בחברון נמצאה עדות ל"ישראל" הראשון בעולם - סרוגים

בחברון נמצאה עדות ל"ישראל" הראשון בעולם

בחברון התגלה ממצא ארכיאולוגי נדי וייחודי - אבן מצבה עליה חרוט בבירור השם 'ישראל', ככל הנראה מימי הבית השני. מנהל מוזיאון 'ארץ יהודה' משוכנע כי מדובר בעדות הראשונה ליהודי שנקרא 'ישראל'. נעם ארנון מהישוב היהודי בחברון על התגלית

author-image
בחברון נמצאה עדות ל"ישראל" הראשון בעולם
  ישראל על אבן מצבה (מוזיאון ארץ יהודה)

עם ישראל חוגג ברחבי ארץ ישראל את הקמת מדינת ישראל; כל הארץ דגלים – דגלי ישראל. לא רבים עוצרים רגע לחשוב על מקורו של השם, היכן נטועים שורשיו, ומה משמעותם למדינתנו החוגגת עצמאות.

בשם "ישראל" נקרא, כידוע, יעקב אבינו, אחרי ניצחונו על המלאך. מ"יעקב", העוקב והולך אט אט בצעד זהיר – עקב בצד אגודל, הוא הופך ל"ישראל" – בו משולב שם ה', שם המסמל ניצחון, עוצמה ושררה. עדיין הוא נקרא בתורה ובנ"ך פעמים כך ופעמים כך, ועדיין הוא ממשיך להופיע גם כיעקב וגם כישראל; אך מאז ואילך – בניו הם בני ישראל, העם שהקימו הוא עם ישראל, הארץ היא ארץ ישראל, והיעוד הוא הנפת דגל ישראל בראש ההרים.

בצוואתו האחרונה מנחיל יעקב – ישראל לבניו משימה סמלית ורבת משמעות: להחזירו הביתה, לחברון, ולקברו עם אבותיו במערת המכפלה. קברים מפוארים אינם חסרים, כידוע, במצרים; אך יעקב ידע כי זה המקום שדרכו יתחברו הבנים למורשת האבות, וימשיכו לשאת הלאה את השליחות אל העתיד. כך נטמן בחברון ישראל הראשון בעולם, וכך הונח בעיר האבות היסוד לזהות הישראלית הנצחית. השם "ישראל" הופך לשמו של העם, הנושא אותו בכל העולם, בכל התנאים והמצבים.

קרוב לארבעת אלפים שנה חלפו. עם ישראל התרומם לגבהים וגם ירד לתהומות; הוא הקים ממלכות ומקדשים, אך עבר גם חורבן, גלות ושואה. והנה, מתוך אפר הכבשנים, קם העם לתחיה ומקים מחדש את עצמאותו המדינית. והנה, השם שנבחר למדינה היהודית המתעוררת – הוא "מדינת ישראל". לא רבים יודעים כי להחלטה על השם קדמו דיונים והצעות רבות. הראי"ה קוק כבר קרא בשם וחזה אותו שנים לפני הופעתו, ואהרן ראובני (אחיו של הנשיא יצחק בן צבי) הציע אותו מול הצעות אחרות, בהן "עבריה", "יהודה" ,"ציון" או "ישורון". "מדינת ישראל" – זהו השם שנבחר, בו מופיע שם ה', זהו השם המסמל את הניצחון, השררה והעוצמה. כמה סמלית העובדה שהראשון שזכה לשאת את השם הזה – טמון בחברון, עיר הראשית. איש לא חשב, ורבים אינם יודעים, כי השם "ישראל" אינו רק שמו של יעקב; רמוזים בו, בראשי תיבות, כל האבות והאמהות: י' – יצחק ויעקב, ש' – שרה, ר' – רחל ורבקה, א' – אברהם, ל' – לאה. יסודותיה של מדינת ישראל הם האבות והאמהות; הם השורשים החיים, המעניקים לה – ממעמקי מערת המכפלה – זהות וזכות, כוח וצדק, עצמה ואמונה.

ולכל אלו מצטרף כעת גם ממצא ארכיאולוגי נדיר וייחודי, ממצא אשר זכינו להציגו כעת במוזיאון העתיקות "ארץ יהודה" בקרית ארבע: זהו שבר של ארון קבורה מאבן, ככל הנראה מימי בית שני, שהתגלה באזור חברון, ועליו כתובה – בבירור ובכתב קריא ורהוט – המילה "ישראל". בדרך כלל, על ארון קבורה נכתב שם הנפטר שנקבר בו. מנהל ואוצר המוזיאון, ידידי דוד גולדמן, ניתח את הכתובת, ושם לב לעובדה, כי יתכן מאד שלפנינו הפעם הראשונה מאז ימי המקרא שבה אנו מזהים אדם הנושא את השם – ישראל. אכן, אין מקום הולם יותר להציג את הממצא המדהים הזה מאשר מוזיאון עתיקות "ארץ יהודה" בקרית ארבע, כה סמוך למערת המכפלה, למקומו של יעקב – ישראל הראשון, אשר את שמו ושליחותו אנו נושאים בגאווה כבסיס ויעוד למדינתנו – מדינת ישראל.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
הבעיה,, שמדינת ישראל אינה המשכו של עם ישראל.
ישראלי ≠ יהודי | 14-05-2014 0:04
אלא, להיפך היא קמה על חורבותיו של עם ישראל. מעם ישראל נשארו רק החרדים וחלק מהדתלי"ם, וגם אותם המדינה מנסה להחריב. גנבו מדינה והחריבו את העם.