תורה ועבודה - פשרה או הלכה? | תגובה לרב פנדל - סרוגים

תורה ועבודה – פשרה או הלכה? | תגובה לרב פנדל

למעשה, הרב פנדל אינו מעוניין ליצור אבחנות והוא מבקש לכרוך את כלל האברכים יחדיו. את הרציניים ואת הנצלנים, את אלו שנושאים בנטל ואת אלו שמהווים נטל

שמואל שטח
תורה ועבודה - פשרה או הלכה? | תגובה לרב פנדל
  (צילום: נעם פיינר)

מדינה יהודית צריכה לתמוך בקיומו של לימוד תורה בישראל, וראוי שהיא תממן אברכים/יות בני עלייה, ותסייע למשפחותיהם.

מצד שני, ברור לכל שבמדינת ישראל נוצרה תופעה חמורה שעליה נאמר ונפסק להלכה: "אחר כך (אחרי התפילה והלימוד) ילך לעסקיו. דכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עוון, כי העוני יעבירנו על דעת קונו" (שו"ע, או"ח, קנ"ו, א').

עוד באותו נושא

הרב דוד פנדל תוקף: לא מעוניינים בשום הסדר


42

נדמה שהציבור הדתי לאומי לגווניו שומר על איזון בריא. המתאימים לגדלות בתורה נשארים עוד קצת שנים ללימוד הלכה ורבנות, והשאר, רובו המוחלט של הציבור, מסיים את לימודיו בישיבה והולך לקבוע עתים לתורה יחד עם משרה מלאה. יש מה לתקן לשני הכיוונים, אך בהכללה, זו מציאות בריאה המשקפת את רוח התורה, בעולם שבו המדינה גם מסייעת ללימודי פילוסופיה סינית.

לעומת זאת, בקרב חלקים נרחבים בציבור החרדי (מאלו שגרים במדינת ישראל) מדובר בעיוות נוראי שכמותו לא היה מעולם. אין צורך להאריך במחירים הרוחניים, החברתיים והכלכליים של התופעה שבבסיסה, ברירת המחדל היא לשבת וללמוד. גם אם אינך מוכשר לכך וגם אם אין לך שום עתיד של הוראה או הנהגה, אתה נשאר ללמוד.

גם בסוגיית המעונות וגם בתמיכות אחרות של המדינה, אפשר היה למצוא פתרון שיבחין בין אנשים שלומדים באופן זמני ובין אלה ה"תקועים בבית השם".

ניתן היה להבחין בין אלה שהדבר מסייע לנשותיהם לצאת ולעבוד לבין אלה שלא. ניתן היה להבחין בין מי שגם משרתים בצבא, לבין אלה שרק מתחמקים ממנו. ניתן היה להבחין בין אלה הלומדים על מנת ללמד ובין אלה הלומדים שנים רבות מידי רק על מנת ללמוד, וניתן גם היה להשאיר את התמיכה על כנה אך להוביל קיצוץ בתמיכות אחרות אשר מונעות מהאדם לצאת ולעבוד.

עוד באותו נושא

בג"ץ בהחלטה דרמטית בעתירת המעונות


8

הרב דוד פנדל, ראש ישיבת ההסדר בשדרות, פרסם מאמר בו כתב: "אנו לא מעוניינים בהסדר שייטיב עם בוגרי צבא ויזרוק חמישה עשר אלף אברכים מחוץ לכותלי בית המדרש… אנו לא מוכנים להיות חלק ממשא ומתן מביש ומשפיל על מכסות ולנסות לפייס תיאבון כמעט אנטישמי לפגוע באברכים יקרים לומדי תורה".

למעשה, הרב פנדל אינו מעוניין ליצור אבחנות והוא מבקש לכרוך את כלל האברכים יחדיו. את הרציניים ואת הנצלנים, את אלו שנושאים בנטל ואת אלו שמהווים נטל. מבחינתו, זו רק אנטישמיות וסוגיית אי יציאתו של המגזר החרדי לעולם העבודה, אינה נובעת אלא מגחמות שונות ומשנאה פוליטית.

שתי סוגיות מפתח עושות את ההבחנה הברורה בין הציבור הדתי לגווניו לבין החרדי: הראשונים משרתים בצבא ורואים את העבודה לכתחילה ואילו השניים כמעט ולא.

הרצון של חלק מהציבור החרדי לאומי לטשטש את ההבדל ולהגן על האינטרסים של הציבור החרדי במלואם, ללא שום פשרה, עולה לאחרונה במספר הקשרים ובכולם עולה הטענה: "כולנו (חרד"לים וחרדים) באותה סירה" ולא "נפקיר" את אחינו החרדים.

רצון זה מחייב שאילת שאלות ותמיהה. האם מתרחש לנגד עינינו שינוי ערכי? האם זה נובע מתוך אינטרסים של שמור לי ואשמור לך? או שמא זה נובע מחוסר הכרות עם אתגריה העתידיים של מדינת ישראל בכלל ושל החברה החרדית בפרט?

ברור שלא ניתן ברגע אחד להכניס משפחות לחיי עניות. ברור שמדובר בנושא מורכב ביותר אשר יש לטפל בו בזהירות, בעדינות ובאמפתיה רבה. מאידך, גם אסור להתבצר ואל לנו להתבייש בתפיסותינו, תפיסות ההלכה, אשר מאמינה שדרך המלך, דרך ארץ, אינה אלא ב"יְגִ֣יעַ כַּ֭פֶּיךָ כִּ֣י תֹאכֵ֑ל, אַ֝שְׁרֶ֗יךָ וְט֣וֹב לָֽךְ".

