הוא ניגש אלי בסוף השיחה וביקש ללוות אותי כדי לשאול שאלה. יצאנו יחד אל האוויר הפתוח וקרני שמש אביבית נעימה קיבלו את פנינו. תוך כדי צעידה סקרתי אותו במבטי. נער חמוד, נראה כבן 16, לבוש ג'ינס סטנדרטי וחולצת תנועה תכולה. כיפה סרוגה המוצמדת לרעמת תלתלים שובבה שכבר הרבה זמן לא פגשו סַפָּר, השלימה את ההופעה.
"הרב, אני רוצה לשאול אותך שאלה הלכתית", הוא התחיל בפתיח שגרתי, אך מיד ביצע תפנית לכיוון מפתיע "אבל תדע לך שאני לא מתחייב לעשות מה שתאמר לי, כי בטח יש מישהו שחולק עליך…". לקח לי כמה שניות לעכל את ההיגד המעניין הזה, ולפני שהשואל היקר ידלג במרץ לשלב הבא הספקתי גם אני להשחיל משפט: "תראה, אתה מוזמן לשאול מה שאתה רוצה ואני אשתדל לענות, אבל אולי חבל שבכלל תטריח את עצמך. מה דעתך שפשוט תעשה מה שבא לך וזהו? הרי בכל מקרה בטוח יש איזה רב שחולק על הרב שאומר בניגוד למה שאתה רוצה לעשות…".
תרבות הנרטיב
המורה לאזרחות המפורסם ביותר במדינה הוא דווקא מי שכמעט ואיבד את משרתו. זה קרה רק לפני כמה שבועות, כשאדם ורטה, מורה ברשת אורט, השמיץ את צה"ל ואת חייליו ואמר בפני הכיתה שמדובר ב"צבא הכי לא מוסרי בעולם ואני מתבייש בו". כנראה שגם היום יש עדיין תלמידים שמקשיבים בשיעור, ואחת מהן, ספיר סבח שמה, התלוננה עליו בפני ההנהלה. מדינת ישראל כולה נגררה לפולמוס סוער ומתוקשר בן שבועיים, עד ששר החינוך בכבודו ובעצמו נאלץ להידרש לעניין. בשורה התחתונה המסקנה היתה להשאיר את המחנך הדגול בתפקידו (מישהו מופתע?) על אף שפיו עלול להמשיך להנפיק מרגליות מן הסוג הנ"ל.
לשני הסיפורים האחרונים יש מכנה משותף אחד. מדובר במחלה מסוכנת המתפשטת כמגפה ועוברת במהירות בין אנשים. היא מדבקת ועלולה לגרום לנזקים קטלניים, והצרה הגדולה היא שמרבית האנשים כלל לא מודעים לקיומה. היא מקננת בסתר בנפש ובמוח, ושולחת גרורות לאזורים רבים בחיים. שמה הלועזי הוא פלורליזם, אך יש המכירים אותה בשמות עבריים ארוכים יותר כדוגמת "חַיֶה ותן לחיות" או "כל אחד והאמת שלו", סיסמאות שהפכו לעיקרי אמונה מַנְחִים בעידן הפוסט-מודרני ולמרכיב מרכזי באטמוספירה התרבותית שכולנו נושמים.
התפיסה העומדת מאחוריהם היא יחסיות (כמעט) מוחלטת. אין בעולם שלנו שום ערך ושום אמת ברורה וחד-משמעית. הכול יחסי, נתון לפרשנות ותלוי בנקודת המבט. הגישה הזו איננה נעצרת בעולם הערכים אלא פולשת גם למישור המציאות והעובדות היבשות. מה התרחש בארץ לפני 70 או לפני 2000 שנה? תלוי את מי שואלים. לכל אדם, לכל עם ולכל אירוע יש הרי את הסיפור – הנרטיב, שלו. מה שבשבילכם הוא יום העצמאות, כשעם ישראל חוזר הביתה לנחלתו ומחדש ימיו כקדם, עבורם זו שואת ה'נכבה', אסון הומניטארי ופשע מוסרי מן המדרגה הראשונה. מי צודק? השאלה איננה רלוונטית. כי בעולם שלנו אין דבר כזה 'צודק'. יש הרבה 'סיפורים'. בחר לך איזה שאתה רוצה ולך איתו.
אם חבקוק היה יודע
חיידקי מחלת הפלורליזם אינם מבדילים בין נטולי כיפה לחובשיה וסורגותיה, והם חודרים אף לבית המדרש. אין מצב שלא זכיתם לשמוע את הפסוק החדש שבאופן מפתיע אינו נמצא באף מקום בתנ"ך. "איש באמונתו יחיה". חבקוק הנביא היה מתהפך בקברו לו היה שומע איך שיבשו את אמירתו המקורית "צדיק באמונתו יחיה" (ב,ד), והפכו אותה לאחת הסיסמאות הבולטות של העידן הפוסט-מודרני ולעיקרון-על שמעקר מראש יכולת להביע עמדה ערכית ומוסרית איתנה, שהרי תמיד אפשר לומר את ההפך הגמור בדיוק. תחת המטריה הרחבה של "שבעים פנים לתורה" יש המבקשים לתת מקום לכל דעה ואמירה גם בתחום התורני, ולגיטימציה לזרמים אחרים ביהדות גם אם יבטלו כמה מיג' עיקרי האמונה, שהרי יש "הרבה דרכים להיות יהודי".
למגמה ההרסנית הזו יש השלכות קשות בתחומים רבים. היא פוגעת במחויבות להלכה, במעמדם של תלמידי חכמים, בזהות התורנית ובמוטיבציה הערכית, ובכלל – ביכולת לחנך לדרך מסוימת ולבניית עמוד שידרה אמוני וציוני. היא מייצרת אנשים תלושים שיודעים לצטט, לבקר, לנתח ולהשוות, אבל לא לחיות ולהזדהות עד הסוף עם דרך שהם מאמינים בה. באווירה כזו לא פשוט לעמוד בסחף ולאחוז בעקשנות בעמדה הנושנה והלא פופולארית שעם כל הרצון להכיל ולאפשר, לא כל אמירה תורנית או חינוכית באה בחשבון, ולא כל פרשנות לתנ"ך או לחז"ל היא לגיטימית. חותמו של הקב"ה הוא אמת. לא מדובר באמת צרה, חד מימדית ומצומצמת. מדובר באמת כוללת שמכניסה תחת כנפיה הרבה מאוד, את הכול כמעט, אך היא יודעת להעניק לכל דבר את המקום הנכון והמדויק שלו, כמו גם לומר מה אחרי ככלות הכול יישאר בחוץ.
==
המאמר מפורסם בעלון 'שבת בשבתו'
מה דעתך בנושא?
9 תגובות
0 דיונים
שים לב למה שנכתב,הרב לא קרא לאף בן אדם בשם "חיידקים" אלא לתפיסה כללית רעיונית שחולשת בעולם בשם "חיידק"-קרי תופעה מזיקה שמתפשטת. ההשוואה שלך לתקופות חשוכות אינה ראויה,ולא נכונה
17:16 30.03.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישנם דברים שאינם יכולים להכלל ב70 פנים לתורה,ולמעשה מבוטאים בעצמם ובהדגשה בתורה. אני מניח שאם ישאלו רב חרדי,הוא יענה שהרב יוני לביא הוא רב.הפרדיגמה לפיה רבנים חרדים מזרמים מרכזיים (אינני מכיר...
ישנם דברים שאינם יכולים להכלל ב70 פנים לתורה,ולמעשה מבוטאים בעצמם ובהדגשה בתורה. אני מניח שאם ישאלו רב חרדי,הוא יענה שהרב יוני לביא הוא רב.הפרדיגמה לפיה רבנים חרדים מזרמים מרכזיים (אינני מכיר את המציאות במקומות אחרים,אומנם זה לא רלוונטי לעניין הנורמה) לא מכירים ברבנים דתיים לאומיים לא נכונה,ולפיכך לא ניתן לצייר מציאות שזה בעצם גלגל חברתי כזה שכל אחד חושב שהאמת אצלו,אומנם כל אחד מצדד בהשקפה שונה אבל לא בשלילה של היות אדם שומר מצוות או שנסמך לרבנות.ישנם קריטריונים למה בגדר אמת ומה לא,והגדר יכולה להיות רחבה,אך גם לה יש גבול,מאחר ויש גם רע בעולם (לגווניו,ולחומרותיו) ולכן לא יתכן שלא יהיה גדר שממנה והלאה לא נמצא הטוב. בנוסף אני לא חושב שהדיבור שלך תאם כיבוד ת"ח
המשך 17:12 30.03.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמ"י חי
יישר כוח על כתבה יפה וחשובה!
17:09 28.03.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אף אחד
'הרבה דרכים להיות יהודי', הא? אוי.... לאן עוד נגיע?
12:37 28.03.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
המן הפרסי
מעניין שבעוד אתה תומך במגוון פרשנויות אפשרויות לתורה אתה דבק בפרשנות אחת לא הכרחתי לדבריו של יוני. קצת אירוני.
00:05 28.03.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
70 פנים לתורה אבל צריך להזער מהפנים ה71
23:58 27.03.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעקב
22:36 27.03.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מהר מאוד תגיע לשלב של "נושאי חיידקים" ומשם ל"בהמות" ומשם המדרון חלקלק. או שלא. הרי לא יתכן שנאמר על יהודים ,בהמות". מזכיר לי ששמעתי סיפור על המאה הקודמת ששם קראו לאנשים חיידקים....
מהר מאוד תגיע לשלב של "נושאי חיידקים" ומשם ל"בהמות" ומשם המדרון חלקלק. או שלא. הרי לא יתכן שנאמר על יהודים ,בהמות". מזכיר לי ששמעתי סיפור על המאה הקודמת ששם קראו לאנשים חיידקים. אבל זה רק סיפור.
המשך 19:59 27.03.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מרדכי היהודי
אם ישאלו רב ליטאי מיהו הרב יוני לביא בעיניו הוא להערכתי יענה כי יוני לביא (הוא יוריד את התוספת רב) הוא רפורמי ולא מוגדר ממש אורתודוכס ואם ישאלו...
אם ישאלו רב ליטאי מיהו הרב יוני לביא בעיניו הוא להערכתי יענה כי יוני לביא (הוא יוריד את התוספת רב) הוא רפורמי ולא מוגדר ממש אורתודוכס ואם ישאלו איש העדה החרדית לגבי רב ליטאי הוא יאמר שאותו רב ליטאי הינו עובד עבודה זרה בשיתוף כן חטאת באותו חטא של החרדים - "אם זו לא דרכי זו לא דרך כלל" אכן אנחנו חיים בתקופה אחרת וגם אם תוציא מחוץ לגדר ציבורים שלמים עדיין המציאות לא תשתנה . אנחנו צריכים לברר מה קרהקורה ליהדות בימינו שגורמת למספרים הולכים וגדלים של הנוער שלנו להתנער מדרכה הצבועה בצבע אחד של היהדות בדרכך הרב יוני לביא יש רק דרך אחת לתורה ולא שבעים
המשך 18:37 27.03.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר