ראובן פינסקי באולפן סרוגים: ליווי רגשי חובה לבנות שירות בחזית האזרחית

ראובן פינסקי באולפן סרוגים: ליווי רגשי חובה לבנות שירות בחזית האזרחית

ראש רשות השירות הלאומי-אזרחי חושף באולפן סרוגים כי הם עובדים על רפורמה בה יחויבו גוף מפעילים בהכשרה וליווי רגשי של בנות שירות, בעיקר בתפקידים קשים מבחינה נפשית. בנוסף, הוא קורא לבנים סרוגים - בואו להתנדב

חדש: ליווי רגשי חובה לבנות שירות בחזית האזרחית
  ראובן פינסקי באולפן סרוגים

לכבוד שבוע ההצדעה לשירות הלאומי-אזרחי, התארח באולפן סרוגים ראש רשות השירות הלאומי-אזרחי ראובן פינסקי וסיפר על הרפורמה החדשה בתחום הליווי הרגשי של בנות שירות בחזית האזרחית המתמודדות עם אירועים מאתגרים נפשית. בנוסף הוא קורא גם לבנים סרוגים לבוא ולהתנדב במערך השירות הלאומי.

אנחנו מציינים את שבוע ההצדעה לשירות הלאומי, למה בכלל צריך שבוע כזה?

במדינת ישראל משרתים היום 18,000 צעירות וצעירים, שבחרו לתת מעצמם שנה או שנתיים מהחיים למען המדינה והחברה. כשאתה מסתובב ברחוב, אתה לא רואה אותם, אין להם מדים, הם פשוט נמצאים שם ועושים את העבודה. שבוע אחד בשנה, מדינת ישראל מצדיעה לצעירים האלה שנמצאים בבריאות, ברווחה, בסייבר, בביטחון – מכל המגזרים, הרוב בציונות הדתית אבל יש גם מהציבור החרדי, החילוני ומהמגזר הערבי.

עוד באותו נושא

הנשיא העניק אות למצטיינים בשירות הלאומי

השבוע הזה הוא סדרה של אירועים בכל הארץ. באתי מבית הנשיא, שם הענקנו אות ל-27 מצטייני השירות הלאומי, כל אחד מהם סיפור מרגש, פסיפס אנושי של החברה הישראלית

השבוע הזה עומד בסימן 50 שנה להקמת השירות הלאומי

השירות הלאומי הוקם על ידי הרב צפניה דרורי, האגודה להתנדבות, שחיפש מסגרת לבנות הדתיות שמאוד רוצות לשרת את המדינה, אבל מבחינה דתית לא יכולות לשרת בצה"ל, ומשם זה התרחב למפעל הגדול הזה, ובשבוע הזה אנחנו גם מצדיעים לרב צפניה.

ליווי רגשי לבנות שירות בחזית האזרחית

אחרי 50 שנה, מה אתה יכול לספר לנו שהתחדש השנה בשירות הלאומי?

קודם כל יש הרבה דברים חדשים. הראשון הוא הבנות המצוינות, בעיקר במגזר הציוני דתי, הן מגיעות למקומות הכי קרביים, החזית האזרחית. בבתי חולים במחלקות אונקולוגיות-ילדים, בפרויקטים עם זקנים, במערכות הבריאות, בקלט חירום של הרווחה, בפנימיות של נוער וכו', ואין מערך ליווי רגשי מסודר, מבחינה חוקית, שהרשות מחייבת.

כל גוף רציני נותן ליווי, ואם לא – אז פחות. בהרבה מקרים, הגופים לא רואים את הבת כעובדת שלהם, הם מטפלים בעובדים שלהם, ובת השירות היא בחוץ. לכן אנחנו עושים עכשיו רפורמה גדולה, אנחנו נגדיר סדרה של תפקידים, ברמות של עצימות רגשית, סוג של קרביות. מי שנמצאת כמו ב'רחשי לב' שבת שירות יכולה להיפרד פעמיים בשנה מילד חולה סרטן, אנחנו נקבע שיטה של הכשרה וליווי רגשי, שהכול יושת על הגוף המפעיל, ואז פעם בשבוע יהיה מפגש עם עובדת סוציאלית, כתנאי סטטוטורי להפעיל שירות לאומי.

דבר שני הוא שינוי שיטת המינויים – לא עוד בנות י"ב שיושבות בלחץ 'מי תקליק ראשונה על מקום השירות', אלא שיטה של מערך מיונים מקיף ומשמעותי. אנחנו יוצאים לדרך עם ביטול שאלוני ההעדפות, והקמת מנילה, יום מאה, יריד, הרצאות באולפנות ובתיכונים, ונשנה את מערך המיונים למערך אחד מרכזי לכל התפקידים.

הגברים הסרוגים לשירות הלאומי

ועוד משהו אחד, אנחנו רוצים לגדול במגזר הדתי לאומי אצל הגברים ואצל החילונים. גבר דתי שיש לו פטור רפואי, הדיפולט שלו הוא לא לעשות שירות לאומי. בצבא לוקחים מתנדבים אבל הוא נותן פטור. אצלנו אין בעיות רפואיות, כל צעיר שהוא במכינה, בישיבה או איפה שלא יהיה, ויש לו פטור מצה"ל על רקע רפואי, אנחנו קוראים לו לבוא לשירות הלאומי. יש כל כך הרבה תפקידים וכל כך הרבה מה לתרום.

על כמה בנים סרוגים אנחנו מדברים כיום?

כיום יש כמאתיים בנים דתיים בשירות הלאומי, וכ-8,000 בנות. כל הבנים הדתיים הולכים לצה"ל ורובם גם לשירות קרבי. אבל מי שמקבל פטור, תבואו, יש מקום. נפתחו הרבה תפקידים שעל חלקם אני לא יכול לדבר כי הם סודיים. הדברים הולכים ומתגברים.

השירות הלאומי האזרחי, עבר בין משרדים שונים, היה פעם במשרד המדע, אחר כך במשרד לאזרחים ותיקים, עבר למשרד החקלאות ואז למשרד ההתיישבות. איפה הוא היום?

היום הוא במשרד ראש הממשלה, דרך משרד ההתיישבות. ובשנה האחרונה, בגלל שזו פוזיציה של ראש ממשלה, בדיוני תקציב יותר קל לנו. אחרי 10 שנים העלנו את המשכורת ב-50%, הוספנו תקציב למתנדבות בודדות, הוספנו 500 תקנים לנוער בסיכון, ומגיע ברכות לשר הממונה.

הממשלה הזו היא ממשלת שמאל חילוני וערבים, איך זה משנה את הגישה של המגזר החרדי והמגזר הערבי לשירות הלאומי?

הרשות היא ממלכתית ולא עוסקת בפוליטיקה. במגזר הערבי למרות רעשי הרקע של ההנהגה, הצעירים מצביעים ברגליים, אנחנו גדלים בכל שנה ב-8% והשנה נגיע ל-5,200 מתנדבים במגזר הערבי והדרוזי, שזה הישג מדהים.

במגזר החרדי, אנחנו וצה"ל חוטפים את המכה בכל פעם שמדברים על חוק הגיוס. אבל בכל שנה מדברים על זה, אז העלייה היא מתונה וקבועה.

בגלל שאומרים פטור לכולם, אז פחות מגיעים להתנדב?

חרדי נשוי עם ילד, אומר לעצמו, אני אשב בינתיים על הגדר, נראה מה קורה, אולי אקבל פטור לגמרי. השירות של החרדים הוא מאוד משמעותי ומאוד מוטה תעסוקה, אנחנו נותנים הכשרות וניסיון להכניס אותם לשוק העבודה.

מה עם בנות חרדיות בשירות הלאומי?

מי שרוצה יכולה להצטרף, אין לזה מסלול מיוחד. יש מעטות מאוד, ההנהגה הרבנית החרדית מתנגדת לדבר הזה והמדינה ככלל, עוסקת בעיקר בגיוס לצבא ולשירות הלאומי של גברים חרדים והנשים החרדיות פטורות

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
למה צריך את...
לא טוב | 07-06-2022 20:17
למה צריך את כל מפעל ההשתמטות הזה? יש צבא, ועש שירות חובה. בכל מקום שיש למדינה צורך, הצבא יציב את מי שיבחר, לפי כישורים ולפי שיקולי המדינה
2
השירות הלאומי לא הוקם על ידי הרב צפניה דרורי
אחד העם | 13-06-2022 13:03
השירות הוקם על ידי האגודה להתנדבות בראשותו של דב פרומן זל, וביזמה של השר מיכאל חזני. תמחקו את הפיסקה שמייחסת לרב דרורי מה שלא שלו. הוא עומד בראשות האגודה שלושים שנה. האגודה והשירות הלאומי - כבר חמישים שנה.