=======

שמואל שטח הוא מנכ"ל תנועת 'נאמני תורה ועבודה'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
42 תגובות - 20 דיונים מיין לפי
1
הבלים ...
דוד | 14-01-2022 10:31
הבלים
עם ישראל חי וקיים בזכות לימוד התורה
הבל הכסף | 16-01-2022 4:07
ילדים יהודים נרצחו בשואה רק בגלל שהם יהודים, גם כשההורים בכלל לא שמרו מצוות. הנצאים לא הבחינו בין מי שיהודי על פי ההלכה או לא.כולם נשלחו למחנות. היום יש מדינה יהודית ואפשר לגדל לומדי תורה ציוניים במקום הישיבות שנכחדו, עם לומדי תורה ציוניים למהדרין. מילגות לא רק לפוליטיקאים לא ציוניים
זה לא נורמלי לא ללמוד ולשמור תורה...
תורה ועבודה | 14-01-2022 14:38
זה לא נורמלי שרוב העם לא יקיים את התורה, או לא ילמד את התורה. המסקנה: עד שלא יהיה רוב מכריע בעם שלומד וגם שומר את התורה, חובה לחזק ולרומם ככל האפשר את לומדי התורה...
זה לא נורמלי לא לעבוד.
כלכלן | 14-01-2022 12:05
תגיד זה נראה לך נורמלי ש20% מהאוכלוסיה לא תעבוד. ומה עם איסור לא תחמוד ואיסור גזלה.ועוד איסורים רבים . הרי כשאתה לא עובד אתה חי על חשבוני . ומה עם דינא דמלכותא דינא -שכל גדולי ישראל - כולם למעט אחד שלא מוכר או ידוע כגדול- פסקו שדינא דמלכותא חל בישראל ולכן צריכים לשרת ולשלם מס הכנסה ולא לעבוד בשחור- אלה הלכות מעשיות .איך מתמודדים עם כל האיסורים והמצוות. סהדי במרומים אם אני יודע כיתד חיים עם זה.
2
כתבה מטומטמת
כתבה מטומטמת | 14-01-2022 10:41
סתם לכתוב ולקשקש
3
מחילה ,...
ח | 14-01-2022 10:48
מחילה , יאתה מביא רק חלק מהדעה התורנית לגבי להיות אברך, א. ברוך ה רוב האברכים הם כאלה שמצליחים להתקיים, ותורה היא יסוד העולם, כך שזה בוודאי חשוב שהם ישארו עומדים על הרגליים כמו כיום שברוך ה רובם לומדי תורה עם יראת ה. ב. יש סעיפים בטור שמדברים על כך שצריך לפטור תלמידי חכמים ממיסים ומעוד דברים כאלה, במציאות מתוקנת כזו, הכסף שהאישה מביאה הביתה אמור להספיק לחיות בכבוד, אמנם לא עם מותרות, אבל בכבוד , וזה מספיק. פעם האישה לא הייתה מביאה כסף הביתה ולכן זה היה מוטל על הבעל, כיום זה השתנה . יש עניין בכל זאת להרוויח כסף במקום ללמוד תורה כשלא צריך ? ג . הציבור החרדי והדתי הוא אחלה .
4
וואי כמה שטויות...
חי בהם | 14-01-2022 11:04
וואי כמה שטויות במאמר אחד הכותב מצטט כמה מילים מהמכתב של הרב פנדל ומדביק עליהם תאוריה שלמה למה הרב פנדל כתב את המכתב הזה ואחכ כמובן תוקף אותו על פי הבנתו את דבריו.... גיבובי סרק והבלים של אחד שחושב שהוא יודע יותר טוב מכל הרבנים מה נכון לעשות... שיראה איפה הציבור שלו נמצא כשהוא יוצא לאקדמיה ללמוד תואר כי כמובן תורה ועבודה אחוזי הדתלשים והדתלפים והלייטים בכמויות הזויות חוגגים שם.
5
מאמר מעולה. יש הרבה חז"ל במקורות שצדדו בעבודה
זקן | 14-01-2022 11:29
מאמר מעולה. ערכי . מנומק. הגיוני . קראתי את המגיבים לפני ואיני מבין כיצד הם הגיבו כפי שהגיבו. מלבד ההעלבה שבדבריהם, הם מתעלמים מאמרות מפורשות רבות בהרמבם (כל מי שיעלה בדעתו לעסוק בתורה ולא לעבודכאילו חילל השם וביזה התורה .ושגדולי ישראל היו נפחים וסנדלרים .רשי היה גם יינן. הרמבם היה גם רופא. דרך ארץ קדמה לתורה (דרך ארץ, זה גם לעבוד).ולגבי השירות הצבאי - אחיכם יצאו למלחמה ואתם תשבו פה .יש שפע של מקורות שאפשר להביאם בספר. ומילה אחרונה ממרומי גילי - כל אחד צריך לדעת שיש בית דין של מעלה ששופט אמת בהגיע זמנו של כל אדם. כל אחד ולכן מוטב לנהוג ביושר בבחינת ועשית הישר והטוב.
כנראה
צבי יהודה | 14-01-2022 15:10
כנראה לזקן יש רמבם של מוסד הרב קוק בלי כסף משנ,ה בכל זאת יהודיי זקן ,אמנם נכון זקן אשמאי ,אבל צריך ליזהר בכבודו כמה ארפתקי עדו עליה
לזקן
ברדוגו | 14-01-2022 12:06
זקו אשמאי
מציע לך
לסרוג התורן | 14-01-2022 12:03
מציע לך ללמוד בעיון את דברי הכסף משנה שחולק בנחרצות על דברי הרמבם ,ודוחה את כל ראיותיו[זאת בניגוד לדרכו תמיד להגן על הרמבם]כדי שלא תטרח חלילה ,אצטט לך את מסקנת דבריו, וזה לשונו,כל מקום שהלכה רופפת בידך הלך אחר המנהג,וראינו כל חכמי ישראל קודם זמן רבינו ואחריו נוהגים ליטול שכרם מן הציבור,,,אפשר שהסכימו כן כל חכמי הדורות משום עת לעשות לה הפרו תורתיך ,שאילו לא היתה פרנסת הלומדים מצויה לא היו יכולים לעסוק בתורה ,והיתה התורה משתכחת חס ושלום ,ובהיותה מצויה יוכולו לעסוק ויגדיל תורה ויאדיר
6
עם הארץ
עמדין | 14-01-2022 11:52
1באור הלכה,כתבו הספרים,שזהו נאמר לכלל העולם,שאין כולם יכולים לזכות לעלות למדריגה רמה זו להיות עסקם רק בתורה לבדה אבל אנשים יחידים יוכל להמצא בכל עת באופן זנ,,,,וכעין זה כתב הרמבם פרק יג מהלכות שמיטין ויובלות ולא שבט לוי בלבד וכו עיין שם,ובפרט אם כבר נמצאו אנשים שרוצים להספיק לו צרכיו כדי שיעסוק בתורה בודאי לא שיך זה ויששכר וזבולון יוכיח[הרב הדתילוני לא ראה באור הלכה זה שנמצא באותו מקום,וזאת למודעי שעיקר הקצבה בכוללים כ90 אחוז הוא מנדיבי עם בחול ,שבניגוד לסרוגים אוהבי תורה וחפצים ביקרה,ותורמים למענה ביד רחבה ובנפש חפצה מהונם ומפרי עמלם,רק אחוז קטן מאוד[אפסי] מקיצבה ממשלתית2עוד כתב השולחן ערוך ומכל מקום לא יעשה מלאכתו עיקר וכתב על כך המשנה ברורה אלא יעשה רק כדי פרנסתו ,אך מזה גופא צריך להזהר מפיתוי היצר, שמפתהו שכל היום צריך השתדלות על הרוחה זו ועיקר שיתבונן מעצמו מה הוא ההכרח האמיתי שאי אפשר בלעדו ,ואז יכול להתקים בידו שיהא מלאכתו עראי ותורתו עיקר[משנה ברורה שם שנשמט מהרב הדיתולני]כמה סרוגים עונים לקריטריון זה?אין זה ניחוש פרוע שאפילו לא אחוז אחד,הם שקועים עד צוואר בחומריות ותאוות הבשרים של העולם הזה,אבל אין להם מנוחה יומם וליל מהאברכים שחשקה נפשם בתורה ששולטים בשס ופוסקים[עשרות אלפים נבחנו בהצלחה על כל השס]3כתב הגאון בעל המאמר שהציבור הדתי לאומי שומר על איזון שמתאים לגדלות בתורה,כמה עצוב לקרוא מילים אלו שגלוי לעיני השמש כמה גדודים של עמי הארץ העמידה שיטה זו3לכותב המאמר לא איכפת ה52 מיליארד שהם הזרימו לדעאש כדי לממן את ממשלת הזימה המיליארדים שמוזרמים להבלים ופטפוטי הסרק של התקשורת,ולמערכת המשפט שהיא גייס חמישי בתוכנו, לחתולות הרחוב ,ללהטבים ,לרפורמים לאומנות ללימודי שבתאות ותרבויות המזרח הרחוק באונבירסטאות הארורות לנורבגים לטיולים של לפיד וכל שרי הממשלה בחול לשרים המיותרים רק קיצבת הרש של המעונות שניתנים כדי לאפשר לנשות האברכים לעבוד מדריכה את מנוחתו,אז כבוד הרב הנכבד ,אתה אדם בזוי ,שפל, מתועב ,ומשוקץ ,וצבוע כמו רוב אחיך הסרוגים,והלוואי שלא ירבו כמותך בישראל
7
תגובת שמואל שטח או שמאל שיטחי
אחד העם | 14-01-2022 11:55
עוד לא עברו בקושי עשר דקות מפרסום דבריו של הרב פנדל וכבר יש תגובת נגד ,מה שמשקף יותר מכל את שנאת הסרוגים ללומדי תורה,מי יתן לי תלמיד חכם ואנשכנו כחמור סרוג
8
כותב מטעם הקרן...
מי ממן את תורה ועבודה? | 14-01-2022 12:22
כותב מטעם הקרן החדשה לישראל
9
בואו נעשה חשבון
תלמיד חכם | 14-01-2022 12:52
עלות גידול ילד בישראל בממוצע 600,000 שח כלומר כ 33 אלף שח לשנה. כלומר העלות של גידול 8 ילדים היא כ 18000 שח בחודש - מי שלא עקב אחרי החישוב שיילך ללמוד ליבה. גם ההורים צריכים לאכול ולחיות כך שעלות מחיה של משפחה עם 10 נפשות היא כ 21,000 שח בחודש. הכנסה ממוצעת נטו של משפחה חרדית היא במקרה הטוב 11000 שח, וזה כולל קצבאות ילדים. מסקנה ברורה - חסרים כ 10,000 שח לחודש לכל משפחה חרדית. גם אם נחלק ב 2 כי לא בכל המשפחות החרדיות יש כבר 8 ילדים, נגלה שהמדינה מוציאה על משפחה חרדית לפחות 60,000 שח יותר מאשר על משפחות אחרות. וכנראה יותר. וזה עוד לפני שכללנו את העלויות הגבוהות של מערכת החינוך החרדית שבה פותחים בית ספר לכל 150 בנים חרדים. ומנין מגיעים הכספים הללו? כמובן - מהמדינה. מהמיסים של אנשים שכן עובדים. וכמה משפחות כאלה יש ? בחישוב מוערך יש כ 150,000 משפחות חרדיות. כלומר המדינה מוציאה על המשפחות החרדיות כ 10 מיליארד שח כל שנה יותר ממה שהיא מוציאה על משפחות לא חרדיות, וזה עוד לפני שלוקחים בחשבון עוד הרבה הוצאות ייחודיות לחברה החרדית. מי שחושב שהמדינה יכולה להמשיך לממן את זה - טועה.
10
כלומר
עמדין | 14-01-2022 13:44
כלומר אתה לא מבין מאיפה החרדים משלימיםאת ההכנסה, מכאן שהממשלה משלימה לכל חרדי את הפער[כל חודש נכנס ישירות לחשבון בנק של כל חרדי והכל מכספי אחינו הכיפות הסרוגות],איזה נס שלמדת ליבה ,אחרת מאין היו צומחים גאונים כמוך,בקשר למוסדות החרדים ,העובדה בשטח שברוב המוסדות הילדים לומדים בצפיפות נוראה ובקראוונים ,גם אלו שנמצאים במבנים ברובם הגדול הם מכספי נדיבים ,אצלכם כל עשר ילדים לומדים במבני פאר והכל מתקציב ממשלתי ,אתם שולטים על רוב הנדלן במדינה ,אני מדבר בתוך הקו הירוק [מבלי להתייחס לגזילת הקרקעות בשטחים הכבושים]אתם חולשים עך רוב המשרות הממשלתיות הבכירות בכל משרדי הממשלה במאות אחוזים יותר מחלקכם היחסי באוכלוסיה ,ומקבלים משכורות עתק מתקציב משלם המיסים,ובצביעות שאין דומה לה אתם מטיפים על תואר המידות ,יש לכם תרבות כוחנית ואלימה ,אתם אבי אבות הגנבים והנוכלים ,ימינה לא צמחה על ריק אלא היא פרי חינוך חינוך מופרע ואלים של עשרות שנים ,בקשר לחיי האברכים נהנתנים כמוכם לעולם לא יבינו מה הם חיי צמצום ומה היא הסתפקות במועט אז חבל על כל הדיבורים
תלמד לקבל...
עמי | 19-01-2022 7:23
תלמד לקבל ביקורת... עולם הישיבות למעט ישיבתו של הרב מאזוז לא מלמדים תנך לא דיקדוק ולא טעמי המקרא שזה דבר בסיסי בהבנת התורה ולכן יש קצת עילגות שפה של חלק מהחרדים
למתנשא
משה מרדכי שולזינגר | 16-01-2022 3:21
אני יוצא מנקודת הנחה שאתה חובש כיפה סרוגה,ומכיוון שכך ככל הנראה אתה לא נוהג להתפלל כל יום, שהרי אמרו חזל ,כל דפריש מרובא פריש, אז לכבוד לי ליידע אותך, שבנוסח התפילה שאנחנו החרדים מתפללים כתוב ,שהקבה ,מגביה שפלים ,ומשפיל גאים
לעברי
עמדין | 16-01-2022 1:10
אני שואל את אותה השאלה,אי אפשר לדעת עברית כתיקנה וגם לדעת לפענח תוספות?
כתבתי
למתנשא 2 | 16-01-2022 0:47
כתבתי עבורך תגובה נוספת ראה תגובה 16
למתנשא
עמדין | 15-01-2022 23:52
אני יודע שאתה חכם בעיניך, זה בעיקר סיבת כסילותך,וכבר הביא הפלוסוף האלוקי רבינו ידעיה הברדשי את דברי החכם, תכלית הידיעה שלא נדע, עליך ועל כיוצא בך אמרו חזל שדוחקים רגלי השכינה ,אין אני והוא יכולים לדור במחיצה אחת
חשיבות תורת הדקדוק
עמדין | 15-01-2022 23:35
אני לא ביטלתי את החשיבות של העיסוק בזה רק יש סדרי עדיפויות ,וכנסת ישראל ידעה כל השנים לאזן נכון בין סדרי העדיפויות,עד שהגעתם אתם פושעי ישראל המשכילים וממשיכיהם הכיפות הסרוגות והפכתם קערה על פיה, להסביר יותר את הביקורת שלי על צורת הוויכוח שמתנהל כאן,משל למה הדבר דומה? לשני עורכי דין שמנהלים ויכוח בבית המשפט ,לאחר שעורך דין אחד הרצה את נימוקיו בטוב טעם,העורך דין השני מתקן אותו בטעויות לשוניות,אפשר וודאי להניח שאין לו נימוק ענייני ושנסתתמו טענותיו,ולכך הוא בחר לעשות מהטפל עיקר
איך נסתדר בלעדיכם?
עמדין | 15-01-2022 23:18
משל למה הדבר דומה? לאדם שהיה בסיביר וראה אדם שקופא בקור ומתחכך בשלג ,לשאלתו מה מטרת ההתחככות ? השיב להתחמם,הגיב האיש בהתפעלות איזה מזל שיש כאן קור שגורם לשלג ,עכשיו יש במה להתחמם,אתם מקור הצרות הבטחוניות הרפואיות והכלכליות ,הובטחנו שאם נלך בדרכי התורה אז כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך כי אני ה רופאך, הובטחנו גם ליציבות ביטחונית וכלכלית, וגם הובטחנו להיפך שתרבות הזימה והלהטבים תביא עלינו אנדרלמוסיה וצרות צרורות ,הפסוקים בתנך ומדרשי חזל מלאים מכך2להשמצות נוסח גרמניה כל החרדים עובדים בשחור וכו אין ברצוני להתייחס כלל ,3 לקרא לאנשים שלומדם תלמוד יומם וליל חסרי השכלה זה יותר בורות מרשעות, הרב אלישיב ,הרב משה פינשטיין ,רבי עקיבא איגר ,ההרב שך ,הנודי ביהודה.הקצות החושן,הבן איש חי ,הרב עובדיה ,הרב שמואל רוזובסקי,החזון איש חסרי השכלה ,ואתה והמשיחים שלך בנט ולפיד הם מלאי השכלה ,גם אם תחיו חיי מתושלח לא תבינו מה שהם הוגים ב5 דקות, ביטוי זה מראה בדיוק באיזו רמה ירודה אתם חובשי הכיפות הסרוגות נמצאים
הכספים לא מגיעים ישירות לחשבון . נסביר
לעמדין שלא מבין | 14-01-2022 16:37
הנחות בארנונה - למשפחות חרדיות זה ברוב המקרים 90%. העברות ממשרד הפנים לעיריות - מאות מיליונים כל שנה יותר למכל עיר אחרת לביתר עילית, מודיעין עילית, בני ברק וכדומה. כמה בנים חרדים גרים בבית שלהם במהלך השנה, וכמה - בישיבה? על חשבון מי המים שהם מתקלחים בהם, הבישול שנועד להכין להם אוכל, החשמל שמחמם אותם בחורף? על חשבון הוריהם או על חשבון המדינה? כמעט כל משפחה חרדית צורכת מתקציב המדינה הרבה יותר ממשפחה לא חרדית וזה עוד לפני שדיברנו על תרבות העבודה בשחור והעלמת מיסים אצל החרדים. ולנושא עובדי המדינה - תודה לך שהזכרת לנו. האם יש קבוצה אחרת במדינה מלבד גברים חרדים ששמורות להן עשרות אלפי משרות? אני מדבר על כל משרות הרבנים, משגיחי הכשרות, עובדי המועצות הדתיות וכולי שרק גבר דתי יכול למלא. אין אף קבוצה כזו במדינה- בטח לא קבוצה חסרת השכלה. ואם אתה רוצה שנמשיך לתת דוגמאות - בדוק נא בתקציב המדינה כמה המדינה שופכת כל שנה על הכשרות מקצועיות נגיד להנדסאים חרדים, או על מימון מסלולים נפרדים לגברים חרדים במכללות. והפלא ופלא - למרות המיליארדים שהמדינה שופכת שם, לא פוגשים הרבה הנדסאי בניין חרדים, הנדסאי מחשבים חרדים, פיזיותרפיסטים חרדים, רוקחים חרדים, ואפילו לא הרבה רואי חשבון ועורכי דין חרדים. ואני בטח שלא מדבר על רופאים חרדים או אחים חרדים או עובדים סוציאליים חרדים. איך יסתדרו פה החרדים בלעדינו? מי יטפל בהם? ממה יחיו? הם התרגלו לחיות על חשבון האחרים, ושכל מחסורם מטופל. תחשוב על זה
יישר כוח....
המתנשא | 14-01-2022 15:37
יישר כוח. כך או כך אני חכם בעיני....
- ...
עברי דבר עברית | 14-01-2022 15:36
- להרבה דברים יש ערך. לפיענוח תוספות, לפתרון בעייה מתמטית, לידיעת רפואה או הנדסה וגם לידיעת עברית. דבר לא בא על חשבון דבר. זו אינה תחרות. חוכמת הדקדוק איננה 'שלכם', היא של כולנו. למה הכעס הגדול ? אי אפשר לדעת לפענח תוספות וגם לדעת עברית כתיקונה ?
- הכל...
לא לזלזל | 14-01-2022 15:31
- הכל נכון, כפוף לכך שיש ערך לשפה בהירה ומתוקנת. כידוע לך היטב, גם מפרשים רבים ( בראשם רשי ) לא אחת הסתמכו על דקדוקי השפה כדי להגיע לפרשנות נכונה. שפה נכונה היא גם שפה מדוייקת, נעימה וומושכת לב ועיין.
פן תהיה
עמדין | 14-01-2022 15:05
פן תהיה חכם בעיניך,אז שמתי לב שכתבתי מינינום במקום מינימום,אז חשוב לי להקדים אותך,בכל זאת אני כותב מהר ולא עובר פעם שניה. זה לא ספר תורה שנפסל בחסרות ויתרות ,בכל אופן תודה על התיקון
למורה לעברית
תלמודי | 14-01-2022 14:58
לדעת לפענח את התוספות הכי פשוט בשס ,יש לזה ערך פי מליון מכל חכמת הדקדוק שלכם
זה דרככם כסל למו
למלומד | 14-01-2022 14:40
תמיד כיפה סרוגה יתקן איזה שגיאה בעברית ואז ירגיש עצמו חכם מינינום כמו שלמה המלך,אני רוצה להזכיר לך שגדול המדקדקים רבי אברהם אבן עזרא ,כתב כמה וכמה פעמים בפרושו, כי העברים [כלומר היהודים ,לא כולל כיפות סרוגות]יקפידו על הטעמים[כלומר ההגיון של הטיעונים]ולא על המילות[כלומר פחות על ההיבט הדקדוקי ולכך נח נקרא נח ולא מנחם משה נקרא משה ולא משוי ובעו הרבה מקומות,אגב אולי תזכיר לי איך קוראים לצופציק של הקומקום?
אתה צודק...
עברית קשה שפה. גם לחרדים. | 14-01-2022 14:33
אתה צודק לגמרי. רק שני תיקונים קטנים : עשרה ילדים ולא עשר. בעיקר , טוהר מידות ולא תואר מידות....בכל זאת יש איזה ערך ללימודי ליבה....
11
גילו נאות. עד...
אא | 14-01-2022 13:58
גילו נאות. עד לא מזמן הגוף שבראשו עומד הכותב קיבלה מימון מהקרן לישראל חדשה הפועלת לעקירת הזהות היהודית במדינת ישראל
