לא סיפרו לכם: 90 שנה להקמת "עיר התורה והעבודה" בני ברק

לא סיפרו לכם: 90 שנה להקמת "עיר התורה והעבודה" בני ברק

בניגוד למה שמקובל לחשוב, רובם ככולם של מייסדי המושבה השתייכו לתנועת 'המזרחי', ומורה דרכם היה הראי"ה קוק זצ"ל. היום רגילים לכנותה 'עיר התורה והחסידות' אך מקימיה ביקשו להקים דווקא את "עיר התורה והעבודה" וכינו אותה "סמל המזרחי"

90 שנה להקמת בני ברק: מה שלא סיפרו לכם
  ביקור חיים ויצמן ברפת הראשונה של בני ברק

במלאות 90 שנה להנחת אבן הפינה לעיר בני ברק, אנו מביאים כאן קטעים מתוך ספר חדש המתאר את שנותיה הראשונות של המושבה החלוצית בני ברק.

==

בניגוד למה שמקובל לחשוב, רובם ככולם של  מייסדי המושבה השתייכו לתנועת 'המזרחי', ומורה דרכם היה הראי"ה קוק זצ"ל. התנחלותם בקרקע הייתה כרוכה במסירות נפש ובויתור על נוחות, והם עמדו בגבורה על המשמר מול הערבים והפורעים שהציקו להם.

בספר החדש, 'אור הברק' (הוצאת 'אור האורות') מתוארות שנות הקמתה וביסוסה של בני ברק: תרפ"ד – תרצ"ה. אלו היו עשר השנים החשובות ביותר לחיזוקה וגיבושה של המושבה. באותן שנים גדלה אוכלוסיית בני ברק משש משפחות, ועד למעלה מאלפיים נפש.

הרב קוק מייסדי בני ברק

שני מייסדי בני ברק, ר' יצחק גרשטנקורן ור' משה ברוך וגמן, עומדים ליד הרב קוק (לג בעומר תרפ"ה)

ראשית הרעיון להקמת בני ברק, נולד בראשו של ר' יצחק גרשטנקורן זצ"ל, חניך הישיבה הציונית בלידא, שבראשה עמד הרב יצחק יעקב ריינס זצ"ל, מייסד תנועת 'המזרחי'. יחד עם קבוצה מחבריו מוורשה, עלה ר' יצחק ארצה והקים את המושבה בעמל רב.

ייחודה של מושבה זו היה בכך שכל מייסדיה וראשוני מתיישביה היו יהודים חרדים. אהבת הארץ שבערה בליבם, הופיעה מתוך קדושה וטהרה, כפי רעיון ה'מזרחי': ישוב ארץ ישראל בקדושה וברוח התורה. ואכן, רוב חברי המושבה בראשיתה השתייכו לתנועת ה'מזרחי'. לא במקרה תנועה זו היתה היחידה שעזרה מבחינה רוחנית וכספית בהקמתה וביסוסה של המושבה.

הרב קוק בני ברק חנוכת בית הכנסת תרפח

הרב קוק בחנוכת בית הכנסת הראשון בבני ברק, תרפ"ח

עיר התורה והעבודה

בהקמתם את בני ברק, רצו מתנחליה להפריך את הדעה השכיחה ביחס לחרדים, שכביכול אינם שייכים לעבודת תחיית האומה. כך כותבים ר' יצחק וחבריו באחד המכתבים ששלחו להנהלה הציונית:

"המושבה בני ברק היא הניסיון הראשון בתקופתנו שהצליח לבטל לגמרי את הרושם של הדעה המקובלת, כי האלמנט החרדי אינו מסוגל לעבודת בנין ותחיה, ובפרט לעבודת אדמה. בני ברק היא סתירה חיה למשפטים קדומים על היהדות החרדית שהיו קבועים וחתומים כדבר ודאי וטבעי".

כיום מתהדרת העיר בתואר 'עיר התורה והחסידות', אולם תואר זה לא עלה על דעתם של מייסדי המושבה החקלאית בני ברק. אדרבה, הם ביקשו להקים משהו שונה בתכלית מהדימוי העכשווי של בני ברק. הם ביקשו להקים "עיר התורה והעבודה", כשעיקרה של העבודה היא עבודת אדמת ארץ ישראל.

