הרב קוק לא היה חרדי. זה לא מקרי שרבים מהרבנים החרדים לא הסכימו עם דרכו {בלשון המעטה} ועד ימינו אין ישיבה חרדית שמכניסה את ספריו של הרב קוק לאולם הישיבה וודאי שלא לומדים את כתביו.
החרדים התבססו בעולמם הרוחני על הפחד. הם חרדים . מי שחרד באמונתו חייב לצמצם את עולמו ואת תורתו מפחד ל"תקלות". יראת הפחד היא המובילה את עבודת ה' שלהם.
"מי שאין נפשו משוטטת במרחבים , מי שאינו דורש את אור האמת והטוב בכל לבבו, אינו סובל הריסות רוחניות , אבל אין לו גם בניינים עצמיים כמו השפנים שהסלעים מחסה להם " {אוה"ק חלק ב}
הרב קוק היה ההיפך הגמור. הוא היה אוהב ה' גדול. לכן, הוא היה שייך והקיף עולם ומלואו, עולמו של הבורא אותו אהב. עולם התורה שלו לא היה מצומצם למספר מסכתות בש"ס ,אלא לתורה כולה על כל מקצועותיה. הוא קרא לחזור לנשמת התורה אותה החרדים עזבו לדעתו . {עי' אגרת תפ"ג} הוא היה אוהב גדול של עם ישראל ,ארץ ישראל והלאומיות הישראלית.
נכון, הוא קיים את כל התורה כולה והקפיד על מצווה קלה כבחמורה ,אך כל זאת מתוך אהבת ה' ולא מתוך "חרדיות". הוא הקפיד מאד על אהבת כל הבריות, על לימוד זכות ואהבת ישראל דווקא בעת ירידה וזלזול בתורה , שהוא "מקצוע גדול בתורה וחכמה עמוקה." {אורות ישראל} מובן שאהבתו לא סתרה מחאה ומלחמה חיובית כנגד חילול ה'. אבל כפי שכתב לאנשי אגודת ישראל כי צריך לדעת כיצד להיאבק נגד עוזבי תורה. יש לדעת מה נקודת החיוב שבהם ומתוך כך להיאבק רק בצדדים השליליים שבהם ולא כנגדם באופן מוחלט. זאת בניגוד מוחלט לדרך החרדית מאז ועד ימינו. הפחד גורם "לירות" לכל כיוון ללא יכולת הבחנה לאן יורים. כפי שכתב הרב קוק ,החרדה מביאה לצורך ללכלך על אחרים ללא הבחנה ולהתפרנס משלילת האחר.
הרב קוק היה אוהב גדול. אוהב ה' אוהב עמו וארצו, אוהב את העולם כולו. אהבה זו פירנסה את עולמו ותורתו , ומתוכה היה מקום גם לביקורת בונה ואוהבת.
==
הרב זאב קרוב הוא דובר איגוד ישיבות ההסדר.
מה דעתך בנושא?
20 תגובות
1 דיונים
הראי"ה קוק
"... דומה לנו שהננו מחולקים לשני מחנות. תמיד רגילים לצלצל אצלנו בשני השמות המהוים את הקהל שלנו בכללו, והם "חרדים" ו"חפשים". שמות חדשים אשר מאז לא היו רגילים להיות מתבטאים אצלנו כלל. ידענו...
