מי מפחד מקדושת שביעית? - סרוגים

מי מפחד מקדושת שביעית?

פירות שביעית הם פירות קדושים, ולמרות שכעת, לצערנו, מצוות השביעית היא רק מדרבנן ולא מצווה מדאורייתא, בכל אופן, לדעת הרמב"ן, יש גם בזמן הזה מצווה באכילת פירות הקדושים בקדושת שביעית. יש כאן הזדמנות נדירה שאנו נחשפים אליה אחת לשבע שנים למפגש בלתי אמצעי עם משהו קדוש

מי מפחד מקדושת שביעית?
  מה מותר ומה אסור (אילוסטרציה שאטרסטוק)

"קדושים תהיו" – כך כתוב בתורתנו הקדושה. אבל באמת, בהעדר בית מקדשנו, אין לנו כמעט מגע עם "קדושה", לגעת בה ממש בידיים, למשש אותה, לאכול ולהתמלא ממנה קדושה של מצווה בכל כולנו.

פירות שביעית הם פירות קדושים, ולמרות שכעת, לצערנו, מצוות השביעית היא רק מדרבנן ולא מצווה מדאורייתא, בכל אופן, לדעת הרמב"ן, יש גם בזמן הזה מצווה באכילת פירות הקדושים בקדושת שביעית. יש כאן הזדמנות נדירה שאנו נחשפים אליה אחת לשבע שנים למפגש בלתי אמצעי עם משהו קדוש! זו ההזדמנות להרגיל את ילדינו שיש הבדל בין קודש לחול ולטעום מן הקדושה הזו. עכשיו הוא הזמן ללמד אותם (ואת עצמנו) להתייחס באופן שונה ומיוחד לאוכל הקדוש הזה שארץ ישראל נותנת לנו.

יש יהודים המפחדים ונרתעים מהמפגש עם הקדושה. הם אינם רוצים להתעסק עם פירות שביעית כי זה מסובך ואפשר להיכשל חלילה בביזיון של הפירות הקדושים.
אנו מכריזים בזאת: והעיקר – לא לפחד כלל! זו הזדמנות פז להגביר הדביקות ברבש"ע, הזדמנות זו תחזור רק בעוד שבע שנים…

באופן כללי, כל פרי או ירק הקדוש בקדושת שביעית צריך לקבל טיפול מיוחד וצריך להיזהר שלא לזלזל בו.

זלזול בפרי משמעותו היא – שלא להתנהג בפירות בדרך שאינה רגילה ומקובלת היום אלא להשתמש בו כפי צורת השימוש המקובלת והרגילה שלנו. גם מאכל שעדיין לא ראוי לאכילת אדם אסור לאבד אותו בידיים ולפגוע בדרגת הקדושה שלו.

נפרט את ההלכות המעשיות הקשורות לכך:

1. בזמן הכנת המאכל

א. מותר להכין אוכל בדרך המקובלת שבה מכינים אותו. לדוגמא: מרק אבטיחים אסור להכין או לאכול תפוח אדמה לא מבושל.

ב. קליפות הירקות נשארות בקדושתן כל זמן שהן עדיין ראויות לאכילה (כמו קליפות גזר או מלפפון). אסור לזרוק אותן לפח ויש לשמור עליהן עד שהן יתקלקלו ולא תהיינה ראויות לאכילת אדם. כאן נכנס השימוש ב"פח שביעית" – בכלי זה יש להניח קליפות או פסולת מהאוכל עד שירקיב. לאחר כמה ימים, אפשר להעביר הכל אל הפח הרגיל. ניתן גם לעטוף שאריות אלו בשתי שקיות ניילון ולקשור את פי השקית, כך אפשר להניח את השקיות העטופות בפח האשפה הרגיל.

ג. אוכל שאין בו קדושת שביעית (כמו בשר ודגים) המתבשל ביחד עם פירות שביעית – מקבל גם הוא את טעם הקדושה והוא נחשב כפירות שביעית ממש ויש להתייחס אליו כמבואר לעיל.

2. שאריות מאכל

א. השאריות נשארות בקדושתן כל עוד שלא התקלקלו ונפסלו לאכילה. יש להניחן בפח שביעית עד שהן ירקבו ורק אז להעבירן לפח הרגיל. ניתן גם לעטוף בשתי שקיות ניילון ולקשור את פי השקית, כך אפשר להניח את השקיות העטופות בפח האשפה הרגיל.

ב. יש פוסקים הסוברים ששאריות אוכל שנותרו בצלחות האישיות של הסועדים אינן ראויות עוד לאכילת אדם אלא הן יורדות לדרגה של מאכל בהמה. אפשר לסמוך על דעות אלו ואת השאריות הללו להניח בצורה מכובדת (בתוך שקית סגורה) בתוך פח האשפה הרגיל.

ג. קליפות שאינן ראויות כלל לאכילת אדם או לאכילת בהמה (כמו קליפות שקדים ואגוזים) מותר להשליך לפח הרגיל.

יהי רצון שיזכנו ה' א-לוקינו לחורף גשום, כתשלום על כל מסירות הנפש האדירה שעמנו הקדוש הפגין במהלך מבצע צוק איתן, וברכת חורף בריא לילדינו ולנו ולכל בית ישראל. אמן, כן יהי רצון!

הכותב הינו מרבני "כושרות"

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
לייק - מחכים ומעיל
| 26-10-2014 12:33
2
נזהרים בבזיון השאריות אך מחפשים כל קולא אפשרית במסחר
| 26-10-2014 12:39
"סוחרי שביעית פסולים לעדות"
3
ל -2 אין מסחר באוצר בית דין
| 26-10-2014 12:53
מובא בכמה מקומות. אז מה אתה מעדיף לפרנס את רוצחי התינוקת? או לבטל את מצוות שמיטה מהארץ? (יבול נוכרי, היתר מכירה בהתאמה)
4
איך אוהבי א"י מעבידים אותה בשבתה בשטיקים וטריקים?
שלומי | 27-10-2014 6:50
הייתי מצפה מאוהבי אר ישראל שיכבדו את שבתה ולא יעבידו אותה בשבת זו על ידי קרומבינות של מכירת המדינה לגוי - מה שכל השנה וגם בשמיטה עצמה צועקים בקול גדול "אף שעל מא"י"... איך חיים עם סתירה פנימית נוראה שכזו?
5
להתרגל לסתירות, יושב בסתר עליון
אלי | 06-11-2014 23:34
תפסיקו לקראו "פח", תחפשו שם חדש וקדוש