מה הסוד להצלחה בכל תחום בחיים? - סרוגים

מה הסוד להצלחה בכל תחום בחיים?

זה לא כזה פשוט וטריוויאלי כמו שזה נשמע. לא תמיד אנחנו באמת רוצים להצליח. לפעמים המילים שאומרים לנו, או שאנחנו אומרים לעצמנו, הופכות להיות האמונה הפנימית שלנו

author-image
מה הסוד להצלחה בכל תחום בחיים?
  (צילום: שאטרסטוק)

לאחר שמונה חודשים אינטנסיביים של למידה למבחן אמיר"ם באנגלית וארבעה בחינות חוזרות עברתי את סף הקבלה ללימודים לאוניברסיטה.

הפעם הראשונה בחיים שלי שחוויתי חוויה של הצלחה באנגלית היה במבחן אמיר"ם. לא נתתי להתמודדות עם הפרעת קשב והקושי לקלוט שפה חדשה להוות עבורי מכשול ומחסום בדרך לחלום.

עוד באותו נושא

מאיפה המילה טרלול? צוללים לעברית עם רוביק רוזנטל

אשמח לפרוס בפניכם את התובנות שרכשתי במשך הלמידה, מה הסוד להצלחה בחיים? וכיצד מתגברים על מכשולים?

לרצות להצליח

זה לא כזה פשוט וטריוויאלי כמו שזה נשמע. לא תמיד אנחנו באמת רוצים להצליח. מחקרים מוכיחים שאנשים מפחדים להצליח יותר משהם מפחדים להיכשל. להצליח דורש מאיתנו לצאת מאזור הנוחות, לעשות דברים שאנחנו לא רגילים אליהם, להשקיע, להתאמץ- וזה לא תמיד כיף.

כשניגשתי לרב שלי במדרשה, לשאול אותו מה עלי לעשות כי הבנתי אחרי כל כך הרבה בחינות כשהבעיה היא יותר מנטלית מאשר לא לדעת אנגלית, הוא שאל אותי שאלה מאד פשוטה, אולם טומנת בתוכה כל כך הרבה – את רוצה להצליח?

לא באמת הבנתי למה הוא מתכוון אבל הוא שלח אותי עם שיעורי בית, לחשוב על מטרות שבגללם חשוב לי לעבור את המבחן. וכך עשיתי כתבתי לעצמי מטרות ותליתי לי אותם על הקיר בחדר ובכל פעם שהיה לי קצת קשה נזכרתי בזה וזה נתן לי המון כוח ודרייב.

"כבולעו כך פולטו"

במשך כל שנותיי בלימודים נתקלתי במשפטים שמורים אמרו לי שחרוטים בזיכרוני עד היום: "עזבי את לא תצליחי", "את מקסימום תקבלי שישים בבגרות באנגלית", "זה לא בשבילך", כשחברה שלי ירדה ל-4 יח"ל המורה אמרה לה קחי איתך גם את שירה.

חשבתי לעצמי שכמו שהמילים הללו הפכו להיות האמונה הפנימית שלי, אז אני אעשה אותו דבר רק בכיוון ההפוך. כתבתי לעצמי מנטרות חיוביות כדי לעלות לעצמי את המסוגלות העצמית וכל יום הייתי קוראת אותם לפני שהייתי פותרת מבחן. ולאט לאט המילים שהיו זרות לי הפכו לחיזוק מילולי ולאמונה פנימית שאני יכולה ומסוגלת להצליח.

"כל ילד צריך מבוגר אחד שיאמין בו" (הרב קרליבך)

בין מבחן למבחן החלפתי מורה פרטית, חשבתי שאם אשנה מורה אשנה מזל. אבל תמיד הייתי יוצאת מהשיעור בתחושה של כישלון, שאין סיכוי שאני אי פעם אוכל לעבור את המבחן באנגלית. אפילו בשיעור עצמו ביחד עם המורה לא הייתי מצליחה להבין ולפתור כהלכה את השאלה. עד שאחי המליץ לי על מורה שמגיש לפסיכומטרי ומבחינתי זו הייתה נקודת מפנה.

פעם ראשונה שהרגשתי חוויה אחרת עם אנגלית, מעבר לטכניקה השונה. הוא לימד והדריך אותי כיצד ללמוד למבחן וכיצד לגשת לשאלות, האווירה והאנרגיה הייתה שונה ממה שהכרתי וחוויתי עד אז באנגלית. פתאום הצלחתי לפתור ולהבין את השיטה, הוא לא שם את הדגש על הקשיים שלי במקצוע, אלא נתן לי תחושה שאני מסוגלת להצליח ומאותו רגע החלטתי שאני עוברת את המבחן באנגלית לא משנה מה. אם עד אז הייתי יוצאת משיעור אנגלית בוכה ובתחושה של כישלון, יצאתי מהשיעור איתו בתחושה של ביטחון גמור ובידיעה שאני עוברת את המבחן.

