אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

מכוניות חשמליות וסוללות – מה צופן העתיד?

האיסור העתידי על מכירת מכוניות עם מנוע בעירה פנימית כבר כאן. האם מכוניות הבנזין ילכו וייעלמו מהנוף בעתיד הנראה לעין? ואיך המגמות הצפויות יכולות להשפיע על ההתלבטות בין רכב חשמלי לרכב בנזין בבואנו לקנות רכב?

מכוניות חשמליות וסוללות – מה צופן העתיד?
  (צילום: שאטרסטוק)

אי שם בתחילת שנות האלפיים, לכל אחד מאיתנו היה כזה בבית: בשנת 2005, שנים בודדות אחרי שהוא הגיח לאוויר העולם, הפך ה-DVD לאמצעי האחסון הפופולרי ביותר, לצורך צפייה בסרטים או הרצת תוכנות על גבי המחשב. זוכרים את נגני ה-DVD שרבצו בנחת ליד הטלוויזיה, או את צורבי ה-DVD שהגיעו עם המחשב? עשור וחצי אחרי שהם הגיעו לשיא, מכשירי ה-DVD הפכו לפריטי וינטאג'. האם בקרוב גם רכבי הבנזין צפויים להפוך לנחלת העבר?

זה הולך ומתקרב: איסור מכירת מכוניות עם מנוע בעירה פנימית

נכון, מנועי הבעירה הפנימית נמצאים איתנו הרבה יותר משני עשורים. אך הטכנולוגיה המתפתחת והרצון של ממשלות לנקוט בצעדים אקטיביים לצורך הפחתת פליטות הפחמן, מקדמים אותנו אל עבר מציאות חדשה ונטולת מנועי בעירה פנימית.

בשורה של מדינות ברחבי העולם, הוצב תאריך יעד שבו תיאסר מכירת רכבי בנזין ודיזל חדשים: בבריטניה הוקדם תאריך היעד לשנת 2030, נציבות האיחוד האירופי המליצה על שנת 2035 כיעד ובנורבגיה ייכנס האיסור לתוקפו ממש בקרוב – כבר בשנת 2025. עפ"י דוח המועצה הבינלאומית לתחבורה, סין, השחקנית הגדולה בעולם בשוק מכירות הרכב נכון לשנת 2020, הכריזה על כוונתה להגיע ליעד של 20% מהרכבים שאינם מבוססי מנוע בעירה פנימית עד לשנת 2025. 

גם יצרניות הרכב הגדולות מיישרות קו: וולוו, פיאט וג'נרל מוטורס הודיעו על הפסקת ייצור מנועי הבנזין בשנת 2030. אאודי הכריזה על הפסקת פיתוח מנועי בנזין כבר בשנת 2026. מגמות אלו צפויות להשפיע גם על שוק הרכב המקומי ומתחברות לאמירה של שר האנרגיה לשעבר, לפיה בישראל ייאסר יבוא מכוניות המבוססות על מנוע בעירה פנימית החל משנת 2030. 

איך מגמות אלו משפיעות על השיקולים בעת קניית רכב?

למרות התאריכים הנקובים, יש עוד כברת דרך עד שרכבי הבנזין והדיזל ייעלמו מהעולם. אך גם האיסור המוחלט ייכנס לתוקפו רק בעוד כעשור, כבר עכשיו מתהוות מגמות שעשויות להשפיע בשנים הקרובות על ערכן של מכוניות הבנזין בשוק הרכבים המשומשים: בחסות הפיתוחים הטכנולוגיים והיתרונות הרבים, בשנים האחרונות אנחנו עדים לעלייה גדולה בכמות הרכבים החשמליים. ככל שיחלפו השנים והדדליין לאיסור מכירת מנועי בעירה הפנימית יתקרב, כך צפוי שיעור הרכבים החשמליים לעלות. 

השימוש ההמוני ברכבים חשמליים עשוי לגרום לקהל הרחב להכיר ביתרונותיהם אל מול רכבי הבנזין הרועשים והמזהמים. ההכרה הציבורית עשויה לחלחל גם לשוק המכוניות המשומשות, ולגרום כבר בעוד מספר שנים לאובדן ערך מואץ של רכבי בנזין ודיזל חדשים שנקנים כיום. האם לנוכח הדינאמיקה הזו, כדי לחשוב פעמיים לפני שרוכשים כיום רכב חדש המבוסס על מנוע בעירה פנימית? 

דבר אחד בטוח: הכבישים שכבר משנים את פניהם, כנראה ייראו אחרת לגמרי תוך פחות מעשור. 

מעבר מאסיבי לרכבים חשמליים: האם אנחנו ערוכים?

העלייה המתמשכת בביקושים לרכבים חשמליים, והמעבר המאסיבי לייצור רכבים חשמליים בעתיד הקרוב, מעלה שאלות סביב זמינות חומרי הגלם הנחוצים. האם יש מהם מספיק? 

לשם המחשה, הזינוק העולמי בייצור כלי רכב חשמליים, מוביל לעלייה בביקושים של אחד מחומרי הגלם הנחוצים לייצור הסוללות: ליתיום. בעקבות הגידול המואץ בכמות הרכבים החשמליים, צפוי גידול משמעותי של כ- 100% בביקושים לליתיום, בין השנים 2020 ל- 2025. האם היצע חומרי הגלם יצליח להדביק את הביקושים? סביר להניח שככל שהביקושים יגדלו, כך יגדל התמריץ להפקת חומרי גלם כגון ליתיום.

בנוסף, טכנולוגיות חדשות נכנסות לתמונה, כמו גם אפשרויות נוספות להפקת ליתיום: רק לאחרונה פורסם שפולקסווגן חתמה על חוזה עם חברה אוסטרלית, שמתכננת לעשות שימוש במים ממעמקי האדמה בסמוך ליער השחור לצורך הפקת ליתיום. לטענת החברה, שיטה זו תאפשר לה לספק ליתיום עבור כמיליון רכבים בשנה עד לשנת 2024, בצורה זולה וידידותית יותר לסביבה.

מיזמים נוספים באנגליה וקליפורניה צפויים לעשות שימוש בטכנולוגיה דומה, ולתרום להגדלת תפוקת הליתיום העולמית. בנוסף, גם מיחזור סוללות קיימות, תהליך שנמצא עדיין בחיתוליו, עשוי לספק תרומה נוספת. 

"הצורך הוא אבי ההמצאה", אמר פעם אפלטון. סביר להניח שהצורך והביקושים הגוברים למכוניות חשמליות, יובילו למציאת הפתרונות שיאפשרו ייצור מאסיבי. 

רכישת רכב חשמלי: מהי הכדאיות הכלכלית?

קניית רכב חשמלי מורכבת ממכלול של שיקולים, חלקם נוגעים לשוויו בשוק הרכבים המשומשים בעוד מספר שנים. בשל המגמות שסקרנו, יתכן כאמור שמחירו של רכב בנזין ילך ויישחק בהשוואה למחירם של הרכבים החשמליים, שתפוצתם תלך ותגדל. בעוד שמגמות אפשריות אלו עדיין מתקיימות על הנייר, רכישת רכב חשמלי יכולה להוביל לחיסכון כספי משמעותי כבר בהווה. זאת בשל חיסכון של עד 80% בעלויות התדלוק, לצד חיסכון משמעותי בעלויות החלפים והתחזוקה. 

לצד החיסכון בעלויות, בעת קניית רכב חשמלי חשוב לעשות ביטוח רכב חשמלי המותאם למאפייניו הייחודיים של הרכב. רוכשים ביטוח לרכב חשמלי? חשוב לוודא שהוא כולל כיסויים ייעודיים. כך למשל ביטוח רכב חשמלי של הפניקס כולל הרחבות המותאמות למאפייני הרכב החשמלי, כמו גרירת הרכב לעמדת הטעינה בעת התרוקנות הסוללה. גם הגרירה מותאמת למאפייניו הייחודיים של הרכב החשמלי. בנוסף, ביטוח רכב חשמלי של הפניקס מכסה את סוללת הרכב במקרה של נזק תאונתי, פריצה או גניבה. 

ביטוח רכב חשמלי של הפניקס מתייחס גם לתרחישים השונים הקשורים לטעינת הרכב: בין היתר כולל ביטוח רכב חשמלי של הפניקס כיסוי לציוד הטעינה בעת גניבה או נזק תאונתי. 

מהפכת הרכבים החשמליים ממשיכה לצבור תאוצה. בזמן שהעולם מתחיל להיערך לשינוי, השאלה היא כמה מהר גם אנחנו נצטרף למהפכה. 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו