הטרנד הוותיק בהיסטוריה: איזון בין גוף לנפש - סרוגים

הטרנד הוותיק בהיסטוריה: איזון בין גוף לנפש

נראה כי עוד בתקופתם הבינו חכמים אלו את הדברים שכעת המחקרים המדעיים מוכיחים שהרמב"ם היה מראשוני המטיפים בספריו הרפואיים ואף ב"משנה תורה" הוא מדריך לתזונה נכונה והתעמלות

הטרנד הוותיק בהיסטוריה: איזון בין גוף לנפש
  המפתח: אורח חיים בריא (צילום: שאטרסטוק)

רבים חושבים כי איזון גוף נפש, כושר גופני ותזונה נכונה הם טרנדים שהתפתחו בשנים האחרונות בלבד. עם זאת, עיון במקורות חז"ל בכלל ושל הרמב"ם בפרט, מציגה בפנינו תמונה שונה לחלוטין. נראה כי עוד בתקופתם הבינו חכמים אלו את הדברים שכעת המחקרים המדעיים מוכיחים שהרמב"ם היה מראשוני המטיפים בספריו הרפואיים ואף ב"משנה תורה" הוא מדריך לתזונה נכונה והתעמלות. לרמב"ם הייתה ידיעה גם בפסיכולוגיה. אפשר לראות בו מראשוני הדוגלים ביהדות בטיפול פסיכולוגי. שהחולה בנפשו שתכונותיו נוטות אל הקיצוניות, צריך להתייעץ עם החכם – רופא הנפש, שיעזור לו לאבחן את מצבו ולייעץ לו כיצד לאזן את תכונותיו ולהגיע לאיזון בתכונות על ידי עשיה מתמדת והפוכה מהתכונה הקיצונית הקיימת בו

גם ברפואה ידוע, כי שמירה על אורח חיים בריא ומניעת מחלות תלויה בעיקר בשלושה גורמים: הירגעות והימנעות מסטרס, תזונה נכונה ופעילות גופנית. ישנו מרכיב נוסף- גנטיקה. הבעיה היא שאיננו יודעים מה הגנטיקה שלנו טומנת בחובה. מה גם שאדם שהגנטיקה שלו איננה אופטימלית יכול להשפיע על איכות חייו ואורכם ע"י אימוץ אורח חיים בריא המורכב משלושת הגורמים לעיל.

עפ"י הרמב"ם המילה 'בריאות' הינה ראשי תיבות של המילים

בולם

רוגזו

ימעיט

אוכלו

ויגביר

תנועתו

בולם רוגזו – "נפש בריאה בגוף בריא"- סטרס הינו גורם ראשי לרוב המחלות. כשאדם נמצא בסטרס מתמיד, הגוף מייצר רעלים, תפקודו משתבש והתוצאה היא שמערכת החיסון אינה מתפקדת במלוא אונה והאדם רגיש יותר למחלות ולחולי.

הנהגת בריאות הנפש ברפואת הרמב"ם – "ויחשוב הרופא כי כל חולה ליבו צר, וכל בריא רחב הנפש… והוא הקודם ברפואת כל חולה" (הנהגת הבריאות, בריאות הנפש,13). רפואת הנפש היא יסוד מכריע בחשיבותו, כאשר מדובר ברפואת הרמב"ם. הוא ראה בשלמות הנפש של האדם חלק בלתי נפרד מבריאותו ובעת חולי תבע לטפל בנפש ובגוף כבמקשה אחת.

ימעיט אוכלו – "עשה מזונותיך תרופותיך ולא תרופותיך מזונותיך". על פי הרמב"ם נובעות רוב המחלות ממערכת העיכול, מאכילה מרובה או מאכילת מאכלים גרועים. איכות המזון תשפיע על איכות הדם הזורם בעורקינו, על מצבנו הגופני והנפשי והיא אף משפיעה על דפוסי התנהגותנו, מחשבתנו והרגשתנו. כיום ידוע כי בעולם המערבי אנו אוכלים הרבה יותר מכפי שגופנו זקוק, עודף קלוריות מביא להשמנת יתר והשמנה (בעיקר ההשמנה הבטנית) שהינה גורם סיכון מס' 1 למחלות לב וכלי דם ולמחלות רבות נוספות. בהקשר הזה הרמב"ם מבטיח לנו כי אם נאכל רק כשאנחנו רעבים נהנה מאורח חיים בריא ונטול מחלות. הרמב"ם מנחה את האדם לבחור את המזון לא על פי טעמו, אלא על פי יעילותו. ואיכותו היה והמזון המועיל הוא גם ערב לחיך- מה טוב, אך אם המאכל הערב אינו מועיל- עדיף לו לאדם להימנע ממנו. הרמב"ם קורא לאנשים שלא לאכול אלא על קיבה ריקה ולהשתדל שלא לאכול מטעמים שונים בארוחה אחת, אלא רק מין אחד ולהקפיד להימנע מן השובע: "כי אם נתמתחה האיצטומכה (=קיבה) ביותר ממה שבטבע, יחלשו פעולותיה…" (קצרת, פרק 1, 59).

ויגביר תנועתו – פעילות גופנית חיונית לשמירה על אורח חיים בריא, לשמירה על המשקל, לתפקוד תקין של כל מערכות הגוף, הלב וזרימת הדם. שמירה של כל עקרונות הבריאות ללא ביצוע פעילות גופנית אינה מספיקה לפי הרמב"ם ובמוקדם או במאוחר יאלץ הנוהג כך לקחת תרופות, ככתוב "ואם יטרידהו להתעמל, אז לא יספיקהו טוב ההנהגה, עד שיצטרך לזה לקיחת הרפואות המבריאות" (פרקי משה, מאמר 1,18) "ובהתעמלות ידחה נזק רוב ההנהגות הרעות" (הנהגת הבריאות, שער 1, 3).

כל סודות הבריאות כתובים במקורות של היהדות, המדע והרפואה מדגישים נושאים אלה כהמצאה של המאה, כמה טוב לדעת שיש לנו את גדולי התורה שמראים לנו את הדרך הנכונה לשמירת הבריאות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
ורד זו הזדמנות להגיד לך תודה
אחת | 26-02-2014 12:21
אני בעזרתך. בתהליך ארוך הגעתי לאיזון. גם רזיתי וגם רגוע יותר.
2
מאמצת.
שירה ג | 26-02-2014 12:22
מעניין. אני מאמצת
3
זה ממש דבר תורה לשולחן שבת
דינוש | 28-02-2014 7:38
אדפיס ואקרא בשולחן שבת.