צפו: קצר על הפרשה | יש חופש אמנותי עם צווי ה'? - סרוגים

צפו: קצר על הפרשה | יש חופש אמנותי עם צווי ה'?

הקב"ה מצווה את בצלאל ואהליאב כיצד לעשות את המשכן וכליו, "כאשר ציווה ה' את משה", אבל רגע, איפה החופש האמנותי והיצירתיות? יש לו מקום? הרב יששכר היימן בסרטון קצרצר לפרשת השבוע. צפו:

צפו: קצר על הפרשה | יש חופש אמנותי עם צווי ה'?
  אמנית בירושלים, אילוסטרציה (צילום: הדס פורוש/ פלאש 90)

פרשת פקודי: בצורה טבעית, כל אומן רוצה לבטא ביצירותיו את אישיותו, את חלומותיו, את כישרונותיו, ולזה משמשת האומנות. והנה, אנחנו מגלים בפרשת השבוע שכל האומנים, בצלאל, אהליאב ועוזריהם בנו יצירת מופת מבחינה אומנותית, והכל היה "כאשר צוה ה' את משה".

איפה הכישרון הטבעי? איפה הנימה האישית? הנקודה, הליטוש, האמירה האישית, כל אחד עם כישרונותיו ומעלותיו? – לא היה, כי הכול היה "כאשר צוה ה' את משה", תוך התבטלות מוחלטת לציווי ה'.

עוד באותו נושא

זמני כניסת שבת ויציאת שבת פרשת פקודי תשפ"ב

לדבר הזה הייתה השלכה – "וירא משה את כל המלאכה, והנה עשו אותה כאשר צוה ה' כן עשו – ויברך אותם משה", אומר הרש"ר הירש, אחרי שמשה רואה את ההתבטלות הזו הוא מברך אותם. ואתה עומד ושואל: למה הם היו צריכים למחוק את כישרונם האישי? למה הם היו צריכים להתעלם מהאישיות שלהם? למה הם היו צריכים לבטל את עצמם?

תשובה: יש שני סוגי ענווה. יש ענווה אחת שבה האדם אומר לעצמו: "אני לא שווה כלום", "אני לא מבין", "אני לא מוכשר", "אני לא…". זו ענווה פסולה כדברי הרב קוק, כי היא מכניסה את האדם לדיכאון, לעצבות, לדימוי עצמי נמוך, לחוסר מוטיבציה, כי אני לא שווה, ואני לא מבין, ולא יודע כלום. אבל יש ענווה מפוארת ונכונה, שהאדם מכיר את הכישרונות שלו, ויודע מעולה מה היכולות שלו, ובמה הוא טוב, אבל הוא יודע שזה לא ה"אני" כאגו אישי, אלא זהו רצון ה', הקב"ה נתן לי את הכישרונות לעשות א' או לעשות ב', ומכוחו אני פועל ויוצר.

בצלאל, אהליאב, חבריהם היו מאוד מוכשרים מבחינה אומנותית, אבל הם הרגישו שכול מה שיש להם בא מהקב"ה, ולכן הם עשו את מה שה' רצה, הם עשו זאת מתוך התבטלות אומנותית, כי האגו האישי שלהם היה מלא אך ורק ברצון ה', בהתבטלות ובהבנה, שכל מה שיש להם זה רצון ה'.הענו מכל אדם ראה דרך האומנות המופלאה של המשכן את הענווה של בוני המשכן, ואמר, את הדבר הזה צריך לברך: "ויהי נועם ה' אלוקינו עלינו…"

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
למה לא להאמין שהייתה אחדות אופטימלית של שלמו
משה אהרון | 04-03-2022 14:05
בצלאל בן אורי שניחן כחושב מחשבות הצליח להבין כי כל שיפור אישי שמוצע . נחות מהציווי כך שכל מעשה נעשה לבסוף בשלמות גם של ציווי וגם של שיכנוע. משה אהרון