היום בהיסטוריה: שני שליחי הסוכנות נרצחים באלג'יריה - סרוגים

היום בהיסטוריה: שני שליחי הסוכנות נרצחים באלג'יריה

יעקב חסן ורפאל בן גרא היו שני שליחי הסוכנות היהודית להעלאת יהודי אלג'יריה. הם נתפסו על ידי ערבים, והוצאו להורג בכ"ד בניסן תשי"ח. מקום קבורתם לא נודע עד היום

author-image
היום בהיסטוריה: שני שליחי הסוכנות נרצחים באלג'יריה
  בן גרא (מימין) וחסן. (צילום: באדיבות המשפחה)

היום בהיסטוריה: שני שליחי הסוכנות נרצחים באלג'יריה

יעקב חסן נולד בתוניס בשנת תרפ"ה (1925) ומגיל תיכון היה ציוני נלהב, שסייע בגיוס כספים לגאולת קרקעות בארץ ישראל ושותף היה להקמת תנועות ציוניות בתוניס. כשפלשו הגרמנים לתוניס הסתתר יעקב והחליט כי עליו לעזוב ולעלות לארץ

לאחר שסיים את לימודיו בהצלחה הצטרף להכשרה בצרפת ועלה לארץ באוניית "המעפיל האלמוני". העולים נתפסו על-ידי הבריטים והועברו למחנה בקפריסין, שם עסק יעקב בחינוך נוער. מספר חודשים לפני הקמת המדינה הגיע מהמחנה לארץ ישראל עם רעייתו לאה, לה נישא במחנה בקפריסין. בני הזוג התיישבו בקיבוץ סעד שבדרום, וכעבור מספר שנים נמנה יעקב במקימי מושב בית הגדי בנגב. יעקב היה מזכיר המושב. וסייע להתפתחות היישוב עד כי נחשב ל"מוכתר" של הישוב.

עוד באותו נושא

היום בהיסטוריה: פרוץ מאורעות תרצ"ו-תרצ"ט

רפאל בן גרא נולד בגרמניה עלה ארצה ולמד באוניברסיטה העברית בירושלים. הוא נישא לשושנה לבית לוי ולזוג נולדו שני בנים: אהוד ויואב. רפאל ומשפחתו התגוררו במושב בצרה. הוא עבד כמדריך במקווה ישראל, מזכיר של מושב גני יהודה ואחר כך החל לעבוד כשליח עלייה של הסוכנות היהודית.

בחורף תשט"ז (12.55) יצאו יעקב ורפאל לשליחות מטעם מוסדות המדינה לפעול בין יהודים המועמדים לעליה לארץ במרוקו. הם פעלו ברבות מהקהילות הרחוקות והנידחות, והעלו יהודים רבים לישראל, הרבה פעמים מעבר למכסה המותרת. משנאסרה הפעילות במרוקו, השניים גורשו ממרוקו ועברו לעבוד בקרב היהודים באלג'יר.

(צילום: יאיר קליין)

יעקב מונה למנהל מחלקת העלייה באלג'יר, ולמעשה היה מוכר כנציג מדינת ישראל שם. באלג'יר עסקו בהצלחה בהעלאת מאות משפחות לישראל, וביניהן כארבעים משפחות של יהודים מהעיר אפלו. ביום כ"ז שבט תשי"ח (17.2.58) יצאו השניים לאפלו למשימה נוספת להעלאת יהודים. השניים שכרו מונית ערבית אך לא הגיעו ליעדם. כעבור מספר ימים נמצאה המונית שרופה ולשניים אין כל זכר. המחתרת האלג'ירית הודיעה כי היא חטפה את השניים.

כל הניסיונות לשחררם נכשלו. לאחר בירורים רבים התברר כי השניים הוצאו להורג ביום כ"ד ניסן תשי"ח (14.4.58) ויום זה נקבע כיום נפילתם. גופותיהם לא הושבו ומקום קבורתם לא נודע.

לזכרם נקרא רחוב באשדוד, חסן-בן גרא, ובית הכנסת המרכזי בנתיבות בה התיישבה משפחתו של יעקב נקרא ע"ש יעקב חסן.

==

הפינה לעילוי נשמת חמי היקר ינון דדון שנפטר בעיצומו של חג הגאולה. כילד עלה מתוניס וגדל בבית הגדי ולאחר נישואיו עם חמותי ז"ל נמנו על מקימי מושב מעגלים בנגב, והקים את תחנת כיבוי האש בנתיבות.

לאורך כל השנים גאה היה חמי בפיתוח הנגב ובקידומו ושמחה שקטה מלאה אותו כשידע שגם לו חלק לא קטן בהגשמת חזון הזקן וגם הנגב עוד יהיה פורח.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
הרבי
נועם | 17-06-2022 9:10
הרבי מלובביץ' ישו