פוסט טראומה בעקבות מלחמה? התרופה שתציל אתכם

פוסט טראומה בעקבות מלחמה? התרופה שתציל אתכם

טיפול תרופתי בקרב נפגעי חרדה תחת מתקפת טילים יכול למנוע הפרעה פוסט טראומטית - כך עולה ממחקר חדש

פוסט טראומה בעקבות מלחמה? התרופה שתציל אתכם
  ציפרלקס (צילום: SHUTTERSTOCK)

במחקר גדול, שעשתה ד"ר לאה פוסטיק מהמחלקה להפרעות בתקשורת באוניברסיטת אריאל, יחד עם פרופ' יוסי זהר מתל-השומר ושותפים נוספים, במהלך מלחמת לבנון השנייה נבדקו נפגעי חרדה שהגיעו למיון בבתיה"ח שונים ברחבי הארץ – ברזילאי, שיבא, הדסה, רמב"ם וסורוקה.

כוונת המחקר שהחל ב 2006 הייתה השפעת הטיפול התרופתי בקרב נפגעי תאונות דרכים. אך העיתוי והתזמון יצרו סיטואציה שבה רבים מהנבדקים חוו טראומה עקב מתקפת טילים על ישראל.

הפרעה פוסט טראומטית מוגדרת חודש לאחר האירוע, כאשר במהלך החודש הראשון תגובות נפגעי חרדה הן נורמטיביות ולרוב אין טיפול.

מטרת המחקר הייתה לבדוק האם ניתן למנוע או להפחית חומרה של הפרעה פוסט-טראומטית בעזרת שימוש בתרופה ציפרלקס במהלך החודש שלאחר האירוע (לפני אבחון של ההפרעה). ציפרלקס היא תרופה ממשפחת הפרוזק, זמינה וזולה יחסית כך שאם תשפיע לטובה תוכל להיטיב עם הנפגעים בקלות יחסית.

המחקר בחן למעשה את החודש הראשון כ"חלון הזדמנויות" להשפעה על הסיכוי ללקות בהפרעה, להפחית את חומרתה או למנוע אותה.

התוצאות היו חזקות במיוחד לאותם אנשים שחוו טראומה כתוצאה ממתקפת  הטילים, אצלם ההפרעה הייתה פחות חמורה משמעותית בעקבות טיפול תרופתי בציפרלקס לעומת מי שקיבל פלסבו.

במחקר השתתפו מאות נפגעים שחוו תסמיני חרדה לאחר שנחשפו לאירוע טראומטי.

הטיפול שניתן היה כאמור ציפרלקס כאשר מחציתם קיבלו פלצבו, למשך 3 עד 6 חודשים.

ממצאי המחקר מראים כי עבור אנשים שחוו אירוע של מתקפת טילים, החומרה של הפרעה פוסט טראומה הופחתה באופן משמעותי בקבוצה שלקחה תרופה, בהשוואה לזו שלקחה פלצבו. לקבוצה זו ניכרה גם הפחתה משמעותית במדדי דיכאון, חרדה כללית והפרעות שינה.

לעומת אנשים, שחוו אירועים שונים, שאצלם נמצא שיפור בהפרעות שינה בלבד לקבוצה שלקחה ציפרלקס בהשוואה לאלה שלקחו פלצבו. ועבורם אמנם נמצאה הפחתה בחומרת פוסט טראומה, אך כי ברמה פחותה יותר (10% שיפור).

בספרות המקצועית יש תמיכה לכך שטיפול מגיב אחרת בקרב אנשים שחוו ארועים טראומטיים שונים. ישנה אבחנה מקצועית בין אירועים עם "כוונה" (INTENTION) ואירועים "ללא כוונה". אירועים עם כוונה הם למשל מתקפת טילים, אונס ותקיפה לעומת אירועים "ללא כוונה" כמו אסון טבע, או תאונה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו