הנוער נמצא רוב שעות היום בסמארטפון. אבל יש פתרון - סרוגים

הנוער נמצא רוב שעות היום בסמארטפון. אבל יש פתרון

הנוער של היום נמצא רוב שעות היממה מול הסמרטפון הקטן שבכיס שלו. מנכ"ל 'לוקחים אחריות' נחמיה כהן, מספר לסרוגים על איך להחזיר את השליטה שלנו על המסך. לקראת סופ"ש הכנה לישיבות של ישיבת 'תורה בציון'

author-image
הנוער נמצא רוב שעות היום בסמארטפון. אבל יש פתרון
  (צילום: שאטרסטוק)

נחמיה כהן מנכ"ל עמותת 'לוקחים אחריות' שמפעילה את פרויקט 'עזים בקדושה' בעולם הישיבות, בשיחה עם סרוגים על שימוש מושכל יותר בסמארטפון אצל בחורי הישיבות ותלמידות המדרשות וכאלה שעוד חודש יצטרפו לעולם התורה הסרוג.

בעוד שבועיים יתקיים בישיבת 'תורה בציון' סוף שבוע מכונן ומשמעותי להכנה לעולם הישיבה. במהלך סוף השבוע, יעסקו המשתתפים באתגרים הגדולים העומדים לפתחו של שלב חיים זה, ויירכשו כלים מעשיים להתמודדות מוצלחת.

להרשמה לשבת לחצו כאן

רוב שעות היום נמצא בסמארטפון

אנחנו נמצאים בעיצומו של החופש הגדול, פעם הנוער היה יושב מול הטלוויזיה ומול המחשב, מה הוא עושה היום בחודשיים של החופש?

הנוער של היום נמצא רוב שעות היממה מול הסמרטפון הקטן שבכיס שלו, אם זה במשחקי רשת, אם זה ברשתות חברתיות, בנטפליקס – בסרטים או בסדרות.

מסך של סמרטפון, זה מספיק נוח כדי לראות סדרה או סרט של שעה? זה לא קטן מדי?

זה הכי נוח, מסך קטן, ראש על הכרית במיטה, מחזיקים את הטלפון ביד ומריצים סדרות. וכמובן תוך כדי יכולים לראות מה קיבלו בטיקטוק, מה הגיבו להם באינסטגרם, כמה לייקים קיבלו על מה שהעלו?

כשזה היה בטלוויזיה, זה היה באמצע הסלון, היום זה בחדר שלו, על המיטה שלה. איך ההורים יכולים להתמודד עם התופעה?

חוץ מהמעבר מהסלון לחדר הפרטי, גם העולם השתנה. בטלוויזיה אתה פאסיבי למה שמאכילים אותך, במקסימום אתה מזפזפ בין הערוצים. בסמרטפון, כל בן נוער בנה לו את העולם שלו, בהתאם לצרכים שלו. הוא בנה עולם וירטואלי שהוא חי בתוכו, בווטסאפ או בטיקטוק או באינסטגרם, בסטרויז ובסטטוסים. הסרטונים שהנערה מעלה. משחק הרשת שהנער משקיע בו שעות כדי לקבל עוד גביע ועוד סקינים. זה עולם וירטואלי שלם – שהוא רק שלו.

להרשמה לשבת לחצו כאן

אנחנו מדברים על תלמיד כיתה י"ב שעכשיו סיים את הבגרויות, ובעוד חודש וחצי, יתחיל את הישיבה או המכינה, או תלמידה שתתחיל שירות לאומי או מדרשה. זה העולם שלהם כרגע, איך הם עושים את הסוויץ' בראש לעבור לעולם של ישיבה או מדרשה?

ברגע שבוגר י"ב החליט שהוא הולך לישיבה או שהיא הולכת למדרשה, זה בעצם אמר שקרה סוויץ' בפנים. הם החליטו לכוון את החיים שלהם, בהתאם לעולם ערכי, פנימי עמוק של התורה והיהדות.

זה הנוער שמוכן לדחות את החיים שלו בכמה שנים, כדי להכיר יותר את התורה, להכיר את היהדות, להכיר את עצמי, לבנות את עצמי ערכי ורוחני, כל אחד עם הסיבה שלו. והשאלה היא האם המסך מאפשר לי את זה או שואב אותי לעולם אחר?

בהרצאה שתהיה ביום חמישי שלפני תשעה באב, בסוף השבוע של ישיבת תורה בציון, אני אדבר על הנושא הזה בדיוק, מה במסך כל כך מושך אותנו, מה במסך נותן מענה לצרכים העמוקים האלה. ההבנה הזו שהמסך שנתתי לו את כל זמני ועולמי מאפשר לי להתעלות או לא. ללמוד תורה כמו שצריך, לעשות שינויים פנימיים. והתשובה שהם עונים לעצמם היא שזה לא הולך ביחד.

זה לא אומר שצריך לזרוק את הסמרטפון לפח, אלא להשתמש בו בצורה הרבה יותר נכונה ומבוקרת. עד היום זרמתי עם הטלפון, עכשיו אני צריך להיות האדון והשליט על המכשיר ולא הפוך. המסך יכול להיות עבד נפלא ויכול להיות אדון נורא. האינטרנט הוא כלי מדהים, כל עוד אנחנו שולטים בו.

נחמיה כהן (רבקה יפה)

בוא תן שלושה טיפים לבני הנוער שרוצים לקצץ בזמן המסך שלהם בסמרטפון

1. לדאוג שהנפש שלנו מלאה. הסמרטפון מציע לנו ריגושים וחוויות, אבל בגלל שאלה ריגושים במסך, אז הם זמניים וחולפים ומשאירים אותנו עם תחושה ריקה. לעומת החוויות בחיים האמיתיים, שהם אמיתיות, יציבות ומשמעותיות, ולכן צריך לחתור כמה שיותר לחוויות אמיתיות. עם חברים, עם פיתוח כשרונות, עם משמעות.

2. מה להוסיף בחיים שלי, מה אני עושה עם המתנה הכי טובה שקיבלתי בחיים – הזמן. לבוגרי י"ב הכי טוב זה למצוא מקום לעבוד בו או להתנדב בו, זה יכול למלא את היום. לראות שיוצאים עם חברים, ללמוד דברים שמעניינים, עכשיו כבר אין בגרויות – אפשר ללמוד מה שמעניין באמת: עיצוב, בנייה, טבע, היסטוריה, תכנות, כל מיני דברים נוספים.

3. ואחרי שמילאנו את הנפש, ומילאנו את היום בתוכן אחר, יש גם כלי עזר טכנולוגיים, שמגבילים את השימוש במכשיר. זה יכול להיות באמצעות אפליקציית של ניהול זמן מסך (אייפון), או שימוש חכם בדיגיטל (אנדרואיד), זה נמצא בתוך המכשיר, חפשו בהגדרות. אפשר להקציב זמן לכל אפליקציה ביום וככה להחזיר את השליטה לידיים שלי.

הנוער יכול לקחת אחריות ולשנות

ראש ישיבת תורה בציון, הרב יצחק נריה מסר: "השבת הזו באה מתוך אמונה גדולה בנוער שלנו שהוא יכול לקחת אחריות ולשנות. ברור לי שכל בחור שישתתף בשבת יקבל כלים לחיים ועוצמת קשר אחר לתורה ובעיקר יתחבר לעצמו"

עוד דברים כאלה אפשר לקבל בסדנה ובסוף השבוע בישיבת 'תורה בציון' בשבת דברים (חזון) – לרישום לשבת לחצו כאן

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו