הרב אברהם סתיו: לגיטימי שמישהו יגיד שהוא לא מוכן לתרום לחרדים? - סרוגים

הרב אברהם סתיו: לגיטימי שמישהו יגיד שהוא לא מוכן לתרום לחרדים?

האם לא עדיף שנתייחס כבן-משפחה לכל אדם שנברא בצלם? זה בדיוק מה שאפלטון חשב, כשבמדינה האידיאלית שלו הציע לפרק את החמולות המשפחתיות כדי שכולם יאהבו איש את רעהו כמו אחים

הרב אברהם סתיו, חדשות סרוגים
לגיטימי שמישהו יגיד שהוא לא מוכן לתרום לחרדים?

את הדייט הראשון שלי עם מי שעתידה להיות אשתי התחלנו בישיבת מרכז הרב.

קבענו אותו במיוחד ביום הראשון של בין-הזמנים כשאף אחד לא אמור להסתובב שם, ובאמת הישיבה הייתה ריקה לחלוטין עד שחזרו האוטובוסים מן הטיול שהם עושים, כך התברר, בכל א' ניסן, ונאלצתי להמציא הסברים מביכים לכל החברים שפגשו אותי פתאום.

התחלנו לתעות ברחובות ירושלים ובשלב מסוים כשעברנו באזור פחות מוכר ראינו זרוק תחת אחד הספסלים טלפון נייד (מהסוג של נוקיה, הישן) עם אותיות ומספרים בערבית.

התקשרנו לאחד המספרים האחרונים שחויגו, ובתוך כמה דקות הצלחנו לאתר את המאבד ולהשיב את האבדה. ואז, רק אז, אמרתי לה: את יודעת שבעצם זה אסור? כתוב בגמרא בפירוש, וגם נפסק בשולחן ערוך סימן רס"ו (הייתי אז בתקופה שבה נהגתי לציין דפים וסימנים של מקורות) שאסור להשיב אבדה של גוי!במבט לאחור זה כנראה היה סוג של מבחן, לראות אם היא תזרוק אותי מיד אחרי ציטוט כזה או שתתן לי צ'אנס נוסף.

מבחן שהיא עמדה בו, כנראה, כי המשכנו ללכת עד מושב אורה ובחזרה, ארבע שעות רצוף, בדייט ראשון שנגמר רק לקראת שתיים בלילה ובהודעה ששלחתי לה אחריו לא כתבתי "היה כיף" או "לילה טוב" אלא: "כדאי שתעשי מתיחות". אבל גם אם היא לא זרקה אותי מיד היא לא מאד התלהבה, ואת הקילומטר הקרוב בילינו כשאני מתאמץ להסביר (או לצטט מהרב קוק) שמצוות השבת אבדה לא נתפסת בתורה כחובה אנושית בסיסית אלא כמחווה יוצאת מגדר הרגיל, כזו שנעשית רק בין אחים.

גם 'ואהבת לרעך כמוך', הוא לא עיקרון מוסרי אוניברסלי לו היה כזה, הלל הזקן לא היה מציין אותו דווקא באזניו של מי שמבקש להתגייר.

הרעיון המכונן של עם ישראל הוא יצירת חברה מבוססת אחווה. מכאן האיסור על הלוואה בריבית, או דיני שמיטת כספים, שלא יכולים להתקיים בכלכלה תחרותית אבל כן יכולים להתקיים בכלכלה של אחים.

ברוך ה' התקדמנו קצת מאז, וברוב העולם השבת אבדה נתפסת כחובה אנושית בסיסית. לכן גם אין פוסק בישראל שיגיד למישהו להימנע מהשבה של אבדת נכרי, אבל נותרו עדיין פעולות שאדם נורמטיבי לא עושה עבור סתם בן אנוש אחר וכן עושה למען בן או בת או אח. כמו תרומה של כליה למשל. וזה מה שמבחין בין התרומה של ארנון סגל לבין מי שמסרב להשכיר חדר במלון או לתת שירות למישהו מקבוצה אחרת.

האם לא עדיף שנתייחס כבן-משפחה לכל אדם שנברא בצלם? זה בדיוק מה שאפלטון חשב, כשבמדינה האידיאלית שלו הציע לפרק את החמולות המשפחתיות כדי שכולם יאהבו איש את רעהו כמו אחים. אבל אריסטו כבר הסביר לו שטבע האדם עובד אחרת, והסולידריות שלו מוקרנת מעגלים-מעגלים. היא מתחילה בתוך המשפחה, מתרחבת אל הקהילה ואל האומה, ורק מתוך כך מגיעה אל העולם כולו.

כולל בעלי החיים והצמחים, הדגיש הראי"ה קוק – אז כל לאומיות או שבטיות היא לגיטימית? כדאי גם לעודד אשכנזים לתרום רק לאשכנזים?ברמה מסוימת התשובה היא חיובית. זה בסדר ליצור קבוצות התייחסות שונות. השבוע התפרסמה למשל קבוצת ווטסאפ עם 400 אנשים שלכולם קוראים יואב. שזה פורמט קצת קיצוני של קבוצות אחרות כמו 'אבא פגום', והוא מקסים בעיניי.

אבל בלאומיות של התורה יש עוד חידוד נוסף: יצירה של אחווה משמעותית אסור לה שתהיה סביב מכנה משותף אנוכי. היא חייבת להיות סביב רצון להיטיב לאנושות כולה. להיות ממלכת כהנים. זו הדרך היחידה להבטיח שהאנרגיות שמושקעות פנימה יחזרו בסוף החוצה ולא יהפכו לגזענות או לאומנות שבזה לאחר.

אם כך אז לגיטימי גם שמישהו יגיד שהוא לא מוכן לתרום לחרדים או ימנים? תלוי אם הוא עומד בשני המבחנים. אם יהיה מי שישלח, נניח, בקבוצת הפייסבוק של תומכי העבודה ומרץ: "תקשיבו חברים, אני מרגיש כל כך קשור לרעיון המשותף של צדק ושוויון שאנחנו מקדמים פה יחד, שאני מוכן לתרום כליה לכל אחד מכם, למרות שבחיים לא הייתי תורם לסתם מישהו זר", בעיניי זה לגיטימי.

הבעיה היא שלרוב כשמישהו מציע לא לתרום לחרדים הוא מתכוון לומר משהו קצת אחר: "אני מוכן לתרום כליה לכל אדם, או לכל ישראלי, אבל החרדים לא נחשבים בעיניי ישראלים, או בני אדם". וזה, כפי שאמרנו, סיפור שונה לחלוטין.