דברים בסגנון זה אמר ר' יצחק בנאום שנשא בפני המתיישבים, זמן קצר לאחר העליה לקרקע:

"כאן המקום להבליט את הגוון המיוחד שיש למושבנו בתוך שאר המושבים והקבוצות ההולכים ועומדים על ידי המוסדות הציבוריים. במושבנו שוררת רוח ישראל סבא, כי זקן ונער נפגשו, רעיון התורה ורעיון העבודה. התורה והעבודה הולכות אצלנו שלובי זרוע, התורה משלימה מה שאין בידי העבודה. בה הננו מוצאים נופש מעמל היום, תקוה ואמונה ביום המחר".

רחוב רבי עקיבא בני ברק

רחוב רבי עקיבא בבני ברק בשנות העשרים של המאה הקודמת

"בני ברק היא סמל המזרחי"

בחודש ניסן תרפ"ז נערכו ברחבי הארץ חגיגות לציון חצי היובל לתנועת המזרחי. בטקס שנערך בסניף המזרחי בבני ברק, נאם ר' חיים דוד אוירבך, יו"ר הסניף המקומי ומזכיר המושבה.

בין היתר אמר אוירבך: "חתני חגיגת המזרחי הם באמת יהודי בני ברק, יהודים דתיים לאומיים בפועל ובמעשה. כשרוצים לראות בפועל את סיסמת המזרחי צריכים לבוא לבני ברק; בני ברק כולה היא סמל המזרחי ומטרתו".

לחזק את הבטחון בדרך לפתח תקוה

בספרו האוטוביוגרפי 'זכרונותי על בני ברק', כתב המייסד ר' יצחק:

"לימים נודעו לנו פרטים נוספים על גבעות אלו של בני ברק בתולדות הישוב החדש בארץ. בשעה שהנחנו אבן הפינה של בני ברק בתמוז תרפ"ד קידם את ישובנו החדש בברכה, בין יתר האורחים החשובים ר' אברהם שפירא מפתח תקוה, באותו מעמד סיפר לנו מעשי פגעים ועלילות גבורה בהתנגשות עם לסטים ערבים, שהסתתרו בקיניהם בין גבעות בני ברק והיו מתנפלים על עוברים ושבים בדרך זו, וכבר אז היה בצלאל יפה משדל אותנו הרבה להסכים לקניה זו לטובת הישוב העברי כולו כדי להוציא גבעות אלו מידי זרים ולחזק בכך את הבטחון בדרך המובילה לפתח תקוה ולכל יתר הישובים העבריים בשרון".

==

משה נחמני הוא ראש ארגון 'אור האורות' למחקר והפצת משנת הראי"ה קוק זצ"ל.

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
מבני ברק למדו שארץ ישראל היא 'זבת חלב ודבש'
רמי בר יחזקאל | 09-07-2014 21:00
2
טעות בתמונה
בועז | 10-07-2014 10:05
בתמונה עם הרב קוק ור' יצחק גרנשקורן נמצא הרב צבי יהודה ולא ר' וגמן
3
למי שאינו יודע, טוב שידע...
א"י | 11-07-2014 11:47
יש רק "בעיה" קטנה: "המזרחי" של אז, היו באורח חייהם ובהופעתם כמו החרדים של היום. אילו הסרוגים של היום היו מקפידים ונראים כמו הרב יצחק גרשנטקורן למשל, לאף אחד לא הייתה טענה אליהם. ה"מזרחי" של אז לא חשבו לרגע כי בחורי ישיבות צריכים לשרת בצבא. ועוד, ועוד.
4
הרב קוק היה חרדי במלא מובן המילה
מה שכן ארו שלא יודעים | 13-07-2014 1:15
הפשרנים חיפשו במי להתלות ומצאו אותו, מסכן.. כל תרבות המזרחי של היום לא קשורה אפילו בזיקה למזרחי של אז