"... דומה לנו שהננו מחולקים לשני מחנות. תמיד רגילים לצלצל אצלנו בשני השמות המהוים את הקהל שלנו בכללו, והם "חרדים" ו"חפשים". שמות חדשים אשר מאז לא היו רגילים להיות מתבטאים אצלנו כלל. ידענו שאין בני האדם שוים במדרגותיהם, ביחוד במה שנוגע לתוכנם הרוחני, שהוא יסוד החיים, אבל שיהיה שם מוגבל ומיוחד לכך המתאר סיעות ומפלגות, מזה לא ידענו. וכדומה שבזה ודאי יש לנו לומר שהימים הראשונים היו טובים מאלה, והלואי שנוכל להשכיח מאתנו, בכלל, את אלה שני השמות העומדים לנו לשטן על דרך החיים האיתנים והטהורים הראויים להיות שבים אלינו באור ד' אשר יאיר לנו. ההבלטה של שני השמות הללו וההסכמה הדמיונית המקשרת את האישים הפרטיים שכל אחד מהם יתאמר לומר: אני הנני ממחנה זה, השני אומר גם הוא: אני הנני ממחנה זה, וכל אחד ואחד הוא מרוצה מעמדתו, הרי הוא סותם את הדרך של התיקון ושל ההשתלמות משני הצדדים. "החרד", כלומר מי שהוא חושב את עצמו שהוא שייך למחנה זה שקוראים לו "חרדים", הרי הוא מביט הבטה מלמעלה למטה אל המחנה השני "החפשים". ובמה שנוגע למחשבות של תיקון, של חיפוש מעשים ושל תשובה הלא מיד הוא שולח סקירת עין אל המחנה השני העומד לפניו בכל מערומיו מתורה ומצוות והוא חושב בדעתו, שהתשובה במלוא מובנה הלא שם היא דרושה, אליהם הדברים מכוונים, להם ולא לו. ו"החפשי", כלומר, מי שהוא עומד בזה המחנה שהוא מתאמר בשמו המודרני הזה, הרי הוא בודאי חושב, שכל הרעיון של תשובה הרי הוא נוסח "חרדי" שאינו שייך לו כלל. ונמצא, שמכאן ומכאן הננו עומדים קרחים, ומוצא לרפואת מכאובינו הנפשיים מאין יבוא? זהו העיכוב האחד. ועוד עיכוב שני, מה שהוא איננו קל מן הראשון, כמו קיר ברזל עומד לפנינו בין מחנה למחנה, וההארה הכללית ממקור האחדות האלקית הקדושה המוכרחת להיות שורה על ישראל הגוי כולו, הרי היא כמו מתעלמת מעינינו, והננו ממששים כעורים באפילה. אין לנו עצה אחרת, אמנם. כי אם להסיר את שמות הבעלים הללו מעל מחנותינו. באמת, לא שני מחנות כי אם שלשה מחנות הננו מונים מאז. מסורת ישנה היא ש"צבור" הוא כולל במובנו כפי הנוטריקין שלו "צדיקים בינונים ורשעים", אבל זהו דוקא תיאור אישי, ועל כל אדם בפרט למדנו ש"אפילו כל העולם כולו אומרים עליך צדיק אתה, היה בעיניך כרשע". וטוב מאד לאדם שיהיה שקוע לחשב חשבון עצמו, ולחטט במומיו הנפשיים ולהביט בעין יפה על אחרים שיוכל באמת להיות שיש במצפונם גם אוצר טוב הסמוי מן העין. והננו צריכים להחליט, כי כוח כמוס של הצעדה לטובה ישנו בכל המחנות ובכל אישי האומה, וביחוד בכל אלה שהערך הכללי של ישראל ותקותו יקרים להם באיזו מדה שהיא. נתודע איש אל אחיו בשם ישראל הכללי, לא בשם מפלגתי ומחנתי. נדע, שיש לנו בכל מחנה הרבה מה לתקן והרבה מה לקבל מהאור והטוב זה מזה, ואז תופיע עלינו האורה העליונה הכללית אשר בה נושע תשועת עולמים, ותתקיים בנו התפילה המוקדשת קודש קדשים, שהננו עתידים להביעה בכל כך המית נפש ויעשו כולם אגודה אחת לעשות רצונך בלבב שלם". היסוד" גליון ס', כ"ו אלול תרצ"ג)
המשך 13:05 16.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליעזר - תושב בית אל
אז מה ,לפי שיטתך הר' אבינר גדול מהרמב"ם, הכוזרי, בעל הטורים והשו"ע והר' זצ"ל ביחד. נו גוט. הר' אבינר מפרסם לא רק מה שהוא אומר , אלא גם מה שהוא...
אז מה ,לפי שיטתך הר' אבינר גדול מהרמב"ם, הכוזרי, בעל הטורים והשו"ע והר' זצ"ל ביחד. נו גוט. הר' אבינר מפרסם לא רק מה שהוא אומר , אלא גם מה שהוא חולם, כל מי שקרא חלק מהכתבים רואה שיש שם רדידות, חוסר ראיות ובעיקר התנשאות כאילו הר' אכן בקי בכל מקצעות התורה, ודי לחכימא ברמיזה
המשך 23:53 27.01.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
המצליף
אם הרב קוק זצל והרמבם זצל כתבו שיש להעמיד אנשים יראי שמים על הציבור ולא להעמיד נשים אז מחובתך לצתת ראשונים ואחרונים בהלכה
09:29 27.01.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
המצליף
הרב קוק זצל קיים את כל התורה ושם את תורת ישראל לפניו והחרדים גם שמו את התורה לפניהם הבעיה היא כיום שאנשים בשביל כבודם וכספם וגם תפקידם שמים את התורה...
הרב קוק זצל קיים את כל התורה ושם את תורת ישראל לפניו והחרדים גם שמו את התורה לפניהם הבעיה היא כיום שאנשים בשביל כבודם וכספם וגם תפקידם שמים את התורה לאחר הדברים האלה וזה ההבדל
המשך 09:22 27.01.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאות שעות
אתה רב בסדר גמור. נתת שנים יפות בישיבה התיכונית בקרני שומרון. בסדר גמור. הרב אבינר כתב מעל מאה ספרים רק מתורת הרב קוק, ופיענח והעלה על הכתב מאות שעות של הקלטות...
אתה רב בסדר גמור. נתת שנים יפות בישיבה התיכונית בקרני שומרון. בסדר גמור. הרב אבינר כתב מעל מאה ספרים רק מתורת הרב קוק, ופיענח והעלה על הכתב מאות שעות של הקלטות משיעורי הרב צבי יהודה, בתורת הרב קוק. אז קצת פרופורציות בינך לבינו. אל תלמד אותו על הרב קוק
המשך 23:25 31.12.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמואל
הרב זאב קרוב "קובע" - יש חרדי ויש אוהב ה' חרדי אוהב את עצמו בזה שהוא מקפיד על מצוות ורואה בעבודת ה' את תמצית החיים ומי שלא...
הרב זאב קרוב "קובע" - יש חרדי ויש אוהב ה' חרדי אוהב את עצמו בזה שהוא מקפיד על מצוות ורואה בעבודת ה' את תמצית החיים ומי שלא חרדי עובד את ה' . הכללה גזענית ומשפילה - להזכירך - תועבת ה' כל גבה לב.
המשך 13:56 24.12.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נסים
יהדות הייתה כשלא היה חרדי. אדם יכול להיות יהודי שומר ומצוות בעל יר"ש אמיתית ולא להיראות חרדי לא להיות במנטליות של החרדי. לעומת זאת , חרדי יכול להיות אנס רוצח...
יהדות הייתה כשלא היה חרדי. אדם יכול להיות יהודי שומר ומצוות בעל יר"ש אמיתית ולא להיראות חרדי לא להיות במנטליות של החרדי. לעומת זאת , חרדי יכול להיות אנס רוצח גנב וכ"ו . בקיצור , הקשר בין חרדי ליהדות, זה כמו הקשר שבין מותג נעליים לאלוף עולם בריצה . חרדי זה מותג , יהודי בעל אהבת ישראל זה מבחן התוצאה
המשך 23:56 23.12.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בניהו
אני לא יודע מה היה הרב קוק, אבל לקחת את נשמת התורה והמצוות (כביכול) ולזנוח את הפרטים, אפילו פרט הכי קטן שיהיה זה כפירה וכל ההולך בדרך זו יינו יין...
אני לא יודע מה היה הרב קוק, אבל לקחת את נשמת התורה והמצוות (כביכול) ולזנוח את הפרטים, אפילו פרט הכי קטן שיהיה זה כפירה וכל ההולך בדרך זו יינו יין נסך, ושוב איני יודע מה היה הרב קוק אבל כך ודאי לא,
המשך 16:11 22.12.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נעם ארנון
יהודי לא אמור להיות מוגדר כ"חרדי", אלא ההיפך הגמור. אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה, ואין שמחה כשמחת התורה. יהודי הוא חופשי, אוהב, פתוח ושמח, ולא חרד!
13:50 22.12.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרב אבינר עשה מעשה דמגוגי אשר לא יעשה. הוא לקח אוסף של תכונות (חיוביות) שישנן אצל החרדים אך כלל אינן מגדירות אותם כ"חרדים" וקבע שכולם מתקיימות גם אצל הרב קוק...
הרב אבינר עשה מעשה דמגוגי אשר לא יעשה. הוא לקח אוסף של תכונות (חיוביות) שישנן אצל החרדים אך כלל אינן מגדירות אותם כ"חרדים" וקבע שכולם מתקיימות גם אצל הרב קוק ולכן הוא חרדי. אם זו לא דמגוגיה אנא אמרו לי מהי דמגוגיה
המשך 11:57 22.12.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ח
הוצאת שם רע
14:57 02.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר