אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

מטוס כנף ציון עובר לבסיס הקבע שלו בחיל האוויר

מטוס ראשי המדינה (כנף ציון) שכבר כמה שנים מוכן אך לא נעשה בו שימוש יעזוב את חניית התעשייה האווירית ויעבור לבסיס הקבע שלו בנבטים, עד שיחליטו מה עושים איתו

מטוס כנף ציון עובר לבסיס הקבע שלו בחיל האוויר
  (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש90)

כמעט שלוש שנים אחרי שטס את טיסת הניסוי הראשונה שלו, מטוס ראש הממשלה "כנף ציון" יעזוב את מקום החנייה שלו בנמל התעופה בן גוריון ויעבור למגורי קבע בחיל האוויר.

"מטוס ראשי המדינה יועבר בימים הקרובים מהתעשייה האווירית בנתב"ג למתחם שהוכן עבורו בבסיס נבטים. המטוס יאוחסן במתחם, תוך שמירה על כשירותו, עד לקבלת החלטה על אופן השימוש העתידי בו", נאמר בהודעת משרד הביטחון.

עוד באותו נושא

למה מטוס ראש הממשלה עדיין מושבת?


40

מטוס ראש הממשלה מוכן מזה תקופה ארוכה, אבל גם בנט ובעיקר לפיד נמנעים מלטוס בו, משום שהוא נראה להם יקר ובזבזני. הפרויקט שעלה מאות מיליונים ואולי כבר במיליארדים, עומד כאבן שאין לה הופכין. נשיא המדינה למשל טס השבוע לשוויץ בטיסה אזרחית רגילה, בזמן שהמטוס חונה בחנייה שליד מסלול ההמראה ממנו יצא הנשיא לדאבוס.

מבקר המדינה בדו"ח חריף על הפרויקט

בדו"ח מבקר המדינה מלפני חודשיים, מתח מתניהו אנגלמן  ביקורת על הפרויקט 'כנף ציון' מטוס ראש הממשלה ונשיא המדינה, שמסתבר שהוא פרויקט בזבזני, יקר ואפילו מיותר.

לפי הביקורת, עם כניסתו של נתניהו למשרד ראש הממשלה, הוא החל בתהליך של רכישת מטוס לראש הממשלה, בדומה לאייר פורס1 של נשיאי ארה"ב. אלא שכאן התחיל גלגל של בזבזנות ותכנון לקוי, לאורך כל הדרך, כשגם היום 12 שנה אחרי, המטוס עדיין עומד על הקרקע ולא שותף בטיסה רשמית אפילו פעם אחת.

עוד באותו נושא

למה מטוס ראש הממשלה עדיין מושבת?


40

לפי דו"ח המבקר, במשרד רה"מ לא נמצא תיעוד לעבודת המטה שנעשתה בשנת 2010 לצורך קביעת הדרישות המרכזיות בפרויקט כגון טווח הטיסה הישירה, דגם המטוס וגילו וכן דרישה שהמטוס יכיל כ-100 – 120 נוסעים, שהייתה גבוהה פי שניים ממספר הנוסעים המרבי שהצטרפו בפועל לטיסות רה"נ בשנים 2010 ו-2011 (61 נוסעים).

המבקר קובע כי הדרישות המרכזיות שקבע משרד רה"מ בשנת 2010 (טווח הטיסה הישירה, מספר הנוסעים במטוס ותצורת הפנים שלו) לא נבחנו במסגרת תהליך קבלת ההחלטות שבוצע בשנים שלאחר מכן, ואלה שונו על ידי המל"ל וגורמים שונים בדרך באופן שייקר את המטוס. הצגת המחיר לממשלה, נעשתה ללא המע"מ – כלומר "שכחו" 17% מהמחיר, ועוד 6.5 מיליון דולר על השאלה מי יפעיל את המטוס, חיל האוויר או חברה אזרחית.

בסך הכל אישר הקבינט מטוס בעלות של 729 מיליון שקל, גבוה ב-137 מיליון שקלים מהתכנית המקורית שהציג משרד הביטחון.

יקר פי 2 ועוד לא טס אפילו פעם אחת

המטוס 'כנף ציון' שעבודת המטה עליו החלה ב-2010 והוא נרכש ב-2016, היה אמור להימסר כבר במרץ 2021, אולם כאמור, עד עכשיו, מרץ 2022, הוא טרם נמסר למשרד רה"מ וטרם החלו להתבצע באמצעותו טיסות של ראשי המדינה.

המבקר קובע כי בסיכומו של דבר, עלות הטיסה הממוצעת ת במטוס ראשי המדינה (ובכלל זה עלות ההקמה, ההסבה, ההפעלה ועלות ההון) צפויה להיות גבוהה בכ-108% מהעלות של טיסה ממוצעת במצב הקיים של חכירת מטוס אזרחי (כ-5.2 מיליון ש"ח לעומת כ-2.5 מיליון ש״ח).

עם זאת מציין המבקר את הצורך במטוס: במטוס ראשי המדינה קיים שיפור ניכר לעומת המצב הקיים (חכירה של מטוסים אזרחיים) ברמת הביטחון, לרבות בהיבטים של ההגנה על המטוס ואבטחת המידע בו, התקשורת, השליטה, התנאים במטוס, השירות שניתן בו וכן הזמינות שלו.

משרד ראש הממשלה: הדו"ח מתייחס לממשלות קודמות

תגובת משרד ראש הממשלה והמטה לביטחון לאומי (מל"ל) לדו"ח: "דו"ח המבקר מאיר היבטים שונים בתהליכי קבלת ההחלטות בפרויקט מטוס ראשי המדינה, אשר מצריכים תיקון והתייעלות. הדברים יילמדו ביסודיות ויתבצע תהליך הפקת לקחים בהתאם.

יצוין, כי כתיבת הדו"ח הושלמה בשנת 2021 והוא מתייחס לתהליכים ולהחלטות שהתקבלו ע"י ממשלות קודמות והחלו לפני עשר שנים ויותר, כמו גם ע"י נושאי משרות אשר רובם אינם מכהנים בתפקידם כיום.

מטוס "כנף ציון" השלים בעת האחרונה את הליכי הרישוי, לאחר שהותקנו בו מערכות ייחודיות ברמות סיווג שונות שהותאמו לחפ"ק האווירי של ראשי הממשלות והנשיאים. לצד זה, מתבצעת במשרד ראש הממשלה עבודת מטה בנושא שבוחנת את כלל היבטי הפרויקט, וזו תביא בחשבון גם את הנאמר בדו"ח המבקר".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
16 תגובות - 12 דיונים מיין לפי
1
חקי חיון ,...
חקי חיון | 25-05-2022 17:28
חקי חיון , בכל הזמנים ובכל המדינות למיליארד בעלי עמדה.תפקיד כלל לא אכפת לבזבז כספי ציבור כלאחר יד , מה אכפת להם.ן ? זהו אינו מכיסם הפרטי.
2
להעבירו לחמנייה במוזיאון...
טרנר | 25-05-2022 19:03
להעבירו לחמנייה במוזיאון חיל האויר בבאר שבע...
3
תודה למר נתניהו...
אשר | 25-05-2022 20:14
תודה למר נתניהו שזרק את כספינו לאבדון.
כל הכבוד...
א | 25-05-2022 23:35
כל הכבוד לך שאתה מודה לנתניהו, רק אל תשכח להודות לבנט ולפיד
4
אין כל סיבה...
אשר | 25-05-2022 23:31
אין כל סיבה שלא יטוסו במטוס, ההוצאות כבר נעשו וזה כבר לא ישנה את מה שקרה, לפחות שיתחילו להפעילו ובכך לחסוך עלויות. אם בנט לא טס בו כדי לא להראות שאינו בזבזני, אז שיטול קורה מבין עיניו בכל הקשור לתהליכים וההוצאות בפועל על ביתו.
כשל לוגי...
מ. | 26-05-2022 10:27
כשל לוגי של הוצאה שכבר נעשתה. אין סיבה להמשיך בהוצאות. קרוב למיליארד שקלים נזרקו לפח. למה להמשיך לזרוק לשם עוד? למכור מה שאפשר, לחלקי חילוף, ולזכור ולא לשכוח את השחיתות שגרמה לביזיון הזה.
5
גנב ציון ...
צנון | 26-05-2022 0:35
גנב ציון
6
}}} לשלוח את...
לפי ההלכה. | 26-05-2022 8:25
}}} לשלוח את נתניהו ומשפחתו יחד עם המטוס חזרה למקום ממנו הגיע ארהב.שיקח איתו את הדתיים ערבים וחרדים. שישארו שם עד שמשיח יגיע.
גועל נפש...
יע | 26-05-2022 22:21
גועל נפש
גזען ...
אזרחית | 26-05-2022 17:36
גזען
7
אכן ביזבוז שאחראי...
צבי עזורי | 26-05-2022 11:08
אכן ביזבוז שאחראי לו המלך ניתאי הראשון. אני לא מתמצא בנושא תעופה, אבל....אולי אפשר להסב את המטוס לטובת תידלוק. ישראל הזמינה מטוסי תידלוק מארהב. אם עלות ההסבה לא גדול (צריך לבדוק). אז...אולי לשקול את זה.
8
להשאירו כאנדרתת השחיטות...
ע ש כשרות | 26-05-2022 15:50
להשאירו כאנדרתת השחיטות
9
תכלס זה מיועד...
פטריוט | 26-05-2022 17:40
תכלס זה מיועד לראשי ממשלה ולנשיאי מדינה היום הבית של בנט הבית של לפיד כל אחד שנתיים משרת הופך ביתו לארמון על חשבון כולנו. לכל המגיבים. המטוס הוא לשירות נשיא מדינה ולראשי ממשלה. מה עוד שהמטוס מאובזר כמו בבור. לא הבנתי מה רע בזה
10
לדעתי צריך להשתמש...
ידידיה | 26-05-2022 19:59
לדעתי צריך להשתמש במטוס כדי להטיס וגם להחזיר משלחות של אנשים שמייצגים את מדינת ישראל בתחרויות ספורט או משלחות שטסות לפולין
11
צריך להשתמש בו...
יע | 26-05-2022 22:20
צריך להשתמש בו הוא כבר קיים
12
לא מדויק. המטוס...
כנף לציון בוכיה | 27-05-2022 6:35
לא מדויק. המטוס אושר לטיסה רק ב12/201. מטוס מיושן ובזבזן שיצא משירות כמעט בכל חברות התעופה בעולם. נדרש להכשיר טייסים במיוחד לכך או להחזיר מהפנסיה טייסי אלעל או את הטרוריסטים מפיגוע התאומים שהשתלטו על מטוסי 757/767 בדרכם לאחד מפעולות הטרור הנוראיות שידעה האנושות. שופץ עי אנשי התעשייה האווירית המושחתים והכל בניצוחו של הקיסר המודח. לשלוח את המטוס לנמל התעופה של קייב ולחכות שרוסיה תסיים את העבודה כמו במקרה של הטיטאן הלבן..