בשורה התחתונה, כשתתרום כליה תבקש שזה יהיה ליהודי? אני תוהה בשאלה הזו כבר לא מעט שנים. מאז שקרובים וחברים טובים שיתפו אותי בהחלטות שונות שעשו. מקווה שעד שאאזור את האומץ לעשות את החסד הגדול והנפלא הזה כבר תהיה בידי תשובה סופית.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
36 תגובות - 24 דיונים מיין לפי
1
לכל אדם ובלהד...
שחר | 13-07-2023 8:50
לכל אדם ובלהד שלא יהיה חרדי
בהחלט!! כמו...
הכל הולך | 13-07-2023 9:08
בהחלט!! כמו שלגיטמי להחרים את ההתנחלויות ואת המתנחלים.
2
למה לא נותנים...
רון | 13-07-2023 9:31
למה לא נותנים לנו אפשרות בדו''ח המס להצהיר שמיסים שלי יממנו רק שירותים וקצבאות לציבור השפוי ושאני לא מוכן ששקל מהמיסים שלי ילך לחרדים ומתנחלים? אני אשמח שגם החרדים והמתנחלים ישמרו את המיסים שהם 'משלמים' לציבור שלהם
אתה מוזמן...
חילוני מסומן כיהודי | 13-07-2023 10:20
אתה מוזמן להצטרף בפייסבוק או בטוויטר לתנועת ההפרדות, כי יש פה פערים כלכליים ואידיאולוגים שכבר לא ניתנים לגישור. הצטרפו עוד היום לתנועת ההפרדות, מקדמים את רעיון 2 המדינות, מדינת ישראל ומדינת יהודה.
3
מסתבר שאותו אדם...
עידן | 13-07-2023 9:38
מסתבר שאותו אדם שמתיימר לקרוא לעצמו רב בוחר את החלקים שנוח לו בתורה ומתעלם מהשאר. בהלכה נאמר על גויים שלא מעלים ולא מורידים, כלומר אסור להרוג אותם אבל גם אסור להציל אותם ממוות ההיתר היחיד שיש להציל אותם הוא משום דרכי שלום או חשש לאיבה, כלומר שיש חשש שגויים לא יצילו יהודי בגלל זה. דבר נוסף יש דבר שנקרא עניי עירך קודמים, כלומר שיש קדימות לתרום ליהודי לפני גוי. זאת הוכחה חותכת שאותו אדם הוא לא רב אלא סתם חרטטן.
האם יש שאיננו חרטטן?
צלםן0989 | 17-07-2023 16:44
הרי הם מתפרנסים מחרטטנות . מה דינה של ביצה שנולדה בערב שבת? הדת היא מפלטו של הבטלן. ולמה אתר סרוגים פתוח בשבת? הרי כאשר אני מעביר את האצבע שלי על המקלדת אני יוצר מגע חשמלי וזה בבחינת אש רחמנא ליצלן אתם גורמים לי לעבור עבירה.
4
אתר רפרומי מאוס ,שמביא דיעות של אפיקורסים...
איזה התדרדרות | 13-07-2023 9:46
המגלה פנים בתורה אף על פי שיש בידו תורה ומעשים טובים אין לו חלק לעולם הבא... רשע בן רשע
5
הרב סתו, אינך...
איש | 13-07-2023 9:54
הרב סתו, אינך מבין את ההבדל בין שני סוגים של יהודים לבין יהודי וגוי???
שילמד מהיטלר....
תורת הגזע | 13-07-2023 10:24
שילמד מהיטלר. הוא ידע מצויין להבחין.
6
זה לא סיפור...
הישראלי | 13-07-2023 10:48
זה לא סיפור אחר, כי החרדי שלא מוכן לקחת חלק מנטל הכלכלי והבטחוני של העם והמדינה, בכך בידל את עצמו מהכלל/ מהקהילה, לא זכאי להנות רק מתרומתה. !כי הם לא רוצים להיות שווים בין שווים..!!
לחוחמולוג שמדבר על אום אל פחם
ארק | 17-07-2023 16:54
אתה מודע לעובדה שהערבים כולם עובדים? מודע לעובדה שחצי מהרופאים בארץ הם ערבים? כל הרוקחים- ערבים. כמה רופאים חרדים יש? החרדים של היום ממחישים לנו מאיפה נובעת האנטישמיות . כמה אחיות חרדיות? כמה רופאים סרוגים? (איזה כינוי מגוחך)
די...
אמת | 13-07-2023 12:44
די עם השטות הזו שחרדי לא חלק מהנטל הכלכלי והבטחוני. רוצה לראות אותך מפגין באום אל פחם שגם הם לא חלק.
7
שוב התנצלות שאין בשמאל
אמיר ניצן | 13-07-2023 10:54
כשמילואימניקים ממחנה מסוים אומרים שיהיו מוכנים להתנדב רק עבור ממשלה המזוהה עם טובת הקבוצה הרעיונית-פוליטית אליה הם שייכים. האם הם חשים צורך להתנצל? האם המחנה שלהם מתנצל בהמוניו? נעזוב כמובן את הנקודה שחלק כבר מזמן לא עושים שרות צבאי מכל סוג שהוא ועוד שאלות. מדבר על העקרון.
דבריך, לא...
יובל | 13-07-2023 13:15
דבריך, לא רק שאינם נכונים עובדתית, הם הזויים, מסולפים ושיקריים. הימין בשלטון מאז 1977 עם הפוגות קצרות, היו מחאות מימין ומשמאל לאורך כל השנים, אבל לא בגין, לא שמיר, לא שרון, לא אולמרט ולא ביבי (לפני היותו נאשם) אף אחד מהם לא ניסה לשנות את המבנה החוקתי של ישראל. זו אחת הסיבות שאנחנו רואים בהפגנות המחאה ציבור גדול של חובשי כיפה ורבים שמזוהים כתומכי ליכוד וחלק ממנהיגי הליכוד בעבר הלא רחוק.
8
ממש מחשבה עמוקה אדון סתיו.
שלומי | 13-07-2023 11:02
גם כבוד הרב מבין שמרוב רצון לצאת מתוקי עם כולם הוא מקשקש. מה שייך העניין לחרדים? הוא כתב שמעוניין לתת רק ליהודי,אחיו.גם לך עם כיפה סרוגה) שלא תזדקק לעולם ותהיה בריאותך איתנה עד 120,אמן). למה אתה מלבה יותר את מה שכבר קיים?כדי למצוא חן? שיכתבו עליך משהו?תפסיק לקשקש.
היקר! הליבוי הגדול...
י | 13-07-2023 13:03
היקר! הליבוי הגדול ביותר מצוי בסגנון לא בתוכן, ושם נראה שיש לך המון מה ללמוד מהרב אברהם סתיו
9
האם שמאלני בהייטק יכול לשלם מס רק לשכמותו?
אפרת | 13-07-2023 11:37
האם שמאלני בהייטק יכול לשלם מס רק לשכמותו? הימין הדתי עיוות הציונות, ותרומת הכלייה תוכיח, לא מורידה מהצדיקות של סגל אבל אם היה אומר אני תורם רק לאשכנזים?
ל"שכל של אהבלה": אתה מצפה לשכל אצל שמאלנית ?
פסיכולוג בכיר | 18-07-2023 12:31
.
ל"רב" הזה: שאפלטון יתרום כליה לערבים.
אריסטו | 18-07-2023 12:19
אני תורם לאחי בני עמי היהודים.
איזה גאונה...לשלם מיסים זה חובה ולא תרומה...
שכל של אהבלה... | 14-07-2023 9:36
מדובר בתרומה יא אהבלה!!!!! יאללה שכל השמאלנים יתרמו כליה רק לערבים... אבל הם לא תורמים בכלל לאף אחד חחחחחחחח בפוסט ארוך שעלה היום ברשת החברתית פייסבוק, פוסט שכתב איש שמאל בשם אבירם פידל, תוקף בחריפות את אנשי השמאל שיצאו נגד תרומת הכליה של סגל ליהודים בלבד. פידל, שתול כליה שנתרמה בידי יהודי דתי שהיה ממגורשי גוש קטיף, לעג למוסר של חבריו בשמאל, שנמנעים מתרומת כליה בעצמם אבל מרשים לעצמם לתקוף אחרים שכן עושים זאת.
10
מה לא תגיד כדי לתפוס קצת צו'מי . הזיה !
לא להאמין | 13-07-2023 14:31
כבר מנסה להיות רב אתה יודע שאחים שלך קודמים לזרים. מה השאלה ?! ומה הבעיה?! רוצה לתרום לערבי תתרום ... אל תבוא לאחרים בצדקנות מבוזה . חלאס עם הטירלול
11
כתבה רק מעוררת מחלוקת ושנאה ותגובות של פילוג