12
אתה מניח שכל...
מענדעל | 15-01-2022 18:43
אתה מניח שכל החרדים בהגדרה נצלנים יחי האבחנה והפלורליזם כל מי שלא כמוני נצלן ואני פלורליסט יפה נפש וגם קצת מלקק לחברת הרוב החילונית
13
עמוק
חרדי עובד | 15-01-2022 19:08
אז ההבדל לשיטתך זה לבדוק האם האברך בא מתוך הציבור הדת״ל או החרדי, ממש עמוק, גאוני איך אף אחד לא חשב על זה, אולי כי זה פשוט הככלה מבישה כלפי הציבור החרדי,
14
במה מתפרנס הכותב???...
חיפאי | 15-01-2022 19:45
במה מתפרנס הכותב??? אהה משונאי ישראל שממנים אותו. לא כל עבודה היא מלאכת שמים. ואם כבר אז כדאי שתכתוב גילוי נאות על כך שכל מאמר שאתה כותב ממומן על ידי אותם גופים שונאי ישראל.
15
שיש לנו...
איזה מזל | 15-01-2022 20:36
שיש לנו אנשים כמו שמואל שטח שמתקנים את הרבנים שטועים כל כך הרבה... ועוד באיזו טענה? שינוי ערכי. כאילו מששת ימי בראשית נקבעו לנו כציבור דתל ערכים מסוימים שבהם אנו מוכרחים לדבוק לבל נהפך חלילה למשהו אחר. חשבת פעם שאולי הגיע הזמן שהציבור הדתל יעדכן את ערכיו כדי שבאמת יתאימו לתורה? חשבת פעם שאולי זה התפקיד של הרבנים, ללמד אותנו מהם הערכים הנכונים ומהי ההדרגה הנכונה? ולמגיבים החכמים: לא חשבתם שגם הרב פנדל מכיר את הרמבם הזה? הרי זו אחת מפעולות היסוד של בני עקיבא והחמד לא? ואם הוא מכיר את זה ובכל זאת מסקנתו למעשה קצת אחרת, אולי זה בגלל שזו רק חלק מהתמונה המלאה של הסוגיא? יש לכם קושיא? מצוין! תשאלו, תבררו, תעמיקו! רק מספיק עם הזלזול והמחשבה שכולנו חכמים יותר מרבנים עמלי תורה שמעמידין כבר מאות תלמידים.
16
תגובה 2 למתנשא
עמדין | 16-01-2022 0:35
מסופר שפעם הגיע חזן לרבי אייזל חריף,וטען שיש לו ראיה שחזל טועים,ומה הראיה?הרי אמרו חזל שחזנים הם שוטים ,והנה הוא חזן ,והוא דווקא אדם חכם,וכלל וכלל לא שוטה,השיב רבי אייזל,אכן ראיה טובה,רק ישנה בעיה אחת, והיא ,שאין מביאים ראיה מן השוטים
17
הלימוד לשמה בלבד, כי אין תקציב
הישיבות הציוניות | 16-01-2022 4:04
ילד לא מתכנן ללמוד בישיבה מגיל 3, רק כי אבא שלו לומד בישיבה ואף אחד במשפחה לא חולם על שירות בצבא. ילד יהודי שרואה את אבא שלו מקדיש זמן ללימוד תורה איתו, כי למד בישיבה לפני השירות הצבאי- יגדל יהודי
18
מדוע שטח מאוד...
ישראל אנגלמן | 16-01-2022 12:45
מדוע שטח מאוד שטחי הוא מצטט את הנוח להשקפת עולמו. מדוע אינו מצטט את הרמבם האומר שכל מי שבשאו ליבו לעסוק בתורה הרי הוא כשבט לוי...
כלומר שאין...
נתנאל | 18-01-2022 16:33
כלומר שאין לו גם נחלה? נראה איזה תלמיד ישיבה מוכן לקבל את זה
19
עבודה בארץ ישראל...
שלמה א | 18-01-2022 15:26
עבודה בארץ ישראל היא מצוה. כך פוסק החתם סופר
20
לא מובנות לי ההבחנות בהקשר הקונקרטי
לאה ויזל | 19-01-2022 22:12
ההבחנות טובות לדיון תיאורטי, מה נכון ומה לא. בכל מקרה זה לא נכון להטיל שוט שלטוני כזה לא הוגן הפוגע בנשים וילדים באופן בוטה ולא שיוויוני. לא מבינה לאן נעלמו הטיעונים הליברלים של שיוויון וקידום נשים וטובת הילדים? בסך הכל מדובר בהנחה למעונות יום. זה ממש כבשת הרש. מקווה שעם זה אתה מסכים. מתלבטת אם לכתוב על זה ואם יש עוד מה לחדש פה