נסיעה לעבר עתיד ירוק: התחזית של סוכנות האנרגיה העולמית - סרוגים

נסיעה לעבר עתיד ירוק: התחזית של סוכנות האנרגיה העולמית

איך מהפיכת הרכבים החשמליים צפויה להיראות בשנת 2030 לפי התחזית של סוכנות האנרגיה העולמית? מה יהיה נתח השוק הצפוי שלהם, איך הוא ישפיע על הסביבה – ומה קורה בישראל?

בשיתוף הפניקס
נסיעה לעבר עתיד ירוק:  התחזית של סוכנות האנרגיה העולמית
  צילום: PEXELS

תקופת המלחמה מאלצת אותנו להתמודד עם מציאות מורכבת ובלתי מוכרת. באותה נשימה אנחנו מביטים בתקווה על העתיד, מתוך אמונה שנצא מהתקופה הזו מחוזקים. וכאשר מביטים על העתיד, מגלים סיבות נוספות לאופטימיות. אחת הסיבות קשורה לעתיד של עולם התחבורה – והמעבר המואץ לרכבים חשמליים. 

מהפיכת הרכבים החשמליים שמתחוללת בשנים האחרונות בכבישי הארץ והעולם ממשיכה לצבור תאוצה. אם לא מזמן רכב חשמלי היה מחזה נדיר, בשנים האחרונות הכביש מתמלא ביותר ויותר רכבים חשמליים, וההיצע מתרחב עם אינספור דגמים חדשים. איך תופעת הרכבים החשמליים באה לידי ביטוי במספרים, ומה צפוי לשוק הרכבים החשמליים בשנים הקרובות? תחזית שמפרסמת סוכנות האנרגיה העולמית (IEA) מציגה את מפת האנרגיה העולמית, ואת השינויים הצפויים בה בעקבות האימוץ המואץ של רכבים חשמליים. 

שוק הרכבים החשמליים בעולם: תמונת מצב עדכנית

הנתונים שמפרסמת IEA ממחישים את גודל השינוי שעובר שוק הרכב תוך שנים מעטות: אם בשנת 2020 רק 1 מכל 25 מכוניות בעולם הייתה חשמלית, בסוף שנת 2023 1 מכל 5 רכבים בקירוב צפוי להיות חשמלי – גידול של 400% אחוזים, והיד עוד נטויה. לשם המחשה, עד סוף שנת 2023 צפויים להימכר ברחבי העולם 14 מיליון רכבים חשמליים, המהווים כ- 18% מסך מכירות הרכבים – גידול של 35% ביחס לשנת 2022. השווקים המובילים את מכירות הרכבים החשמליים הם השווקים בסין, ארצות הברית ואירופה. 

מה צופן העתיד לרכבים החשמליים? 

על פי סוכנות האנרגיה העולמית, עד 2030 1 מכל 3 רכבים חדשים (35% ליתר דיוק) שיעלו על הכביש ברחבי העולם צפויים להיות חשמליים. קצב האימוץ צפוי להיות גדול אפילו יותר בשלושת השווקים הגדולים של הרכב החשמלי (סין, ארצות הברית והשוק האירופאי) – ולפי התחזיות יעמוד על 60%. המשמעות: היקף המכירות של הרכבים החשמליים בשווקים אלה יתעלה על זה של רכבי הבנזין. 

מה תהיה ההשפעה של המגמות המתהוות על איכות הסביבה? למגמות אלו צפויות להיות השלכות מרחיקות לכת על שווקי האנרגיה ויעדי האקלים שנועדו לצמצם את פליטות גזי החממה: עד שנת 2030, התחזית היא שיחסך מידי יום השימוש ב- 5 מיליון חביות נפט בעקבות המעבר המואץ לרכבים חשמליים. 

האם תעשיית הסוללות תעמוד בביקושים?

בתקופת הקורונה, בעקבות העלייה החדה בביקושים לרכבים חשמליים והשיבושים בשרשראות האספקה, גבר החשש למחסור בחומרי הגלם הנחוצים לייצור סוללות. התחזית של סוכנות האנרגיה העולמית מספקת חדשות טובות גם בהיבט הזה: לפי התחזית, נכון לעכשיו נראה שכושר ייצור של הסוללות יעמוד בביקושים ההולכים וגדלים, גם בתרחיש של הגעה לאפס פליטות פחמן נטו עד שנת 2050. 

כמה דגמי רכבים חשמליים קיימים?

לפי הפרסום של סוכנות האנרגיה העולמית, בשנת 2022 היו זמינים לרשות הציבור 500 דגמי רכבים חשמליים, יותר מכפול בהשוואה למספר הדגמים החשמליים בשנת 2018. למרות שהיצע הדגמים של רכבים המבוססים על מנוע בעירה פנימי עדיין גדול משמעותית, הוא יורד בהתמדה מאז השיא אליו הגיע לפני קצת יותר מעשור. ומהם הרכבים החשמליים הכי פופולריים? נתח הרכבים הגדולים וה- SUV מהווה 60% מכלל הרכבים החשמליים בסין ובאירופה. בארצות הברית הנתח של רכבים אלה אפילו גדול יותר. הפופולריות של רכבים חשמליים אלו מתכתבת עם המגמה הכללית בשוק הרכב, שכוללת אהדה לרכבים גדולים. 

המהפכה החשמלית לא עוצרת ברכבים פרטיים

נכון להיום, כלי הרכב הכי מחושמלים הם רכבים דו ותלת-גלגליים, שזוכים לפופולריות גדולה במיוחד בשווקים מתעוררים וכלכלות מתפתחות. כבר בשנת 2022, למעלה מרבע מהכלים התלת-גלגליים בהודו היו חשמליים, בשל התמריצים הממשלתיים ועלויות התחזוקה והדלק הנמוכות. מגמת החשמול צוברת תאוצה גם בקרב כלי הרכב המסחריים: בשנת 2022, חל זינוק של 90% במכירות של רכבים מסחריים קלים. בנוסף, נמכרו ברחבי העולם קרוב ל- 66,000 אוטובוסים חשמליים ו- 60,000 משאיות בינוניות וכבדות. בשנת 2022 לבדה נכנסו לשוק 220 דגמים חשמליים של רכבים כבדים.

ומה קורה בישראל?

המהפכה החשמלית לא פוסחת על ישראל, עם מספר הולך וגובר של רכבים חשמליים שעולים על הכביש. אם בשנת 2022 נתח השוק של הרכבים החשמליים החדשים שעלו על הכביש עמד על 10%, בחצי הראשון של 2023 שיעור הרכבים החשמליים כבר עלה ל- 16.3% – גידול של כ- 60%. למרות ששיעור חדירת הרכבים החשמליים בישראל עדיין יותר נמוך ביחס לממוצע העולמי, עדיין מדובר בשיעור חדירה מרשים שעוד צפוי לגדול בשנים הקרובות. למעשה, עפ"י תחזית משרד האנרגיה, לקראת סוף העשור 30% מהרכבים החדשים שעולים על הכביש צפויים להיות חשמליים. 

כמו בעולם, גם בישראל הגידול בנתח השוק של הרכבים החשמליים נובע משילוב של גורמים: עלויות התחזוקה והטעינה הזולות ביחס לרכבי בנזין, הדאגה לסביבה והתמריצים הכלכליים שנקטה הממשלה לאורך השנים האחרונות. תמריצים אלו כללו הנחה משמעותית במס הרכישה המוטל על רכישת רכב חשמלי ביחס לרכישת רכב בנזין. למרות שהטבות אלו הצטמצמו בשנת 2023 וצפויות להצטמצם עוד יותר בתחילת שנת 2024, עדיין מדובר בסכומים לא מבוטלים שעשויים לעודד מעבר לרכבים חשמליים. 

הביקוש הגובר לרכבים חשמליים מצריך מהנהגים להיערך למציאות החדשה: להתקין עמדת טעינה בחנייה הביתית או למפות את עמדות הטעינה הציבוריות הקרובות למקום המגורים והעבודה. התאמה נוספת שחשוב לבצע היא ברמה הביטוחית: לרכב החשמלי מאפיינים ייחודיים שמצריכים מענה ייעודי. כך למשל צריך לספק הגנה מפני תרחישים כמו נזק לסוללה או לעמדת הטעינה, ולחילופין שירותי גרירה המותאמים לרכב חשמלי במקרה שנגמרה הסוללה. ולכן, בעת רכישת רכב חשמלי חשוב לוודא כי כל הכיסויים הרלוונטים ישנם בפוליסה כך למשל הפניקס מספקת הגנה מקיפה לצרכי הרכב החשמלי, כולל מגוון הרחבות ייעודיות. בין היתר כולל ביטוח רכב חשמלי של הפניקס שירותי דרך וגרירה המותאמים לרכב החשמלי (לרבות גרירה לעמדת טעינה בעת התרוקנות הסוללה), כיסוי לציוד הטעינה שמגיע עם הרכב וכיסוי לסוללת הרכב בעקבות נזק מתאונה, גניבה או פריצה.

שוקלים להתקין עמדת טעינה ביתית? לצד ביטוח רכב חשמלי, הפניקס מעמידה לרשות הנהגים ביטוח ייעודי לעמדת הטעינה, עם מעטפת ביטוחית מקיפה המכסה נזקים שנגרמו לעמדת הטעינה ונזקים שאירעו לצד ג' בזמן טעינת הרכב (כולל רכבים ורכוש של צד שלישי). בשל המומחיות בביטוחי רכב חשמלי, הפניקס הוכרזה כמבטחת הרשמית של טסלה ו- Aiways, ועומדת בסטנדרטים גבוהים של יצרניות רכב חשמלי נוספות. 

התחזית של סוכנות האנרגיה העולמית מעלה הרבה סיבות לאופטימיות. במידה שהמגמות הצפויות אכן יתממשו העתיד של כולנו הולך להיראות ירוק. עם היצע הולך וגדל של דגמים חשמליים, עם הרחבת טווח נסיעה ועם הגנות ביטוחיות המותאמות לעולם הנהיגה החדש – יש למה לצפות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו