עופרי היעלים האלה מרגשים: וזאת הסיבה - סרוגים

עופרי היעלים האלה מרגשים: וזאת הסיבה

אמנם מזג האוויר קודר, אך הטבע מתחיל להתעורר לאביב, הבוקר החלה רשמית עונת ההמלטות של היעלים, בתיעוד ראשון משמורת מצוק הצנים. חוץ מסה ידעתם שאצל יעלים יש גני ילדים?

עופרי היעלים האלה מרגשים: וזאת הסיבה
  יעל ועופריה (צילום: דניאל שמר פקחית שמורת מצוק הצינים רשות הטבע והגנים)

אמנם מזג האוויר החורפי ממשיך איתנו, אבל הנה עוד סימן אביבי. הבוקר (שישי) החלה עונת המלטות היעלים, בתיעוד ראשון של צאצאים בשמורת מצוק הצינים

פקחית רשות הטבע והגנים דניאל שמר התעוררה לבוקר שמח במיוחד ותיעדה את ראשוני הצאצאים של היעלים בשמורת מצוק הצינים. הערכה היא כי בישראל קיימים כ 1500 יעלים שהם מין בסכנת הכחדה.

עוד באותו נושא

האם טרומפלדור באמת אמר "טוב למות בעד ארצנו"? צפו

ד"ר אסף צוער, אקולוג מחוז דרום של רשות הטבע והגנים, אומר כי עונת ההמלטה של היעל הנובי היא בראשית האביב, כך שבימים אלה, ניתן להתחיל לצפות באימהות ובגדיים.

לדבריו, הצלת היעלים מהכחדה וקיום אוכלוסיות ברוב מצוקי הנגב ומדבר יהודה נחשב לאחד מהישגיה הבולטים של שמירת הטבע בישראל. היעל הנובי היה נפוץ בעיקר במזרח התיכון ובערב הסעודית. בישראל שרד עם קום המדינה מספר מצומצם של יעלים במדבר יהודה. בעקבות מאמצי שימור החלה אוכלוסיית היעלים להשתקם והתפשטה במדבר יהודה ובנגב. אחרי מלחמת ששת הימים התפשטה אוכלוסיית היעלים גם לחלקו הצפוני של מדבר יהודה.

עופר יעלים צעיר, במכתש רמון (צילום: אור יזרעאלי)

יעל נקבה מסוגלת להמליט גדי אחד, ואם היא מבוגרת ומנוסה, מצבה הגופני טוב והיא מצויה בתא שטח שבו מזון טוב היא תמליט תאומים. בשנה שחונה המלטות מעטות ושרידות הגדיים נמוכה. ההמלטה מתרחשת באביב והייחום הוא בסתיו לפני רדת הגשמים, כך שהיעלה בעצם “מהמרת” על מצב הצומח לאחר שירדו הגשמים – אם לא להמליט או אם להמליט גדי אחד או תאומים.ביעלים קיימת תופעת "גני ילדים" בהם כמה נקבות מרכזות את הגדיים יחד ומשאירות נקבה או שתיים שישמרו על הצעירים, באזור מוגן במצוקים. כך מתאפשר לנקבות האחרות לרעות באזורים מסוכנים יותר. עם התבגרותם ניתן לראות "משחקים" של הגדיים בהם הם מחכים את הבוגרים במשחקי מלחמות וכך כבר בגיל צעיר בוחנים את כוחם מול שאר בני גילם.

ברשות הטבע והגנים מציינים כי היעל היא חיית בר לפיכך אסור להאכיל אותה. בשבועיים האחרונים נדרסו מספר רב של יעלים באיזור כביש 90 שעלו לאכול מזון בצידי הכביש ברשות מבקשים מהנהגים סעו בזהירות ועזרו לנו לשמור על היעלים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו