"בכל הדמוקרטיות, לרבות בארה"ב, נבחרי הציבור הם אלה שבוחרים שופטים. כמעט אין לזה יוצאי מהכלל, בודדים. אז ארה"ב היא לא דמוקרטיה? ניו זילנד היא לא דמוקרטיה? קנדה היא לא דמוקרטיה?" – כך שאל אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרתו לתקשורת. לטענתו, "המשפטן הידוע אלן דרשוביץ אמר שאם הרפורמה תעבור במתכונתה הקודמת, לפני 'הריכוך', אז ישראל לא תהיה דיקטטורה, היא תהיה דומה לניו זילנד, לקנדה ובמידה רבה גם לארה"ב. זה לא קץ הדמוקרטיה, זה חיזוק הדמוקרטיה".
אז זהו, שלא ממש. אמנם אין אף אחד שמטיל ספק בכך שארה"ב, קנדה או ניו זילנד הן דמוקרטיות. אבל בכל אותן מדינות נהוגות שיטות שונות לחלוטין ממה שמונהג בישראל, וכל אחת מהן מכילה גם איזונים ובלמים שונים שמוטלים על כל רשות. הבעיה מתחילה בכך שהרפורמה כיום לוקחת רק חלקים מכל שיטה, ומתעלמת משאר הפורמט – וכשמשלבים את כל האפשרויות יחד, קשה לקרוא לתוצאה "חיזוק הדמוקרטיה".
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
בכל אחת משלושת המדינות שצוינו בנאום של נתניהו יש מרכיב כלשהו שמופיע בהצעות לרפורמה המשפטית המקודמת כעת בישראל. אבל אם נתניהו, לוין, רוטמן ושאר חברי הקואליציה באמת היו רוצים שנהיה דמוקרטיה כמו ארה"ב, קנדה או ניו זילנד, הם צריכים להסתכל על כל השיטה הדמוקרטית שלהם, ולא רק על חלק אחד ממנו שנראה להם טוב.
רוצים שנהיה כמו ניו זילנד? זה מה שצריך
בניו זילנד אין ביקורת שיפוטית על החלטות הפרלמנט, כמו שקיים כיום בישראל. אבל מצד שני, מי שאחראי למינוי שופטים הוא נשיא המדינה, ולא חברי הקואליציה כפי שמוצע ברפורמה בחוק שעשוי לעבור כבר בשבוע הבא. אתם רוצים שישראל תהיה דמוקרטיה כמו ניו זילנד? סבבה, אז הוועדה למינוי שופטים צריכה לכלול רק נציגים מלשכת עורכי הדין וגורמי מקצוע ממשרד המשפטים, אשר ימליצו לנשיא הרצוג על רשימה של שופטים – והוא יהיה זה שייבחר מי מהם יתמנה לבית המשפט.

ומה לגבי קנדה? נכון, שם קיימת "פסקת התגברות" שמאפשרת לפרלמנט להתגבר על החלטות של בית המשפט. אבל בעוד שההצעה המקודמת אצלנו נועדה לתת למחוקק את ההכרעה הסופית בכל נושא, וברוב שמובטח לכל קואליציה (לפחות לפי ההצעה הנוכחית, למרות טענתו של נתניהו שזה לא יעבור) – בקנדה יש גם חוקה, וקיימים חוקים ברורים מאד לגבי אופן השימוש בפסקת ההתגברות.
כך למשל ניתן להתגבר על פסיקת בתי המשפט רק בחוקים שפוגעים בזכויות מסוימות – אבל חלק מהדברים עדיין יכולים להיפסל בבג"ץ. גם במקרים שבהם הפרלמנט מתגבר על פסיקה של בית המשפט, כל חוק שנכנס לתוקף בדרך זו מתבטל אוטומטית בסוף הקדנציה.
מאז חקיקת פסקת ההתגברות בקנדה הפרלמנט הארצי מעולם לא השתמש בו – אלא רק ראשי המחוזות. אחד המקרים המפורסמים ביותר להפעלת פסקת ההתגברות היה במחוז קוויבק, שם הפרלמנט המקומי קבע בחוק כי עובדי ציבור לא יכולים ללבוש "סממנים דתיים" בעבודה – וכתוצאה, יהודים במדינה לא יכלו לחבוש כיפות בציבור. האם זו הדוגמה שישראל, מדינת היהודים, רוצה ללמוד ממנה?

ישראל לא תהיה דומה לארה"ב
גם הטענה לפיה "ישראל תהיה דומה לארה"ב" אם הרפורמה תעבור נכונה רק באופן חלקי ביותר. נכון, בארה"ב הנשיא הוא זה שממנה את שופטי בית המשפט העליון, ונבחרי הציבור בסנאט מאשרים אותו. אבל אי אפשר להסתכל רק על הרשות השופטת – אלא צריך להסתכל גם על שאר הרשויות בארה"ב.
בניגוד לכנסת, בארה"ב הקונגרס מורכב משני בתים – הסנאט ובית הנבחרים, וכל הצעות החוק צריכות לקבל אישור של שניהם. מעבר לזה הנשיא יכול להטיל וטו על כל חוק שמאושר בקונגרס, וגם בית המשפט העליון יכול לפסול חוקים – ושם אין פסקת התגברות שתאפשר לקונגרס לחוקק אותו מחדש אחרי זה, או מגבלות לגבי איזה הרכב או פורמט יכול לדון בכך כפי שמוצע כיום ברפורמה. גם מרכיב החוקה, שלא קיים בישראל, מהווה אספקט חשוב בשמירה על הזכויות של אזרחים ומיעוטים.

נתניהו אכן צודק שארה"ב, ניו זילנד, וקנדה הן מדינות דמוקרטיות, וצודק שנבחרי הציבור אצלם הם אלה שממנים את השופטים. אבל כשמשווים את שיטת הממשל בישראל לזו של מדינות אחרות, אי אפשר להשוות רק מרכיב אחד – זה או הכל או כלום.
כיום אין שום מדינה בעולם שגם נותנת לפוליטיקאים שליטה על בחירת השופטים, גם מגבילה את יכולת הביקורת שלהם, וגם מאפשרת לנבחרי הציבור להתגבר על פסיקותיהם. בכל שיטת ממשל יש איזונים שונים, ותמיד יהיה מישהו שיוכל להגיד למנהיגים שהם הגזימו. אם רוצים שישראל תהיה דומה למדינות דמוקרטיות אחרות – אז צריך לעשות זאת עד הסוף.

מה דעתך בנושא?
38 תגובות
6 דיונים
יהודה
"הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב" איך זה יכול להיות דומה למשהו? איך? ייעודנו להיות " ממלכת כהנים וגוי קדוש". לא דןמים לאף דמוקרטיה בעולם.
12:19 27.03.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ארץ
קראתי בתשומת לב וממש התאכזבתי. כל רפורמה מתייחסת למציאות קיימת. הכותב, ולא במקרה, התעלם לחלוטין מהמצב הנוכחי בישראל וכתב על הרפורמה במנותק ממנו. זה כמו לקרוא הגהה בלי טקסט המקור....
קראתי בתשומת לב וממש התאכזבתי. כל רפורמה מתייחסת למציאות קיימת. הכותב, ולא במקרה, התעלם לחלוטין מהמצב הנוכחי בישראל וכתב על הרפורמה במנותק ממנו. זה כמו לקרוא הגהה בלי טקסט המקור. בגלל שבניו זילנד אין ביקורת שיפוטית לשכת עורכי הדין ומוסד הנשיאות לא הסתאבו בפוליטיקה (עיין ערך פרס, ריבלין ואפילו הרצוג שכיבדתי איכזב במתווה השמאלי שלו)- אפשר שימנו שופטים בעצמם. אצלנו? תנו מבט לרשימת שופטי העליון ותראו האם היא מאוזנת. אפילו לא ברמה העדתית והשמירה על הייצוג למיעוטים. העובדה שאין חוקה היא מאפיין של החברה בישראל ולא צידוק להשלטת העליונים על המערכת הפוליטית. במדינות בהן יש כזו- ברור מי אחראי על העקרונות היסודיים של האומה; העם ונבחריו, שניסחו את החוקה והסכימו עליה. ודאי לא השופטים. ארה"ב? סנאט ובית נבחרים הם מוסדות דמוקרטיים אף יותר מן הכנסת ומייצגים יותר טוב כל איזור ואוכלוסייה- והם שבוחרים את השופטים. לכן אין צורך הפסקת התגברות כי יש איזון בין הרשויות מראש! הכתוב הוא שלקח רכיב אחד והציג אותו לפי מה שנוח לו, לא נתניהו.
המשך 19:16 26.03.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חחחח
ממתי נהנתניהו אומר אמת????
18:00 26.03.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
יש כלל, שום דבר לא דומה למה שהימין מנסה להשוות
08:24 26.03.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נחום
יש כל מיני הבדלים בין כל מדינה ומדינה, אבל אצל כל הדמוקרטיות יש עיקרון אחד: אין אף אחד שעטמד מעל בחירת העם. בכל המדינות הללו מי שבסוף מכריע זה מישהו שנבחר...
יש כל מיני הבדלים בין כל מדינה ומדינה, אבל אצל כל הדמוקרטיות יש עיקרון אחד: אין אף אחד שעטמד מעל בחירת העם. בכל המדינות הללו מי שבסוף מכריע זה מישהו שנבחר ע"י העם: נשיא המדינה (שנבחר בבחירות ישירות כל 4 שנים, ולא נשיא כמו הרצוג), חברי פרלמנט או סנאט וכו'. באף דמוקרטיה בעולם לא קיים מצב כזה שבו יש למישהו סמכות שגוברת על בחירת העם. זה המצב בישראל ואת זה חייבים לשנות אם אנו רוצים להיות דמוקרטיה
המשך 03:56 26.03.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלעד
בתגובה ל: נחום
באף מדינה אין רוב קואליציוני רגיל שיכול לשנות את כללי המשחק. כשאומרים שאין לנו חוקה - לזה מתכוונים. אז מה שאתה אומר, זה פשטני ומוטעה
10:04 26.03.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מלכי
הרבה מילים טענות.... דבר אחד ברור -המצב היום הוא שיש דיקטטורה של הבג"ץ , הוא קובע ערכים, הוא פוסל חוקים, הוא מנהל "משפחה" סגורה שלא מייצגת את העם. הוא מנהל את...
הרבה מילים טענות.... דבר אחד ברור -המצב היום הוא שיש דיקטטורה של הבג"ץ , הוא קובע ערכים, הוא פוסל חוקים, הוא מנהל "משפחה" סגורה שלא מייצגת את העם. הוא מנהל את הממשלה ומשרדי הממשלה דרך היועצים המשפטיים. גם מצב זה לא קיים בעולם!!!! מנסים לאזן משהו, אולי זה לא מושלם אך בוודאי זה לא דיקטטורה כמו עכשו. היום יש לנו דיקטטורה בתחפושת של דמוקרטיה - נקודה .
המשך 00:06 26.03.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רפורמה
אוסיף עוד נקודה לפחות לגבי ארצות הברית (יתכן גם בניו זלנד וקנדה אך איני מכיר את המדינות האלו) יש שם חופש הצבעה מוחלטת לחברי הקונגרס כך שבנוסף לרשות השופטת יש רשות...
אוסיף עוד נקודה לפחות לגבי ארצות הברית (יתכן גם בניו זלנד וקנדה אך איני מכיר את המדינות האלו) יש שם חופש הצבעה מוחלטת לחברי הקונגרס כך שבנוסף לרשות השופטת יש רשות מחוקקת עצמאית שמעבירה ביקורת פרלמנטרית על הרשות המבצעת אך בארץ יש משמעת סיעתית שמבטיחה רוב אטומתי לממשלה כך שחוץ מלקפוץ על השולחנות חברי כנסת לא יכולים לעשות הרבה כדי לבלום השתלטות הממשלה
המשך 22:12 25.03.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
IBB
תיאור שקרי של מה שקורא בניו זילנד. הסמכות לבחירת שופטים ניתנת לתובע כללי שהוא נבחר ע"י ראש ממשלת ניו זילנד. הוא אמור להתייעץ עם chief of justice שהוא מתמנה ע"י...
תיאור שקרי של מה שקורא בניו זילנד. הסמכות לבחירת שופטים ניתנת לתובע כללי שהוא נבחר ע"י ראש ממשלת ניו זילנד. הוא אמור להתייעץ עם chief of justice שהוא מתמנה ע"י governor general שגם הוא נבחר בהמלצת ראש הממשלה. חוץ מזה כתוב במפורש שם, ששופטים חייביםבייצגויות של כלל האוכלוסייה. בקיצור, כתבה שקרית.
