פרשת פגסוס: במקום חקר האמת עוד התקוטטות פוליטית - סרוגים

פרשת פגסוס: במקום חקר האמת עוד התקוטטות פוליטית

הדרמה סביב חשיפת האזנות הסתר של המשטרה יכלה להביא ברגע נדיר של קונצנזוס בחברה הישראלית לטיפול משותף בסוגיה האזרחית והדמוקרטית הזאת. אבל יחסי אי האמון ידרשו לבסוף טיפול מגושם יותר

פרשת פגסוס: במקום חקר האמת עוד התקוטטות פוליטית
  צילום אילוסטרציה: חיים גולדברג

סערת פגסוס: על פניו פרשת האזנות הסתר יכולה ליצור כאן קונצנזוס וכר נרחב לשיתוף פעולה. מימין ומשמאל נחרדים מכך שהמשטרה השתמשה בפרקטיקה של האזנות סתר המיועדת לניטור פעילות מסוכנת כנגד אזרחים ונבחרי ציבור.

בעולם אוטופי, ההצעה של חבר הכנסת שמחה רוטמן, להקים וועדת חקירה פרלמנטרית בראשה עומדים בצוותה ראשי וועדה מהקואליציה ומהאופוזיציה, הייתה נדרשת ומתקבלת על הדעת. היום גם הצטרפו לבקשה כזו אקדמאים משני צדי המתרס.

עוד באותו נושא

המאבק של נתניהו בבית המשפט: צוללים עם פרופ' ידידיה שטרן


132

בעוד ישנה רעידת אדמה ביחסים בין זרועות אכיפת החוק לבין האזרחים, החל מהמשטרה ועד הפרקליטות – בשאלה מי נתן את ההוראה, ואיך התקבלו בכלל דברים כאלו, הכנסת, שהיא הריבון, יכלה לתת מענה לדבר הזה.

הכנסת היא הגוף שמייצג את האזרחים, את הנציגים אותם הם בוחרים ישירות, תפקידה הוא גם פיקוח על הרשות המבצעת ולכן היא זו שיכולה לבחון את הפרשה. אבל ויש אבל גדול. הכנסת היא גם הגוף הכי פוליטי שיש. מהיכרותנו את הפוליטיקאים, הם לא יפספסו הזדמנות להשתמש בכלי הזה לקדם את תפיסת העולם שלהם ביחס לפרשה.

הצעה יפה, אך הביצוע נראה הגיוני פחות (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

מצד אחד, תומכי נתניהו אומרים שהפרשה הזו היא העדות לכך שהכל היה מושחת מלכתחילה כפי שתמיד אמרו, העדויות נלקחו במרמה, המשטרה והפרקליטות הם חלק מחונטה ששולטת כאן, יטענו הרדיקלים מבניהם.

מצד שני באופוזיציה מטיחים את האשמה שכל הפרקטיקות הללו הוכנסו בתקופת נתניהו והם חושדים כפי שאמר השר לביטחון פנים עמר בר לב, שגם הפריצה לטלפונים של של גנץ ושל סער הם הגיעו דרך השימוש הזה בפרקטיקה הזו.

בשמאל במשך השנים חשדו יותר במוסדות המשטרה, השב"כ וגופי הביטחון בשל דאגה לזכויות אזרח, גם במקרים ביטחוניים. בחתך גס הימין כשהיה בשלטון, תמך בחיזוק האמצעים הללו והשמאל ביקש בהגבלות עליהם.

מעל כל אלו מרחפת הסוגיה שמפלגת את העם והיא פרשת נתניהו. כאן כל צד לא סומך על הצד השני, שלא יעשו כאן תרגילים לחילוץ מאימת הדין או להמשך הרדיפה – תלוי בפוזיציה שלכם.

הכדור המשפטי פוליטי ממשיך לרדוף את הממשלה (צילום: דני שם טוב/ דוברות הכנסת)

לכן וועדת חקירה פרלמנטרית כזו, היא לא כזו שתחפש את חקר האמת, אלא כר התגוששות וקבלת מסמכים לטובת העמקת הוויכוח. יתכן שעצם השימוש בנציגים משני הצדדים יביאו לאיזון ו"למאזן אימה", אך סביר יותר שנראה מלחמת הדלפות, השמצות וקידומי אג'נדה דרך שימוש בכלי הפרלמנטרי.

יתרה מזו, החשש האמיתי הוא שבמקום לבוא, לבדוק ולחקור את האירוע כדי להגיע לתיקון המערכת והוצאת הכשלים החמורים הללו החוצה, יעשה שימוש נלוז כדי לרסק עוד ועוד את הרשויות. אם היינו סומכים על הפוליטיקאים שיצליחו להתרומם לגודל התפקיד וליצור שיתוף פעולה עם ראייה ממלכתית רחבה, היה אפשר לעשות זאת. אבל במצבנו, לדאבוננו הרב זה נראה בלתי אפשרי.

נכון שגם וועדת חקירה ממלכתית היא לא מושלמת ונכון שאפשר למסמס כל וועדת חקירה ומסקנותיה. אבל אין לנו אלא ללכת לדרכים המקובלות, ולדאוג לחטא את המרחב ולהגביר את אמון הציבור, בלי להחריב את המערכת כולה, אך אם מסקנות חותכות וטיפול עומק בסוגיה. גם יש לוועדה כזו יותר שיניים לטפל בסוגיה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
תפקיד התקשורת בסערת זנות
יעקב | 08-02-2022 15:11
אני חושב שיש עיתנאים אם חלק בפרשה זאת. זה כמו הלבנת ההון - מעבירים מידע ממשטרה לעיתונאי - ויש לו זכות לא לפרסם מכור המידע. הכל נקי!