אם עד אז בכל פעם שלא הייתי מצליחה הייתי מאשימה את עצמי בכך שאני לא יודעת אנגלית ומעולם לא אצליח. ובפעמים שכן הייתי מצליחה הייתי מנמקת זאת בסיבתיות חיצונית כדוגמת המבחן היה קל. התחושה המרוממת והטובה שיצאתי איתה גרמה לי לעשות סוויץ' בראש. בכל פעם שהצלחתי לפתור שאלה כהלכה עשיתי ייחוס סיבה פנימי ובכל פעם שלא הייתי מצליחה עשיתי ייחוס סיבה חיצוני- לא הצלחתי כי הייתי עייפה, כי השאלה קשה וכו'.

 פיו וליבו שווים

במשך הלמידה למבחן נתקלתי בהרבה אנשים שהיה להם כוונה טובה לסייע בעדי ואמרו לי משפטים כמו: את חכמה, את יכולה להצליח, אני מאמין בך, אני סומך עליך.

אבל המילים הללו לא באמת חדרו פנימה, כי הרגשתי שהם לא באמת מתכוונים לזה. ברגע שיש חוסר הלימה בין המסר המילולי לבין השפת גוף, המסר הלא מילולי נקלט הרבה יותר מהמילים. מחנך או הורה טוב מאמין למילים שהוא מוציא מהפה.

האושר (לא) נמצא מעבר לפינה

תמיד קנאתי באנשים שהשם השני שלהם הוא מזל, שהכל הולך להם בקלות בחיים. הבנות האלה שמקבלות 100 בכל מבחן למרות שבקושי למדו, ואני חורשת ימים כלילות ומגרדת את ה56. התחושה הזאת שאתה תצריך להשקיע ולהתאמץ יותר מאחרים, לירוק דם ולא תמיד לראות את התוצאה המיוחלת באופן מידי גורמת לעיתים לתסכול.

היום אני יודעת שמי שמתאמץ בחיים הוא יותר מאושר. כי ברגע שהכל בא לך בקלות וללא עמל ויגיעה אתה לא באמת נהנה מהתוצר כי לא אתה עבדת עליו, הוא פשוט הגיע אליך.

אני יודעת שהלמידה וההשקעה יגרמו לי להעריך כל רגע שאני באוניברסיטה, ולא לקחת שום דבר כמובן מאליו.

המבחן באנגלית הוא אבן דרך להגשמת החזון והחלום שלי

חשוב היה לי לזכור שהמבחן באנגלית מהווה רק ציון דרך בשביל המטרה העיקרית. החזון שלי שכל אדם ילמד לאהוב את עצמו מבפנים וללא תלות בחיזוקים חיצוניים. גם אם חלילה לא הייתי עוברת את המבחן באנגלית והייתי לומדת במוסד לימודים אחר זה בסדר. המבחן הוא רק עוד אבן דרך בדרך לחלום אבל הוא לא העיקר. אם ה' היה מחליט אחרת אז הייתי משנה מסלול אבל לא את המטרה.

קשה זה טוב, קשה זה תמיד טוב. זה מחייב מחשבה, קביעת סדרי עדיפויות, זה מוציא כוחות שלא חלמת שיש בך.

 

שירה סגל, סטודנטית באונברסיטה העברית במחלקה לתקשורת ועיתונאות 

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
כתבה מרתקת ומעניינת!...
נעם כהן | 06-01-2022 16:01
כתבה מרתקת ומעניינת! ????
2
כל מילה בסלע...
חני | 06-01-2022 16:16
כל מילה בסלע
3
מאמר מעניין ומחכים!...
עדן מימון | 06-01-2022 17:18
מאמר מעניין ומחכים! כל הכבוד על האומץ בחשיפה. לימדת אותי שיעורים חשוב
4
מאמר מדויק
תהילה | 09-01-2022 0:12
מאמר מדויק ומחזק, תודה!!
5
שירה את מהמממת!!...
שירה אוסקר | 12-01-2022 15:29
שירה את מהמממת!! אני גאה בך שלא ויתרת והשגת יעד בחייך- לא מובן מאליו. אחרי תקופה ארוכה של למידה והשקעה עברת ברוך ה את המבחן ו התקבלת לאוניברסיטה ! כל הכבוד תודה על התובנות שהשגת מהדרך שעברת