הביקורת על ח"כ עידית סילמן שבכתה במהלך דיון מביעה עמדה הרואה בגילויי רגש חולשה שאינה אמורה לאפיין את מנהיגי העם, בוודאי לא אם הבכי מופיע בעת דיון או ויכוח.
מבלי להיכנס לתוכן הדיון ונסיבות הבכי, ולמידת הצדק של טענותיה, הקביעה לפיה זו עדות לכך שהיא אינה מתאימה לתפקידה כיו"ר הקואליציה, והסברא הטוענת שאולי בכך מתברר שנשים בכלל אינן מתאימות לתפקידי הנהגה, עומדות להבנתי בסתירה לעולה ממעשי חכמים המופיעים במסכת חגיגה שאת סיום הלימוד בה מציינים בשבוע זה רבבות לומדי ולומדות 'הדף היומי'.
הספרות הרבנית מתארת תנאים ואמוראים שהביעו את הכאב שלהם בבכי ובכך, לעניות דעתי, יש כדי ללמד שבעולמם הבכי כנראה לא נחשב אות לחולשה וחוסר התאמה אלא לחיבור רגשי הנדרש ממי שהגה ההנהגה בידיהם.
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
התנאים והאמוראים גם הם הזילו דמעות
כבר בתחילת המסכת אנו לומדים על רבי אליעזר בן הורקנוס שבכה כששמע שחכמים הכריעו בהלכה נגד מסורת המקובלת בידיו (חגיגה, דף ג עמוד ב). תנא זה לא היה היחידי שביטא את כאבו בבכי. על רבי יהודה הנשיא מסופר (חגיגה, דף טו עמוד ב) שבאה לפניו בתו של (רבי) אלישע בן אבויה שיצא לתרבות רעה וביקשה שיפרנס אותה. רבי התפלא על כך שלכופר כמו 'אחר' יש צאצאים, ובתו של אחר דרשה במפגיע "זכור לתורתו ואל תזכור מעשיו". הגמרא מתארת אש שיצאה מן השמים וסכסכה את ספסלו של רבי. בשלב זה רבי, בהכירו בכך שמעלת התורה עומדת לו לאדם אפילו אם סר מן הדרך, ובוודאי שזכות הלימוד עומדת למי שמתמיד בה. זו לא העדות היחידה על כך שנשיא הדור בכה. הוא בכה כששמע שרבי אלעזר בן דורדיא, אותו חוטא בעריות ששב בתשובה, מזומן לעולם הבא (עבודה זרה, דף יז עמוד א) וכששמע שהמוציא להורג של רבי חנינא בן תרדיון זוכה לאותה מעלה משום שהקל את מותו (עבודה זרה, דף יח עמוד א).
הזדמנות נוספת בה רבי יהודה הנשיא גילה את רגשותיו בבכי היתה כאשר רבי פנחס בן יאיר סרב לאכול אצלו מחשש שיכשל באכילת איסור משום שראה בביתו חיות מסוכנות. רבי ניסה לרצותו, עד שהר הפריד ביניהם. גם במקרה זה, הכרתו של רבי בכך שצדיקים ולומדי תורה זוכים לסייעתא דשמיא, בחייהם ובמותם, באה לידי ביטוי בבכי (חולין ז ע"ב).
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
גם בין האמוראים אנו מוצאים מי שגילו את רגשותיהם בהזלת דמעות. כך, הגמרא במסכת חגיגה (דף טו עמוד ב) מספרת שרב יהודה בכה ותלה עצמו על דלת השער מרוב התפעלות על מידת העמקת חכמים בהלכות ואפילו הנידחות (חגיגה, דף טו עמוד ב). בהזדמנות אחרת הוא החרים את אחד התלמידים. לאחר שרב יהודה נפטר מיאנו חכמים להתיר את החרם, ויצא אותו תלמיד ובכה (מועד קטן יז ע"א).
רבי יוחנן פגע בריש לקיש בלהט הויכוח, וכשהבין שאיבד את החברותא המעולה שלו הוא הצטער ובכה (בבא מציעא פד ע"א). בפעם אחרת רבי יוחנן הצטרף לבכי של רבי אלעזר החולה מחמת שהכיר בכך שיום יבוא וימות (ברכות ה ע"ב; והשוו למעשה ברבי פנחס בן יאיר במסכת שבת לג ע"ב); לבכי מחשש המוות אפשר לצרף גם רבי ינאי הזקן, עליו מסופר בזוהר שלאחר שבדרך נס חייו ניצלו מטביעה היה בוכה בכל פעם שהגיע לבית המדרש של רב כי היה ירא מאפשרות שעבר על דברי חכמים והתחייב בנפשו (חלק א, דף סז עמוד ב).
