10 עצות להכין את ילדיכם במעבר מהגן לכיתה א' - סרוגים

10 עצות להכין את ילדיכם במעבר מהגן לכיתה א'

החופש הגדול בעיצומו, וזה הזמן האידיאלי להכין את ילדי הגן למעבר לכיתה א' | חן בודניאצקי, מדריכת הורים ויועצת פדגוגית, מסבירה כיצד תעשו זאת בצורה נכונה

10 עצות להכין את ילדיכם במעבר מהגן לכיתה א'
  (צילום: שאטרסטוק)

אחד הרגעים המרגשים בחייו של ילד קטן הוא הפעם הראשונה שהוא מניח על כתפיו את הילקוט של כיתה א'. כל הורה ירצה לקנות את הילקוט הטוב ביותר ולמלא אותו בציוד החדיש ביותר –  כל מה שיסייע להצלחתו של הילד ולהצלחתה של הילדה בכיתה א'.

ומה עם הילקוט הרגשי שלהם? מה עם הילקוט החברתי? הילקוט הקוגניטיבי? הילקוט המוטורי? הורים רבים, בצדק, מבקשים לצייד את ילדיהם ביכולות הטובות ביותר ובאלו שיעזרו להם להצליח בכיתה א' בפרט ובבית הספר בכלל.

ליקטנו להורים מגוון רחב ומעמיק של רעיונות ועצות איך להביא את ילדיכם מוכנים לבית הספר:

1 ספרו לילדיכם סיפורים – אפשר באמצעות ספרים, סיפורים בעל פה, או סיפורים שהמצאתם והכי טוב – שילוב כל האפשרויות. כשאתם מספרים סיפור המטרה העיקרית היא הנאה! ועדיין, מדי 10 ספרים, עשו לכם מנהג לתווך את הסיפור: להביע דעתכם, לשאול לדעת המאזין הצעיר ולוודא שהבין את הנשמע ואת המשתמע מהסיפור.

2. צאו לגינת המשחקים – אפשרו להם לטפס, לקפוץ, להתנדנד, לרכוב על אופניים, לרוץ ולהשתולל כאוות נפשם. מוטוריקה גסה ושליטה בגוף תגביר את הביטחון שלהם בגופם ותעזור בהתארגנות ובשליטה במרחב.

(צילום: שאטרסטוק)

3. שחקו בהרבה משחקי לישה – פלסטלינה, בצק, דאס, ועוד. יש חשיבות לחזוק שרירי כף היד של הקטנטנים. פעילות זו תסייע מאוד כשירצו לכתוב, ולווסת את כתיבתם.

4. חזקו את הביטחון העצמי – כפי שאתם קונים את הילקוט הכי מתאים ארגומטרית, את כלי הכתיבה המתאימים ואת המחברות הכי ממותגות, כך תצטרכו למלא את הילקוט הווירטואלי של ילדכם – בביטחון עצמי, בתחושת מסוגלות, ביכולת להבין את החבר, בהתמדה, בלמידה מכישלונות. אם אתם שולחים אותם לקורס הכנה לכיתה א', זה אחלה, אבל שעה או שעתיים בשבוע, לא יכולות להחליף את התמיכה שלכם בתהליך. כדי שתהיה הכנה אמיתית ומקיפה, חשוב שהבית יתרום את חלקו הצנוע….

5. הקניית יכולות תקשורתיות – עודדו את ילדיכם לקיים ערוץ תקשורת עם הגננת, הסייעת והמורה. השתדלו לא לדברר אותם, אבל אם מתעוררת בעיה שילדכם לא מצליח לפתור, עודדו אותו לגשת ולהסביר היכן הוא מתקשה.

"לא להגזים בתשבחות וחיזוקים". בת חן בודנאצקי. (צילום: אבשלום לוי)

6. אל תפתרו עבורם בעיות – אל תכינו במקומם את שיעורי הבית. למידה קשורה לעשיה, לתיווך, להתנסות, לכישלון, לניסיון חוזר, לתיקון, לחשיבה מחודשת, ואולי גם להצלחה. אפשר לסייע במידתיות בהבנת הבעיה, פחות בדרך לפתרון.

7.אפשרו לילדיכם לבחור – מה לאכול בארוחת ערב (מתוך 2-3 אפשרויות); מה ללבוש לביה"ס או לגן (מתוך 2-3 אפשרויות); עם מי לשחק ואיזה ספר הוא רוצה לקרוא (גם אם בעיניכם זאת ספרות נמוכה או לא ספרות בכלל).

8. טפחו חשיבה יצירתית אצל הילדים במרבית המקרים, זה לא יקרה בבית הספר. בעזרת משחקים, ציורים, סרטים, תערוכות….. כל מה שהילדה שלכם נהנית לראות ולחוות יוכל לסייע לה בעתיד "לחשוב מחוץ לקופסא".

9. לא להגזים בתשבחות וחיזוקים – לא כל שירבוט הוא סיפור מרתק ולא כל ציור הוא וריאציה ילדית על ואן גוך. שבחו את הדרך (התמדה, התגברות על כישלון, דבקות במטרה) ולא את התוצר.

10. סבלנות – תהליכים חינוכיים לא מתרחשים ביום, יומיים או שבוע. היו סבלניים ומכילים. התכוננו לספוג אכזבות, תסכולים וכישלונות. זה לא אומר שאתם לא בדרך הנכונה.

ולסיום – אין חינוך ללא דוגמה אישית. נסו להיות המבוגר הנהדר והמואר, זה שילדיכם יישאו אליו עיניים. אם אתם עצמכם מיישמים את הכללים האלו על עצמכם ובכלל – סיכוי טוב שהילדים שלכם יחקו אותכם ויפנימו אותם.

הכותבת היא מדריכת הורים ויועצת פדגוגית ומפתחת תוכנית הדרכה להורים שלום כתה א'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו