צפו: קצר על הפרשה | כמה פעמים אנחנו אומרים "אני" - סרוגים

צפו: קצר על הפרשה | כמה פעמים אנחנו אומרים "אני"

אנחנו בתרבות שמעצימה מאוד את ה"אני", אך מה בינו לבין רצון הקב"ה? פרשת השבוע מציבה לנו שני מודלים מצד אחד נדב ואביהו ומצד שני אהרון הרב יששכר היימן בסרטון קצרצר לפרשת השבוע. צפו

author-image
צפו: קצר על הפרשה | כמה פעמים אנחנו אומרים "אני"
  אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

פרשת שמיני: כמה פעמים ביום כל אחד מאתנו אומר את המילה "אני", אני רוצה, אני הולך, אני חושב, אני יודע, אני מבין…

היום שלנו מלא במילה "אני", כי אנחנו חיים בתרבות שמאוד מעצימה את ה"אני", את הרצונות של האדם, את חלומותיו, את אישיותו. ואיפה הקב"ה בתמונה?

מה היחס בין ה"אני" שאנחנו כל כך מעצימים לבין רצון הקב"ה? פרשת השבוע מציבה לנו שני מודלים, מודל אחד של נדב ואביהו, ומודל שני של אביהם, אהרון.

אצל נדב ואביהו הדברים מפורסמים. הם הקריבו "אש זרה אשר לא צוה אותם", לא מתוך רצון לפגוע, לחטוא, או כל דבר שלילי אחר, אלא כפי שהרבה פרשנים מסבירים, הם באו מתוך רצון של קדושה, הם רצו להתקרב לקב"ה, לדבוק בקב"ה, להתעצם, ולהשרות שכינה בישראל כפי שהם מבינים.

הם העצימו את ה"אני" שלהם, והקב"ה אמר: לא! יש דרך איך אני רוצה שהדברים יפעלו. מולם עומד אהרון.

עוד באותו נושא

זמני כניסת שבת ויציאת שבת פרשת שמיני – פרה תשפ"ב


4

ה"שפת אמת" שם לב לביטוי מאוד מעניין "וידום אהרון", הוא שתק, ואיפה היה עולמו הפנימי? מה הוא רצה לעשות כאדם? ודאי שהוא רצה להתאבל, ברור שהוא רצה לשקוע באבל על שניים מתוך ארבעת בניו, ודאי שהעצבות מילאה אותו, מדייק ה"שפת אמת" שהוא ידע לידום, הוא ידע להכפיף את עולמו הפנימי לרצון האלוקי.

מסכם ה"שפת אמת": "זה שכתוב בקרובי אקדש" בקרובי, מי שמקרב את עצמו אלי, אומר הקב"ה, "להודיע, כי לא מצד מעלת האדם יכול להתקרב אליו, אלא בכוח ציווי הבורא יתברך". כדי להגיע לקרבת אלוקים אנחנו צריכים ללמוד לעשות את רצוננו כרצון הקב"ה, וכששני הרצונות הללו משתלבים זה בזה, הרצון שלנו ברצון האלוקי – מגיעים לקדושה ולקרבת אלוקים אמיתית.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
"האני" - היחיד הוא הקב"ה
משה אהרון . | 25-03-2022 11:17
בסד. לתרבות האני ===============. האני היחיד הוא הקבה. שכך לא פעם התבטא הקבה : אני ה' ועוד. וכן קדושים תהיו כי קדוש אני רק האני של הקבה קדוש. וכמו גם שיכלולו של האני ל- אנכי. לאמור : אני-כי. אני כי בראתי עולמכם. והנה האני של כל אדם בסיכול אותיות = אין. שכך צריך לחוש כל אדם כשהוא אומר אני שהוא מהות של = אין. שאם לא כן,לסוף הוא מתנשא וחוטא. שנאמר : אשר נשיא יחטא. שראשי תיבות = אני. הנה אם כן ימעט האדם בשימוש המילה אני. וודאי לא בהתנשאות ובהתפארות . שבכך הוא מרבה ומביא אין לעולם. ואם אדם מגדיל להשתמש במילה אנכי השמורה במיוחד לאנכי אלוהיך .יזהר לכוון ולהפנים את מהות האנכי לאדם . והפעם בניתוק איבריה של המילה אנכי - אן - כי. שתמיד תמיד יזכור לאן מועדות פניו , שהוא נברא בצלם אלוהים..... משה אהרון