואר ה'מתונים'.
אני מבקש להאמין שבן יעקב עצמו, אשר זכויות רבות לו, אינו לוקה במה שהאשים את הרב כהנא: "עולמו… רווי כח, שנאה, משטמה ואיבה". אני מבקש להאמין שאותו בן יעקב המתהלל בכך שהיה יריב מר של הרב כהנא אינו מונע משנאה ומשטמה.
מטרת הכתבה לא הייתה להצדיק או לשכנע כי דרכו ודעותיו של הרב נכונות הן, אלא לשפוך מעט אור על אישיותו המיוחדת, ועל מוטיבציית האהבה שהניעה אותו. לעשות צדק עם אדם שדומה כי אין מי שלא ירק בפניו, ואין מי שידע, ולו במעט, להעריך את מסירותו ואת אישיותו המיוחדת.
רק אדם שאכפת לו, שחש שותפות גורל עם עמו, היה מוכן להקריב את כבודו וחייו למען האמת הניצבת לנגד עיניו. רק אדם שמונע מתחושת שליחות ורצון לתקן היה מקריב עצמו להיות מהאנשים השנואים ביותר במדינה, מנודה ושעיר העזאזל של שמאל וימין כאחד. כל אדם אחר מזמן היה מתקפל, אך לא כן הרב כהנא אשר פעל מתוך רצון אמיתי להביא סוף לייסורי היהודים בבריה"מ, לייסורי היהודים בארה"ב שנתקלו באנטישמיות, ולייסורי היהודים בארץ שנרצחו ועודם בפיגועי התאבדות ברחובה של עיר, דקירות וטרור קשה. אגרופו של הרב כהנא, בין אם היה מועיל ובין אם הרסני ומזיק, לא בא לנתץ ולפרק בזעם אלא בא לגונן ולהשיב לאנשים את תחושת הביטחון, להשיב להם את כבודם כיהודים.
ראוי יהיה אם יתמיד בן יעקב בויכוח ענייני כנגד טענותיו ודרכו של הרב כהנא ויזנח את דרך ההשמצה האישית והלא מכובדת שהציג מעל דפי 'עולם קטן' בשבוע שעבר.
מה דעתך בנושא?
20 תגובות
0 דיונים
יכולים להיות עם כיפה על הראש וגם מזכלי"ם של בני עקיבא תזהרו מהם!!! אין שיח אתם אלא רק מלחמה "כיהודה המכבי" "הרב כהנא" ...
יכולים להיות עם כיפה על הראש וגם מזכלי"ם של בני עקיבא תזהרו מהם!!! אין שיח אתם אלא רק מלחמה "כיהודה המכבי" "הרב כהנא" "מי לה"אלי "רק כך"
המשך 00:38 15.11.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אפי
מילא שאין בושה, וגם טפשות ניחא, בורות מנין? הרב צבי יהודה כינה את הרב כהנא רב? כן, הצטלם איתו? כן, אמר שישמעו את דעתו? כן, התעקש לכתוב לו את זה?...
מילא שאין בושה, וגם טפשות ניחא, בורות מנין? הרב צבי יהודה כינה את הרב כהנא רב? כן, הצטלם איתו? כן, אמר שישמעו את דעתו? כן, התעקש לכתוב לו את זה? כן, נו מי הוא זה ואי זה הוא אשר מלאו לבו לא לקרות לו רב?! הרב מרדכי אליהו זצ"ל? לא! הרב עובדיה (המבדיל) ? לא! הרב גץ זצ"ל? לא, אולי הרב משאש זצ"ל שהיה חי בתקופתו (הרב הראשי לירושלים) ? לא! רגע ואולי אולי הרב אבינר? גם לא. יוצא שרבנים לא דברו ככה. נו אז אם רבנים לא אמרו את זה למזכ"ל בני עקיבא האדמור הצדיק הקדוש והנשגב מותר לומר... רבותיי על כך נאמר: "הכלבים נובחים.. השור עובר" הוא עדיין אינו יודע שיש תקנה לא לדבר על מתים. הוא עדיין לא יודע מה הם הלכות לשון הרע, הוא עדיין לא יודע שאף לדעת הרב קוק מי שמת על קידוש ה' נקרא קדוש ואין פוסק אחד בכל הדורות שחולק על כך!!! הצעתי הקטנה היא להפסיק לפרסם שטויות, זה מבטל אותנו מתורה. נ.ב: עניינית קראתי את כל כתבי הרב כהנא לפני שהחלטתי עליו משהו, הוא מעולם אבל מעולם לא אמר לפגוע ביהודי למרות שההלכה מצווה שמוסר דינו למות אז "ישחקו הנערים לפנינו" ואנו נמשיך לחיות את דרך תורת ה'. efreimmag@gmail.com אשמח לתגובות ובלי הוכחות לא אקבל לשונות רעות!
המשך 23:04 14.11.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אייל
מעט ענווה לא תזיק לך.
08:12 11.11.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישראל זוננברג
לקרוא לרב כהנא "נאצי" זה לא גידוף לדעתך, או שרק *לך* הגידופים מסייעים להתמודד? בפסיכיאטריה קוראים לזה השלכה. בחיי שאתה לא הפרי הכי חכם בעץ של הקיבוץ הדתי
15:55 10.11.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי גאה
10:16 08.11.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שאול
עשיתי שיעורי בית וקראתי מספר כתבות וראיונות של מר יוחנן בן יעקב שיוצא מגדרו כדי להשמיץ יהודי שהגן בגופו ובנפשו על יהודים אחרים. מה אגיד ומה אומר - כל אלה...
