צֶדֶק יָלִין בָּהּ, וְעַתָּה? כיצד לא חגגתי את יום ירושלים - סרוגים

צֶדֶק יָלִין בָּהּ, וְעַתָּה? כיצד לא חגגתי את יום ירושלים

המרכיב הלאומי בזהות של הציבור הדתי לאומי עלה על גדותיו, קיבל פרשנות לאומנית-מיליטריסטית, והפך, באופן מבהיל, לחזות הכל. בשביל לרסן ולעדן אותו, נדרשת עמדה דתית מהפכנית יותר, ברורה יותר, אמיצה, לא-מתנצלת; בתי מדרש שיושביהם ילמדו הערב גמרא בנחת, ולא יכתתו רגליהם בגסות בסמטאותיה היפות של העיר העתיקה

איתי מרינברג מיליקובסקי
למה אני לא חוגג את יום ירושלים // דעה
  מצעד הדגלים בירושלים, היום (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)

מעשה שהיה כך היה: לפני חמש עשרה שנים בערך הייתי שותף, יחד עם חברים נוספים, לייסודו של בית מדרש שפעל במשך כמה שנים רצופות בבית כנסת ירושלמי אחד.

בית המדרש נועד בעיקר לסטודנטים ולסטודנטיות מהעיר שביקשו להקדיש ערב אחד בשבוע ללימוד בצוותא. לוח הזמנים הקבוע היה פשוט בתכלית: היינו מתחילים בתפילת ערבית, ולאחר מכן למדנו גמרא בחברותות. לימוד הגמרא הסתיים בשיעור מסכם קצר, שאליו נלוו לעתים שיעורים בתחומים אחרים.

האווירה היתה מיוחדת במינה: קבוצת הלומדים והלומדות היתה מנוסה למדי, ואהבת תורה של ממש פיעמה בה; רמת הדיון אף היא היתה גבוהה. רבות מהחברותות היו מעורבות מבחינה מגדרית, ולחלק מהקבוצה היה הדבר בבחינת חידוש. ומלבד זאת, פינת הקפה והכיבוד הצנוע העניקה הזדמנות לשיחות נעימות על הא ודא.

פעם אחת חל ערב הלימוד שלנו בליל יום ירושלים. בהכירי את הקבוצה, שחיבתה ל'תמידים כסדרם' היתה גלויה ומוצהרת, ושרובה (אם כי לא כולה) נמנתה ממילא על האגף הליברלי של החברה הדתית, ידעתי שלא צריכה להיות לכך כל השפעה על הלימוד.

לאחר התייעצות זריזה עם כמה מהלומדים והלומדות, נקבע לוח הזמנים לאותו ערב במתכונת הרגילה: תפילת ערבית, לימוד גמרא, שיעור מסכם, שיעור נוסף. אלא שכמה שעות לפני שהתכנסנו ללימוד התקשר אלי ידיד מהעבר, בחור שלמד איתי זמן מה בישיבה, שדווקא לא היה מפוקדי בית המדרש הירושלמי, אך עקב באדיקות מרחוק אחר הנעשה בו.

'ראיתי את הלו"ז להערב', אמר, ובקולו שמעתי היסוס ותהייה. 'האם אינכם מתכוונים לציין את יום ירושלים?' – 'לא', עניתי מיד. 'מה לנו ול'חג' הזה? מה לנו ולצעדה הכוחנית ברובע המוסלמי?' – 'נו, באמת', ענה. 'אתה יודע שגם אני, כמוך, חושב שהצעדה הזו היא חילול השם', אמר. 'וגם אני, כמוך, נרתע ונעצב מהתמונות החוזרות משם בכל שנה, עם השירים האיומים, עם הגזענות והיריקות והדפיקות על דלתות הברזל של הסוחרים בשוק. אבל בכל זאת, הרבנות הראשית תיקנה להתפלל תפילה חגיגית, והיא גם הרבנות שלנו, וראוי לפחות לקיים את תקנתה, שלא לדבר על להוסיף שיעור קטן בענייני דיומא!'.

צעדת הדגלים בירושלים, היום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

'שמע', אמרתי, 'אני מאוד מכבד את השאלה שלך, אבל אין לי שום כוונה לשנות את המדיניות שלנו. אתה יודע שכבר שנים רבות אני נמנע מלציין את היום הזה; ועכשיו, כשיש לי הזדמנות להרחיב את המרד הקטן שלי ולשתף בו ציבור גדול יותר, ודאי לא אשנה ממנהגי'.

– 'אבל מה עם הרמב"ם?' נשמע הקול בצדו השני של הקו, צרוד מעט, 'הרי ברור לך שיש כאן שמחה על נצחון במלחמת מצווה, על "עזרת ישראל מיד צר" (משנה תורה לרמב"ם, הלכות מלכים ומלחמותיהם, ה:א) – האם גם הרמב"ם לא טוב בעיניך?' – 'חלילה!' אמרתי. 'אני מוכן בהחלט לא לומר תחנון מחר בתפילת שחרית. אבל לא מעבר לכך. כל התייחסות דתית נוספת ליום הזה, למרבה הצער, פירושה הסכמה שבשתיקה עם האופן שבו הוא נחגג בעיר העתיקה'.

– 'אבל בינינו', הוא הקשה, 'אתה אומר את זה כי אתה שמאלני וממילא היית מוותר על ירושלים'. – 'לא אכחיש', הודיתי, וביני לבין עצמי חייכתי במבוכה, 'שבאופן אישי לא תהיה לי שום בעיה עם חלוקת ירושלים מחדש, או עם הפיכתה לעיר בשלטון בין-לאומי, אם הדבר יביא שלום ובטחון לשני העמים החיים בארץ; אדרבה. בסופו של דבר – ואת זה גם אתה יודע – יהיו כאן שתי מדינות, והדיבורים על "בירת הנצח" הם, במחילה, סיסמאות ריקות. גם אין לי, בעוונותי, כל פנטזיות משיחיות על בית המקדש השלישי. אבל, זו לא הנקודה כאן. הנקודה היא שגם אנשי ימין דתיים הגונים, החולקים עלי פוליטית מכל וכל, ראוי שיאבקו נגד המצעד הזה, ונגד כל מה שהוא מייצג'.

השיחה הסתיימה באי-הסכמה, אך בידידות; הלימוד באותו ערב היה נהדר כתמיד. איש לא היה לבוש בבגדים חגיגיים. יום ירושלים לא הוזכר אפילו בשיחות שליד פינת הקפה.

באותם ימים רחוקים הייתי בסך הכל בחור בן 28 או 29. היה לי קל יחסית לקבל את ההחלטה, משום שכבר אז חשבתי שעל הציבור הדתי הליברלי לעצב את עולמו בדרכו, ואם צריך – להתנתק מהזרם המרכזי בציונות הדתית. עלי להודות, אמנם, שבתום השיחה פיעמו בי ספקות קלים; אולי הוא צודק? האם נכון 'לשפוך את התינוק עם מי האמבט'? שמא מוטב לחגוג את יום ירושלים – אך לעשות זאת בדרכנו?

חשבתי לא פעם על השיחה הזו בחודשים האחרונים. כמה הסתבכו הדברים מאז! מי היה מאמין שתקום אי פעם ממשלה הנשענת על תומכי טרור יהודי; מי היה מאמין אז ששר בישראל יקרא אי פעם למחיקת כפר ערבי, מעשה שלידו ריקוד הדגלים נראה כמעט תמים. אני תוהה מה היה אומר היום בן-שיחי. במבט לאחור, אני שמח מאוד שלא קיבלתי את הביקורת שלו.

עימותים בין משתתפי צעדת הדגלים לערבים בעיר העתיקה, היום (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

למרבה המזל, שכרון הכוח של הממשלה הנוכחית הוביל לתנועת התנגדות תקיפה, והעיר שדים רדומים מרבצם; הציבור הדמוקרטי והליברלי, ובתוכו גם הציבור הדתי המתון, נזכר שגם לו יש מה לומר על המצב, שגם לו מותר להילחם על ערכיו. ואכן, היקף האירועים האלטרנטיביים ביום ירושלים הנוכחי הוא חסר תקדים: ממצעד הפרחים של תנועת 'תג-מאיר', שמתקיים כבר שנים אחדות, דרך צעדת המשפחות הסובלנית והשוויונית של תנועת 'התעוררות בירושלים', ועד צעדת ירושלים של 'שומרות ושומרים על הבית המשותף', הכוללת בתוכה גם נציגות משמעותית של תנועת 'דתיים-ציוניים-דמוקרטיים' – שלל אירועים המשלבים אהבה אמיתית לירושלים עם חזון אמיתי לא פחות של סובלנות ושל אחווה. את הרוח הגדולה הזו איש לא יוכל לעצור.

על כל אלה יש לברך, כמובן, אך אין בכך די. שכן יום ירושלים הוא אולי ה-סמל בה"א הידיעה של בעיית היסוד של הציבור הדתי-לאומי – כלומר, של העובדה שהמרכיב הלאומי בזהות של הציבור הזה עלה על גדותיו, קיבל פרשנות לאומנית-מיליטריסטית, והפך, באופן מבהיל, לחזות הכל. את המרכיב הזה, כפי שכתבתי במקום אחר, הגיעה העת לרסן ולעדן. אלא שלשם כך נדרשת עמדה דתית מהפכנית יותר, ברורה יותר, אמיצה, לא-מתנצלת; נדרשים עוד בתי מדרש שיושביהם ילמדו הערב גמרא בנחת, ולא יכתתו רגליהם בגסות בסמטאותיה היפות של העיר העתיקה.

ד"ר איתי מרינברג-מיליקובסקי הוא בוגר ישיבת הקיבוץ הדתי עין-צורים וחוקר ספרות חז"ל. ממייסדי ועורכי כתב העת החדש 'ישר' לתורה עם דרך ארץ.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
73 תגובות - 51 דיונים מיין לפי
1
רגע, הולך להקיא,...
יובל | 18-05-2023 20:25
רגע, הולך להקיא, ואז חוזר להגיב למטורלל שכתב את זה.
האם הוא חוגג את יום העצמאות?
שאלת תם | 19-05-2023 11:52
לאור ההגיגים המבולבלים של האיש הזה אני מסופקת האם את יום העצמאות הוא כן חוגג? מה לא יכול להיות שמישהו בשוליים עיצבן ערבים ביום עצמאות?
משה הלברטל...
יעקב | 19-05-2023 9:23
משה הלברטל הפך להיות הצינור שדרכו מתנקזים כול השנאה של השמאל העולמי לישראל. הוא יכול להצטרף ל- BDS.
בוא תספר...
יעקב נאור | 19-05-2023 8:29
בוא תספר לנו מה הם ערכי היהדות המקוריים לשיטתך? האם הם ערכי היהודים שנשרפו באושויץ בגלל שדגלו בערכי היהדות המקורית?
לא ראיתי...
דוד בן מאיר | 19-05-2023 6:40
לא ראיתי אף מקור או מחשבה יהודית ממקורות התורה בדבריך, כי אין. אבל יש כאן הוצאת שם רע, לשון הרע וסילוף מציאות.
"הולך להקיא" כי אתה תוצר של שטיפת-מוח
אשר | 18-05-2023 23:27
יהודית-לאומנית של הציבור הדתי בשני דורות האחרונים. מציע לך לעשות מחקר איפה הייתה הציונות הדתית בקום המדינה( מנהיג המפדל דאז שפירא תמך בזכות השיבה !!!!.)מי שהשתנה זה לא איתי אלא אתה ועוד מאות אלפי יהודים דתיים שהמירו את ערכי היהדות ההיטורית בערכים פשיסטיים לאומניים.או בלשונו של פרופסור משה הלברטל גוש אמונים הפכה את תורת ישראל לצינור הביוב שאליו התנקזו כל האידיאולוגיות של הימין הקיצוני באירופה
2
אפשר להוריד את...
א. פ. | 18-05-2023 20:46
אפשר להוריד את התועבה הזו, גם את פסח הוא לא חוגג כי 10 המכות זה וולגרי ולא נאור מספיק?
הבאתי מטריה. הטמטום פשוט משפריץ מהד"ר
אני | 21-05-2023 3:08
גועלי
3
הופ הופ טרללה,...
מזוודת טרולי | 18-05-2023 20:58
הופ הופ טרללה, הנה טרול מטורלל.
4
תמה על האתר סרוגים
שמואל | 18-05-2023 21:03
אני רואה את עצמי ציוני דתי מתון , אבל אוהב את הציונות הדתית הסרוגה , למרות ביקורת על דברים מסוימים. כמכיר את ריקוד הדגלים, שאיני משתתף בו בשנים האחרונות, אף שעולה לירושלים סביב היום . כמכיר את תלמידי הישיבות התיכוניות והאולפנות , יודע שמתוך הרבבות מעטים הם המתנהגים בצורה בלתי ראויה. ובכלל שואל את עצמי כקורא קבוע באתר סרוגים, האם לאתר הזה יש אמפתיה לסרוגים ? כשחוזרות ונשנות פה כותרות שמציגות את הדברים מתוך אג'נדה פוליטית ומתוך ראיה שרואה את השלילה שבצד הזה. האם אין מקום לנסח את הכותרות מתוך בדיקה ? הצגת שני צדדים? וכן גם לגנות את מה שצריך לגנות
5
את יום שחרור ירושלים חוגגים כאות תודה לקב"ה.
רחובותי | 18-05-2023 21:14
זה לא קשור לציבור הדתי, החילוני, או החרדי. מי שמרגיש חובה להודות לה' - מודה.
6
דר איתי !לצערי...
יצחק שלומוביץ | 18-05-2023 21:25
דר איתי !לצערי עם קבלת התואר איבדת את הדרך האמיתית של היהדות ופה כנראה הבעיה שלך.זכור את הפתגם המפורסם-המרחם על אכזריים מתאכזר על רחמנים.כאשר יש מולך אויב אכזר אין אפשרות אחרת, אלא ,הדרך המילטריסטית!!!!!
זה לא קרה עם קבלת תואר הד"ר
חיפאי | 22-05-2023 11:27
את מחשבות הכפירה בתורה, הוא קיבל בבית מילדות. קבלת התואר הפכה את הכפירה לדיפלומה.
7
כל הכבוד לכותב המאמר
שרה | 18-05-2023 21:28
אכן צודק הכותב באומרו שהציבור הדתי-לאומי – הפך להיות לאומני-מיליטריסטי וחבל שכך. פעם הוא היה דתי מתון והיום הקיצוניים השתלטו על השיח.
ציבור שעיניו בראשו
רון | 20-05-2023 7:29
ציבור שעיניו בראשו .טפש מושיט את הלחי השניה.אנחנו פה במזרח התיכון לא באירופה.מולינו אוייב אכזר חסר ערכים ורחמים.כוח צריך להיענות בכוח.ראה תוצאות המבצע האחרון בעזה
8
צודק. טור חשוב...
גיא | 18-05-2023 21:29
צודק. טור חשוב מאוד
9
דוקטור איתי (...
שמעון הגלילי | 18-05-2023 21:35
דוקטור איתי ( טוב שלא נוסף גם תואר רב) אם אתה דוגל בחלוקת ירושלים. או תחת שלטון בן לאומי. באמת אינך ראוי לשמוח בשמחת ירושלים. שנאמר אם אשכחך ירושלים תדבק לשוני.. אם לא אזכרכי... ואינך מאמין במשחיות המקדש? תסביר לי איך אתה מכבד את הרמבם שאומר מי שאינו מאמין בביאת המשיח ויתרה מיכך אינו מצפה לו בכל יום כופר.... והלוא משיח זה בנין המקדש. ניראה לי שהתורה שאתה לומד ומלמד. זה קרדום לחפור בו.בלי טובות. אל תכתת רגלך בגסות בסמטאותיה. פשוט אינך ראוי לשמחתה ביום חגה.
צודק. אולי...
א.י | 18-05-2023 22:52
צודק. אולי כדאי שהדר הנכבד - תדבק לשונו לחיכו...
10
התנתקות! הגיע הזמן...
חילוני ליברל | 18-05-2023 21:36
התנתקות! הגיע הזמן להיפרדות של הליברלים מהשמרנים, הגיע הזמן למדינת ישראל ומדינת יהודה.
אמירה נעדרת חוכמה
רון | 20-05-2023 7:44
אמירה נעדרת חוכמה
11
כל הכבוד לאתר סרוגים
דתיה | 18-05-2023 22:02
ששומר על הכבוד האחרון של המגזר מלהפוך להיות מיגזר גזעני ואלים
12
איבדת את הדרך...איפה הכרת הטוב להקב"ה?
אבי | 18-05-2023 22:10
למה להתייחס לפורעי חוק שאין לנו חלק איתם
13
מי שמוכן למסור...
עידן | 18-05-2023 22:18
מי שמוכן למסור את ירושלים לאויב הערבי ולוותר על בית המקדש אינו דתי בכלל וספק אם הוא יהודי. כנראה הטיפש הזה שכח שרצו לשחוט אותנו לפני מלחמת ששת הימים ובזכות זה שניצחנו הם נכשלו. אין שום גזענות כי האויב הערבי מוסלמי הוא רצחני משחר הולדתו כולל הנביא שלו שרצח באכזריות יהודים. כנראה שמעולם גם לא התפלל בתשעה באב שם יש קינה שאחרי החורבן באו הגולים לישמעאלים ובמקום לכבד אותם באוכל נתנו להם בקבוקים מלאים אויר. יפה נפש שכמוהו לא מבין שהמוסלמים רוצים לשחוט אותו כמו אלו שצועדים בריקוד הדגלים. פשוט איש מטומטם שלא יודע שום דבר בחיים שלו.
14
דווקא טוב שלומדים...
יהונתן | 18-05-2023 22:37
דווקא טוב שלומדים גמרא . הבעיה שגם הגמרא היא טרוריסטית. היא מביאה את דברי המשנה שרשבי אומר: הטוב שבגויים רצוץ את מוחו, ומסבירה את רבי עקיבא שקרא למרוד ברומאים ולגרשם מן הארץ. אולי כדאי במקום גמרא ללמוד תנך? בעצם גם שם אומרים למחות את עמלק, ולא לחיות כל נשמה של יושבי הארץ שצריך להורישם ולכבוש אותם, שזו מלחמת מצווה. אז עשו טובה, תחליפו את התורה בתורה חדשה, שלא תהיה אלוקית. כתבו תורה אנושית, או תיקחו את של מוחמד הקיימת כבר, ותהפכו להיות מוסלמים....ביי
15
ואו איזה טרלול פרוגרסיבי
תוהה | 18-05-2023 22:39
מי שהפריד את הלאום מהיהדות זה הרפורמים. מי שלא מאמין שירושלים שלנו גם בסתר ליבו לא מאמין שארץ ישראל שלנו. אדון מתוסבך מרינברג-מיליקובסקי נדרש פה טיפול
16
רק נשאר לרחם על נשמתו הצולעת
חרד"ל | 18-05-2023 22:47
המשפט ההזוי שהימם אותי אין לי פנטזיות על בית המקדש השלישי הלו?? אתה אפוי או לא משהו? במה אמונתך (הקלוקלת)מתבטאת אם לא בציפייה לבהמק השלישי? אה.. שכחתי ששם יש וולגרים ששוחטים בהמות מסכנות ואומללות.. בכלל כל הכתבה מטופשת לחלוטין.. ומה עם חברותות מעורבות?? :):):) אולי זה רעיון לישיבות הסדר בשביל השידוכים
היום הוא מודה במקצת וכופר במקצת...
המדרון החלקלק | 19-05-2023 7:43
מי שאינו מאמין ומצפה לביאת המשיח, מה לנו ולו? מה שמפליא אותי זה הצביעות וחוסר היושר שלו. האיש בהחלט שמאלני מהזן המצוי. בהמשך ילבש חולצת ''קץ הדמוקרטיה'', יחסום כבישים, וגם יפריע לחופש הדיבור של ערוץ כזה שמדווח דיווחים שאינו אוהב...
גם אני...
יהודייה | 18-05-2023 23:15
גם אני הזדעזעתי מהוויתור על בית המקדש (שייבנה למרות זאת) וגם החברותא עם נשים שאינן אשתו צרמה לי.
17
מגיב יקר, האם...
יו | 18-05-2023 23:23
מגיב יקר, האם כשאתה כותב קללות נמרצות כדי להגן על אלוהים מאלו שלא מסכימים איתך, אלוהים יותר מוגן? הוא צריך את עזרתך? האם קיימת אפשרות שמחוץ למוח שלך קיימת מחשבה במוחו של מישהו אחר והוא מאמין בה באותה דבקות כמו שאתה מאמין בשלך? האם מעולם לא טעית? הקללות שלך יצילו את העם היהודי? המחשבה שלך שהצלת את התורה תיקח אותך לגן עדן? עמידתך האיתנה גורמת לך להרגיש שאתה טוב יותר? כי דוד היה תולעת ולא איש. אתה איש? יש הלכה לא לדחוק במשיח. תלמד קצת תורה במקום לקלל. כשאלוהים ירצה יהיה בית מקדש. בינתיים הוא ביקש שתדבר יפה, ואם אפשר, כמה שפחות שגיאות. הוא נעלב כשאתה מגן עליו בעברית עילגת.
18
אהבת תורה אינה...
שמעון לוי | 18-05-2023 23:25
אהבת תורה אינה אהבת ה'. אפשר להנות אינטלקטואלית מלימוד תורה, השאלה היא האם לימוד כזה שכרוך בחברותות בין גברים לנשים רצוי בעיני ה'
19
מה הרפורמים הזה...
צבי דבינסקי | 18-05-2023 23:43
מה הרפורמים הזה עושה פה בכלל? צא טמא!
20
שכויח עצום. ניחמתנו...
שמואח | 19-05-2023 0:41
שכויח עצום. ניחמתנו
21
התיפיפות
דוד | 19-05-2023 1:37
שחרר קצת גאווה לאומית
22
שאלה פשוטה לדר,...
יהודי דתי | 19-05-2023 4:03
שאלה פשוטה לדר, בהגדרה אדם דתי הינו אדם המאמין בין היתר בביאת המשיח (עפ יג עיקרים של הרמבם), האם אתה מאמין בכך או לא? בציטוט במאמר היה נראה שלא, אבל אולי לא הובנת כראוי.
,ביהדות בניגוד...
יהודי | 20-05-2023 18:49
,ביהדות בניגוד לנצרות המשיח יגיע, הוא לא מגיע ולא הגיע ( כמו בחבד בנצרות ) הוא לעולם יגיע - לשון עתיד. זה ההבדל בין עבודה זרה ליהדות נקייה
23
יפה!!!, אהבתי חבל...
כהן לוי | 19-05-2023 5:38
יפה!!!, אהבתי חבל שאתה מייצג רק אחוז אחד מהדתיים הלאומיים
24
אל תתנשא. ...
דתי לאומי | 19-05-2023 6:21
אל תתנשא.
25
ישר כח לאתר...
יעל | 19-05-2023 7:13
ישר כח לאתר סרוגים שפותח את שעריו לדעות שונות בציבור הדתי. חשוב להתמודד עם דעות אחרות, אפשר לחלוק ולכתוב תגובות עניניות . זו הדרך לחיים משותפים.
26
אתה מנסה להראות...
מלכי | 19-05-2023 7:29
אתה מנסה להראות מוסרי, אבל כנראה בגלל הגאווה שלך זה לא מצליח! הרבה, הרבה לשון הרע על ציבור שלם. נכון, יש דברים בשולים בצעדה הזאת שאינם ראויים , אבל כמו עתונאי קטן אתה נכנס לארמון ומחפש היכן הפח זבל של הארמון. אתה מוכן למסור את ירושלים, אין לך חלום על בית המקדש, אז אתה בכלל גלותי - תנו לי להראות מוסרי, תנו לי את השקט ללמוד גמרא. אין לך ציפיה לישועה, לגאולה , אין לך ציפיה למלכות ה'. כדאי שתחפש פחות איך למרוד ולהרגיש צדיק. מציע לך חפש את הדרך למלכות ה' בעולם .
27
תודה על מאמר...
ש | 19-05-2023 7:32
תודה על מאמר נפלא שמכניס קצת נחמה ותקווה ביום הקשה הזה. טוב לראות שיש עוד יחידים ששם ה' קורא עליהם ולא נואשו. יישר חילך.
28
אני מאמין באמונה...
יהודי | 19-05-2023 7:51
אני מאמין באמונה שלמה בביאת המשיח. ואף על פי שיתמהמה עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא.
29
אז אל תחגוג....
יעקב נאור | 19-05-2023 8:24
אז אל תחגוג. את מי זה מעניין?
30
אוי..זה כל כך...
גולן | 19-05-2023 8:35
אוי..זה כל כך נכון וכל כך עצוב.. איך המגזר שלנו הפך להיות הסיוט של הציבור הליברלי והדמוקרטי בארץ..איך סמוטריץ ובן גביר הפכו להיות הנציגים שלנו.. איך נהפכנו לציבור קיצוני. מתלהם. לאומני ומכוער.. וכן...לצערי החג הזה הפך להיות חג רק של החרדלים.. וחבל
איך אתה קורא לעצמך דתי
כהן | 19-05-2023 9:07
תגדיר את עצמך שמאלני אבל דתי לא בטוח, אין לי דתומטר, אבל אם אתה לא שואף לירושלים הבנויה ולבית מקדש, אז מה אתה מכוון בתפילות שלך, או שגם תפילה כבר יצאה מהדפוס הדתי שלך, כנראה זה רפורמי חדשני. בושה לאתר סרוגים שמפרסם דברי שטות והבל כזה ראוי להסיר מאמר כזה זה לא חופש דעות, לא פלורליזם, לא כל דבר שמישהו כותב וחושב צריך לפרסם, יש שבעים פנים לתורה, דוקא שבעים, לא אינסוף, זו דעה שמחוץ לשבעים, מכיוון שהיא לא הולכת יד ביד עם שורת המינימום של ההלכה
31
כמה עוד מפירות...
דוד | 19-05-2023 9:07
כמה עוד מפירות הביאושים האלה תביאו לכתוב פה באתר הפח שלכם
32
עוד אידיוט שימושי...
חנינא | 19-05-2023 10:29
עוד אידיוט שימושי לכת הפרוגרסיבים האנרכיסטים. לך תרקוד מה יפית .
33
אחי, אתה בומר...
משה בלנגה | 19-05-2023 10:39
אחי, אתה בומר וטהרן על מלא
34
כאשר השמאל משתוללים מסיתים וחוסמים כבישים...
מוריה | 19-05-2023 11:18
מעניין מאד אם השמאל משתוללים ברחובות, מפריעים לתקשורת, חוסמים כבישים לאזרחים תמימים, מסיתים נגד האחים שלנו מהציבור החרדי, ובנוסף לכל מפוצצים כינוסים של אנשים שחושבים אחרת מהם, אין לאיש הזה שום בעיה. רואים לך...
אולי גם...
יובל | 19-05-2023 14:08
אולי גם זורקים רימון על הפגנה ורוצחים רב סרן במילואים ? או, רוצחים ראש ממשלה ושר ביטחון ? אהה, סליחה, זה הימין עשה.
רק לידיעתך...
חנמאל | 19-05-2023 13:56
רק לידיעתך השמאל אינם נגד חרדים הם מאירים את העובדה שלא לשרת בצבא ולא ללמוד ליבה זה לא מוסרי ולא יהודי וזה גם לא בר קיימא לאורך זמן
35
קול מענין ...
חד | 19-05-2023 12:16
קול מענין
36
בחיים לא הבנתי...
שירה | 19-05-2023 13:55
בחיים לא הבנתי את רמת השמאלניות של האתר הזה. איזה רפיסות בא לי להקיא
37
יישר כח. עמדה...
יהודה | 19-05-2023 13:57
יישר כח. עמדה מוסרית חשובה.
מה מוסרי...
י.א. | 20-05-2023 23:38
מה מוסרי בעמדה אנטי יהודית? על זה נאמר בנביא שגם יהודה תילחם בירושלים...
זו לא...
מלכי | 20-05-2023 22:38
זו לא עמדה מוסרית. זו עמדה המלאה בהתנשאות ולשון הרע על ציבור שלם. נכון , בשולי צעדת הדגלים יש תופעות שצריך לטפל בהן, אבל זה הצד הטפל שהכותב המתנשא הופך לעיקר. ובכלל , אלפים לא קשורים בכלל לריקוד דגלים. ריקוד דגלים זה אירוע שנוצר, אבל הוא לא קשור בכלל למהות של החגיגות והודיה לה' ביום ירושלים. במהות - אנו מודים לה' ביום ירושלים על הניסים במלחמת 6 הימים, על כיבוש הארץ וישוב הארץ שמתאפשר. בגלל טענות על התנהגות של אנשים מסוימים, הוא מתעלם מההודיה לה'. כשלא מודים לה' , זו כפיות טובה לה'. כפיות טובה אי אחת המידות הרעות שיש. בקיצור - עמדה מוסרית אין כאן, להיפך.
38
איזה אתר פח,...
שירה | 19-05-2023 14:00
איזה אתר פח, וכתב שפל שלא אכפת לו אם אנחנו נמצאים פה או באוגנדה
39
כתבה של מירנברג בחדשות המיגזר
יאיר | 19-05-2023 15:26
אם דבריו בעיניכם הם חלק מחדשות המיגזר , כביכול לגוזר המיגזר לגזרים , מה יש לנו לפתוח ולהסתכל בסרוגים. תפרסמו זאת ? תמיהני
40
איך אפשר להביא...
יום הודיה לה' יתברך | 19-05-2023 15:40
איך אפשר להביא כאלה גיבובים באתר סרוגים. הבן אדם מצהיר בריש גלי שמרוב פוליטיקה הוא לא מציין יום הודאה לריבונו של עולם. כמה בורות יכולה להיות שלא מכירים את דברי החתם סופר המבססים מנהג ישראל לקבוע יום הודאה על הצלה שכך נהגו קהילות ישראל מכל התפוצות לאורך ההיסטוריה. ביזיון וחרפה והפגנת בורות
החרדים לא...
ר''ש | 23-05-2023 17:18
החרדים לא מכירים את היום הזה, אז אולי יש על מי לסמוך?
41
דביל, וגם זאת...
משה | 19-05-2023 15:44
דביל, וגם זאת התייחסות מוגזמת לדברי הבל.
42
מוזר .דתי לא...
אליהו | 19-05-2023 17:25
מוזר .דתי לא יכול להיות שמאלני כיוון שזה נוגד את הערכים וההשקפה של תורת ישראל וחוץ מזה, לדעתי את החג הממלכתי לאומי צריך להחליף מיום העצמאות ה באייר ליום שחרור ירושלים כ׳ז באייר
43
פסיכי והזוי ...
זוזו מוסא | 19-05-2023 17:38
פסיכי והזוי
44
נרעש שקראו למחיקת כפר של מחבלים אחרי רצח ?
שוש | 20-05-2023 7:25
אתה נרעש שקראו למחיקת כפר של מחבלים אחרי רצח נתעב של שני יהודים אחים ? כפר שכל הזמן פועל לפגיעה ביהודים ? יש לשים סוף פסוק לטירור .הקם להורגך השכם להורגו
45
ממליץ לכל המתנגדים...
יהודי ציוני דמוקרט | 20-05-2023 18:48
ממליץ לכל המתנגדים להתעמק מעט בפרופ ישעיהו ליבוביץ זל. לו היה חי בתקופת התנך, אין ספק שהיה עליו ספר כנביא :)
אין ספק...
משועשע | 20-05-2023 22:17
אין ספק לכל מי שקרא ולו מעט את כתבי לייבוביץ שהבחור היה מוקע כאפיקורס מוחלט בתקופת הנביאים וכן ברוב התקופות האחרות בישראל. מעבר לזה., לשחצנותו והצורה בה דיבר על גדולי עולם בפני עצמה הייתה מוציאה אותו מחוץ לגדר בכל זמן ומקום. אולי היה מסתדר עם שפינוזה..
46
כחילוני גמור -...
אלעד | 20-05-2023 20:59
כחילוני גמור - מאד נהניתי לקרוא. ישר כוח
47
ישר שראיתי את...
חייקין | 20-05-2023 21:53
ישר שראיתי את השם משפחות שלו הבנתי הכל, הבנתי מה הוא הולך להגיד ותאמת לא הופתעתי מזה שאין לו חלום שבית המקדש יבנה ושירושלים תישאר בירתנו הנצחית של עמי ושלומדים מעורב בנים ובנות... כנראה שהשמאל שמגדיר את עצמו דתי ושהוציא את עצמו מקבלת תורת ישראל והמסורת כפי שהיה לנו עד היום ימשיך להידרדר ולהידרדר כי כשאין גבולות ומסורת הלכתית רב מפי רב אז ודאי שהכל מותר כי מה זה בכלל יהדות יש בה דברים שלא מתאימים היום ולמה שלא נעשה דת חדשה שמאגדת את כל הדתות שמאמינות בשלום וסובלנות שזה בעצם עשרת הדברות של הדור... כואב הלב שיש אנשים כאלה שנראים חיצונית כמוני בתוך הציבור שלנו ומכפישים את כל המגזר וקצת גורמים לי לפעמים לחשוב האם יש סיכוי עוד שהציבור הדתי לאומי לא יתפרק למאות אלפי תתים וסוגים עם כל השגעונות של ילדים בני 28 שמקימים בתי מדרש מעורבים...
48
איזה אדם מתמיה.....
מבואס | 20-05-2023 22:15
איזה אדם מתמיה.. הרי אין שום קשר בינו ובין ערכי הליבה של היהדות, שאיפותיו אמונותיו ורצונותיו במקרים רבים 180 מעלות מהתורה אותה הוא כביכול לומד. מה לו ולתפילת 18? לתפילה על בית המקדש? למלכות בית דוד? למצוות כיבוש ויישוב ארץ ישראל? הוא כותב בבירור את ערכיו הנשאבים לחלוטין מתוך התרבות החילונית. מכאן הדרך הקצרה לשאר ההבלים וההכפשות הנפוצות מעל דפי עיתוני הארץ ודומיו בקשר למצעד הדגלים, הציבור הדתי לאומי וכל מה שיש בו עדיין ניתוח של גאווה לאומית ושייכות למדינה ולסמליה. חבל שמישהו הזוי כזה מצא לו במה באתר הזה או בכלל. היה יכול לאכלס בקלות את הארץ ויינט ושאר שופרות השמאל הפוסט ציוני
49
זיכרון
יון | 20-05-2023 22:56
לא זכור לי שהיו כיפות סרוגות. היו חילונים קיבוצניקים מושבניקים עירונים אול' גם דתים וכו.
50
למד בשמאל ונשאר שמאלני
צחי | 21-05-2023 0:01
כך היו פני ישיבת הקיבוץ הדתי ותלמידה תמיד
51
אני מעריך מאוד...
יהודי | 21-05-2023 6:04
אני מעריך מאוד את הקשר של הכותב לתורה, אבל הציפייה למשיח ולבניין בית המקדש היא חלק אינטגרלי מלהאמין בתורה ולקיים אותה. יהודי מחוייב להאמין בשלושה עשר עיקרים, וכל אמונה שסותרת אחד מהעיקרים האלו היא כפירה. ה' כתב בתנך שהגאולה תבוא, וכבר פירשו לנו שהתאריך הזה יהיה סתום, ולנו נשאר רק לחכות לו. אבל חו לא לחכות למשיח ולבית המקדש זה חמור!