המנהלת האומנותית של מופעי פסטיבל כרמיאל: "הבנו שהגיבורות התנ"כיות מאוד משמעותיות"

המנהלת האומנותית של מופעי פסטיבל כרמיאל: "הבנו שהגיבורות התנ"כיות מאוד משמעותיות"

לכבוד פסטיבל כרמיאל המסורתי ראיינו את המנהלת האומנותית של מופעי הפסטיבל, דגנית רום, שמספרת מדוע דווקא השנה החליטו להתמקד בנשים מהמקרא ואיך מציגים דמויות תנ"כיות בריקוד

author-image
"הבנו שהגיבורות התנ"כיות מאוד משמעותיות"
  (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

לכבוד פסטיבל כרמיאל שמתקיים השבוע, ראיינו את דגנית רום, המנהלת האומנותית של מופעי הפסטיבל.

רום היא הכוריאוגרפית של להקות המחול משגב, בגליל המערבי. היא גדלה בתוך הלהקות ולאט לאט בנתה אימפריה קטנה בה רוקדים 300 רקדנים. היא למעשה צמחה בפסטיבל כרמיאל: בהתחלה ככוריאוגרפית ולאט לאט כמפיקה אומנותית. היום היא המנהלת האומנותית של כל הפסטיבל.

תוכלי לספר רקע על פסטיבל כרמיאל?

"פסטיבל כרמיאל קיים כבר 35 שנה, הוא שם לעצמו מטרה להביא למקום אחד במשך שלושה ימים את כל סגנונות המחול הקיימים בארץ ובעולם לכל שוחרי המחול. זה מתחיל מריקודי עם העממיים שהם שווים לכל נפש וכל מקום בכרמיאל למעשה רוקד. יש גם במות בהן מופיעות להקות מחול ישראליות. מגיעים יותר מ4000 רקדנים במשך הפסטיבל. נוער, בוגרים, חיילים ויש לנו אפילו רקדן בן 87. מגיעים "מתגלגלים" וגם רקדנים עם צרכים מיוחדים יגיעו. לכולם יש מקום בפסטיבל".

(צילום: איילת פרץ)

למה החלטתם להתמקד בנשים?

"השנה יש תשומת לב לנשים: היום הראשון של הפסטיבל הוא יום נשי. יהיה מתחם נשי שיש בו סדנאות והרקדות שמיועדות רק לנשים. יש ערב מיוחד שנקרא: 'קול האימהות' והוא מסע תנועתי של נשים במקרא".

למה להציג נשים במקרא?

"הרעיון התחיל מלהביא את הסיפורים התנכיים שהיו במקרא ולהביא אותם לסיטואציה אקטואלית. אבל, בתהליך הבנו שגיבורות התנ"כיות מאוד משמעותיות. לכן, שינינו כיוון להתמקד בנשים תנ"כיות. מחווה לגיבורות מהלאה ועד שרה ורחל ולאה ויוכבד ודינה."

איך מעלים את הדמויות האלה לבמה?

"כל להקה קיבלה משימה, לעשות את הריקוד על דמות נשית אחת. בתוך כל להקה נבחרה סולנית, שצריכה להיות מעט מובדלת משאר הלהקה. בתחילת הערב כל הסולניות מתחילות כ"סילואטה". כל סולנית מוצגת בתחילת ההופעה ובכך הקהל מתחיל להבין את הדמות ולהיקשר אליה. הדמויות מוצגות מתוך משפטים מתוך התנ"ך. עוד דבר מיוחד הוא ההשתתפות של ריטה שתשיר את השיר: "חיה לי מיום ליום" ביחד עם הרקדניות".

"במשך כל הערב כל להקה עולה עם הדמות שלה. הריקודים לא נרקדים לצלילי שירים תנ"כים- היה חשוב להביא את הרוח היום. לדוגמא: רחל לאה ויעקב יהיה עם השיר "אחכה לך" של יובל דיין ועשינו עיבוד לסיפור אהבה של רחל ולאה, שמחכים אחד לשנייה. זו אקטואלי כי גם היום אהובה מחכה לאהוב וההפך".

"דוגמא נוספת: לדמותה של שרה אימנו לקחנו את השיר "ילדים זה שמחה" ויחד עם שרה ירקדו 120 ילדים. שיזעקו ביחד איתה את זעקתה על כך שהיא עקרה"

אילוסטרציה (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

בזמן האחרון היה את סערת הנידה ועניין ההפלות בארה"ב זה מקבל משמעות אחרת מבחינתכן?

"זה מתחבר להעצמה הנשית שאנחנו מביאות. יש סרטון מרגש שמראה את הנשים החזקות בישראל. מגולדה ועד שירה איסקוב שמביאה את המלחמה הנשית. בסוף הערב תעלה מרים פרץ אל הבמה ותקריא את 'אשת חיל'".

זה מתאים לציבור הדתי?

"מאוד, זה ערב שהציבור הדתי ירווה בו נחת".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
גועל מפש, גברים רוקדים עם נשים!
שרה חיה | 05-07-2022 15:24
זה אתר רפורמי. כבודה של בת מלך פנימה. שישבו הנשים בבית ויגדלו הילדים במקום לצאת החוצה