היי סרוגים.. | 13-07-2023 14:35
למה טוב להביא את הצעצוע הזה לכותרות ???? לא באמת רב . כי בהלכה התשובה פשוטה בהירה ונקיה . אולי נחליף מסרוגים ל ניפרמים דתי לפי דעתי ובואו נתנצל ונזחל לפני אדוני הארץ...
12
אוליי תחדשו? ...
רפאלה סולומון | 13-07-2023 15:05
אוליי תחדשו?
13
אברהם סתיו, כמה...
יוסיפון | 14-07-2023 0:32
אברהם סתיו, כמה אפשר להיות מטומטם חולה נפש, ערבי מחבל ואח חרדי זו השוואה?
14
סתיו, תרמת כבר כליה לערבי?? אתה קשקשן הדור!!!
חתיכת דפוק טילים!!! | 14-07-2023 9:31
בפוסט ארוך שעלה היום בפייסבוק, פוסט שכתב איש שמאל בשם אבירם פידל, תוקף בחריפות את אנשי השמאל שיצאו נגד תרומת הכליה של סגל ליהודים בלבד. פידל, שתול כליה שנתרמה בידי יהודי דתי שהיה ממגורשי גוש קטיף, לעג למוסר של חבריו בשמאל, שנמנעים מתרומת כליה בעצמם אבל מרשים לעצמם לתקוף אחרים שכן עושים זאת.
15
סתיו אידיוט שימושי של מירב מיכאלי והשמאלנים
אתה דפוק עם קבלות | 14-07-2023 9:43
בפוסט ארוך שעלה היום בפייסבוק, פוסט שכתב איש שמאל בשם אבירם פידל, תוקף בחריפות את אנשי השמאל שיצאו נגד תרומת הכליה של סגל ליהודים בלבד. פידל, שתול כליה שנתרמה בידי יהודי דתי שהיה ממגורשי גוש קטיף, לעג למוסר של חבריו בשמאל, שנמנעים מתרומת כליה בעצמם אבל מרשים לעצמם לתקוף אחרים שכן עושים זאת.
16
"גם 'ואהבת לרעך כמוך', הוא לא עיקרון מוסרי
יונה | 14-07-2023 12:41
גם 'ואהבת לרעך כמוך', הוא לא עיקרון מוסרי אוניברסלי לו היה כזה, הלל הזקן לא היה מציין אותו דווקא באזניו של מי שמבקש להתגייר טענה מעניינת, אך שווה בדיקה. ואהבת לרעך כמוך מצווה על האדם לאהוב את זולתו כפי שהוא אוהב את עצמו. מן הראוי להעיר שלא ניתן לצוות על מאן-דהו להרגיש רגש כלשהו, במקרה דנן, אהבה לזולת, שהרי לא ניתן לצוות על רגש, אלא רק על עשייה. (ליתר דיוק, מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך הוא ציווי על הימנעות מעשיה). עניין זה לא נעלם אף מעיניהם של חזל, והתלמוד (בבלי, שבת לא' עא) ממיר את הכלל מבוסס הרגש של ואהבת לרעך כמוך לכלל מבוסס על הימנעות מעשייה של מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך: שוב מעשה בנוכרי אחד שבא לפני שמאי, אמר לו: גיירני על מנת שתלמדני כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת. דחפו באמת הבניין שבידו. בא לפני הלל, גייריה (גייר אותו). אמר לו: דעלך סני לחברך לא תעביד, זו היא כל התורה כולה, ואידך פירושה הוא, זיל גמור (מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך, זו היא כל התורה כולה, והשאר פרושה הוא, לך ולמד). תשובתו של הלל היא פירושו לפסוק ואהבת לרעך כמוך, ומהווה המרה מציווי המבוסס על רגש לציווי המבוסס על הימנעות מעשיה. קאנט הזכיר בכתביו את כלל הזהב הטוען שעלינו לנהוג כלפי אחרים כפי שהיינו רוצים שינהגו הם בנו. כלל זה דומה ביסודו לציווי הדורש מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך. ההבדל בין שני הכללים הוא שכלל הזהב הוא ציווי על עשייה, בעוד מה ששנוא עליך הוא ציווי על הימנעות מעשיה. כיצד מנמק קאנט, באופן פילוסופי, את כלל הזהב? הפילוסופיה האתית של קאנט עוסקת בחוקים מוסריים. חוקים אלו הם כורח מוסרי הנכפה, באופן תבוני, על כל היצורים התבוניים. כורח זה, עליו ניתן לומר שהוא כָּפוּי כְּגִיגִית, מנוסח כציוויים מוחלטים-קטגוריים (Categorical Imperatives). הציווי המוחלט השני, הוא בעל קשר לציווי מה ששנוא עליך וכן לציווי של ואהבת לרעך כמוך. נוסחתו של ציווי זה (המכונה נוסחת האדם כתכלית) היא: עשה פעולתך כך שהאנושות, הן שבך, הן שבכל איש אחר, תשמש לך לעולם גם תכלית ולעולם לא אמצעי בלבד. בציווי זה קאנט מדגיש את הסימטריה בין החובה כלפי עצמנו ובין החובה כלפי זולתנו. סימטריה זו באה לידי ביטוי במילה כמוך בפסוק ואהבת לרעך כמוך. אך התרומה החשובה של ציווי זה היא הרעיון שהאדם הוא (גם) תכלית בפני עצמה. הציווי המוחלט השני מדגיש את תכליתו של הזולת. תכלית זו אינה נובעת מתכונות המיוחדות לאדם זה או אחר, אלא מתכונותיו של האדם, כל אדם, כיצור רציונלי. גם בציווי מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך קיימת התייחסות דומה אל המין האנושי. בציווי זה קיימת דרישה לנהוג בו כאל אדם חביב שנברא בצלם. יחס מכבד זה צריך להגיע ללא זיקה לשאלה מי האדם העומד לקבל כבוד זה.
17
לא הבנתי האם...
יהודייה | 14-07-2023 13:57
לא הבנתי האם בחנת את אשתך או שניסיתי להכשיל אותה. בכל מקרה, יש הבדל בין יהודי ללא יהודי בהלכה. לא נוח לך, אל תקרא לעצמך רב.
18
מי אתה ?...
חחח | 16-07-2023 0:52
מי אתה ?
19
אבי מתי אתה...
אברהם. כהן מתי אתה מגיע | 16-07-2023 6:13
אבי מתי אתה מגיע
20
הסתבכת כבודו...עדיף היה...
אפלטון מקור הלכתי?????? | 16-07-2023 8:11
הסתבכת כבודו...עדיף היה לך לשתוק
המקורות שלו מגוונים...
זה אפילו לא ערב רב | 16-07-2023 22:26
המקורות הכי חזקים שלו הן גדולות הדור של ימינו כמו הרהג (הרבניות הגאוניות) זהבה גלאון ומירב מיכאלי. הוא ממש מעריץ אותן ושותה בצמא את שיחות המוסר שלהן.
21
לפחות פעם בשבוע...
נהג מונית | 17-07-2023 6:09
לפחות פעם בשבוע אני מוצא טלפונים במושב האחורי תמיד מחזיר את המכשיר! לא משנה ערבי/ יהודי/תייר אבל אני לא רץ לספר לחברה כמה אני ממי/ חמוד.....
22
כותב המאמר כנראה אינו אפילו רב רפורמי.
יהודי ציוני | 18-07-2023 12:14
הוא מוכן לבטל את מצוות הקבה מחה תמכה את זכר עמלק ואת צרור את המדיינים ואת כי-החרם תחרימם החתי והאמרי הכנעני והפרזי החוי והיבוסי כאשר צוך יהוה אלהיך. שהרי חביב אדם שנברא בצלם. ופתאום ואהבת לרעך כמוך כולל גם את החמאס, החZיבאללה ואטולי גם את יוצאי ה-SS. זה רב זה ?
23
יוו יוו כמה...
אבי | 08-08-2023 10:28
יוו יוו כמה צומי הוא מקבל כולם פה מגיבים ונוצר 'שיח' וואו מרגשת כזאתי כי הוא כזה ממי רבי נאור מתוקי סתווש כזה צא מהארון סתווש
24
סתווש צא מהארון...
אבי | 08-08-2023 10:29
סתווש צא מהארון ממי מתוקה