עשיתי שיעורי בית וקראתי מספר כתבות וראיונות של מר יוחנן בן יעקב שיוצא מגדרו כדי להשמיץ יהודי שהגן בגופו ובנפשו על יהודים אחרים. מה אגיד ומה אומר - כל אלה שמעדיפים להיעלב ולא לעלוב בסופו של דבר אוכלים אותה, ובגדול. ויסלח לי מר בן יעקב על השימוש בסלנג. הציונות הדתית והיהדות הדתית בכלל חייבת להסתכל על עצמה בראי ולשאול כיצד התפרשה העמדה של בן יעקוב ודומיו בעיני הערבים ולהבדיל בעיני השמאל הישראלי. אכן כן, לא העלבנו, והחיילים שבאו להחריב את ימית ואת גוש קטיף התקבלו במדעות ובאמירת פרקי תהילים במקום ב... תשאלו את הבדואים ואת הערבים ברהט איך ראוי להתייחס למי שהורס את ביתך. למרבה הצער, שיטתו של בן יעקב ושל שאר חסידי הממלכתיות עדיין נתפסת כשיטה מס' 1. לשיטה הזאת קוראים תבוסתנות, אלא מה. בואו נשב בחיבוק ידיים, בואו נשמיץ את אלה שהרביצו בחזרה כשהרביצו להם, בואו נידמה לאנשי סאטמר שבנו ידיאולוגיה שלמה על מדרש בודד ("אל תעלו בחומה" וכו'). העיקר שבן יעקב יהיה מרוצה.
המשך 22:27 07.11.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוחנן בן יעקב
בס"ד, ר"ח כסלו תשע"א א. מבין דברי תגובתו של מורדי מילר ניכר שהוא מאשר חלק לא מבוטל מטענותיי - תודה רבה! ב. "במקום שיש חילול השם אין חולקין כבוד לרב"...
בס"ד, ר"ח כסלו תשע"א א. מבין דברי תגובתו של מורדי מילר ניכר שהוא מאשר חלק לא מבוטל מטענותיי - תודה רבה! ב. "במקום שיש חילול השם אין חולקין כבוד לרב" (ברכות יט ב, ערובין סג א, סנהדרין פב א, שבועות ל ב). ג. מעניין, ולא מקרי, שמורדי מילר עוסק בעיקר בי, ונמנע מלהתמודד עם הדברים שהבאתי כציטוטים מדברי כהנא. גידופים לא יסייעו להתמודדות. ד. הנזקים שגרם כהנא ליישוב ארץ ישראל רבים, בין השאר הצליח לצמצם וכמעט לבלום את ההגירה הרבה של ערבים מיו"ש אל מחוץ לארץ, להמאיס את היישיבה ואת האחיזה בחבלי נחלת אבותינו על יהודים רבים! ה. אני מציע לכל המגיבים לנקוט בסגנון מכובד, להימנע מהשמצות, להיות מ"הנעלבים ואינם עולבים, שומעים חרפתם ואינם משיבים" - בכך כוחנו מול ממשיכי דרכו של כהנא. בברכה יוחנן בן יעקב
המשך 21:26 07.11.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הציוני הנודד
סמל תנועתו-תנועת כך הוא אגרוף בתוך מגן דוד מי כאן יודע מאיפה המקור של הסמל הזה?, מקור הסמל הוא בציור קיר שכתב אסיר במחנה השמדה בדמו ואיתו הכתובת "יהודים נקמה!!!" הרב...
סמל תנועתו-תנועת כך הוא אגרוף בתוך מגן דוד מי כאן יודע מאיפה המקור של הסמל הזה?, מקור הסמל הוא בציור קיר שכתב אסיר במחנה השמדה בדמו ואיתו הכתובת "יהודים נקמה!!!" הרב כהנא שהקים את הליגה להגנה יהודית שנועדה כדי שנפסיק להיות היהודון המדוכא המדוכדך הקטן הנרמס והמסכן אימץ סמל זה עם כל המשמעויות שלו אם שמתם לב חברי הליגה להגנה יהודית מעולם לא תקפו סתם אנשים רק מי שהיווה איום ממשי על חיי יהודי עלינו להיות גאים שקם מנהיג מקרבנו כמו הרב כהנא, ולהתפלל שיקום שוב מנהיג בכזה סדר גודל בברכת אהבת העם והארץ הציוני הנודד
המשך 20:34 07.11.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אשר
אם אינך מכיר את יוחנן בן יעקב ופועלו במשך השנים - תברר, ואל תכתוב משפטים שחושפים את הבורות והחושך שבהם אתה חי.
13:28 07.11.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שאול
כל החוכמולוגים והליברלים למיניהם, החל מחסידי הממלכתיות וכלה ברבנים האהובים על עיתון הארץ והנמצאים, קוראים לנהוג באיפוק וכשיורקים עליך, לומר שאלה הם גשמי ברכה. דווקא אותם האנשים ואבות אבותיהם בגלות מזרח...
כל החוכמולוגים והליברלים למיניהם, החל מחסידי הממלכתיות וכלה ברבנים האהובים על עיתון הארץ והנמצאים, קוראים לנהוג באיפוק וכשיורקים עליך, לומר שאלה הם גשמי ברכה. דווקא אותם האנשים ואבות אבותיהם בגלות מזרח אירופה כבלו את ידי היהודים והפכו אותם לחסרי ישע בפני הפורעים האנטישמים. גוי הרביץ לך? אין מה לעשות, זוהי גזירה מן השמיים. הרב כהנא ניסה לשנות את פני הדברים ולהטיל פחד על הבריונים השחורים בארה"ב והבריונים הערבים בארץ ישראל. אלא מה, החוכמולוגים והליברלים יעדיפו להירצח, אך לא לקמוץ אגרוף.
המשך 12:06 07.11.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר