בתוך חוסר הוודאות שבין הסלמה לרגיעה דבר אחד בטוח – בעלי עסקים צריכים להמשיך להביא כסף הביתה! אז איך המצב משפיע על עסקים ואיך עסקים צריכים לשווק כדי להגדיל את המכירות בתקופה כזו של מלחמה?
נבחין בין שלושה סוגי עסקים:
1. עסקים מושבתים בעל כורחם. זה יכול להיות כי בעלי העסק מגוייסים לצבא או למשפחה ואין להם מחליף בעסק וזה יכול להיות שהעסק עצמו לא יכול להיות פעיל כשהמלחמה מתרחשת סביבו כמו אולם אירועים. אלו עסקים שיתקשו למצוא פתרון פשוט וייאלצו לספוג ירידה במחזור המכירות, להישען על חסכונות ולקבל עזרה מהממשלה.
2. עסקים שלא מושפעים לרעה מהמצב הבטחוני ואולי אפילו להיפך. בעליהם מצליחים למצוא הזדמנויות בשעת משבר שיכניסו להם יותר כסף דווקא עכשיו או לפחות בטווח הארוך בזכות פעולות ייחודיות שהם נוקטים דווקא במלחמה.
3. עסקים מושבתים מבחירה לא מודעת. אלו עסקים שיכלו להיות מהקבוצה השנייה, אבל החוש היזמי של בעליהם לא מפותח מספיק כדי לחשוב על פתרונות או שהערבוב הרגשי מטשטש אותו.
עבור עסקים שאינם בקו האש הסכנה היא להיות מהסוג השלישי.
איך יוצאים מהסכנה של הסוג השלישי?
ראשית נבדוק שקהל היעד צריך את השירותים או המוצרים שהעסק מוכר גם בזמן מלחמה. אם הצריכה גדולה יותר בזמן מלחמה, אז זו הזדמנות להראות נוכחות מוגברת ולקיחת אחריות לעזור גם למי שמתקשה לשלם. הרווח מיחסי הציבור שאפשר לזכות בו מפעולות מסוג זה יעלה על מחיר ההתנדבות.
אם הצריכה בשוק אינה מושפעת באופן ישיר מהמצב לטובה או לרעה, אז העבודה היא בעיקר מנטלית כדי לקבל כוחות להמשיך ולא להיכנס ללופ האינסופי בין אתרי החדשות שמדכא את רוח העשייה. (אפשר להיעזר בהדרכה. חפשו ביוטיוב על "מעגל דאגה והשפעה".)
ייתכן ויהיה צורך לשנות את דרך העברת המסרים השיווקיים כך שיתאימו לתקופה. אם המדיה החברתית עסוקה במלחמה, אז יהיה כדאי להתמקד בערוצי שיווק אינטימיים יותר שבהן קהל היעד מצפה לקבל מסרים שיווקיים כמו ברשימות תפוצה וקבוצות ווטסאפ ייעודיות.
מצד שני, בזמן מלחמה אנשים נכנסים יותר לאתרי חדשות וזו הזדמנות לפגוש אותם שם. בסופו של דבר, גם בזמן מלחמה יש לאנשים צרכים שהם רוצים למלא.
חשוב לשים לב למסרים ולאופן בו אתם בוחרים להעביר אותם. אנחנו או אחינו נמצאים בחזית. גם כששאר החיים ממשיכים – צריך להיות רגישים ולהימנע מהשוואות מאולצות.
אם קהל היעד לא צורך את השירותים או המוצרים בתקופת מלחמה, אז מומלץ לחשוב על פיתוח עסקי כמו מיקוד בקהל יעד אחר, מודיפיקציה של המוצר או בניית מוצר חדש שמותאם לתקופה.
אפשר גם למקד את הפעילות לטווח הרחוק באמצעות יצירת קהילה עוקבת. מקהילת אינטרס משותף ועזרה הדדית תיווצר קהילה שהרווח ממנה יהיה בימים טובים יותר.
בשורה התחתונה, אל תתנו לרוח ליפול ולהפיל אתכם. היו בחקירה כלפי מה שאפשר, איך שאפשר ומתי שאפשר ובעז"ה נתבשר בשורות טובות!
==
ד"ר עמית הולנדר הוא יועץ ומלווה עסקי
מה דעתך בנושא?
0 תגובות
0 דיונים