המשך 21:11 25.03.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דמו-קרטיה
בתגובה ל: IBB
אתה צודק בטענה שבניו-זילנד ה- Governor-General הוא זה שבוחר את השופטים בהמלצה של התובע הכללי. הטעות שלך היא שבמודל שמשתמשת ניו-זילנד (הזהה לזה בבריטניה) הGovernor-General זה למעשה אותו תפקיד של הנשיא בישראל, אתה יכול להסיק את זה מקריאה ראשונית של האחריות של הנושא בתפקיד, משמע שהכותב לא שיקר, וחוסר הידע שלך וכנראה גם היכולת שלך לבדוק עובדות, הוביל אותך להטעות את הקוראים. מה שמקדמת הממשלה במתכונת הנוכחית היא לא דמוקרטיה, ולא קיימת באף מקום בעולם. אל תיפלו לשקרים, כל המידע באינטרנט.
21:58 25.03.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ליאור
שכחתם את החשוב מכל. בכל מדינה יש הפרדת דת ממדינה. פה טמון הכל.
20:58 25.03.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צודק מאד ...
בתגובה ל: ליאור
... אתה צודק מאד ... אבל העגלה המלאה [במשתמטים חרדים] חייבת למצוא אדיוט שימושי שיממן את החזירות הבלתי נתפסת שלה ... כי הרבה יותר כייף למות באוהלה של תורה מאשר בשדה הקרב ...
21:14 25.03.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ידידיה
בתגובה ל: ליאור
הפרדת דת ממדינה היא רעיון נוצרי. לא תהיה לעולם הפרדת דת ממדינה במדינת היהודים בא"י. אפילו בן-גוריון שזכה בס"ד להקים בפועל את מדינת היהודים בניסי ניסים הן ברמה הצבאית והן ברמה הכלכלית, הביא בקושי לניסוח עמום ומבולבל של מגילת העצמאות שאמנם מדברת על שוויון וכו. אבל מציינת ברוח הנביאים. אז הנה דוגמא לרוח הנביאים: "{יחזקאל כ׳:ל״ב} והעולה על רוחכם היה לא תהיה אשר אתם אומרים נהיה כגוים כמשפחות הארצות ...חי אני נאם ה׳ א-ל-ה-י-ם אם לא ביד חזקה ובזרוע נטויה ובחימה שפוכה אמלוך עליכם. נסיון הבג"צ לממש מדינת כל אזרחיה, וההשתפנות מפני המשפט הבינלאומי, אכן מביאים ויביאו עוד יותר חימה שפוכה הן מצד הטירור הערבי וראש החץ שלו איראן, עד שכל אלה שיצאו לרחובות להגן על ה"דמוקרטיה" הגויית יזעקו לקב"ה מרוב יאוש ופחד יחד עם כל אוהבי הקב"ה אחיהם והעזרה בוא תבוא. במלחמת הקיום על דמותנו הדתית יהודית ננצח הן צבאית והן כלכלית והמדינה היקרה הזו סופסוף תקבל ברצון את זהותה הדתית לאומית. לשמאל ולמרכז הליבראלי חילוני לא תהיה עוד תקומה ויחשב כאפיזודה חולפת בהסטוריה של התבגרות המדינה לקיומה היהודי הדתי כפי חזון הנביאים המלא!!
12:23 26.03.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חלפו ימי הזוהר ...
גם שופטים הכי שמרניים שיש לא יוכלו להלבין את מה שקורה ביהודה ושומרון , עם 3 מליון תושבים חסרי זכויות שנמצאים במשטר צבאי כבר מעל ל-50 שנה ... יש חוק...
גם שופטים הכי שמרניים שיש לא יוכלו להלבין את מה שקורה ביהודה ושומרון , עם 3 מליון תושבים חסרי זכויות שנמצאים במשטר צבאי כבר מעל ל-50 שנה ... יש חוק בינלאומי ומה שהגן עלינו מפניו , היה המימשל האמריקאי , והווטו שהטיל במועצת הבטחון ... אבל כמו שזה נראה הימים האלה חלפו לבלי שוב .... עם כל יום שעובר ישראל מאבדת עוד ליגיטמציה בעולם ...
המשך 15:36 25.03.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר