כשהאלוף שאל: "מה בער לתקוף את הבופור כל כך מהר?"

כשהאלוף שאל: "מה בער לתקוף את הבופור כל כך מהר?"

משרד הביטחון חושף את התחקיר על כיבוש הבופור במלחמת לבנון הראשונה בה מעלים אלופים בצה"ל את שאלת החיוניות של המבצע: "יכול להיות שכל הבופור היה נמנע בכלל, היו עולים למחרת והוא היה ריק"

כשהאלוף שאל: "מה בער לתקוף את הבופור?"
  בגין ושרון במבצר הבופור (דובר צה"ל)

40 שנים למבצע 'שלום הגליל' – מלחמת לבנון הראשונה, ארכיון צה"ל במשרד הביטחון חושף פרוטוקולים דרמטיים נוספים מהמלחמה, ובהם התחקיר על כיבוש מוצב הבופור, אחד מהסמלים של המלחמה,  על ההקרבה של הלוחמים, ועל היחס של הדרג המדיני.

הערב תתקיים בקרית שמונה עצרת ההצדעה וההוקרה ללוחמים ולנופלים במעמד שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל אביב כוכבי ומנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל, לוחמים ובני משפחות הנופלים.

כיבוש הבופור עלה בחייהם של 6 לוחמי סיירת גולני בהם גם מפקד הסיירת גוני הרניק שהחליף את משה קפלינסקי שנפצע בקרב. בגין הגיע יחד עם שרון למבצר הכבוש, מספר שעות לאחר שוך הקרב, ושאל את הלוחמים: "היו להם מכונות ירייה?" בשאלה שהפכה לסמל של הניתוק בין החיילים לפוליטיקאים.

עוד באותו נושא

הפרוטוקולים של קבינט מלחמת יום כיפור נחשפים


4

לא היה סיבה להיכנס לנוהל קרב כל כך חפוז

ראש מחלקת ההדרכה וסגן מפקד פיקוד הצפון אלוף אורי שמחוני: החצים של האוגדה עברו בצידון תמיד. אז זה לא צריך להיות בהפתעה. והיה, כבר נאמר פה, הרבה פעמים בחדר הזה, שזה היה מבצע מתוכנן מאוד. והעוצבות, העוצבות היו צריכות להיות מתוכננות לכל האפשרויות, כך שלא היה סיבה להיכנס לנוהל קרב כל כך חפוז ושחלק מהמפקדים לא מכירים היטב את התכנית, לי נראה שעל השלבים…"

"… הבסיסיים של נוהל הקרב צריך להתעקש, לא צריך לדלג עליהם, גם אם זה לוקח עוד שעה-שעתיים, צריך לעשות את העוד שעה-שעתיים, ואחר כך במהירות של הביצוע זה משלם את עצמו פי 5.

מפקד פיקוד הצפון אלוף אמיר דרורי: "בלילה של הקרב על הבופור היה ערפל. זה אני זוכר, אבל אני לא מכיר נקודות שלא ברורות אז אני אשמח לקריאות אם יש".

מפקד אוגדה 36 תא"ל אביגדור קהלני: "נאמר לי על ידי אלוף הפיקוד אנחנו לא יודעים מה יקרה, תלמד את צידון יכול להיות שנצטרך לקחת ונלמד והכרנו כל החומר היה איתנו. במשימה המוגדרת כתוב: תעקוף. אני אמרתי זאת במפורש צטטו אותי כמו שאמרתי.

דרורי: "לא הייתה הכוונה לעסוק בטיהור בשלב ראשון, הייתה כוונה קודם כל לרוץ צפונה, וטיהור מאוחר יותר. הוא הדיון".

הרמטכ"ל רפאל איתן: "מתי נודע על כיבוש הבופור בלילה?"

דרורי: "מבחינתנו, כאשר שינינו את התכנית נכנסנו ב-11 ב-12 ולא לפי התכנית המקורית, הכוונה הייתה שהוא (הבופור) ייכבש ביום שלמחרת וזה אומר יום שני בבוקר, עם סיוע אווירי וארטילרי מסיבי".

תשנה את התכנית, וקח רגלית את הבופור

סא"ל גבי אשכנזי סמח"ט גולני: "הבנו בשלב די מוקדם, עוד לפני שהגענו, שאנחנו ניכנס לפיגור בלוח זמנים, ביקשנו לעבור, מה יותר מהר קדימה, בהתאם למצב הצירים זה לא התאפשר".

"קפלן דיווח לי שהוא נפצע, אנחנו בסביבות השעה 7 ורבע או משהו כזה מיד דיברתי איתו. הוא הודיע לי שהוא חטף בחזה, לא ברור לו בדיוק מאיפה. הוא יפרט את זה, הוא בשלב הזה בגלל שהטנקים לא בדיוק הפגינו התמצאות, עבר קדימה, והוביל את כל הכוח עם הנגמ"ש שלו עד שנפצע. מספר דקות אחרי שקפלן הודיע שהוא נפצע, מג"ד 51 בכניסה ל-571, נפצע גם כן, חטפו שם אר.פי.ג'י בחפ"ק והוא נפצע עם שני המ"פ שלו.

אני החלטתי בשלב הזה לעשות את הדברים הבאים: גוני, שהיה מ"פ הסיירת שבועיים לפני זה, היה אצלי בנגמ"ש, כשהוא שמע שיש כוננות, חבר אלי, והחלטנו שהוא נוסע איתי על תקן של מתלווה. אני החלטתי שהוא ירד לבופור, זאת אומרת יגיע לבופור, יחליף את קפלן שלא יכל לפקד על העסק וייקח את הפיקוד לידיים. כך באמת עשינו, וגוני הגיע לסיירת. דבר נוסף שאמרתי לו, זה שהוא משנה את התכנית ולא עולה רכוב לבופור מרכז את כל הכוח בבית הקשתות, בית הקשתות, כמו שאמרתי קודם, זו נקודת העלייה לבופור. מה שאמרתי לגוני, זה שהוא חובר עם כולם, מדבר עם כל המפקדים כולל מ"פ החה"ג, משנה את התכנית רגלית ולוקח את הבופור".

סא"ל אשכנזי: "סיירת. אחרי חה"ג תוך כדי תנועה בטוריים, בצמוד לחה"ג חטפה אש מהצד הגבוה, מאזור תעלת הבריח לתוך הכוח היה לה נפגעים כבר בשלב הזה. המשיכה, נכנסה לתעלות, ובתעלות, בתוך היעד המבוצר, גם כאן היו נפגעים, כולל גוני עצמו. ברגע שגוני נפצע וזה היה בסביבות 23:00 בלילה או קרוב לחצות, זה היה ממש לפני גמר הלחימה של כל היעד עצמו למעלה למעט המבצר עצמו".

מפקד סיירת גולני רס"ן משה קפלן קפלינסקי: "אנחנו בתכנון הרכוב דיברנו שהכוחות שעולים ליעד הצפוני, זה המבצר והתעלות, נכנסים ראשונים, יחד עם טנק, עם הכלים שלהם, בהליכה רגלית הכניסה היא הפוכה, שקודם נכנסים לחלק הדרומי, ואחרי זה עולים למעלה".

למרות הלחימה בלילה: היעד טוהר בדיוק כמו קרב יום

מפקד פלוגה בסיירת גולני רס"ן צביקה ברקאי: "הכנסתי את ארז (גרשטיין), לפי המתוכנן, היה צריך לעלות באיגוף שמאלי, להסתער על העמדה הזו ולקחת את החלק השולט עם כל הנקבות שמה, וארז בתחילת התנועה, באזור הזה, חטף כדור מצרור שנורה כאן ודיווח לי שהוא פצוע ולא יכול להמשיך להסתער.

בשלב הזה לקחתי את החפ"ק שהיה יחד איתי על הבונקר כאן. הוספתי עוד 2 מש"קים, מהמחלקה הזאת, מש"ק וסמל המחלקה, ביצענו לוף שמאלי כזה חברנו כאן עם הכוח של ארז, והחלטתי להמשיך לבצע בדיוק לפי המתוכנן, עם הכוח המאולתר הזה. הסתערנו כבשנו את העמדה הזאת, הסתערנו לנקבה כאן למעלה, התחלנו לטהר בתוך התעלות".

"בשלב הזה הייתה בעיה, זיהינו קבוצות של מחבלים, או זיהינו מחבלים יורים. הייתה בעיה לפגוע בהם בגלל חוסר של אמצעי יריית לילה על הנשק. ז"א שאני הייתי מסתכל באי.טי.טי אפשר היה לראות את המחבלים, אבל כשהיית צריך לפגוע בכוונת באותו ראש, זה יצר קצת בעיה. החלטתי לתת בערך מטווח 100 מטר, מכאן, מטח של ירי נ"ט. אנחנו טענו עם כל הכלים הנ"ט שהיו לנו, ירינו לכאן כמה אר.פי.ג'י, והסתערנו, וכבשנו כאן את היעדים האלה.

בשלב הזה, או קצת לפני זה, כשהייתי בערך באזור הזה, קיבלתי הודעה ממוטי כאן, שגוני נהרג, ויש עוד כמה הרוגים ונפצעים. עליתי כאן למעלה, יחד עם החפ"ק לאורך הציר, בצורה כזאת, חברנו עם מוטי, קצת לפני המנחת. המצב היה, שהסיירת הגיעה עד לאזור הזה, כאן הגיעה ההוראה מגבי לעכב את ההתקדמות. והחלטתי לטפל קודם בנפגעים ולבצע חסימות לאזור הזה. היה כאן מחבל שכנראה נשאר עוד חי זה שפגע בגוני, בתוך הבונקר.

התקרבנו וזרקנו לו מטען גור והוא חוסל. את הנפגעים החלטתי להוריד לאזור הזה של בית הקשתות משום שהאזור הזה עדיין היא נשלט מיעדים שלא כבשנו. בשלב הזה נפסקה הלחימה מכמה חסימות, נגמרה הלחימה".

"למרות שהיעד הזה היה מסובך ונכבש בלילה בניגוד למתוכנן, החיילים הכירו אותו מספיק טוב ולא נוצרה להם שום בעיה. והקרב, שהיה קרב לילה, נוהל כמו ביום. הלחימה בלילה. הלילה היה ליל ירח והלחימה בפועל התנהלה בדיוק כמו קרב יום".

מה בער לתקוף את הבופור כל כך מהר?

קהלני: "לסיכום. את קרב הבופור הייתי מחלק ל-2, בסיכום הבסיסי. זה עבודת החיילים והלוחמים, לדעתי נעשתה פה עבודה טובה מאוד שהיא תוצאה של הרבה מאוד תרגולים, הרבה תדריכים, ולימוד מעמיק בשטח, והקרב עצמו, כפי שהתבצע בליווי של מי שעשה אותו שם במקום, נעשה בצורה טובה, ומגיע כל הכבוד למי שעשה את זה. הנקודה שיכולה לעמוד היום לדיון, בפורום הזה, בלקחים, זה אם היה צריך לבצע את זה ביום או בלילה, להערכתי, היה מקום להמשיך ולבצע את המשימה זה לא אומר שביום היינו נפגעים פחות".

שמחוני: "אצלי בכל אופן מהמלחמה אבל כל הזמן מכרסמת השאלה מה בער, מה בער לתקוף את הבופור כל כך מהר? והביקורת היא לא לגבי שרץ מהר. הוא, מפקד בשטח והוא נוהג כמו מפקד. אף אחד לא עוצר אותו, תפקידו לרוץ קדימה ולעשות הכי מהר והכי תוקפני שהוא יכול, וככה הוא גם נהג. והוא עשה 100 אחוז.

מבחינת התכנית הכללית שהיעד הסופי שלה הוא ביירות ומבצר הבופור, שראינו את כל השליטה שלו, זה לא שליטה שהיא רלוונטית למבצע שהיקף מלא, על כל דרום לבנון. ברגע שעברנו אותו הוא חסר משמעות. כשיושבים מאחוריו ומעסיקים אותו, מטווחים כאלה ואחרים, יכול להיות שהוא היה נופל מעצמו. יכול להיות שכל הבופור היה נמנע בכלל, היו עולים למחרת והוא היה ריק".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
כיבוש הבופור היה...
רון | 29-06-2022 21:01
כיבוש הבופור היה טעות וזה ידוע.
2
תתנו למישהו שבקיא...
אשר | 22-04-2023 12:56
תתנו למישהו שבקיא בנתונים לעשות הגהות. יש יותר מדי טעויות כתיב שמשנות את תוכן הכתבה