אספתי רק כמה דוגמאות, אך עיון במכלול ספרות חז"ל והמסורת הרבנית יגלה עוד דמויות הוד שחספוס רגשי לא אפיין את דרכם, ודומה שדווקא הבכי היווה עדות נוספת לגדולתם.
==
הרב ד"ר אביעד הולנדר הוא חבר ארגון רבני ורבניות "בית הלל – הנהגה רבנית קשובה" וחבר סגל במכון מנדל למנהיגות.
מה דעתך בנושא?
8 תגובות
2 דיונים
נו באמת
היא לא בכתה על החלכאים והנדכאים, אלא אך ורק על כבודה האישי
09:09 10.03.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דפנה
איך אתה מעיז להשוות מישהו שונה מן הקצה לקצה?
14:59 10.03.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מצביע ימינה מרומה
סילמן לא מייצגת ציבור רגיל אלא את ציבור הזונות וגם להם היא מוציאה שם רע
06:11 10.03.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיפאי
אתה רציני? על מה בוכים ועל מה צוחקים זה העניין לא הבכי בפני עצמו. כמו בית הלל המקוריים על מה מקילים ואיפה וגם זה רק שהיו רוב החכמים כמותם וקיבלו...
אתה רציני? על מה בוכים ועל מה צוחקים זה העניין לא הבכי בפני עצמו. כמו בית הלל המקוריים על מה מקילים ואיפה וגם זה רק שהיו רוב החכמים כמותם וקיבלו את דעת בית שמאי כשבית שמאי היו הרוב . אבל להגדיר את עצמכם כבית הלל כלומר כל השאר בית שמאי....הנהגה רבנית קשובה כאילו כל השאר לא קשובים....יהירות כזו איך אתה מעז לקרוא לעצמך רב. זה לא רק מבחני רבנות. ההלכה היא לפי בית הלל בגלל שהקדימו את דברי חבריהם לדיברהם לא נראה לי שאתם בסטנדרט הזה
המשך 21:38 09.03.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאיר
אחרי שהיא תוקפת את וולדיגר, ולא נותנת לה לדבר, מטיחה בה שהיא עושה הצגות, ובסוף היא זו שמתקרבנת ובוכה... אולי פשוט נזכרה בתקיפה ש(לא) עברה בתחנת הדלק? וללדיגר אמרה...
אחרי שהיא תוקפת את וולדיגר, ולא נותנת לה לדבר, מטיחה בה שהיא עושה הצגות, ובסוף היא זו שמתקרבנת ובוכה... אולי פשוט נזכרה בתקיפה ש(לא) עברה בתחנת הדלק? וללדיגר אמרה שהיא הצביעה נגד. האמת היא שהיא בכלל לא היתה במליאה באותו זמן. במקום לתקן את וולדיגר ולומר את האמת: "לא הצבעתי נגד, אבל גם לא בעד, פשוט הנושא לא באמת חשוב בעיני ולכן לא הגעתי בכלל להצבעה..." היא בחרה בדרך של אלימות וניצול מעמדה בהשתקה ברוטלית עד סילוק מהדיון של וולדיגר. אחרי כל זה, היא פורצת בבכי כאילו היא הקרבן...
המשך 17:49 09.03.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אוריאל
שחקנית מעולה
17:03 09.03.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ז'וז'ו זלמנוביץ'
וואי איך צחקתי. מרמת ההגכחה שכל פעם שוברת שיאים חדשים... משוה את הילדה הנודניקית והמעצבנת והנג'סית הזאת לתנאים ואמוראים קדושי עליון. חח לאן עוד תגיעו פ-ס-י-כ-י-ם
16:13 09.03.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחד העם
זה הדבר היחידי שיצא לך מהתלמוד?הבכי של סילמן?בשביל זה כנראה למדת, את פירושם של רשי ובעלי התוספות ,רבינו חננאל ,ורבינו גרשום ,הריף, הרמבם ,הנמוקי יוסף והרן ,רבינו יהונתן על מסכת עירובין ומהרם חלאווה ורבינו דוד על מסכת פסחים המאירי חידושי הרשבא והריטבא טור בית יוסף ובח הרב המגיד והכסף משנה על הרמבם שולחן ערוך טז ושך רבי עקיבא איגר והגהות הגרא על השולחן ערו,ך תקלין חדתין על מסכת שקלים ,והירושלמי על מסכתות זרעים ,עם פירושי הפני משה והגרא והרידבז וכו ואז זכית להבין את דמעות התנין של סילמן,דבר אחד אני בכל זאת מסכים,היא צריכה לבכות ללא הפוגה על חילול השם ,והרס הדת שהיא שותפה מלאה לכך,שלא תפסיק לבכות, ההולכים בעמק הבכא מעין ישיתהו
16:36 09.03.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר