משרד הבינוי מציע: ערבים מעזה יורשו לעבוד בארץ - סרוגים

משרד הבינוי מציע: ערבים מעזה יורשו לעבוד בארץ

המחסור בידיים עובדות בתחום הבנייה מביא את משרד הבינוי לדרוש הכנסת פועלים ערבים מעזה לעבוד בישראל בבניין. לפני חודש הותרה לראשונה הוצאת סחורות מהרצועה שנאסרה מאז 2007

author-image
משרד הבינוי מציע: ערבים מעזה יורשו לעבוד בארץ
  עוד נצחון לחמאס (פלאש90)

המחסור בידיים עובדות בתחום הבנייה מביא את משרד הבינוי לדרוש הכנסת פועלים ערבים מעזה לעבוד בישראל בבניין. מאז שארגון הטרור השתלט על רצועת עזה בשנת 2007, לא מאפשרת ישראל כניסתם של פועלי בניין פלסטינים לתוך שטח המדינה.

בדיון בועדה לבעיית העובדים הזרים בראשות ח"כ מיכל רוזין, דיווח נתנאל לפידות, עוזר מנכ"ל משרד הבינוי כי  מכסת עובדי הבניין הפלשתינים המורשים לעבוד בישראל תעלה ב-8000 עובדים נוספים, ולראשונה זה זמן רב יותר גם לפלשתינים מעזה לעבוד בישראל. כיום מועסקים בענף הבנייה בישראל 86,00 עובדים, מתוכם 78% ישראלים.

לדבריו, "הפלשתינים והעובדים הזרים מועסקים בעיקר ב'עבודות רטובות'. כיום יש בבנייה פעילה 23 מיליון מ"ר ויש מחסור ניכר בעובדים מקצועיים. בשל מחסור בכעשרת אלפים עובדים בענף הבנייה, הוגדלה מכסת העובדים הפלשתיניים המורשים לעבוד בישראל ב-8000 עובדים נוספים (בנוסף ל37,000 המכסה הקיימת לעובדים פלשתינים בענף הבניה). בשונה ממה שהותר עד כה, המכסה החדשה כוללת גם עובדים פלשתינים מעזה. המטרה היא לעמוד בקצב בנייה של 18-29 חודש.

לדברי סא"ל יאיר ממן, ראש אנף כלכלה במשרד הביטחון, סך מכסת העובדים הפלשתינים בישראל היום 57,000, כשבהתיישבות ביו"ש מועסקים 25,756. הם מועסקים בבניין, בחקלאות, בשירותים ובתעשייה. בנוסף עובדים בישראל עוד כ-34,000 שב"חים, כלומר מדובר בהיקף של כמאה אלף פלשתינים שעובדים בישראל.

זוהי אינה ההקלה הראשונה על הפלסטינים, מאז סיום מבצע 'צוק איתן', כפי שפורסם בחדשות סרוגים, לפני כחודש התירה ישראל ייצוא של משלוח סחורות ראשון, במקרה זה משאית ובה 10 טון מלפפונים, לצאת משטחי רצועת עזה לשיווק בגזרת חברון. זו הייתה הפעם הראשונה בה הפרה ישראל את הסגר שהטילה על רצועת עזה, הנשלטת בידי ארגון הטרור חמאס.

במשרד השיכון אמרו לחדשות סרוגים, כי מדובר בהצעה שכרגע לא אושרה וטרם נידונה בשל המצב הבטחוני. את היוזמה להכנסת פועלים מעזה, נימקו בכך שהפועלים ברצועה יותר מוכשרים בתחום הבניין מאשר ערביי יו"ש. "יש מחסור קשה בידיים עובדות. אנחנו מנסים לקדם הבאת פועלים סינים, אך ממשת סין מערימה קשיים, ולכן החלופה היא כרגע פועלים ערבים, שגם הוא עדיין לא מאושר".

רוצים עוד הקלות

בדיון ביקשה יו"ר הוועדה ח"כ מיכל רוזין לברר "מה חלקו של משרד הביטחון חוץ מלתת היתרים. מי דואג להוגנות כלפי העובדים וכלפי המעסיקים? מי דואג לזכויות העובדים שלהם? לאן הם יכולים ללכת להתלונן?"

חי בנימין מארגון מגדלי ההדרים ביקש שהוועדה תפנה לשב"כ ותבקש להוריד את גיל הפלשתינים המורשים לעבוד בישראל ל-23. "מיצינו את ההיצע של בני 24 נשואים. אנחנו זקוקים לעוד כוח אדם, ואין. אם יורידו את גיל העובדים המותרים להיכנס בשנה אחת, זה יפתור את הבעיה".

סא"ל יאיר ממן, ראש אנף כלכלה במשרד הביטחון השיב: "פעם אישרו כניסה רק לבני 30. בענף המסיק מתירים כניסה מגיל 21. מי שקובע זה השב"כ. יש גם נוהל משפחות – בענף המסיק מאפשרים להעסיק חמולות כשהאב אחראי והוא יכול להביא גם צעירים בהנחה שהאב אחראי על ילדיו. אנו נלחמים כל הזמן להוריד את הגיל". יו"ר הוועדה, ח"כ מיכל רוזין: "לצערנו לטרור אין חוקים. הוא תמיד מפתיע. זה אופיו של הטרור".

אילן לוין, חקלאי ממזכרת בתיה ביקש לחדש את האפשרות להעניק רישיונות נהיגה על טרקטורים לפלשתינים: "זה אבסורד. יש תאילנדים שיכורים שבחצי יום מוציאים להם רישיון לטרקטור, ופלשתיני שעובד אצלי 30 שנה, שיש לו רישיון למונית ולטרקטור, לא יכול לנהוג טרקטור בחלקה שלי. בעבר נתנו רישיון לטרקטור במשק, עם מספרי טרקטור והתחייבות החקלאי שהוא ינהג רק במשק".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו