מגילת אסתר אחת משתי מגילות שנקראו על שם הנשים במקרא מביאה את סיפורן של שתי נשים, מלכות, ושתי ואסתר, נשים עוצמתיות וחזקות. כל אחת, בדרך שונה ומיוחדת משלה שינתה את פני ההיסטוריה.

המגילה נפתחת בושתי המלכה שעושה משתה נשים במקביל למשתה גברים מפואר ראוותני שעורך בעלה המלך אחשוורוש. והנה ביום השביעי נקראת ושתי להתייצב במערומיה בפני המלך וחבר מרעיו כולם שיכורים מיין.

המלך אחשוורוש רואה בוושתי חלק מהרכוש הרב שצבר. יופייה של אשתו, המלכה, הוא עוד סממן וסמל לכוחו ולעושרו שיש להתפאר ולפרסם בפומבי.

ושתי ממאמנת לצו ההתייצבות. אלפי שנים לפני מהפכת metoo היא מחוללת מהפכה. בקול חזק וברור המדגיש את זכותה על גופה היא אומרת "לא" נחרץ ליחס המזלזל כלפיה, לא למלך ולכל החברה הגברית שרואה באשה רק חפץ ,קישוט נטול תכונות רגשות ואישיות עם רצון משלה.

על הבושה שגרמה למלך והפגיעה במעמדו, על התעוזה והאומץ שעלולים לשמש השראה לנשים אחרות לומר גם הן "לא" היא משלמת מחיר יקר. מיד, היא מן הארמון מגורשת וגורלה למוות נחרץ.

אסתר "לובשת מלכות", הופכת מכנועה וצייתנית ליוזמת ואקטיבית

אסתר לעומתה בשקט, בצניעות בחוכמה נשית מבלי לפגוע בסדר העולמי הקיים, מבלי להשפיל את מעמד הגבר היא בונה גשר ללב המלך. דברי דודה מרדכי "אל תדמי בנפשך להימלט בית המלך מכל היהודים: כי אם החרש תחרישי בעת הזאת, רוח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר ואת ובית אביך תאבדו ומי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות" (אסתר ד,יג-יד)

מרדכי בדבריו רומז לאסתר כי אין זה מספיק להיות יפה ולשתוק, הוא מדגיש כי הגעתה לארמון המלך אינה מקרית זוהי שליחות להצלת עם ישראל שהיא חייבת לממש גם אם יעלה לה במחיר חייה.

בהיפוך זהויות מוחלט וסמלי אסתר "לובשת מלכות", הופכת מכנועה וצייתנית ליוזמת ואקטיבית. "ותאמר אסתר אל מרדכי לך כנוס את כל היהודים צומו עלי שלושת ימים לילה ויום גם אני ונערותי אצום אבוא אל המלך שלא כדת וכאשר אבדתי אבדתי" (ד,טו-טז) גם את היופי שהכניס אותה לארמון היא מנצלת כדי להגיע למלך": "ותלבש מלכות ותעמד בחצר בית המלך הפנימית, נכח בית המלך והמלך יושב על כיסא מלכותו.. ויהי כראות המלך את אסתר המלכה עומדת בחצר נשאה חן בעיניו ויושט המלך לאסתר את שרביט הזהב אשר בידו ותקרב אסתר ותגע בראש השרביט ויאמר לה המלך מה לך אסתר המלכה ומה בקשתך עד חצי המלכות וינתן לך" (ה,א-ג)"

וכך בנחישות, בתושייה ובאומץ רב, היא גורמת למלך לראות את מה שמעבר ליופייה החיצוני, את הביטחון והאמונה בה'. וכך משנה את רוע הגזירה ומוציאה את העם לחופשי. את יום האבל היא הופכת לשלושה ימים של שמחה וששון.

במגילת אסתר הנושא המרכזי הוא הצלת היהודים , אבל המגילה היא מסמך חברתי חשוב משום שהמגילה משמיעה את הקול הנשי הרבגוני, את הכוח הנשי הנאבק לחולל שינוי ולסלול את הדרך לדור הבא. דמויותיהן של ושתי ואסתר מייצגות שתי תפיסות שונות של המהפכה הפמיניסטית שניצניה נראו כבר במגילת אסתר. היא מאפשרת לנו לדון על מעמד האישה והיחס כלפיה  בעולם הפטריארכלי ובכלל בשינויים ובתמורות שחלו מאז ועד היום.

מגילת אסתר הינה אחת משתי מגילות במקרא שנקראו על שם אישה והמסר ברור מעמד האישה הרבה פעמים תלוי בתודעתה ועצמאות המחשבה פועל יוצא של כוח רצון ואמונה בעצמה.

מגילת אסתר, היא השראה לכל אישה מאז תקופת המקרא ועד היום לכך שהיא יכולה לקחת את גורלה בידיה לחולל שינוי, מהפכה אישית ולאומית.

בעיניי מגילת אסתר היא המבוא, הפתיח למגילת העצמאות של כל הנשים בעולם.

==

אהובה יצחק עמרם היא יועצת ראש העיר אשדוד למעמד האישה